2023-05-28, 01:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Bryr du dig överhuvudtaget om att TT är död? Eller har du lika lite empati för henne som JJ och MH har?

Du menar alltså att man kan ducka reflexmässigt för ett tefat som kommer flygande, även om man är medvetslös, och att det bevisar att Tove måste ha tillfogat Johanna skador om inte Maja hållit fast hennes armar?
Citera
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Pingstvännerna kanske är just det, vänner, och kanske gör som de i kyrkan säger att de gör, förlåter, värnar om de svaga, tar hand om de sina.

Ska de förlåta någon som inte ångrar sig?

Om Maja hållt sig till Gud och Pingstkyrkan så hade hon inte varit i den här situationen.

Guds regler är till för att skydda oss. För vårt eget bästa. Maja valde att följa JJ istället för Gud. Nu får hon ta konsekvenserna.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-05-28 kl. 02:08.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Coli skrev att T var fullt vaken eftersom hon sparkade I väggen. Därför undrade jag vad den slutsatsen byggde på.

"...man kan reagera reflexmässigt när man är medvetandesänkt..."
"...TT bör ha reagerat reflexmässigt vilken medvetandegrad hon är hade..."

Kan och bör låter mer som möjlighet och tro än som något medicinskt fastslaget.

Enligt RL kan medvetandesänkning vara inkapaciterande. Har RL då fel?

Med en medvetslös person kan man göra vad man vill. Den kan inte försvara sig och reagerar inte alls.

Med en enbart medvetandesänkt, men inte medvetslös, person får man reaktioner i relation till hur medvetandesänkt vederbörande är. Det kan vara reflexmässiga såväl som genomtänkta reaktioner. Tänk en berusad person - ibland får man adekvata svar i bland inte. Hos vissa berusade märkts det knappt.

Men alla enbart medvetandesänkta, men inte medvetslösa, reagerar på smärta - det är en särskiljande definition - och alla skulle ”vakna till” och kämpa emot om någon tar ett strypgrepp.

En medvetandesänkning efter ett slag mot huvudet är oftast snabbt övergående, medvetandesänkningen varar oftast bara några sekunder.
Det sympatiska systemet som ger adrenalinpåslag motverkar medvetandesänkningen och gör personen alert igen.

Vi är evultionsmässigt skapta så, en överlevnadsstrategi, precis som hos många djur. När vi utsätts för livsfara som en strypning, reagerar vi kraftigt, vaknar upp ur eventuell dåsighet och slåss för att få luft. Överlevnadsinstinkten är vår starkaste drift.
Den är ytterst svår att viljemässigt stå emot om kroppen utsätts för syrebrist.
Att bli strypt till döds är inte behagligt och innebär oftast några minuter av stor dödsångest.
Senast redigerad av coli 2023-05-28 kl. 02:10.
Citera
2023-05-28, 01:54
Medlem
Citat:
Förstår att du är skadeglad över Majas öde även om hon är oskyldig till mord. Det säger allt om dig och inget om Maja. Bara så du vet.

Pingstvännerna kanske är just det, vänner, och kanske gör som de i kyrkan säger att de gör, förlåter, värnar om de svaga, tar hand om de sina.

Men just det där med att hänga med vännerna är ju en märklig kommentar. Vad jag förstått hade Maja inga direkta vänner. Hon var väl redan sen innan den utstötta, och det var väl därför som Johanna blev hennes "vän". Så det finns väl inga "vänner" för henne att hänga med ändå. Nej, Maja gör nog klokast i att söka sig till någon storstad, eller kanske utomlands, och försöka bygga sig ett nytt liv där. Men hon får det nog inte lätt, det tror jag verkligen inte. Men jag kan ju hoppas att det går bra för henne i alla fall. Det är väl kanske det som skiljer mig från dig. Jag vill tro gott om människor och vill dem gott. Sedan finns så klart undantag som psykopater som Johanna. Men om Maja är oskyldig till mord, så finns ingen anledning att önska henne allt ont i livet som du tycks vilja göra. Återigen så säger det allt om dig och inget om någon annan. Kanske något för dig att fundera över.

Skulle pingstvännerna förlåta om någon är skyldig till mord?
Citera
2023-05-28, 02:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En fråga till dig som gillar sannolikhet osv.

Om jag lägger mig i ett rum som är 210x255 cm och börjar veva och klösa med armar och händer respektive sparka med benen efter att ha blivit knuffad - är det störst sannolikhet att jag träffar någon om det är noll, eller en, eller två, eller tre, eller fyra personer förutom mig i rummet då?

Du vet svaret och behöver inte fråga. Ju fler saker eller personer som finns utspridda i ett rum, desto högre sannolikhet att stöta i något objekt föreligger naturligtvis.

Under tumultet i badrummet är min bild, med rätt eller fel, att de inte hela tiden legat raklånga och utsträckta, utan med mer eller mindre böjda extremiteter och vinklade kroppar, suttit , hukat, inte heller enbart i rummets längs- eller tvärrikning utan också på diagonalen.

Då finns det i det förutom WC-stolen tomma rummet rätt gott om plats för tre personer, framförallt om även utrymmet med snedtak används om de sitter eller som T ligger ner.
Citera
2023-05-28, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Lugn, ingen kommer gå fri, var så säker.
Det blir troligtvis vägs ände med Hovrättsdomen.
Högsta domstolen tar bara upp prejudicerande mål, vilket jag har svårt att tro detta kommer frambringa.
Johanna får livstid, Maja 8-11 år i HR är min gissning.

Då hoppas jag på att din gissning stämmer
Citera
2023-05-28, 02:08
Medlem
[quote=flashmaner|84595458]
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis, jag funderade på det mest sannolika i T:s fall. [/qoute]

Min personliga uppfattning är att det inte finns något som pekar åt det ena eller det andra hållet, och att man därför inte kan säga någonting om att det ena eller det andra är mer eller mindre sannolikt. Det kan vara både och, och vi vet helt enkelt inte.

Att Tove har fått minst ett hårt slag i huvudet vet vi. Det skulle alltså kunna vara flera, men det vet vi inte.

Det föreslogs väl tidigare i tråden att Toves huvud skulle ha bankats i golvet eller en vägg, och att detta skulle kunna vara de ljud som Lahanj hört. Jag tror dock inte på den teorin pga tidslinjen.

Du vet att båda är dömda för mord?!
Citera
2023-05-28, 02:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Skulle pingstvännerna förlåta om någon är skyldig till mord?

Klarar du inte ens av att följa en diskussion i två inlägg? Gå tillbaka, läs, gör om, gör rätt.

Saken gällde om Maja inte döms för mord.

Men jo, de religiösa förlåter vad jag förstår alla.
Citera
2023-05-28, 02:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge

Du vet att båda är dömda för mord?!

Vet inte du att domen inte vunnit laga kraft och är överklagad?
Hänger du inte med alls?
Citera
2023-05-28, 02:54
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Klarar du inte ens av att följa en diskussion i två inlägg? Gå tillbaka, läs, gör om, gör rätt.

Saken gällde om Maja inte döms för mord.

Men jo, de religiösa förlåter vad jag förstår alla.

Är det en sån uppfostran MH har fått?

Att hon kan göra vad hon vill för hon kommer ändå att bli förlåten?

I så fall är jag inte förvånad att hon sitter där hon sitter. Om hon aldrig har behövt ta konsekvenserna av något hon gjort. Bortcurlad pastorsdotter där mamma och pappa har accepterat allt och skyddat henne för konsekvenser?
Citera
2023-05-28, 03:05
Medlem
Citat:
Vet inte du att domen inte vunnit laga kraft och är överklagad?
Hänger du inte med alls?

Då får vi be till gud att den håller i högsta domstolen !!
Citera
2023-05-28, 03:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Med en medvetslös person kan man göra vad man vill. Den kan inte försvara sig och reagerar inte alls.

Med en enbart medvetandesänkt, men inte medvetslös, person får man reaktioner i relation till hur medvetandesänkt vederbörande är. Det kan vara reflexmässiga såväl som genomtänkta reaktioner. Tänk en berusad person - ibland får man adekvata svar i bland inte. Hos vissa berusade märkts det knappt.

Men alla enbart medvetandesänkta, men inte medvetslösa, reagerar på smärta - det är en särskiljande definition - och alla skulle ”vakna till” och kämpa emot om någon tar ett strypgrepp.

En medvetandesänkning efter ett slag mot huvudet är oftast snabbt övergående, medvetandesänkningen varar oftast bara några sekunder.
Det sympatiska systemet som ger adrenalinpåslag motverkar medvetandesänkningen och gör personen alert igen.

Vi är evultionsmässigt skapta så, en överlevnadsstrategi, precis som hos många djur. När vi utsätts för livsfara som en strypning, reagerar vi kraftigt, vaknar upp ur eventuell dåsighet och slåss för att få luft. Överlevnadsinstinkten är vår starkaste drift.
Den är ytterst svår att viljemässigt stå emot om kroppen utsätts för syrebrist.
Att bli strypt till döds är inte behagligt och innebär oftast några minuter av stor dödsångest.
Nyss skrev du att T var fullt vaken eftersom hon sparkat I väggen och nu skriver du att hon kan ha varit medvetandesänkt några sekunder, det fetade. Hur motiverar du då ditt första påstående?

Vi är nui tillbaka till min s k händelsebeskrivning, där jag menar att T blir åsamkad ny skada I så snabb följd att hon inte hinner kvickna till emellan och nästan är helt inkapaciterad innan J sätter sig på henne. Trycket över lungorna tar sedan Ts sista möjlighet till motstånd.. Ev. förmår hon att sprattla lite med benen för att få bort J och vifta lite med armarna om J inte sitter så att hon kan förhindra det.

Enligt ditt första påstående skulle ett dyligt scenario vara otänkbart, men enligt det senaste fullt möjligt. Jag får inte ihop din tankegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in