2023-05-27, 22:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Några kunde väl åklagaren petat hål på, kan man tycka.
Bara för att visa vilken kaliber Johanna har. Samtidigt räcker det nog med Läckberg och kremering, författardrömmar, diktarframtid...

Åker hon inte dit nu, utan bara för gravfridsbrottet, då är hon snart ute. Inte kul för de som vittnat mot henne kan man väl säga.

Om den nye rättsläkaren lyckas så tvivel, och det slutar i "olycka", inte kul för någon. Inte heller för Maja.

Lite johanna Möller över denna tjej.

Min gissning är att Cleas professor kommer att kritisera att rättsläkaren har gjort den preliminära bedömningen, och att Clea kommer att försöka använda denna kritiken för att försöka misskreditera rättsläkaren och göra gällande att man inte kan lita på hennes resultat.

Det gäller då för åklagaren att utnyttja det faktum att professorn sitter i vittnesbåset och fråga denne om slutsatserna kring dödsorsaken. För jag är övertygad om att professorn inte kommer att ha några tvivel om att det rättsläkaren kommit fram till är korrekt. Det gäller bara för åklagaren att ha självförtroende nog och våga ställa frågan. För om inte Clea ställt den frågan, då kommer professorn att ge det svar åklagaren söker, annars hade Clea garanterat ställt den frågan.

Professorns skriftliga utlåtande skulle väl vara inne till månadsskiftet om jag inte minns fel, vi bör väl ha det i slutet av kommande vecka då. Ska bli spännande att läsa.
Citera
2023-05-27, 22:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Informativt inlägg om sannolikhetsbedömningar!

Nu till ett par frågor som jag har funderat på idag; om T fick en lätt hjärnskakning, är det denna som bedöms ha resulterat i en subaraknoidalblödning, eller kan det röra sig om två separata skalltrauman?

Nästa fråga: om SAB, finns det risk för att denna sparsamma blödning har gett upphov till ett neurogent lungödem? Alltså inte lungödem till följd av kvävningen. Tokig fråga kanske då det inte var frågan om en aneurysm i T:s fall, men tänker att kroppen också har legat ute under lång tid.

Anledningen till min undran är dels utlåtandet om lungorna i obduktionsrapporten, dels det J beskriver som hostningar och väsande ljud kort efter strypgreppet. Visserligen är det uteslutet att hon släppte därefter, om jag har förstått det rätt i och med att skadorna bara kan ha uppkommit genom långvarigt och hårt tryck.

Observera att det Coli påstår om sannolikheten kring motvärnsskador står i strid med rättsläkarens uttalanden om saken. Ingenstans finns heller några belägg för dessa påståenden som Coli gör om denna påstått låga sannolikhet, det är som vanligt helt och hållet egna påhitt som framförs som om de vore fakta. Och som alltid helt utan någon som helst referens till fakta. Go figure.
Citera
2023-05-27, 22:38
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Några kunde väl åklagaren petat hål på, kan man tycka.
Bara för att visa vilken kaliber Johanna har. Samtidigt räcker det nog med Läckberg och kremering, författardrömmar, diktarframtid...

Åker hon inte dit nu, utan bara för gravfridsbrottet, då är hon snart ute. Inte kul för de som vittnat mot henne kan man väl säga.

Om den nye rättsläkaren lyckas så tvivel, och det slutar i "olycka", inte kul för någon. Inte heller för Maja.

Lite johanna Möller över denna tjej.

Tänk om det skulle bli så….

I värsta scenariot skulle T då kunnat dött av ”egen kroppslig olyckshändelse” när hon satte maginnehåll i halsen efter 10sekunders självförsvars strypgrepp. Oaktsamt vållande!

”7 § brottsbalken döms den som av oaktsamhet orsakar annans död för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Om brottet är grovt föreskrivs fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Då kan gravfridsbrottet också bli av normalgraden eftersom det inte begicks för att dölja ett mord.

”Påföljden för brott av normalgraden är böter eller fängelse i högst två år. Grovt gravfridsbrott ger fängelse i mellan sex månader och fyra år. ”

I allra värsta fall skulle då både Johanna och Maja komma undan med oaktsamt vållande till Ts död och gravfridsbrott av normalgraden. Det blir högst fängelse i 2+2 år, möjligen endast böter.

Osannolikt - men en rätt obehaglig möjlighet.
Om man tänker på vad stackars T och Ts anhöriga utsatts för.
Senast redigerad av coli 2023-05-27 kl. 22:49.
Citera
2023-05-27, 22:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Observera att det Coli påstår om sannolikheten kring motvärnsskador står i strid med rättsläkarens uttalanden om saken. Ingenstans finns heller några belägg för dessa påståenden som Coli gör om denna påstått låga sannolikhet, det är som vanligt helt och hållet egna påhitt som framförs som om de vore fakta. Och som alltid helt utan någon som helst referens till fakta. Go figure.

Ta och ta fram ETT fall där en ensam manuell strypmördare iklädd kortärmat och kort kjol lyckats göra det som hände med en inte medvetslös Tove utan att få en enda typisk motvärnskada.

Hitta ett fall som bevisar att det verkligen ensam går att strypa en frisk vaken vuxen framifrån utan att bli sönderklöst, riven, full med blåmärken med efterlämnat DNA under offrets naglar.

Rättsläkaren har INTE uttalat sig om det går att undkomma motvärnsskador för en ensam mördare om offret samtidigt är vaket och sparkar i väggen. För den frågan fick aldrig rättsläkaren.
Senast redigerad av coli 2023-05-27 kl. 22:51.
Citera
2023-05-27, 22:50
Medlem
Citat:
Min gissning är att Cleas professor kommer att kritisera att rättsläkaren har gjort den preliminära bedömningen, och att Clea kommer att försöka använda denna kritiken för att försöka misskreditera rättsläkaren och göra gällande att man inte kan lita på hennes resultat.

Det gäller då för åklagaren att utnyttja det faktum att professorn sitter i vittnesbåset och fråga denne om slutsatserna kring dödsorsaken. För jag är övertygad om att professorn inte kommer att ha några tvivel om att det rättsläkaren kommit fram till är korrekt. Det gäller bara för åklagaren att ha självförtroende nog och våga ställa frågan. För om inte Clea ställt den frågan, då kommer professorn att ge det svar åklagaren söker, annars hade Clea garanterat ställt den frågan.

Professorns skriftliga utlåtande skulle väl vara inne till månadsskiftet om jag inte minns fel, vi bör väl ha det i slutet av kommande vecka då. Ska bli spännande att läsa.

Fast det fördelaktigaste för M är ju givetvis att J döms till ett lägre straff, då försvinner ju också hennes livstidsstraff väl ?
Citera
2023-05-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men då bör JJ varit extra motiverad att ”neutralisera” Toves motstånd?

Jag menar både JJ och Tove hade skäl att vara ”extra starka”, men av olika skäl då.

Vi säger så, men då borde väl Maja vid det här laget vara släppt ur häkte om det nu är bara JJ som bär skuld till Ts död, Straffet för griftefridsbrott har M suttit av till dags dato med råge till och med.
Citera
2023-05-27, 23:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Fast det fördelaktigaste för M är ju givetvis att J döms till ett lägre straff, då försvinner ju också hennes livstidsstraff väl ?

Ja, att Maja skulle dömas till ett hårdare straff än Johanna förefaller extremt osannolikt.

Personligen tror jag dock inte att Johannas straffutmätning påverkar hur hårt Maja straffas.

Men visst, om Cleas professor får domstolen att döma för vållande istället för mord exempelvis, då kan ju inte heller Maja dömas för en allvarligare gärning än vållande.

Det är alltså viktigt här att skilja på gärning och straff, alltså vilken gärning det döms för, exvis vållande till annans död eller mord, samt vilket straff domstolen utdömer för den gärning som man dömts till, exvis 4 års fängelse eller livstids fängelse.
Citera
2023-05-27, 23:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Vi säger så, men då borde väl Maja vid det här laget vara släppt ur häkte om det nu är bara JJ som bär skuld till Ts död, Straffet för griftefridsbrott har M suttit av till dags dato med råge till och med.

Lite beroende på hur man ser på Majas deltagande i griftefridsbrottet så kan man anse att hon suttit mer än skäligt, eller så kan man anse att hon bör sitta flera år. Min gissning är att hon får minst ett år för det brottet.
Citera
2023-05-27, 23:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ta och ta fram ETT fall där en ensam manuell strypmördare iklädd kortärmat och kort kjol lyckats göra det som hände med en inte medvetslös Tove utan att få en enda typisk motvärnskada.

Det är så typiskt dig. Du gör en massa hejvilda påståenden alltid utan referenser, och sedan skall någon annan ta fram fakta istället. Lägg du fram bevis för dina påståenden, eller håll käften, rent ut sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hitta ett fall som bevisar att det verkligen ensam går att strypa en frisk vaken vuxen framifrån utan att bli sönderklöst, riven, full med blåmärken med efterlämnat DNA under offrets naglar.

Rättsläkaren har INTE uttalat sig om det går att undkomma motvärnsskador för en ensam mördare om offret samtidigt är vaket och sparkar i väggen. För den frågan fick aldrig rättsläkaren.

Rättsläkaren har klart och tydligt sagt att det är möjligt att mordet skett utan Majas medverkan.

Att du hittar på att något inte kan vara möjligt bara för att rättsläkaren inte har fått exakt en fråga du hittar på i efterhand visar bara en enda sak, hur desperat du är att med egna påhitt bevisa helt befängda saker. Skärp dig!
Citera
2023-05-27, 23:09
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Informativt inlägg om sannolikhetsbedömningar!

Nu till ett par frågor som jag har funderat på idag; om T fick en lätt hjärnskakning, är det denna som bedöms ha resulterat i en subaraknoidalblödning, eller kan det röra sig om två separata skalltrauman?

Nästa fråga: om SAB, finns det risk för att denna sparsamma blödning har gett upphov till ett neurogent lungödem? Alltså inte lungödem till följd av kvävningen. Tokig fråga kanske då det inte var frågan om en aneurysm i T:s fall, men tänker att kroppen också har legat ute under lång tid.

Anledningen till min undran är dels utlåtandet om lungorna i obduktionsrapporten, dels det J beskriver som hostningar och väsande ljud kort efter strypgreppet. Visserligen är det uteslutet att hon släppte därefter, om jag har förstått det rätt i och med att skadorna bara kan ha uppkommit genom långvarigt och hårt tryck.

Som jag har förstått det så har inte själva skallskadans sår orsakat blödningen utan kraften med vilken skadan tillfogats. Gissningsvis när T föll baklänges mot golvet och huvudet skakades om så att små, små kärl ovanpå Pia mater revs sönder och blödde. Men Pia mater ligger ovanpå själva hjärnan och skyddar den, så blödning ovanpå Pia mater är inte en blödning inne i hjärnvävnaden.

Subarach-blödning under arachnoidala ”spindelvävshjärnhinnan, kan visserligen ge neurogen kroppsfunktionspåverkan av trycket nedåt, som lungödem. Men det tar tid, det borde sannolikt inte gå så här fort.
När kroppen ligger ute i skogen bildas inga nya kliniska lungödem, endast postmortal påverkan på lungorna som visserligen kan bli ödematösa, men på ett annat sätt. Allt har ju stoppat upp och avslutats.

——- ——-

Jag kan inte släppa tanken på att den välrenommerade professorn i rättsmedicin från Umeå kan skapa tvivel angående rättsläkarens slutsats om icke existerande aspirerat maginnehåll.
Då kommer rätten kanske att tro på hostningar, väsande ljud och att J kan ha släppt efter 10 sekunder. Då faller kanske mord som dödsorsak och det blir inga livstidsdomar….
Citera
2023-05-27, 23:11
Medlem
Citat:
Lite beroende på hur man ser på Majas deltagande i griftefridsbrottet så kan man anse att hon suttit mer än skäligt, eller så kan man anse att hon bör sitta flera år. Min gissning är att hon får minst ett år för det brottet.

Ja och hon bör bli fri nu eller dom närmaste dagarna. Den som lever får se.
Citera
2023-05-27, 23:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det var någon i tråden, tror det var du, som för ett tag sedan skrev att J å sökt på ett forum, minns ej namnet på det tyvärr, men där det bland annat diskuterades en fråga som 'hur hanterar man begäret etter att skada'..
Jag funderar på om J på något sätt var medveten om sitt 'avvikande' beteende .
Diskussionsforumet Quora. A 153, s 52. Står bland relaterade frågor. Frågan hon hade ställt var: "Hur gör man för att komma undan med ett mord."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in