Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Informativt inlägg om sannolikhetsbedömningar!
Nu till ett par frågor som jag har funderat på idag; om T fick en lätt hjärnskakning, är det denna som bedöms ha resulterat i en subaraknoidalblödning, eller kan det röra sig om två separata skalltrauman?
Nästa fråga: om SAB, finns det risk för att denna sparsamma blödning har gett upphov till ett neurogent lungödem? Alltså inte lungödem till följd av kvävningen. Tokig fråga kanske då det inte var frågan om en aneurysm i T:s fall, men tänker att kroppen också har legat ute under lång tid.
Anledningen till min undran är dels utlåtandet om lungorna i obduktionsrapporten, dels det J beskriver som hostningar och väsande ljud kort efter strypgreppet. Visserligen är det uteslutet att hon släppte därefter, om jag har förstått det rätt i och med att skadorna bara kan ha uppkommit genom långvarigt och hårt tryck.
Som jag har förstått det så har inte själva skallskadans sår orsakat blödningen utan kraften med vilken skadan tillfogats. Gissningsvis när T föll baklänges mot golvet och huvudet skakades om så att små, små kärl ovanpå Pia mater revs sönder och blödde. Men Pia mater ligger ovanpå själva hjärnan och skyddar den, så blödning ovanpå Pia mater är inte en blödning inne i hjärnvävnaden.
Subarach-blödning under arachnoidala ”spindelvävshjärnhinnan, kan visserligen ge neurogen kroppsfunktionspåverkan av trycket nedåt, som lungödem. Men det tar tid, det borde sannolikt inte gå så här fort.
När kroppen ligger ute i skogen bildas inga nya kliniska lungödem, endast postmortal påverkan på lungorna som visserligen kan bli ödematösa, men på ett annat sätt. Allt har ju stoppat upp och avslutats.
——- ——-
Jag kan inte släppa tanken på att den välrenommerade professorn i rättsmedicin från Umeå kan skapa tvivel angående rättsläkarens slutsats om icke existerande aspirerat maginnehåll.
Då kommer rätten kanske att tro på hostningar, väsande ljud och att J kan ha släppt efter 10 sekunder. Då faller kanske mord som dödsorsak och det blir inga livstidsdomar….