Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
Fast om PL titeln står på spel har man ju inte råd att torska HEMMA med 3-0. Dock känns det som Arsenal spelarna vek ner sig mentalt för flera veckor sedan och skeppet gick väl runt alla tappade poäng i rad (Liverpool, West Ham, Southampton). Man hade ju faktiskt råd att torska 2 gånger mot City och ändå vinna ligan, så det är ju surt att det vaskades mot så svagt motstånd. Och ja, när Arsenal mötte Liverpool så får man ändå säga att det var 3p som gällde och det kastades bort där också.
Personligen tycker jag Saka's straffmiss mot West Ham när man hade chansen att gå upp till 1-3 (?) blev symbolisk för kollapsen laget gjorde, West Ham hämtade upp den matchen till 2-2 och hade Arsenal vunnit den matchen så tror jag aldrig de hade bombat Southampton matchen. Men man följde upp 2-2 mot Liverpool (ett OK resultat i ett vakuum) med en pinne mot West Ham och helt plötsligt var formen bortblåst. Nu säger jag inte att det är Saka's fel att Arsenal tappade ligan, han var ju en av laget's bättre spelare denna säsongen, men det ögonblicket när han sumpade straffen blev ändå mer än bara en missad straff.
Enig. Plumpen mot West Ham var avgörande. Att tappa 2-0 mot Liverpool är ju naturligtvis inte bra, men inför den matchen är kryss borta mot Liverpool ett godkänt resultat.
Men att leda med 2-1 mot ett WH som då var i riskzonen för nedflyttning, bränna straff och minuter senare släppa in ett, det tog tyvärr knäcken på laget. Mentalt svagt ja, antagligen ett tecken på såväl fysisk som mental trötthet. Gabriel och Saka är två spelare som startar varenda match denna säsong. Ödegaard, Martinelli, Xhaka, White har matchats mycket hårt. Det visste vi innan säsongen, att truppen är tunn. Additionen av Trossard och Jorghino hjälpte, men inte tillräckligt.
Arsenal har ligans yngsta trupp, i jämförelse med konkurrenterna klart yngre. Det är naturligtvis en faktor som höll oss tillbaka i år men förhoppningsvis tjänar oss väl kommande år. Tänk om Saka, Martinelli, Ödegaard och Saliba tar ytterligare kliv såväl tekniskt som mentalt. Vilka lirare vi har då.
Sen måste truppen såväl breddas som spetsas ännu mer och det finns pengar i krigskistan denna sommar. Jag tror det blir en mycket aktiv sommar för Arsenal i transfervärlden, både köp och sälj.