2023-05-26, 23:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag litar inte mycket på honom heller och vill även jag se dagboken/anteckningarna "in extenso" som gamle Anér brukade uttrycka det hela.

Du får värdera själv utifrån detta! Förvånad att du inte fick en story?

Men fortsätt gärna att gräva själv och hitta andra källor än dina egna tidigare inlägg eller Filter!

LB kanske tycker anteckningarna bör ha ett "källskydd" då de är av delvis privat natur även om AI är avliden.

Jag kan inte tycka att LB har någon skyldighet att offentliggöra AIs anteckningar och tycker inte det är konstigt att han inte publicerar dem. SE var hur som helst inte aktuell som GM enligt AIs anteckningar.

Edit: SA hade ett mycket rikt och en smula ålderdomligt ordförråd och använde det flitigt i sina böcker. Jag är inte säker på att det var just han som svängde sig med "in extenso" dock, eller så hade KP förläst sig på SAs böcker inför pressträffen kanske.

Edit 2: SA använde "in extenso" i marknadföringen av Palme-nytt boken:
Ur förlagsreklamen:

"Bokförlaget Kärret och redaktionen av PALME-nytt menar att all den information som ryms inom de cirka etthundra numren av PALME-nytt - startad från scratch våren 1993 - har varit värd att presenteras i lättillgänglig bokform, försedd med nyskrivna presentationer och med ett mycket omfattande nyskrivet sak- och personregister."

"Detta är forskning, dokumentation. Officiell skriftväxling, officiella dokument återges in extenso, liksom - för första och enda gången - hela radio- och TV-program, inte minst de båda för det svenska folket hemlighållna tyska produktionerna, här i ordagrann svensk översättning. I praktiken är detta material oåtkomligt utanför PALME-nytt, utanför PALME-nytt-BOKEN."
Så du hade så klart rätt som vanligt MOPspanaren!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-27 kl. 00:43.
Citera
2023-05-27, 00:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Släng iväg ett mail till polisen och beskriv vilket brev det är. Brevet torde vara så få sidor att det dessutom är helt gratis att få hem direkt i brevlådan.

Sedan kan du dela med dig av det här i tråden!
Röda Kors-brevet är alltså det brev som omnämns här i uppslag EAE-10005-C, och om du tänker efter lite så inser du nog att möjligheten att få en kopia på just det brevet är begränsad:
https://drive.google.com/file/d/1COSSEBrVHVYz7G7SmktCyG9VYckCyCx-/view
Citera
2023-05-27, 00:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Röda Kors-brevet är alltså det brev som omnämns här i uppslag EAE-10005-C, och om du tänker efter lite så inser du nog att möjligheten att få en kopia på just det brevet är begränsad:

Ordalydelsen, men maskad, har du redan. Be om kopia på originalet. Det finns i utredningen. Du har ju diarienumret redan.

Jag antar att du vill se hur handstilen ser ut? Vad i brevets lydelse tycker du pekar mot att SE skrev det?
Tänker du på att SE uppger i förhör att han gått en utbildning på Röda Korset om bland annat bilkuddar och att detta gör honom till mördare?

Edit: Förhör med samma tema men i "nutid":
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAE10005-02
XXX berättar att hon inte har haft någon vetskap om att hennes före detta man XXX har kontaktat Palmeutredningen.

Hon uppger att XXX som alla har tystnadsplikt och att han därför inte har sagt någonting om att han tidigare har varit i kontakt med Palmeutredningen.
Det är väl en präst med tystnadsplikt det handlar om? Den som TP anser att ME ringde från Idre? SE får tydligen ett falskt alibi om han blir sedd av en kvinna som är otrogen när SE stiger in i en blå bil? Det är ME som på fyllan låtsas vara den otrogna kvinnan enligt TP tydligen....

Själv fattar jag inte hur detta ens går ihop för TP.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-27 kl. 00:27.
Citera
2023-05-27, 00:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
LB kanske tycker anteckningarna bör ha ett "källskydd" då de är av delvis privat natur även om AI är avliden.

Jag kan inte tycka att LB har någon skyldighet att offentliggöra AIs anteckningar och tycker inte det är konstigt att han inte publicerar dem. SE var hur som helst inte aktuell som GM enligt AIs anteckningar.

Edit: SA hade ett mycket rikt och en smula ålderdomligt ordförråd och använde det flitigt i sina böcker. Jag är inte säker på att det var just han som svängde sig med "in extenso" dock, eller så hade KP förläst sig på SAs böcker inför pressträffen kanske.

Anteckningarna har möjligen ett "källskydd" från början(helt privat), sedan om Arnes son och Borgnäs gjort upp något är frågan, vilket jag tror.
Och då är det, det som gäller nu?
Men det man inte får glömma är ju att Borgnäs är författare och har ekonomiskt intresse av att publicera.
(Något för gänget här i denna tråd att vara kritiska till när det kommer till andra författare)
Så allt en "författare" säger och skriver bör man granska..
Citera
2023-05-27, 00:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Ja och?! Tala ur skägget någon gång!
Du har kört en teori, med ett brev som du nu inte ens har koll på?!
Känner du dig seriös ens?

Varenda inlägg från dig är någon sorts insinuation. Hänvisningar tillbaka till egna inlägg eller då Filter..
Du bakar ihop personer/meningsmotståndare. Du vill ha händelseförlopp beskrivet för dig för att lättare ska förstå..

Jag hajar ingenting av dina menlösa inlägg! Sorry!
Citera
2023-05-27, 07:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja och?! Tala ur skägget någon gång!
Du har kört en teori, med ett brev som du nu inte ens har koll på?!
Känner du dig seriös ens?

Varenda inlägg från dig är någon sorts insinuation. Hänvisningar tillbaka till egna inlägg eller då Filter..
Du bakar ihop personer/meningsmotståndare. Du vill ha händelseförlopp beskrivet för dig för att lättare ska förstå..

Jag hajar ingenting av dina menlösa inlägg! Sorry!
Visst kan det vara som polisen misstänker, att det var SE själv som låg bakom uppgifterna om den blå Opeln på Snickarbacken. Men det gick inte att bevisa, och då får man väl hålla öppet för att tipsen kan vara autentiska. Och kollar man på de ursprungliga tipsen om Walkie-Talkies så är det inte svårt att se en koppling mellan tipsen om flyktbilen på Snickarbacken och den tysktalande mannen i närheten av mordplatsen, han som verkar just anropa/dirigera en flyktbil. Även det allra första Walkie-Talkietipset polisen fick in, om att den förmodade handlovsväskan i själva verket var ett fodral till en Walkie-Talkie, passar bra in i den här bilden av att en mindre utländsk attentatsgrupp skulle kunna ligga bakom mordet:
https://youtu.be/e-ttGyXVbvo?t=327

Jag säger inte att det var t.ex. RAF som mördade Palme, men det är helt klart att det fanns mycket tidiga uppgifter som pekade åt det hållet. En tysktillverkad flyktbil (tysk reg?), tysktalande personer som håller kontakt via radio. En liten Walkie-Talkie skall också ha hittats i en trappa där någonstans ett par dagar efter mordet. Det finns också ett tips från en man som fyllde på kylarvätska i sin bil, och som handlade om två män utanför Grand som pratade med varandra på något utländskt språk.
Senast redigerad av Draifos 2023-05-27 kl. 07:43.
Citera
2023-05-27, 10:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vi behöver väl ordentliga källor här?
Oftast rätt dåligt i denna tråd dessvärre! Mest känslor och prestige...
https://drive.google.com/file/d/1H8eLR72gqxe7hqgNjCTNmPJ27kIrM4oc/view

"Bestämde sig för att vända blad och gå vidare ... lämnade Skandia för att 1988 börja arbeta på Securitess/Securitas?) ... blev senare headhuntad av Astra till att bli koncernsäkerhetschef".
(sid 64)

Min minnesbild är att det är ungefär så TP återger det i den senaste utgåvan som jag inte har tillgänglig för närvarande då jag är på resa. Jämför detta med skribenten eller skribenterna som gett sken av att han fick sparken från bland annat Skandia och "till sist" hamnade hos Palmehataren Vinge.

Man kan säga att PH hade bättre flyt med karriären än den "glade grafikern" men grafikern var nog inte så glad ... längre. Han hade problem med "både ditten och datten men kanske mest med spriten" vid den här tiden, som LGWP formulerade det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-05-27 kl. 10:16.
Citera
2023-05-27, 11:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
https://drive.google.com/file/d/1H8eLR72gqxe7hqgNjCTNmPJ27kIrM4oc/view

"Bestämde sig för att vända blad och gå vidare ... lämnade Skandia för att 1988 börja arbeta på Securitess/Securitas?) ... blev senare headhuntad av Astra till att bli koncernsäkerhetschef".
(sid 64)

Min minnesbild är att det är ungefär så TP återger det i den senaste utgåvan som jag inte har tillgänglig för närvarande då jag är på resa. Jämför detta med skribenten eller skribenterna som gett sken av att han fick sparken från bland annat Skandia och "till sist" hamnade hos Palmehataren Vinge.

Man kan säga att PH hade bättre flyt med karriären än den "glade grafikern" men grafikern var nog inte så glad ... längre. Han hade problem med "både ditten och datten men kanske mest med spriten" vid den här tiden, som LGWP formulerade det.

Topp! Tack!
Citera
2023-05-27, 12:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ingen aning, berätta du. Hur som helst så verkar det som det gick bra för karln efter att han "även fått sparken från Skandia". TP hyllar PH i boken och har nog rätt bra kläm på "The PH story".

Citat:
Av det lilla jag har förstått åtalades PH för att ha tagit 155000 sek som skulle betalas ut från Skandia som belöning till tipsare för att betala för en fest som polisen hade haft.

Det hela slutade i rätten och PH fick sluta på Skandia utan att stämpla ut. TP mörkar så klart detta i sin oärliga bok. Eller så är TP så dålig att gräva att han inte har en susning som vanligt.

Det får lite följder när det gäller anklagelserna mot SE om PH visar sig vara en kriminell opportunist. PH trodde nog att han kunde lägga vantarna på belöningen om SE skulle utsetts som syndabock redan på 80-talet.

Citat:
Vi behöver väl ordentliga källor här?
Oftast rätt dåligt i denna tråd dessvärre! Mest känslor och prestige...

Hänger inte riktigt med i svängarna. Är PH dömd?

Är det inte T Lindström som döms efter att ha vilselett PH och Skandia?
Citera
2023-05-27, 16:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fantastiskt att du omvandlar människor till statiska autistiska schackpjäser

I princip alla (förutom Engström) beskriver LP som hysterisk och smått agressiv som springer runt på plats. Men du placerar dem på fixerade platser som bönder på ett schackbräde
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg

Även SE beskriver henne så.
Citera
2023-05-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ah tack! Jag hade där mer glömt historien och påståendena.
Har du källa på just detta med "trolöshet mod huvudman"?

Angående SE så vet jag nog inte alls hur det slutade för PH, men visst var SE "het" där 1986 och PH fick bli "polis igen"?
Irvell var först intresserad, med all rätt då vissa saker till synes inte gick ihop. Men i hans dagbok/anteckningsbok(som Borgnäs har) så verkar det som att han släppte SE?
Tråkigt att det inte redovisades när han släppte SE. Var det 1986.. 87? Året innan han dog? Jag tycker sånna fakta är relevanta, men av nån anledning vill man inte redovisa detta.
Citera
2023-05-27, 18:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
https://gunnarwall.files.wordpress.com/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg

Även SE beskriver henne så.

Jag trodde vi hade enats om att allt utanför förhör inte nödvändigtvis är Engströms ord?

Eller är det bara vissa artiklar som är OK?

Och även du är medveten om att Engström är den enda som beskriver LP som "behärskat chockad" och tacksam.....

Fråga AH eller KJ hur de beskriver henne....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in