Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
Det bör påpekas att det tyska företaget Ritter Sport tagit fasta på bojkotten mot Marabou och givit publicistiska/reklam inlägg just mot Marabou för att dra nytta av den pågående negativiteten.
DOCK bör det påpekas att Ritter Sport är själva aktiva i just Ryssland:
"Enligt en artikel på nyhetssajten Baltic News Network från april förra året var dock Ritter Sport fortfarande aktiva i Ryssland, trots anfallskriget mot grannlandet. "
Så det verkar som att kriget och dess negativa utfall mot olika företag inte bara är något som Ukraina och dess tillskyndare ägnar sig åt utan även konkurrerande företag som attackerar nämnda företag för att just själva slippa bli indragna i attackerna.
Vidare bör påpekas att Marabou säljer inget från Norden till Ryssland och importerar heller inget därifrån. Däremot finns förmodligen produktionsanläggningar i Ryssland som fortfarande ägs av Mondelez/Marabou som tillverkar produkter och som säljs internt i Ryssland. Hur finanserna ser ut av detta har jag ingen aning om, men även om Mondelez drar sig ur så slutar det bara med att den ryska staten lägger beslag på sagda fabriker och säljer dem för en spottstyver till valfri oligark som fortsätter tillverkning och försäljning. Därför blir bojkotten mot Marabou ganska meningslös och som i slutändan bara drabbar Marabou.
Ritter Sport och Marabou är kungar. Mjölkchoklad och Schweizernöt är 5+ och många av Ritters smaker är också väldigt goda.
Blir lite förvirrad när jag läser tråden. Trodde folk var på Ukrainas sida, vad har jag missat? Zelensky var ju väldigt hyllad i början av invasionen minns jag.
Ingen bojkott från min sida i alla fall, även fast Mondelez är ett tråkigt företag.