2023-05-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Varför skulle T bli medvetslös för att hon plötsligt, utan förvarning slängs handlöst i golvet?

Jag tänker att chocken av den plötsliga attacken kan leda både till tystnad och handlingsförlamning, i a f de första sekunderna. Ett ytterligare slag mot huvudet innan T riktigt fattat vad som hänt skulle kunna fördröja handlingsförmågan. Och direkt därefter den svåra skadan i ena ögat och en mindre i det andra torde försatt T i ett traumatisk chocktillstånd.

Att utan att kunna se och med svårt klämda händer, som troligtvis inte kan greppa, tillfoga en angripare skador synes mig inte självklart.

Har det framkommit att TT har "svårt klämda händer"... alltså två?
Min uppfattning är att det gällde en hand.
Citera
2023-05-27, 10:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som jag minns det så var det ett öga som var skadat, likväl som det var en hand som hade klämskador.
Det ena ögat hade en mindre skada. Men de som fått någon plötslig skada i ögat, aldrig så liten, vet hur traumatiskt det är att inte kunna se som vanligt, orientera sig och bedöma avstånd.

Den ena handen har varit så illa ansatt att det inte gått att avgöra vilka skador den ev. haft. Då kan man tro att den varit oskadd eller att den haft liknande skador som den andra handen.
Eftersom jag tror att handen uträknande blivit illa klämd för att minska försvarsförmågan, tror jag att andra handen utsattes för samma åverkan.
Citera
2023-05-27, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon skrev t ex av hand.

Nu har jag inte tid, men tror att jag har citerat läkaren även från rätten om ögat. Det var när Svegfors frågade.

På fråga sa hon att skadan var djupt inne i mjukdelarna i bindehinnan och även på sidan om ögongloben och att hon menade att en sådan skada inte uppstår inte av att man ramlar själv och åstadkommer skadan om man inte är typ påverkad av narkotika, inte är frisk eller något, utan den har uppkommit i livet och hon sa att fyndet talar starkt för att den har åstadkommits genom övergrepp av annan person.

Ja, den skadan borde ge hemska smärtor, men jag är inte alls övertygad om att Tove var helt opåverkade av fallet.

Faktum är att ju mer jag tänker på övergreppet och Johannas helt sjuka hat och hennes snabba manövrar efter dådet, så känner jag att den verison hon har gett av överfallet kanske inte alls stämmer med "fällningen".

Johanna är extremt manipulativ och beräknande. Säkerligen vil hon dölja det mycket bestämda våldet och få det till något som "råkade".
Om Johanna är ansvarig för ögonskada så kan det inte ha skett samtidigt med strypningen, för det behöver hon bägge händerna till. Och att trycka in ögat på en död person verkar inte rimligt. Det borde alltså ha skett innan strypningen. Om det gav upphov till hemska smärtor, varför skrek inte Tove då?
Citera
2023-05-27, 11:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Håret har nog skyddat ytterst marginellt. Och ena ögat var oskadat, så det kunde hon se med. Men det är Toves händer man bör titta närmare på. För det är dom hon kan skada J och M med.

Man slutar inte att kämpa för sitt liv även om man är chockad över ett hårt slag i huvudet eller fått ögat intryckt. Om dom så skulle huggit av ena handen hade hon använt den andra för att försöka ta sig loss. Skulle hon vara helt blind hade hon ändå kämpat och använt alla sina krafter till att skada angriparen.

Det finns två rimliga alternativ till J s uteblivna motvärnsskador. Antingen var T helt medvetslös genom hela förloppet eller så höll M fast hennes händer. Det finns inget utrymme för något annat alternativ!
Jag betvivlar inte att T kämpade allt hon förmådde och mer därtill, men synen på hennes förmåga delar jag inte med dig.
Citera
2023-05-27, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Precis
Krångligare än så är det inte
Det finns bara två alternativ

Sen om man tänker på T skador som öga och hand/händer nedre ben
Kunde verkligen J åstakomma allt detta samtidigt som hon hade fullt upp med att hålla T still med att sätta sig på henne och hålla strypgrepp
Jag får inte ihop det med att en person klarat av det hela samtidigt på några få minutet

Har inte tid att djupdyka nu, måste iväg men:

Under skadornas uppkomssätt står att skadorna på underbenen (punkt 80, 86) kan uppkommit genom slag, spark av annan, vardagliga missöden, idrottsutövande (A 149/99).

Punkt 80 är 4 stycken disktreta blåmärken mellan 0,7 till 2 cm i diam. De sitter på framsidan av höger underben.

Punkt 86 är tre stycken ovala blåmärken a 1,5 x 0,5 cm resp 3 x 1 cm på vänster underbenet framsida.

Så svårt veta om det är från att Tove försökt försvara sig, Tove blivit sparkad på i samband med överfallet eler om de uppkommit innan.
Citera
2023-05-27, 11:08
Medlem
Citat:
Hon skrev t ex av hand.

Nu har jag inte tid, men tror att jag har citerat läkaren även från rätten om ögat. Det var när Svegfors frågade.

På fråga sa hon att skadan var djupt inne i mjukdelarna i bindehinnan och även på sidan om ögongloben och att hon menade att en sådan skada inte uppstår inte av att man ramlar själv och åstadkommer skadan om man inte är typ påverkad av narkotika, inte är frisk eller något, utan den har uppkommit i livet och hon sa att fyndet talar starkt för att den har åstadkommits genom övergrepp av annan person.

Ja, den skadan borde ge hemska smärtor, men jag är inte alls övertygad om att Tove var helt opåverkade av fallet.

Faktum är att ju mer jag tänker på övergreppet och Johannas helt sjuka hat och hennes snabba manövrar efter dådet, så känner jag att den verison hon har gett av överfallet kanske inte alls stämmer med "fällningen".

Johanna är extremt manipulativ och beräknande. Säkerligen vil hon dölja det mycket bestämda våldet och få det till något som "råkade".

Jag håller med om att J är manipulativ och ond
men det betyder inte att M är oskyldig
Skadorna betyder kamp
Hade T varit medvetdlös så hade det inte varit en kamp med flera skador

Det vore toppen om du kunde hitta rättsläkarens rapport som hon delger muntligt
Då menar jag inte rättegången
Det hon sa i den rapporten gjorde mig väldigt illa berörd
Jag tror att det var fler skribenter som sa detsamma då den låg ute
Jag hsr tyvärr inte länksr kvar men hade gärna velat dela den så fler fick lyssna
Citera
2023-05-27, 11:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag håller med om att J är manipulativ och ond
men det betyder inte att M är oskyldig
Skadorna betyder kamp
Hade T varit medvetdlös så hade det inte varit en kamp med flera skador

Det vore toppen om du kunde hitta rättsläkarens rapport som hon delger muntligt
Då menar jag inte rättegången
Det hon sa i den rapporten gjorde mig väldigt illa berörd
Jag tror att det var fler skribenter som sa detsamma då den låg ute
Jag hsr tyvärr inte länksr kvar men hade gärna velat dela den så fler fick lyssna

Jag vet inte något om en muntlig rapport?
Såvitt jag har förstått finns bara dessa två: den rättsmedicinska skrifliga rapporten och förhören från rättegången.
Citera
2023-05-27, 11:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag kan inte se att Maja har någon omtanke om någon annan person än sig själv efter att ha läst förhören och lyssnat på henne i rätten. Hon ljög inte för att skydda J, utan hon ljög för att komma undan själv. Precis som J och alla andra i liknande situationer. Man gör allt man kan för att rädda sig själv ur den knipa man försatt sig i.

Att Johannas påstådda hjärntvätt av Maja började släppa precis när bevisen trillade in som punkterade M s lögner är givetvis ingen slump. Maja var tvungen att ändra sin story och lägga över skulden på J för att ha en chans att komma undan.
Initialt tror jag att "storyn" syftade till att rädda dem båda, men efterhand som M preparerades med bevis, rädsla för J och att tänka på sig själv, tror jag heller inte att M skiljde sig från mängden utan ljög för att skydda sig själv.
Citera
2023-05-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har det framkommit att TT har "svårt klämda händer"... alltså två?
Min uppfattning är att det gällde en hand.
Om inte jag minns fel så var
den andra handen så brandskadad och djurangripen så jag tror inte rättsläkaren kunde se hur skadad den var?
Citera
2023-05-27, 11:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om Johanna är ansvarig för ögonskada så kan det inte ha skett samtidigt med strypningen, för det behöver hon bägge händerna till. Och att trycka in ögat på en död person verkar inte rimligt. Det borde alltså ha skett innan strypningen. Om det gav upphov till hemska smärtor, varför skrek inte Tove då?

Men en ögonskade behöver väl inte nödvändigtvis uppkomma exakt samtidigt då strypningen sker?

Den kan väl ha uppkommit innan också? Eller om Tove kämpade emot vid något tillfälle och Johanna stack in ett finger i ögat för att få grepp om Toves huvud, banka det i golvet?
Citera
2023-05-27, 11:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vartifrån har du fått "Ögonskadorna" och "en mindre skada i det andra"?

Mig veterligen så finns det inte någon skada Öht. på höger öga.

https://gofile.io/d/K9yipj
Jag ska leta när tillfälle ges.
Citera
2023-05-27, 11:16
Medlem
Citat:
Jag vet inte något om en muntlig rapport?
Såvitt jag har förstått finns bara dessa två: den rättsmedicinska skrifliga rapporten och förhören från rättegången.
Jo det fanns en länk där rättsläkaren gav en muntlig rapport
då obduktion och alla provet vsr klara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in