Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Tack, och nu känner jag igen det du säger ju:
Förhör Maja 8 nov:
"Tove obducerades igår, det vet du vad det betyder, obducera?
Näe
Det är när man försöker fastställa hur någon människa dött, så gör man en
rättsmedicinsk undersökning i det här fallet, man tittar på kroppen, skador och, öppnar
även kroppen gör man. Tove har kräkts och har matrester i lungorna."
Men strypning fick hon inte veta då.
Inte under det bandade förhöret i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Undrar hur mycket man visste om en ev strypning då, eftersom det inte fanns synliga yttre skador, men de djupa blödningarna vid sköldbrosk, tungben och halsmusklerna fanns ju vid den inre undersökningen.
Eftersom man till och med registrerat misstänkt maginnehåll i lungorna så är jag övertygad om att man var tämligen säkra på att Tove strypts.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Luriga förhörsledare kanske?
Ja, säkert.
Jag finner det bara extremt märkligt om Maja berättade för Josefin att Tove strypts och det inte framkommit på annat vis tidigare att förhörsledarna då inte reagerade alls på det. Det borde ha varit mycket anmärkningsvärt för dem om Maja helt plötsligt avslöjar en sådan viktig detalj om mordet i det läget, då hon fortfarande sade sig inte veta något om saken annat än vad som framkommit i förhör och media.
Förhöret med Josefin hålls måndagen den 28e November. Därefter hålls ett förhör med Maja torsdagen samma vecka, den 1a December, och då nämns ingenting om strypning, vare sig att det var så Tove dog eller att Maja skulle han nämnt detta för Josefin. Sedan begär Maja själv ett förhör till dagen efter, fredagen den 2a December och då börjar hon berätta vad som hänt, det som hon själv vet, hon börjar sin berättelse med att Tove ligger inlindad i ett lakan i hallen, död. När förhörsledarna senare i förhöret frågar Maja hur Tove dött, så svarar Maja att hon inte vet det. Trots att hon ska ha sagt till Josefin tidigare att Tove ströps. Förhörsledarna frågar trots det ingenting mer om detta, utan återgår till bortforslingen av Toves kropp. Mycket märkligt tycker jag.
Inte förrän vid tredje förhöret efter förhöret med Josefin, tisdag den 6e December så berättar Maja själv att Tove blev strypt, och även under detta förhör så är det Maja själv om berättar om detta utan att förhörsledarna ställer frågor. Maja får ordet fritt vid inledningen av förhöret, och berättar då detta.
Även om jag tycker att det är märkligt att förhörsledarna inte agerat på att Maja har berättat detta för Josefin, om det inte var känt, så finns det en anledning jag kan tänka mig till att de inte gjorde det, och det är att de inte ville bryta det förtroende som byggts upp mellan Maja och Josefin. Men samtidigt så vill och behöver de ju föra utredningen framåt, och det där borde i så fall ha varit en mycket avgörande liten detalj i det skedet av utredningen om Maja hade denna kunskap själv.
Men men, det är inte första gången vi ser förhörsledarna agera märkligt.