2023-05-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack, och nu känner jag igen det du säger ju:

Förhör Maja 8 nov:

"Tove obducerades igår, det vet du vad det betyder, obducera?
Näe
Det är när man försöker fastställa hur någon människa dött, så gör man en
rättsmedicinsk undersökning i det här fallet, man tittar på kroppen, skador och, öppnar
även kroppen gör man. Tove har kräkts och har matrester i lungorna.
"

Men strypning fick hon inte veta då.

Undrar hur mycket man visste om en ev strypning då, eftersom det inte fanns synliga yttre skador, men de djupa blödningarna vid sköldbrosk, tungben och halsmusklerna fanns ju vid den inre undersökningen.

Luriga förhörsledare kanske?

Vad hände med matresterna i lungorna? Det fanns väl inga? Är det detta som Cleas inkallade RL ska resonera kring?
De var snabba med att fastslå det. Eller ljög de medvetet? Det senare låter väl inte troligt.
Citera
2023-05-26, 17:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Tack, och nu känner jag igen det du säger ju:

Förhör Maja 8 nov:

"Tove obducerades igår, det vet du vad det betyder, obducera?
Näe
Det är när man försöker fastställa hur någon människa dött, så gör man en
rättsmedicinsk undersökning i det här fallet, man tittar på kroppen, skador och, öppnar
även kroppen gör man. Tove har kräkts och har matrester i lungorna.
"

Men strypning fick hon inte veta då.

Inte under det bandade förhöret i alla fall.

Citat:
Undrar hur mycket man visste om en ev strypning då, eftersom det inte fanns synliga yttre skador, men de djupa blödningarna vid sköldbrosk, tungben och halsmusklerna fanns ju vid den inre undersökningen.

Eftersom man till och med registrerat misstänkt maginnehåll i lungorna så är jag övertygad om att man var tämligen säkra på att Tove strypts.

Citat:
Luriga förhörsledare kanske?

Ja, säkert.

Jag finner det bara extremt märkligt om Maja berättade för Josefin att Tove strypts och det inte framkommit på annat vis tidigare att förhörsledarna då inte reagerade alls på det. Det borde ha varit mycket anmärkningsvärt för dem om Maja helt plötsligt avslöjar en sådan viktig detalj om mordet i det läget, då hon fortfarande sade sig inte veta något om saken annat än vad som framkommit i förhör och media.

Förhöret med Josefin hålls måndagen den 28e November. Därefter hålls ett förhör med Maja torsdagen samma vecka, den 1a December, och då nämns ingenting om strypning, vare sig att det var så Tove dog eller att Maja skulle han nämnt detta för Josefin. Sedan begär Maja själv ett förhör till dagen efter, fredagen den 2a December och då börjar hon berätta vad som hänt, det som hon själv vet, hon börjar sin berättelse med att Tove ligger inlindad i ett lakan i hallen, död. När förhörsledarna senare i förhöret frågar Maja hur Tove dött, så svarar Maja att hon inte vet det. Trots att hon ska ha sagt till Josefin tidigare att Tove ströps. Förhörsledarna frågar trots det ingenting mer om detta, utan återgår till bortforslingen av Toves kropp. Mycket märkligt tycker jag.

Inte förrän vid tredje förhöret efter förhöret med Josefin, tisdag den 6e December så berättar Maja själv att Tove blev strypt, och även under detta förhör så är det Maja själv om berättar om detta utan att förhörsledarna ställer frågor. Maja får ordet fritt vid inledningen av förhöret, och berättar då detta.

Även om jag tycker att det är märkligt att förhörsledarna inte agerat på att Maja har berättat detta för Josefin, om det inte var känt, så finns det en anledning jag kan tänka mig till att de inte gjorde det, och det är att de inte ville bryta det förtroende som byggts upp mellan Maja och Josefin. Men samtidigt så vill och behöver de ju föra utredningen framåt, och det där borde i så fall ha varit en mycket avgörande liten detalj i det skedet av utredningen om Maja hade denna kunskap själv.
Men men, det är inte första gången vi ser förhörsledarna agera märkligt.
Citera
2023-05-26, 17:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Vad hände med matresterna i lungorna? Det fanns väl inga? Är det detta som Cleas inkallade RL ska resonera kring?
De var snabba med att fastslå det. Eller ljög de medvetet? Det senare låter väl inte troligt.

Så här gick det till, övergripande.

Vid obduktionen fann man ett skum i Toves lungor, detta skum är typisk för maginnehåll som hamnat i lungorna. Därför drog man initial slutsatsen att så var fallet.
Det är dock inte helt säkert att skummet kommer av maginnehåll, det kan finnas andra anledningar till skum i lungorna. Därför måste skummet analyseras mikroskopiskt för att säkerställa att det verkligen kommer av maginnehåll. Detta tog en viss tid, och efter den analysen visade det sig att det trots allt INTE var maginnehåll som orsakat skummet, och man reviderade då den initiala, preliminära, antagandet att det fanns maginnehåll i lungorna. Det faktum att man hittat maginnehåll i struphuvudet bidrog säkert till antagandet att det även fanns i lungorna.

Ovan skrivet fritt ur minnet så med reservation för eventuella felaktigheter på detaljnivå. Men övergripande bör det vara korrekt.

Men Ja, det är detta initiala/preliminära obduktionsresultat som Clea klamrar sig fast vid och vägrar acceptera justeringen av. Vi får se vad det leder till.
Citera
2023-05-26, 17:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
När under bilfärden hade hon tid att sova? Hon verkar ha haft fullt upp.

Förstår inte vad hon skulle haft fullt upp med, att kasta ut ett par nycklar tar en sekund typ. Du får väl läsa FUP.
Citera
2023-05-26, 17:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

Det här var ju precis efter att de hade obducerat Tove, dagen efter, så då är det osannolikt att man hunnit göra mer än den yttre och inre undersökningen, och inte micriskopiska eller provanalyser av något slag (gissar jag).

Då såg man alltså de här magsäcksreserna med blotta ögat förstås.

Man vet säkert att det slutgiltiga svaret kommer att dröja, och tanken att de ändå ha bägge tjerena kvar i häktet för mord, det är inte en slump. De vet att Johannas mobil visat dom var Tove låg, gravfridsbrottet med eldningen, tror jag inte att man hade annat i misstanke än mord av andra orsaker än bara det.

Misstankarna om mord berodde nog inte på att de trodde att Tove hade kräkts och dött av det, utan man hade nog mer, fast bara som ett första muntliga utlåtande (bara misstankar och gissningar).

Jag tror att man trots avsaknad av brott på sköldbrosk/tungben och petekier, kunde man se de där blödningarna och svullnaderna på de inre strykturerna som är signifikanta ställen vid strypning, så den misstanken fanns nog där redan. Men man hade alltså inte något definitivt besked.

Man måste utesluta andra möjliga dödsorsaker, och analyssvar och de micrioskopiska undersökningarn akan inte ha varit klara på långa vägar, inte ens påbörjade.

Jag tänker att de slänger ut lite "brödsmulor" för Maja att grabba tag i, skrämmas lite och även se om de får lite napp, även om det inte handlar om ett erkännande.
Citera
2023-05-26, 17:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Med överraskningsmoment menas att offret överrumplas hastigt utan att ges tillfället att försvara sig. Det innebär att Tove blivit medvetslös så hon inte kunnat försvara sig eller att någon har hållit fast henne. Eller vad tänker ni att överraskningsmomenten leder till?
Varför skulle T bli medvetslös för att hon plötsligt, utan förvarning slängs handlöst i golvet?

Jag tänker att chocken av den plötsliga attacken kan leda både till tystnad och handlingsförlamning, i a f de första sekunderna. Ett ytterligare slag mot huvudet innan T riktigt fattat vad som hänt skulle kunna fördröja handlingsförmågan. Och direkt därefter den svåra skadan i ena ögat och en mindre i det andra torde försatt T i ett traumatisk chocktillstånd.

Att utan att kunna se och med svårt klämda händer, som troligtvis inte kan greppa, tillfoga en angripare skador synes mig inte självklart.
Citera
2023-05-26, 17:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Även om jag tycker att det är märkligt att förhörsledarna inte agerat på att Maja har berättat detta för Josefin, om det inte var känt, så finns det en anledning jag kan tänka mig till att de inte gjorde det, och det är att de inte ville bryta det förtroende som byggts upp mellan Maja och Josefin. Men samtidigt så vill och behöver de ju föra utredningen framåt, och det där borde i så fall ha varit en mycket avgörande liten detalj i det skedet av utredningen om Maja hade denna kunskap själv.
Instämmer i din analys; de hade riskerat M:s tillit och att hon återigen hade stängt om sig vid en konfrontation. När tiden var mogen skulle hon själv berätta även för FL, det visste de.
Citera
2023-05-26, 17:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Inte under det bandade förhöret i alla fall.

Eftersom man till och med registrerat misstänkt maginnehåll i lungorna så är jag övertygad om att man var tämligen säkra på att Tove strypts.

Ja, säkert.

Jag finner det bara extremt märkligt om Maja berättade för Josefin att Tove strypts och det inte framkommit på annat vis tidigare att förhörsledarna då inte reagerade alls på det. Det borde ha varit mycket anmärkningsvärt för dem om Maja helt plötsligt avslöjar en sådan viktig detalj om mordet i det läget, då hon fortfarande sade sig inte veta något om saken annat än vad som framkommit i förhör och media.

Förhöret med Josefin hålls måndagen den 28e November. Därefter hålls ett förhör med Maja torsdagen samma vecka, den 1a December, och då nämns ingenting om strypning, vare sig att det var så Tove dog eller att Maja skulle han nämnt detta för Josefin. Sedan begär Maja själv ett förhör till dagen efter, fredagen den 2a December och då börjar hon berätta vad som hänt, det som hon själv vet, hon börjar sin berättelse med att Tove ligger inlindad i ett lakan i hallen, död. När förhörsledarna senare i förhöret frågar Maja hur Tove dött, så svarar Maja att hon inte vet det. Trots att hon ska ha sagt till Josefin tidigare att Tove ströps. Förhörsledarna frågar trots det ingenting mer om detta, utan återgår till bortforslingen av Toves kropp. Mycket märkligt tycker jag.

Inte förrän vid tredje förhöret efter förhöret med Josefin, tisdag den 6e December så berättar Maja själv att Tove blev strypt, och även under detta förhör så är det Maja själv om berättar om detta utan att förhörsledarna ställer frågor. Maja får ordet fritt vid inledningen av förhöret, och berättar då detta.

Jag tror inte att det är en slump alls.

Det är noga genomtänkt vad de ska släppa, vad man ska ha till nästa häktningsförhandling och hur man ska få nya framkomna bevis att få de misstänkta att erkänna.

Om de hade sagt att de pratat med J*osefin kanske Maja hade låst sig. Nu öppnade hon upp här, men utredarna vet att hon inte berättat allt.

De förstår att hon säkert sett elden (med tanke på mörkret och kanske Johanna och de vet ju inte om hon varit med där) och de vet att hon nämnt strypningen och branden till J*osefin.
Citera
2023-05-26, 17:32
Medlem
Citat:
Så här gick det till, övergripande.

Vid obduktionen fann man ett skum i Toves lungor, detta skum är typisk för maginnehåll som hamnat i lungorna. Därför drog man initial slutsatsen att så var fallet.
Det är dock inte helt säkert att skummet kommer av maginnehåll, det kan finnas andra anledningar till skum i lungorna. Därför måste skummet analyseras mikroskopiskt för att säkerställa att det verkligen kommer av maginnehåll. Detta tog en viss tid, och efter den analysen visade det sig att det trots allt INTE var maginnehåll som orsakat skummet, och man reviderade då den initiala, preliminära, antagandet att det fanns maginnehåll i lungorna. Det faktum att man hittat maginnehåll i struphuvudet bidrog säkert till antagandet att det även fanns i lungorna.

Ovan skrivet fritt ur minnet så med reservation för eventuella felaktigheter på detaljnivå. Men övergripande bör det vara korrekt.

Men Ja, det är detta initiala/preliminära obduktionsresultat som Clea klamrar sig fast vid och vägrar acceptera justeringen av. Vi får se vad det leder till.

Tack!
Citera
2023-05-26, 17:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kräkningen har orsakats av något; våldsamt buktryck eller en lättare hjärnskakning? - Även om blödningen mellan de mjuka hjärnhinnorna var mycket sparsam, så fanns den likväl där och exakt hur omskakningen påverkat T, vet ingen. Reaktioner är också individuella.

Ja, vi vet inte.

Tänker ändå att käkning kom så fort, att det troligaste var att Johanna tryckte på magen?
Vanligen kommer nog kräkningen lite senare vid hjärnskakning?
Citera
2023-05-26, 17:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja, vi vet inte.

Tänker ändå att käkning kom så fort, att det troligaste var att Johanna tryckte på magen?
Vanligen kommer nog kräkningen lite senare vid hjärnskakning?
Både- och; antingen i direkt anslutning eller flera timmar efteråt.
Citera
2023-05-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ja, det också.

Som jag ser det finns ju flera möjliga orsaker till att tove varken skrek eller försvarade sig (iaf inte fullt ut), och det är ju:

1. möjligen (förmodligen) överrumplad
2. viss alkoholpåverkan som samverkade med både överrasknings och
3. möjlig påverkan av medvetandet av fallet/skallskadan
4. snabb övermanning av Johanna som grenslar henne genom att sätta sig (kanske hårt och snabbt) på bröstkorg/mage så att andningen försvårdes
5. samtidigt som Johanns ta strypgepp på Tove, vilket omöjliggör andning

Kanske uppstötningen kom precis samtidigt som Johanna typ "hoppade" på henne, för att övermanna henne, men genom att Johanna sattte sig på henne kunde Tove inte vrida sig på sidan och greppet över halsen kan ha tagits väldigt snabbt.

Jag blir lite orolig över den där nya rättsläkaren, och tänker återigen att han aldrig skulle ta på sig det här om han inte såg svagheter.

En till grej som jag tänkte på; undrar hur mycket Toves ovanligt spänstiga sköldbrosk och tungben kan ha inverkat på möjligheten att åtsadkomma de djupa skadorna? Kan den mjuka strukturen möjliggjort att Johannas "lätta" tryck kommit djupare in än om det hade varit en stel och stum vävnadsstruktur?

Hoppas att rättsläkarna är beredda på ev invändningar och har bra svar. Jag tror inte alls att det handlar om en olycka förstås, utan ett överfall som är något utöver det vanlga genom fällning, övermanning och sedan damage control inom minuter.

Undra på att Johanna vill tidigarelägga överfallet.

Det kan vara så också att hon blev fasthållen av två
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in