2023-05-27, 09:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Med den historian hade hon haft betydligt större chans att bli trodd. Men i sin enkelhet så avskärmar hon sig helt från mordet för hon vill varken svara på frågor om detaljer eller stå till svars för sin delaktighet. Gissningsvis är det på detta sätt hon alltid ljuger. Blånekar till det uppenbara likt ett barn gör, hur dumt det än låter. Och det för att hon inte bemästrar att hålla reda på en avancerad lögn med flera detaljer som i sin tur kommer med följdfrågor som kräver ytterligare lögner. Då blir det för rörigt i Majas huvud och till slut försäger hon sig. Därför säger hon att hon sov och vet ingenting förutom det J berättat för henne.
Där tror jag du fångat M.
Att hon vet något, även om hon inte varit närvarande i badrummet, är det mest sannolika, men för att inte trassla in sig i något hon sedan inte kan reda ut kommer hon enklast undan med att säga att hon inget hört och inget sett.

En tanke jag haft är att M kanske inte vågat berätta, men då borde hon inte vågat berätta om dumpningen och bränderna heller, tycker jag, så den tanken har jag släppt.
Citera
2023-05-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänker också att ett hammarslag borde ge djupare sår, men Ts hår kanske dämpat? Att T har två nästan identiska sår får mig att tänka att de tillkommit på samma sätt.

Ögonskadorna måste varit fruktansvärt traumatiska och att T skulle kunna se något efter dem ser jag som uteslutet. Trots att T då fäktat i blindo skulle givetvis J kunnat få skador, men möjligheten ser jag som högst begränsad.

Håret har nog skyddat ytterst marginellt. Och ena ögat var oskadat, så det kunde hon se med. Men det är Toves händer man bör titta närmare på. För det är dom hon kan skada J och M med.

Man slutar inte att kämpa för sitt liv även om man är chockad över ett hårt slag i huvudet eller fått ögat intryckt. Om dom så skulle huggit av ena handen hade hon använt den andra för att försöka ta sig loss. Skulle hon vara helt blind hade hon ändå kämpat och använt alla sina krafter till att skada angriparen.

Det finns två rimliga alternativ till J s uteblivna motvärnsskador. Antingen var T helt medvetslös genom hela förloppet eller så höll M fast hennes händer. Det finns inget utrymme för något annat alternativ!
Citera
2023-05-27, 10:03
Medlem
Citat:
Håret har nog skyddat ytterst marginellt. Och ena ögat var oskadat, så det kunde hon se med. Men det är Toves händer man bör titta närmare på. För det är dom hon kan skada J och M med.

Man slutar inte att kämpa för sitt liv även om man är chockad över ett hårt slag i huvudet eller fått ögat intryckt. Om dom så skulle huggit av ena handen hade hon använt den andra för att försöka ta sig loss. Skulle hon vara helt blind hade hon ändå kämpat och använt alla sina krafter till att skada angriparen.

Det finns två rimliga alternativ till J s uteblivna motvärnsskador. Antingen var T helt medvetslös genom hela förloppet eller så höll M fast hennes händer. Det finns inget utrymme för något annat alternativ!
Precis
Krångligare än så är det inte
Det finns bara två alternativ

Sen om man tänker på T skador som öga och hand/händer nedre ben
Kunde verkligen J åstakomma allt detta samtidigt som hon hade fullt upp med att hålla T still med att sätta sig på henne och hålla strypgrepp
Jag får inte ihop det med att en person klarat av det hela samtidigt på några få minutet
Senast redigerad av Anedin 2023-05-27 kl. 10:08.
Citera
2023-05-27, 10:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag håller med grov misshandel

Om inte jag minns fel så var T ena öga typ intryckt med ev som någon använt tumme/finger
Tove hade även andra skador bla på underbenen och ena handen
Det är osmakligt av vissa att försköna misshandel och hennes skador

Jag tror att Sybil vet mer exakt hur dessa skador såg ut

Nej, ögat var inte intryckt väl????

Skadan nr 101. Läs själv i rapporten.

Någon sa att även det andra ögat hade skador, men det stämmer inte. Vid dissektion ses inga sådana skador på höger öga som i det vänstra. Ögongloben var sammanfallen pga av föruttnelse. Även det vänstra ögat är sammanfallen och både ögonlocken är angripna av fluglarver.

"Sårskada och mjukdelsblödning i det vänstra ögats bindehinna och fettvävnaden kring den vänstra ögongloben"

Denna skada menar man troligen är orsakad av annan person, t ex genom grepp av hand.

St Eriks sjh:
"Bindehinnan är en slemhinna som klär insidan av ögonlocken och ögat fram till hornhinna. Den skyddar och smörjer ögat samt underlättar ögonlockens rörelser."

De där undebensskadorna behöver jag kolla mer om, för under rubriken "Skadornas uppkomstsätt" s. 98 ff finns de inte med.
Citera
2023-05-27, 10:13
Medlem
Citat:
Där tror jag du fångat M.
Att hon vet något, även om hon inte varit närvarande i badrummet, är det mest sannolika, men för att inte trassla in sig i något hon sedan inte kan reda ut kommer hon enklast undan med att säga att hon inget hört och inget sett.

En tanke jag haft är att M kanske inte vågat berätta, men då borde hon inte vågat berätta om dumpningen och bränderna heller, tycker jag, så den tanken har jag släppt.

Jag kan inte se att Maja har någon omtanke om någon annan person än sig själv efter att ha läst förhören och lyssnat på henne i rätten. Hon ljög inte för att skydda J, utan hon ljög för att komma undan själv. Precis som J och alla andra i liknande situationer. Man gör allt man kan för att rädda sig själv ur den knipa man försatt sig i.

Att Johannas påstådda hjärntvätt av Maja började släppa precis när bevisen trillade in som punkterade M s lögner är givetvis ingen slump. Maja var tvungen att ändra sin story och lägga över skulden på J för att ha en chans att komma undan.
Citera
2023-05-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, ögat var inte intryckt väl????

Skadan nr 101. Läs själv i rapporten.

Någon sa att även det andra ögat hade skador, men det stämmer inte. Vid dissektion ses inga sådana skador på höger öga som i det vänstra. Ögongloben var sammanfallen pga av föruttnelse. Även det vänstra ögat är sammanfallen och både ögonlocken är angripna av fluglarver.

"Sårskada och mjukdelsblödning i det vänstra ögats bindehinna och fettvävnaden kring den vänstra ögongloben"

Denna skada menar man troligen är orsakad av annan person, t ex genom grepp av hand.

St Eriks sjh:
"Bindehinnan är en slemhinna som klär insidan av ögonlocken och ögat fram till hornhinna. Den skyddar och smörjer ögat samt underlättar ögonlockens rörelser."

De där undebensskadorna behöver jag kolla mer om, för under rubriken "Skadornas uppkomstsätt" s. 98 ff finns de inte med.
Jag vet att du är duktig på att plocka fram fr fup
I mitt minne då jag lyssnade på rättsläkaren så blev jag så illa berörd när hon beskrev bla ögonskadan
Åter igen så lyssnade jag istället för att läsa rapporten
Jag tycket att det blir så mycket mer nyanserat och begripligt

Läser i ditt inlgg
Av annan person med ett grepp av en hand
På vilket sätt av en hand?
Greppet måste ju vara att finger/tumme petas in i ögat eller hur annars gick det till?
Citera
2023-05-27, 10:22
Medlem
Citat:
Precis
Krångligare än så är det inte
Det finns bara två alternativ

Sen om man tänker på T skador som öga och hand/händer nedre ben
Kunde verkligen J åstakomma allt detta samtidigt som hon hade fullt upp med att hålla T still med att sätta sig på henne och hålla strypgrepp
Jag får inte ihop det med att en person klarat av det hela samtidigt på några få minutet

Nej, och skulle Tove blivit medvetslös direkt efter fallet så finns det ingen anledning att tillfoga henne alla övriga skador förutom skadorna på halsen. Alla skador på T plus slag/sparkljuden i väggen tyder på att det var en utdragen kamp där T var medveten och kämpade in i det sista med allt hon hade.

Ca 3 minuters dödskamp där en sitter på och stryper medans den andre håller fast händerna. Dom sista krafterna används till att göra sig hörd genom att sparka i väggen när hon hör ringklockan. Fruktansvärt sätt att dö på! Det utdragna förloppet och dödsångesten T kände avgjorde att dom båda fick livstid.
Citera
2023-05-27, 10:34
Medlem
Citat:
Nej, och skulle Tove blivit medvetslös direkt efter fallet så finns det ingen anledning att tillfoga henne alla övriga skador förutom skadorna på halsen. Alla skador på T plus slag/sparkljuden i väggen tyder på att det var en utdragen kamp där T var medveten och kämpade in i det sista med allt hon hade.

Ca 3 minuters dödskamp där en sitter på och stryper medans den andre håller fast händerna. Dom sista krafterna används till att göra sig hörd genom att sparka i väggen när hon hör ringklockan. Fruktansvärt sätt att dö på! Det utdragna förloppet och dödsångesten T kände avgjorde att dom båda fick livstid.

Du har så rätt!
Det finns ingen annan förklaring
Och även om jag inte minns detaljerna av det rättsläkaren sa
så uppfattade jag att det var en kamp och att T var inte medvetslös
En fruktansvärt hemsk död
och T måste haft en fruktansvärd dödsångest
Hur kan man bortförklara detta med små skitdetaljer som inte ens är relevant
Citera
2023-05-27, 10:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vaktens inställning till M?
Så du menar att vaktens beskrivning av det han såg är mindre trovärdigt än det M säger?
NEJ! Det skrev jag inte.
Citera
2023-05-27, 10:39
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Varför skulle T bli medvetslös för att hon plötsligt, utan förvarning slängs handlöst i golvet?

Jag tänker att chocken av den plötsliga attacken kan leda både till tystnad och handlingsförlamning, i a f de första sekunderna. Ett ytterligare slag mot huvudet innan T riktigt fattat vad som hänt skulle kunna fördröja handlingsförmågan. Och direkt därefter den svåra skadan i ena ögat och en mindre i det andra torde försatt T i ett traumatisk chocktillstånd.

Att utan att kunna se och med svårt klämda händer, som troligtvis inte kan greppa, tillfoga en angripare skador synes mig inte självklart.
Vartifrån har du fått "Ögonskadorna" och "en mindre skada i det andra"?

Mig veterligen så finns det inte någon skada Öht. på höger öga.

https://gofile.io/d/K9yipj
Citera
2023-05-27, 10:52
Medlem
Citat:
NEJ! Det skrev jag inte.

Du skrev vilken inställning hade vakten till M
Vad menar du med det?
Citera
2023-05-27, 10:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag vet att du är duktig på att plocka fram fr fup
I mitt minne då jag lyssnade på rättsläkaren så blev jag så illa berörd när hon beskrev bla ögonskadan
Åter igen så lyssnade jag istället för att läsa rapporten
Jag tycket att det blir så mycket mer nyanserat och begripligt

Läser i ditt inlgg
Av annan person med ett grepp av en hand
På vilket sätt av en hand?
Greppet måste ju vara att finger/tumme petas in i ögat eller hur annars gick det till?

Hon skrev t ex av hand.

Nu har jag inte tid, men tror att jag har citerat läkaren även från rätten om ögat. Det var när Svegfors frågade.

På fråga sa hon att skadan var djupt inne i mjukdelarna i bindehinnan och även på sidan om ögongloben och att hon menade att en sådan skada inte uppstår inte av att man ramlar själv och åstadkommer skadan om man inte är typ påverkad av narkotika, inte är frisk eller något, utan den har uppkommit i livet och hon sa att fyndet talar starkt för att den har åstadkommits genom övergrepp av annan person.

Ja, den skadan borde ge hemska smärtor, men jag är inte alls övertygad om att Tove var helt opåverkade av fallet.

Faktum är att ju mer jag tänker på övergreppet och Johannas helt sjuka hat och hennes snabba manövrar efter dådet, så känner jag att den verison hon har gett av överfallet kanske inte alls stämmer med "fällningen".

Johanna är extremt manipulativ och beräknande. Säkerligen vil hon dölja det mycket bestämda våldet och få det till något som "råkade".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in