2023-05-27, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Om du inte kan hantera att ladda ner en FUP. ifrån anonfiles utan att få virus så finns ett annat alternativ
men det kostar pengar...

https://www.krimfup.se/search?name=Maja+Hellman&ssn=&crime=
Har du en levande länk till FUP ? Har inget kvar på datorn / mobilen.
Citera
2023-05-27, 00:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Magstarkt? Ja jo det är väl nog det minsta man kan säga. Men å andra sidan hade jag aldrig satt mig ens i bilen med ett lik. Eller burit ner ett. Eller inte fått råpanik och skrikit så jag väckt alla inom en mils radie.när det mystiskt nog legat ett i ett lakan i hallen. Men alla är vi olika. Jag har inte någon diagnos så det kan väl va därför jag inte förstår beteendet

Ja, att du inte kan förstå att andra kan vara annorlunda än dig själv är onekligen en brist som du bör tänka på innan du dömer andra människor.

Jag hade inte heller agerat som Maja gjorde, men jag kan för denna skull ändå förstå att hon kan ha agerat annorlunda än vad jag skulle ha gjort i samma situation, utan att det för den skull betyder att hon mördat Tove.
Citera
2023-05-27, 00:39
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, avvärjningsskador är vanliga, det är väl ingen som motsäger det?

Som vi nu har hört rättsläkaren, så har hon vid flera tillfällen i rätten berättat om när det kan saknas. Att hon nämner detta i allmänhet förtar inte möjligheten att det kan gälla specifikt i detta fall, även om hon inte säger det i rätten.

Det är argument som inte är hållbart, att för att det finns typiska avvärjningsskador beskrivna i de flesta fall, eller att man inte kan hitta ett enda fall själv på nätet, ska detta visa att det inte förekommer fall.

Likaså är argumentet att rättsläkaren pratar i generella termer om när avvärjningsskador kan saknas, kan detta inte appliceras i Toves fall.

Vad som händer i den retoriken är att man utgår från att Tove liksom du gör är "ett vuxet jämnstarkt vaket offer".

Det är ett antagande som ni kan tro, det är möjligt att det förhåller sig så, men rättsläkaren hävdar inte det.

Om man ska vara objektiv (vilket är svårt, men man bör försöka vara ärlig med hur man kommer fram till sina antaganden och inte hävda att det är bevisat som fakta) så vet vi helt enkelt inte. Vi får förlita oss på rättsläkaren.

Däremot finns det med i rättsintyget, ett stycke som jag citerat idag, om att det finns en möjlighet att Tove kan ha befunnit sig i en försvarslös ställning på gund av medvetandepåverkan.

A 149/100
Min fetning:
"Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet den misstänkta JJ har beskrivit, d v s att den avlidna hamnat på rygg, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst. Att skadorna uppkommit initialt i förloppet innan den avlidna hamnade på golvet är lika möjligt som att de uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet. Vidare är det lika möjligt att skadorna på huvudet uppkommit i ett och samma eller två olika skeden av förloppet.

Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet.
"
https://www.flashback.org/p84580381#p84580381

Det finns även andra stycken i rättsintydet som säger att det inte kan uteslutas att huvudskadan kan ha medfört viss medvetandepåverkan.

Om man vill hävda motsatsen, innebär det i princip att man menar att rättsläkaren har fel, och man själv har mer rätt. Det anser jag inte rimligt, om man nu inte själv är rättsläkare med god erfarenhet. En neurolog skulle kanske också kunna uttala sig om att Tove inte kan ha fått medvetnadepåverkan möjligen.

Du glömmer att Rättsläkaren enbart uttalar om sina fynd.
Hon har ingen anledning att värdera eller ta ställning till andra utredningsfynd.

Tove har med största sannolikhet sparkat 5-10 ggr i väggen.

Med det i beaktande - vilket alltså rättsläkaren inte beaktar och inte heller ska beakta - har Tove inte varit så medvetandepåverkan att hon inte försökt försvara sig.

Då blir avsaknaden av motvärnsskador inte rimlig om Johanna var ensam med Tove i badrummet.
Citera
2023-05-27, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, att du inte kan förstå att andra kan vara annorlunda än dig själv är onekligen en brist som du bör tänka på innan du dömer andra människor.

Jag hade inte heller agerat som Maja gjorde, men jag kan för denna skull ändå förstå att hon kan ha agerat annorlunda än vad jag skulle ha gjort i samma situation, utan att det för den skull betyder att hon mördat Tove.

Jag har väldigt mycket förståelse och vet att andra kan vara annorlunda, men jag kan inte komma på en enda person i min omgivning som inte hade blivit helt och hållet hysterisk om de helt plötsligt såg ett lik framför sig.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
De ? Ja det har M sagt till samsittaren .

Så om Maja sagt något, så vet vi att det är sant?
Hur vi än tolkar vad hon sa?

Vilken är denna grova misshandeln, enligt dig?

Vilka gärningar är det som Tove utsatts för som utgör den grova misshandeln och vilka är skadorna som Tove åsamkats av denna grova misshandeln, enligt dig?
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon behövde bara slänga ut bilnycklarna genom fönstret. På kommando av J.

Inte var det väl [i]bilnycklar[/b] som Tove hade haft med sig??

Det var väl Ts nycklar - hemnyckel, möjligen cykelnyckel. Vem tar med sig bilnycklar när man cyklar hemifrån till ett uteställe där man tänker dricka?
Citera
2023-05-27, 00:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag har väldigt mycket förståelse och vet att andra kan vara annorlunda, men jag kan inte komma på en enda person i min omgivning som inte hade blivit helt och hållet hysterisk om de helt plötsligt såg ett lik framför sig.

Det var du själv som skrev att du inte förstod.
Och att du tror dig veta hur alla i din omgivning skulle reagera i en sådan situation är inte så lite grandiost, rent ut sagt.

Oavsett vilket så är inget av det något som gör Maja skyldig till mord.
Citera
2023-05-27, 00:58
Medlem
Citat:
Det var du själv som skrev att du inte förstod.
Och att du tror dig veta hur alla i din omgivning skulle reagera i en sådan situation är inte så lite grandiost, rent ut sagt.

Oavsett vilket så är inget av det något som gör Maja skyldig till mord.

Nej inget av det gör någon skyldig till mord. Det hon gjorde innan det gör det däremot. Än så länge är hon dömd för mord. Och jag är helt övertygad om att det kommer förbli så tack och lov. Erkännandet kommer nog när hon får ansöka om tidsbestämt straff.
Citera
2023-05-27, 01:00
Medlem
Citat:
Det är ju så att många av inläggen från trådens flashmob, de som vill se Maja dömd till varje pris, skriver väldigt många paradoxala saker i tråden. En sådan som inte riktigt berörts ur den paradoxala kontexten är det här med "grov misshandel".

Tove var grovt misshandlad, säger de.

Samtidigt så framhåller trådens flashmob kategoriskt att den misshandel som vi vet att Tove utsattes för inte på något vis kan ha påverkat hennes medvetande, och absolut inte sänkt hennes medvetandegrad och än mindre gjort henne medvetslös.

Så hur grov var denna misshandel egentligen, och vilka skador är de som de menar är resultatet av denna grova misshandel?

Vi vet att Tove hade ett slag i bakhuvudet, som enligt rättsläkaren kan ha orsakat en medvetandesänkning, därtill vet vi att Tove hade en skada på ena ögat, men åtminstone för mig är det inte klart hur allvarlig denna skada på ögat är.

För egen del är jag beredd att acceptera att slaget i bakhuvudet utgör grov misshandel, men då får vi också acceptera vad rättsläkaren säger att ett sådant slag som utgör inte bara misshandel utan grov misshandel, också påverkar medvetandegraden.

Det blir lite paradoxalt att å ena sidan påstå att Tove var grovt misshandlad, och å andra sidan påstå att hon inte var det minsta påverkad av någon misshandel.

Det om det paradoxala kring grov misshandel.

Sedan har vi har också hört att Majas samsittare Josefin berättat att Maja sagt att Tove blivit grovt misshandlad. Men det framgår inte i vilken kontext, vilket av det våld som Tove utsatts för som omfattar det Maja avser när hon säger grov misshandel. Märk väl att Maja inte säger något om någon misshandel av Tove i förhören. Så frågan är om inte Maja, när/om hon sagt grov misshandel till Josefin, har menat allt det våld som ledde till Toves död. Från fällningen till och inkluderande strypningen. I förhören talar Maja om fällningen, att Tove slog i huvudet i fallet, och att Tove blev strypt. Något mer våld emot Tove kan jag inte påminna mig att Maja nämnt i samband med mordet. Så vad menade Maja med grov misshandel, om det var vad hon sa till Josefin, om inte det dödliga våldet?

Ögonskadorna!! Har du skadat något öga någongång? det gör fruktansvärt ont!!! och skulle räknas som grov misshandel att skada någons öga/ögon.
Citera
2023-05-27, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du glömmer att Rättsläkaren enbart uttalar om sina fynd.
Hon har ingen anledning att värdera eller ta ställning till andra utredningsfynd.

Tove har med största sannolikhet sparkat 5-10 ggr i väggen.

Med det i beaktande - vilket alltså rättsläkaren inte beaktar och inte heller ska beakta - har Tove inte varit så medvetandepåverkan att hon inte försökt försvara sig.

Då blir avsaknaden av motvärnsskador inte rimlig om Johanna var ensam med Tove i badrummet.

Det där stämmer till 100% vem annars skulle sparka 5-10 ggr i väggen om inte Tove? Tror knappast de andra två ville dra uppmärksamhet till sig när de ströp och misshandlade Tove.
Citera
2023-05-27, 01:21
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja. Har du aldrig åkt bil i tonåren, mitt i natten, sovit, blivit väckt och gjort något, och somnat om? Verkligen inget orimligt.

Nu vet vi visserligen att Maja var lite mer vaken än så vid just det tillfället, eftersom hon beskrivit hur Johanna förklarade för henne att nycklarna skulle slängas ut på Johannas kommando och jag vill minnas att det tog en liten stund, men det kan ju iofs då röra sig om sekunder, innan Maja fick order att slänga ut nycklarna. Jag vill minnas att Maja nämnde att det var senare hon sov i bilen, men det kan ju också vara så att det var mer än jag minns.

Varför ska någon bry sig om vad MH säger? Hennes föräldrar har ju sagt att hon brukar ljuga.
Citera
2023-05-27, 01:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Troligtvis befann hon sig inte i nåt sovtillstånd, det överlägset mest troliga är att hon var alldeles jättevaken. Det sjuka i den här diskussionen är att det ibland låter som att ni letar små luckor i bevisningen, men ibland fullständigt ignorerar alla rimliga sannolikhetskalkyler och påstår på riktigt att MH sover sig igenom mordet. Inte att det är möjligt att hon gör det, utan att hon faktiskt gör det. Det är lite foliehatt över det.
Hur pass vaken hon var kan diskuteras i det oändliga, en objektiv analys är alltid mest intressant och jag har försökt visa på vilka samverkande faktorer som kan spela in gällande grad av vakenhet, svart-vita resonemang är oftast trista.
Den egentliga frågan är om hon befann sig i badrummet när T avled, oavsett hon låg i dvala eller låg och höll för öronen i sängen. Jättevaken, tror jag inte på däremot; innan det stora avslöjandet sa J att M var slö och låg på energi. Att M snubblade i trappan är också ett faktum.

- Varför bad inte J om mera hjälp?

TR:s 02:41 för dunsen stämmer inte alls och det är minsann ingen liten lucka och det är den tiden TR använder som stöd för att bevisa att M var uppegående under mordet.

J talar osanning enligt TR om tidpunkten för överfallet och första dunsen, men tror på J:s redogörelse om vad som skedde i badrummet, vilket ger 90 % lögn, 10 % sanning.

M håller sig till ursprungsversionen med tjejerna i köket, förutom kräkfesten på toaletten och att hon hörde T lämna lgh.

Att hon går tillbaka för att hämta mobilen i sängen går också ihop med att J samtidigt lämnar lgh för att stöta på grannen.

- Vilka lögner kör M med i sin sanningsversion som går att motbevisa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in