Citat:
Ursprungligen postat av
Lostworld
Jag sympatiserade med Amanda-falangen från start eftersom de framstod som smartast och starkast. De andra visade tidigt att de var svaga, känslostyrda, lata och ytliga enligt min åsikt.
När därför Amanda och Dennis d y (innan han sålde sig till den onda sidan pga krossat ego/hjärta) motiverade varför de ville ha ut Christina - de menade att hon inte direkt bidrog utan hellre låg och solade, höll på med sina naglar osv fast man bett henne hjälpa till - så fanns det ingen anledning att misstro dem. Så där formade jag min uppfattning + att Christina tillhörde den "onda" delen av Syd från start.
Allt det här med Peter sopades ju bara under mattan. Officiellt fick man bara veta att han lämnade pga "personliga skäl". Sen kunde man läsa nåt om att han kallat henne negress och det är allt jag vet om det hela. Grävde inte mer i det sen.
Peter tillhör den äldre generationen och där är det helt normalt att kalla svarta för neger/negress och det bör man också ha förståelse för istället för att kräva att äldre människor ska in i nån pk-skola vid 70+.
Dessa människor upprepar klyschor om "alla likas värde" samtidigt som de inte har förståelse för människor med åsikter eller beteenden som skiljer sig mot deras egna.
Ofta blir det total syntax error när deras "värdegrund" grumlas av personer som de vurmar så för; när invandrare är de som är rasistiska, när homosexuella är de som uttrycker sig sexistiskt osv.
PK-folket får väldigt svårt att navigera då, vilket alltid är lite underhållande.
Jag menar att jag ser dem som omoraliska, vulgära, dekadenta, egoistiska och ondskefulla.
Människor som straffades pga sitt syndfulla/ondskefulla leverne (Sodom & Gomorra).
Karma, som vi fått se drabba pakten en hel del nu, är underbart eftersom det direkt korrigerar de fräckaste och sätter dem på plats. Borde ske oftare i världen bara.
Du var uppenbarligen mer klarsynt än undertecknad där i början av serien. Jag missade som sagt att Christina redan från start var med i tjejpakten, utan uppfattade henne snarare som en sjysst person med integritet som tillbringade tid med sin bok i stället för att snacka skit och pakta. Jag hörde hur det antyddes att hon var lat, men fick inte själv den bilden. Inte heller noterade jag några ledsna miner hos Chris, Carro m.fl. när hon röstades ut och Christina tog ju med sig Amanda H. till Gränslandet med motiveringen att det var den enda person hon kommit nära eller något åt det hållet.
Man kan väl säga att jag charmades rätt rejält av Christina fram tills jag sent omsider insåg att jag helt missbedömt henne, ett smått chockartat uppvaknande. Att hon större delen av tiden var i Gränslandet gjorde också att jag inte insåg kopplingen till tjejpakten och sedan öppnades också mina ögon när jag kollade hennes sociala media och en helt annan bild tonade fram.
Att hon blev så ledsen när hon av Elin valdes att duellera mot Zeki spädde också på min och, tror jag, andras sympati för henne. Men det slog mig redan då att hon verkade helt oförmögen att se att Elin hamnat i en rävsax och verkligen var genuint ledsen över att försätta Christina i den situationen. Och när jag numera känner till hennes medlemskap i tjejpakten där Chris skamlöst hånskrattar när han/de gjort andra ledsna och bedrövade, framstår hon också där som rätt egoistisk. Det som är tillåtet för Chris är inte tillåtet för Elin eller Amanda, uppenbarligen, för att parafrasera de gamla romarna.
Du kanske läst vad jag tidigare i kväll svarade ziggarillen ang. Peters uttåg ur Robinson?
Om inte klistrar jag in det här så du får veta mer om den trista historien:
Peter fick lämna då han använt ordet "n******en" om Christina. I samband med första lagtävlingen (?) var ju Christina pricksäker med kokosnötterna eller vad det nu var och Peter som var i motståndarlaget gick efteråt fram och berömde henne. Han pratade senare med sina egna lagkamrater om hur duktig hon varit och kom då inte på hennes namn och beskrev henne som "n******en". Klumpigt förstås, men utan onda avsikter då han ju talade väl om henne.
Zeki, som lovat att hämnas på Peter för att han blev vald att åka till Gränslandet, berättade för Christina när han kom till Gränslandet, och hon i sin tur sa det till produktionen. Peter fick möjligheten att lägga fram sin sorti som att han lämnat p.g.a. personliga skäl.
Väl hemma berättade han dock senare den verkliga anledningen. Han hävdar att han inte menat något illa, men att han insåg att han uttryckt sig klumpigt och bad om ursäkt. Christina menar att ursäkten först kom i samband med en återträff flera månader senare och verkar inte kunna förlåta honom för det inträffade.
Själv tycker jag hennes oförsonlighet gällande detta står i skarp kontrast till att hon stolt deklarerar att hon var medgrundare till tjejpakten och inte har några invändningar mot hur Chris bl.a. kallat Amanda "falsk f***a". Peter sa inte "n******en" i syfte att förnedra Christina utan tvärtom i samband med att han berömde henne till skillnad från sexisten Chris som sa "falsk f***a" och även annat negativt aggressivt och illvilligt. Jävla hyckleri!
Vad gäller att Peter är 68 år, är det ju så att tidigare var faktiskt n***r/n****ss de korrekta orden i svenska språket, som användes av såväl vanligt folk som eliten. Däremot var redan då "nigger" grovt nedsättande - ett rent skällsord - och som kom att omskrivas som n-ordet. N***r å andra sidan motsvaras av negro i amerikansk kontext, som där och då var det korrekta ordet som användes av alla inklusive medborgarrättsrörelsen och än i dag förekommer i namnet på flera anrika svarta institutioner. Martin Luther King använder exempelvis negro i sitt berömda "I have a dream"-tal. Så det här med vad n-ordet egentligen är har man i Sverige fått helt om bakfoten. Att undertecknad sedan helt slutat säga n***r/n****ss beror på att jag inte önskar kränka svarta, men även att jag inte ständigt vill hamna i bråk kring detta.
Jag hyser inga rasistiska åsikter om vare sig svarta eller andra om än jag däremot är kritisk till den svenska migrationspolitiken, vilket är något annat.
Jag instämmer helt i det du skriver om PK-folkets inkonsekvens och hyckleri och att de helt saknar insikt om att även icke-vita och HBTQ-människor kan vara såväl sexister som rasister som annat inskränkt. Exempelvis tror jag inte en sådan som Christina, som ger intryck att komma från svensk medelklass om än med en svart pappa, är medveten om att många svarta i förorten vittnar om att de utsätts för brutal rasism från andra invandrare och då särskilt sådana från Mellanöstern, som bl.a. använder det arabiska ordet för slav om dem. Detta är naturligtvis något som förtigs i svenska massmedia osv., då det skulle riskera spräcka den förljugna bilden av migrationspolitiken och mångkulturen. Men allt detta är säkert redan bekant för dig, bästa Lostworld.
Vad gäller tjejpaktens medlemmar ser jag dem som tämligen omoraliska, falska och egoistiska och nog också narcissistiska. Vulgära absolut, men ondskefulla...njae. Däremot påfallande omogna med tanke på att flertalet är närmare trettio än tjugo. Som sagt, jag tycker inte illa om dem p.g.a. sexuell läggning och/eller hudfärg - absolut inte! - men däremot vad de säger och gör i såväl Robinson som sedan i sociala media.
De har inte precis stärkt min tro på Människan.