Citat:
Ursprungligen postat av
Ramsvik
Nej, de är inte prisvärda enligt flera elcykelsidor t ex
https://konsumentmagasinet.se/elcykel-test/
De och andra nämner inte Biltema eller andra lågprisställen men varnar för billiga cyklar som rostar, kedjor som inte håller, kort räckvidd, dåliga motorer, obekväm körställning, dålig service, fnuttiga batterier med mera. En hoj som håller bra kvalité kostar 20 lax eller mer.
En sanning med modifikation. Man behöver INTE betala 20k för att få en vettig elcykel. Men man behöver inte nödvändigtvis köpa Biltemas just pga deras dåliga reservdelssituation som jag nämnt tidigare. Sen blir en cykel som regel vad man gör av den. Om man sköter den så håller den, om man plågar den så blir det bara skit. Och då spelar det ingen roll vad man betalade för den. Men om man ska gå igenom din lista med fel så är det så här:
Cyklar som rostar - En cykel som står ute hela tiden, aldrig rengörs eller smörjs rostar.
Kedjor som går av - Detta är inget som normalt sett händer.
Kort räckvidd - Detta styrs av batteriets kapacitet och är inte generellt för märket.
Dåliga motorer - Detta är inte ett vanligt fel.
Obekväm körställning- Man kan justera körställningen på alla cyklar.
Dålig service - Detta är ett vanligt problem. Biltema har mycket problem med detta.
Fnuttiga batterier - Konstigt beskrivning. Men jag antar att det avser batterikvalitet som Biltema har problem med.
Rent generellt är det som med allting. Om man köper nånting som kostar hälften så mycket som nånting annat så får man räkna med att det inte är lika bra. Men det betyder inte att det är värdelöst.
Angående servicen så vill jag dock nämna en sak som många aldrig tar upp i denna diskussionen. Biltema erbjuder service åt alla som äger en Biltema-cykel så länge cykeln lever eller de har reservdelar. Denna service är mycket billig och även reservdelar och reparationer är förhållandevis billiga. Tyvärr varierar det enormt mellan olika butiker hur väl det sköts och kompetensen på reparatörerna. En del är utbildade mekaniker medans andra är den enda personen i varuhuset som vet hur man använder en skruvmejsel. Den absolut dyraste reparationen jag utförde under tiden jag jobbade som reparatör var utbyte fram och bakhjul på en elcykel som trillat av en husbil. Det kostade 5200:- men kunden fick lite rabatt så det kostade denna 3500:- istället. Som kontrast till detta hade jag en kund med en Merida cykel som jag hjälpte lite vid sidan om som hade en defekt frambroms och verkstaden som sålde dessa skulle ha 3100:- för att fixa det. Delarna från Biltema kostade 750:- istället. Och då är inte Merida direkt nåt lyxmärke.
Så är man prismedveten så är det inte en dålig affär att köpa en sån här cykel istället för ett dyrare alternativ. För allting går sönder, det är bara nånting man måste räkna med.