2023-05-26, 16:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Arv är ju ett jävla skit. Men inte går syskonbarn ”före”? Två barn, två bröstarvingar. 50% var? De två barnen får ju 25% om/när föräldern lämnar in? Eller kan man ändra på detta i testamentet? Du verkar ha koll.
Tack tack.

Om dina föräldrar skulle dö utan testamente, och du bara har ett syskon, så skulle ni få 50% var.

Med testamente så kan detta ändras. Ni har båda fortfarande rätt till er laglott, vilket då blir 25% var (50% totalt). De övriga 50% får era föräldrar göra som de vill med genom testamente.
Citera
2023-05-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Problemet är att om barnbarn får arv så är det inte ett förskott på arv vilket det hade varit om barnet fått arvet.
Så att hans syskonbarn får 25% var förstör väldigt mycket och det går inte att göra nått åt.
Resultatet blir att hans syskons familj får 75% av arvet medans hans sida får 25%.

Nu blandar du ihop förskott på arv med arv. Du kanske syftar på en gåva medan blivande arvlåtare är i livet när du pratar om förskott på arv?
Citera
2023-05-26, 17:10
Medlem
Här måste vi reda ut om föräldrarna var gifta.
TS har rätt ärva 25 procent från vardera förälder.
Din mor har antagligen ärvt av din far efter han gick bort. Oftast med vilkor som gör din mor inte får testamentetera bort något ur hans del. Detta kallas förfoganderätt
Vardera förälder har bara rätt att ge bort 75% till någon annan än ts
Sen spelar de roll om föräldrarna i sin tur ärvt något i deras livstid av någon annan. Med efter eller under äktenskapet. Ifall det fanns äktenskapsförord eller villkor i de eventuella arven.

Det skulle kunna vara så att du elle din syster fått förskott på arv ifrån föräldrar som påverkar

Jag personligen tycker du är en idiot. Föräldrarna är inga dockor som lever deras liv för deras idioter till barn ska ha och inte själv jobba sig till något. Bä bä. De ska få göra vad fan de vill med sina pengar
Citera
2023-05-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Tack tack.

Om dina föräldrar skulle dö utan testamente, och du bara har ett syskon, så skulle ni få 50% var.

Med testamente så kan detta ändras. Ni har båda fortfarande rätt till er laglott, vilket då blir 25% var (50% totalt). De övriga 50% får era föräldrar göra som de vill med genom testamente.

Jag passar också på att tacka.
När Flashback är som bäst.

I min ålder borde jag veta bättre, men har alltid trott att det delades med barnen, oavsett.
Citera
2023-05-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Jag - man på 61 har en syster som är 63 och som har två barn. Jag har alltid varit den som hjälpt mina föräldrar med bilar, skottning, gräsklippning mm och div sjukresor med min mamma 84 år.
Min syster bor ca 20 mil bort så hon kan inte hjälpa till så mycket.
Jag har en stark misstanke att min far (nu död) och mor upprättat ett testamente som gör att arvet delas på 4 personer - dvs jag, min (högavlönade)syster och hennes barn får 25% var.
Misstanken beror på att de besökte en advokat efter att jag gift mig med en tjej som redan har 2 barn.
Således får jag bara 25% ca 800 000 istället för 2 millar. Fast jag är den som alltid ställt upp.
Skall försöka lura ur modern hur det ligger till.
Jag vet att dom har lagen på sin sida - men jag tycker ändå det är att behandla mig som skit.
Mina syskonbarn är för övrigt födda med silversked och kommer sedan att ärva en exklusiv kåk i en storstad.
Om detta med testamente stämmer som ger mig ett minimalt arv vet jag inte hur jag skall hantera min mor längre. Kommer ju iaf att tappa lusten att hjälpa henne. Hur hade ni reagerat?

Enklast är väll att fråga?
sen så är det fullt rimligt att du får 25% av arvet. din syster 25% och om dina/din föräldrar har en sissta önskan avseende sina 50%
Citera
2023-05-26, 17:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Jag passar också på att tacka.
När Flashback är som bäst.

I min ålder borde jag veta bättre, men har alltid trott att det delades med barnen, oavsett.
Inga problem.

Jaaa, det förvånar många att det bara är hälften som garanteras barnen. Men vi får vara tacksamma för det, i många (de flesta, tror jag) länder har föräldrar rätt att testamentera bort pengarna precis hur de vill och kan lämna sina barn helt lottlösa.
Citera
2023-05-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Inga problem.

Jaaa, det förvånar många att det bara är hälften som garanteras barnen. Men vi får vara tacksamma för det, i många (de flesta, tror jag) länder har föräldrar rätt att testamentera bort pengarna precis hur de vill och kan lämna sina barn helt lottlösa.

Att det är så i de flesta länder är jag medveten om, vilket är obegripligt.

En kusin till min mor som var var barnlös testamenterade allting till min syster.
När hon blev dement så utnyttjades det, arvet skrevs om och hon blev arvslös, så även vi har luckor.
Citera
2023-05-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nu blandar du ihop förskott på arv med arv. Du kanske syftar på en gåva medan blivande arvlåtare är i livet när du pratar om förskott på arv?
Oj Ah svarade för snabbt du har helt rätt.
Citera
2023-05-26, 17:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Att det är så i de flesta länder är jag medveten om, vilket är obegripligt.

En kusin till min mor som var var barnlös testamenterade allting till min syster.
När hon blev dement så utnyttjades det, arvet skrevs om och hon blev arvslös, så även vi har luckor.
Ja, det finns definitivt luckor. I ett sånt exempel som du ger kan man klandra det nya testamentet, men det är en jobbig rättsprocess, man måste kunna bevisa att personen inte var vid sina sinnens fulla bruk, och om man förlorar så får man stå den andres kostnader.
Citera
2023-05-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Problemet är att om barnbarn får arv så är det inte ett förskott på arv vilket det hade varit om barnet fått arvet.
Så att hans syskonbarn får 25% var förstör väldigt mycket och det går inte att göra nått åt.
Resultatet blir att hans syskons familj får 75% av arvet medans hans sida får 25%.
Ja, vad ska man tycka om detta? TS har inga barn och får 25% av arvet. Syskonet har barn och får 75% av arvet. TS är ej rik medan syskonet har det gott ställt. TS hjälper sin mor medan syskonet och syskonbarnen smiter från att hjälpa till. Att hjälpa till tar tid och tid är pengar.

Känner TS att arvet är orättvist och inte anser det värt att hjälpa sin mor kan han sluta hjälpa henne. Säga "de får 75% av arvet så de ska hjälpa dig till 75%".

Samtidigt kan man förstå att modern hellre håller pengarna inom familjen än att ge bort dem till gökungar (TS styvbarn).
Citera
2023-05-26, 17:39
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Här måste vi reda ut om föräldrarna var gifta.
Jag personligen tycker du är en idiot. Föräldrarna är inga dockor som lever deras liv för deras idioter till barn ska ha och inte själv jobba sig till något. Bä bä. De ska få göra vad fan de vill med sina pengar
Vi får väl se vem som är idiot när hon fått 30 cm snö och bilen måste skottas fram? Jag säger väl bara "ring dina barnbarn så får du hjälp."
Sedan är det så att jag egentligen inte behöver 50% av arvet men det är PRINCIPEN. Man har gjort massor för sina föräldrar - sedan är det inte värt ett skit. Bara för att jag valt att inte skaffa barn.
Senast redigerad av jamesbonde 2023-05-26 kl. 17:46.
Citera
2023-05-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Ja, vad ska man tycka om detta? TS har inga barn och får 25% av arvet. Syskonet har barn och får 75% av arvet. TS är ej rik medan syskonet har det gott ställt. TS hjälper sin mor medan syskonet och syskonbarnen smiter från att hjälpa till. Att hjälpa till tar tid och tid är pengar.

Känner TS att arvet är orättvist och inte anser det värt att hjälpa sin mor kan han sluta hjälpa henne. Säga "de får 75% av arvet så de ska hjälpa dig till 75%".

Samtidigt kan man förstå att modern hellre håller pengarna inom familjen än att ge bort dem till gökungar (TS styvbarn).

Det rimligaste och mest rättvisa är att syskonen får 50% av arvet var, varför ska barnbarn få av arvet?
Sen hade jag aldrig gett en krona i arv till styvbarn, dom har ju sina egna föräldrar att ärva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in