Citat:
Ursprungligen postat av
jamesbonde
Jag - man på 61 har en syster som är 63 och som har två barn. Jag har alltid varit den som hjälpt mina föräldrar med bilar, skottning, gräsklippning mm och div sjukresor med min mamma 84 år.
Min syster bor ca 20 mil bort så hon kan inte hjälpa till så mycket.
Jag har en stark misstanke att min far (nu död) och mor upprättat ett testamente som gör att arvet delas på 4 personer - dvs jag, min (högavlönade)syster och hennes barn får 25% var.
Misstanken beror på att de besökte en advokat efter att jag gift mig med en tjej som redan har 2 barn.
Således får jag bara 25% ca 800 000 istället för 2 millar. Fast jag är den som alltid ställt upp.
Skall försöka lura ur modern hur det ligger till.
Jag vet att dom har lagen på sin sida - men jag tycker ändå det är att behandla mig som skit.
Mina syskonbarn är för övrigt födda med silversked och kommer sedan att ärva en exklusiv kåk i en storstad.
Om detta med testamente stämmer som ger mig ett minimalt arv vet jag inte hur jag skall hantera min mor längre. Kommer ju iaf att tappa lusten att hjälpa henne. Hur hade ni reagerat?
Det du har rätt till enligt lagen är din laglott, vilken är halva din arvslott. Eftersom ni är två barn är din arvslott 50%, vilket gör att din laglott är 25%.
Du har alltså rätt till 25% av hela arvet. Så länge du får det så har du egentligen ingen möjlighet att klandra testamentet enbart baserat på beloppet du får (eller du kan göra det, men kommer inte vinna framgång). Om du skulle få mindre än 25% kan du däremot klandra testamentet.