2023-05-26, 15:49
Medlem
jamesbondes avatar
Jag - man på 61 har en syster som är 63 och som har två barn. Jag har alltid varit den som hjälpt mina föräldrar med bilar, skottning, gräsklippning mm och div sjukresor med min mamma 84 år.
Min syster bor ca 20 mil bort så hon kan inte hjälpa till så mycket.
Jag har en stark misstanke att min far (nu död) och mor upprättat ett testamente som gör att arvet delas på 4 personer - dvs jag, min (högavlönade)syster och hennes barn får 25% var.
Misstanken beror på att de besökte en advokat efter att jag gift mig med en tjej som redan har 2 barn.
Således får jag bara 25% ca 800 000 istället för 2 millar. Fast jag är den som alltid ställt upp.
Skall försöka lura ur modern hur det ligger till.
Jag vet att dom har lagen på sin sida - men jag tycker ändå det är att behandla mig som skit.
Mina syskonbarn är för övrigt födda med silversked och kommer sedan att ärva en exklusiv kåk i en storstad.
Om detta med testamente stämmer som ger mig ett minimalt arv vet jag inte hur jag skall hantera min mor längre. Kommer ju iaf att tappa lusten att hjälpa henne. Hur hade ni reagerat?
Citera
2023-05-26, 15:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ställ in dig på 800k och fortsätt hjälp din mamma pga att du är en god människa. Om hon är elak och dylikt kanske det inte är värt att hjälpa till mer...
Citera
2023-05-26, 16:15
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ställ in dig på 800k och fortsätt hjälp din mamma pga att du är en god människa. Om hon är elak och dylikt kanske det inte är värt att hjälpa till mer...
Tack för ditt svar. Får väl ställa in mig på 800k istället för 2 millar - men jag upplever det dock som elakt att blåsa mig på halva arvet. Har ju dessutom rätt stora omkostnader, tjänstledighet + bilresor för att kunna hjälpa henne.
Senast redigerad av jamesbonde 2023-05-26 kl. 16:18.
Citera
2023-05-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Tack för ditt svar. Får väl ställa in mig på 800k istället för 2 millar - men jag upplever det dock som elakt att blåsa mig på halva arvet. Har ju dessutom rätt stora omkostnader (bilresor) för att kunna hjälpa henne.
Morsan lever ju fortfarande, ta upp det med henne.
Citera
2023-05-26, 16:18
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Får väl ställa in mig på 800k istället för 2 millar - men jag upplever det dock som elakt att blåsa mig på halva arvet. Har ju dessutom rätt stora omkostnader (bilresor) för att kunna hjälpa henne.

Vad är den juridiska frågan? Hur mycket milersättning du har rätt till när du besöker din mor?
Citera
2023-05-26, 16:20
Medlem
800 000 är väl inte illa? Och det är din mammas pengar, och det är hon som bestämmer hur arvet ska fördelas. Hon älskar väl syskonbarnen och vill att de ska ärva. Och du är tveksam till förhållandet med din mamma på grund av pengar? En dag är hon borta, och du förstörde den sista tiden med att tänka på hennes pengar? Och de skrev nog testamentet när du gifte dig därför att de inte ville att din hustru ska få pengar, och att syskonbarnen var viktigare. Och det kan man ju förstå. Självklart vill hon att syskonbarnen går före en ingift hustru.
Senast redigerad av Akasha1000 2023-05-26 kl. 16:26.
Citera
2023-05-26, 16:21
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Vad är den juridiska frågan? Hur mycket milersättning du har rätt till när du besöker din mor?
Ingen egentlig jurididsk fråga - utan mer om hur jag skall hantera situationen när jag blir blåst av mina egna föräldrar. Dom har ju lagen på sin sida.
Citera
2023-05-26, 16:24
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag - man på 61 har en syster som är 63 och som har två barn. Jag har alltid varit den som hjälpt mina föräldrar med bilar, skottning, gräsklippning mm och div sjukresor med min mamma 84 år.
Jag har en stark misstanke att min far (nu död) och mor upprättat ett testamente som gör att arvet delas på 4 personer - dvs jag, min (högavlönade)syster och hennes barn får 25% var.
Misstanken beror på att de besökte en advokat efter att jag gift mig med en tjej som redan har 2 barn.
Således får jag bara 25% ca 800 000 istället för 2 millar. Fast jag är den som alltid ställt upp.
Jag vet att dom har lagen på sin sida - men jag tycker ändå det är att behandla mig som skit.
Mina syskonbarn är för övrigt födda med silversked och kommer sedan att ärva en exklusiv kåk i en storstad.
Om detta med testamente stämmer som ger mig ett minimalt arv vet jag inte hur jag skall hantera min mor längre. Kommer ju iaf att tappa lusten att hjälpa henne. Hur hade ni reagerat?
Det du har rätt till enligt lagen är din laglott, vilken är halva din arvslott. Eftersom ni är två barn är din arvslott 50%, vilket gör att din laglott är 25%.

Du har alltså rätt till 25% av hela arvet. Så länge du får det så har du egentligen ingen möjlighet att klandra testamentet enbart baserat på beloppet du får (eller du kan göra det, men kommer inte vinna framgång). Om du skulle få mindre än 25% kan du däremot klandra testamentet.
Citera
2023-05-26, 16:41
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det du har rätt till enligt lagen är din laglott, vilken är halva din arvslott. Eftersom ni är två barn är din arvslott 50%, vilket gör att din laglott är 25%.

Du har alltså rätt till 25% av hela arvet. Så länge du får det så har du egentligen ingen möjlighet att klandra testamentet enbart baserat på beloppet du får (eller du kan göra det, men kommer inte vinna framgång). Om du skulle få mindre än 25% kan du däremot klandra testamentet.

Arv är ju ett jävla skit. Men inte går syskonbarn ”före”? Två barn, två bröstarvingar. 50% var? De två barnen får ju 25% om/när föräldern lämnar in? Eller kan man ändra på detta i testamentet? Du verkar ha koll.
Citera
2023-05-26, 16:43
Medlem
Citat:

Om kvarlåtenskapen är 3,2 mkr så är det högst 1,6 mkr, inte 2 mkr som du skulle få utan testamente.
Citera
2023-05-26, 16:48
Medlem
SexgalenZombies avatar
Vad grundar sig din misstanke på? Är det inte bara oro då? Fråga din mor, trots att ämnet förstås är trist att prata om för gamlingar men vad har man för alternativ?

Du ska självfallet inte hjälpa din mor, mer än din syster, om du antingen inte vill det av osjälviska skäl eller förstår att hon uppskattar det och egentligen borde skriva testamente åt fördel för dig. Men kanske har du levt ett....liv tidigare där du kanske inte hanterat pengar väl eller rent av hanterat det destruktivt för dig själv?
Citera
2023-05-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Arv är ju ett jävla skit. Men inte går syskonbarn ”före”? Två barn, två bröstarvingar. 50% var? De två barnen får ju 25% om/när föräldern lämnar in? Eller kan man ändra på detta i testamentet? Du verkar ha koll.

Problemet är att om barnbarn får arv så är det inte ett förskott på arv vilket det hade varit om barnet fått arvet.
Så att hans syskonbarn får 25% var förstör väldigt mycket och det går inte att göra nått åt.
Resultatet blir att hans syskons familj får 75% av arvet medans hans sida får 25%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in