2023-05-26, 18:02
Medlem
Prata med din mamma istället för att gå loss i vilda spekulationer.

Det låter väldigt konstigt att ditt syskons barn ska ha en enda krona. Har det hänt någonting som fått in dig på dessa tankar? Om din mamma väljer att frångå ”praxis” så måste det ju finnas en anledning.

Att du inte skaffat barn medans din syster gjort det ska inte förändra någonting.
Citera
2023-05-26, 18:14
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Prata med din mamma istället för att gå loss i vilda spekulationer.

Det låter väldigt konstigt att ditt syskons barn ska ha en enda krona. Har det hänt någonting som fått in dig på dessa tankar? Om din mamma väljer att frångå ”praxis” så måste det ju finnas en anledning.

Att du inte skaffat barn medans din syster gjort det ska inte förändra någonting.
Anledningen var nog att jag gifte mig med en kvinna som redan har barn. Då åkte hon och min far till en advokat nån vecka senare av okänd anledning.
Citera
2023-05-26, 18:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Har absolut inte hjälpt henne med arvet i åtanke. Gillar huset jag växte upp i och bryr mig om min mamma. Alltid tyckt om att hjälpa människor inklusive min mamma. Sedan är mina syskonbarn uppväxta med silversked och kommer även utan detta arvet att bli mångmiljonärer framöver - min syster och hennes man har en havsnära kåk i en storstad.

Men varför ska du sluta hjälpa henne om hon du inte får 50% av arvet? Är det något fel att dina föräldrar vill ge en säkert och en bra start till sina barnbarn? Känns viktigt då vi inte har en aning om hur välden ser ut om 20+ år.
Citera
2023-05-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Det rimligaste och mest rättvisa är att syskonen får 50% av arvet var, varför ska barnbarn få av arvet?
Sen hade jag aldrig gett en krona i arv till styvbarn, dom har ju sina egna föräldrar att ärva.
För att barnbarn är blodsläkt medan styvbarn inte är det. Om TS inte får egna barn så lär väl hans fru ärva efter honom och när hon dör så ärver hennes barn (TS styvbarn).
Citera
2023-05-26, 18:57
Medlem
volvo 240s avatar
Mystiskt. Barnen får ju ärva sin mamma när det blir dags. El om deras mamma avlidit skulle ju lotten delas på två. DVS du behåller din och de får dela på din systers. Kan man tycka vore logiskt.
Citera
2023-05-26, 19:10
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InPain
Men varför ska du sluta hjälpa henne om hon du inte får 50% av arvet? Är det något fel att dina föräldrar vill ge en säkert och en bra start till sina barnbarn? Känns viktigt då vi inte har en aning om hur välden ser ut om 20+ år.
Som jag sagt innan - dom blir garanterat mångmiljonärer utan "min" andel ändå. Jag har offrat både arbetstid och många mil och timmar för min mor och far. Otack är världens lön.
Det handlar mer om principer än pengar för min del. Man gör inte så här mot sitt eget barn.
Citera
2023-05-26, 19:12
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Mystiskt. Barnen får ju ärva sin mamma när det blir dags. El om deras mamma avlidit skulle ju lotten delas på två. DVS du behåller din och de får dela på din systers. Kan man tycka vore logiskt.
Absolut.
Citera
2023-05-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Arv är ju ett jävla skit.
Det kan du tycka.

Men om inte arvsreglerna funnits kunde mor ha testamenterat 100 % till ICA-Stig.

Nu garanterar lagen ändå att du får 25 %. Syftet är att barn som råkat bli satta till världen ska ha någon trygghet när avlarna lämnat in.
Citera
2023-05-26, 19:33
Medlem
Citat:
Vi får väl se vem som är idiot när hon fått 30 cm snö och bilen måste skottas fram? Jag säger väl bara "ring dina barnbarn så får du hjälp."
Sedan är det så att jag egentligen inte behöver 50% av arvet men det är PRINCIPEN. Man har gjort massor för sina föräldrar - sedan är det inte värt ett skit. Bara för att jag valt att inte skaffa barn.
Mm de är en konsekvens kärringen får ta

Men så länge hon lever kan hon ju skriva ett nytt testamente. Sen finns ju chansen också att testamentet inte blev riktigt skrivit så de löser sig själv
Citera
2023-05-26, 19:39
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Håller med dig om allt du skriver.
Skrämmande att han är 61 och resonerar som ett bortskämt barn "Då tänker jag sluta hjälpa henne"
Ah vad ska man säga.
Släkten är värst.
Det handlar om principen. Jag hjälper mamma med 95% av allt men får bara 25% av arvet. Kalla mig gärna "bortskämt barn" men varför i helvete skall man hjälpa nån som inte har vett att uppskatta det?
Jag älskar både min syster och syskonbarnen.
Som sagt - mina bortskämda syskonbarn är redan nedlusade med pengar. Men jag som slitit som ett djur helt utan betalning med allt möjligt bestraffas. Min tjänstledighet och många mil är inte heller gratis för mig.
Men det är väl som vanligt - det som är gratis har folk (och min mamma) inte vett att uppskatta.
Citera
2023-05-26, 20:00
Medlem
Citat:
Det handlar om principen. Jag hjälper mamma med 95% av allt men får bara 25% av arvet. Kalla mig gärna "bortskämt barn" men varför i helvete skall man hjälpa nån som inte har vett att uppskatta det?
Jag älskar både min syster och syskonbarnen.
Som sagt - mina bortskämda syskonbarn är redan nedlusade med pengar. Men jag som slitit som ett djur helt utan betalning med allt möjligt bestraffas. Min tjänstledighet och många mil är inte heller gratis för mig.
Men det är väl som vanligt - det som är gratis har folk (och min mamma) inte vett att uppskatta.

Men om det är det som är problemet, att du känner dig ouppskattad... Då skulle det ju räcka med att din mamma säger "tack". Det har ju inget med pengar att göra, tala om att du upplever att det du gör inte uppskattas (utan att ta upp arvsfrågan för den är ej relevant)

Men det är pengarna som är problemet, skit i och gör allt det där då. Dina 25% får du ju oavsett (om detta ej känns rätt så är du tillbaka på punkten att det ej har med arvet att göra utan enbart bristen på visad uppskattning).
Citera
2023-05-26, 20:59
Medlem
Du skrev att dina föräldrar åkte till advokaten efter att du gift dig. Men de kan ju åkt för att skriva ett testamente där de förordnar att det du ärver ska vara din enskilda egendom? Alltså inte att kränka din arvslott. Men du kan kanske prata med mamma om det och klara ut dina farhågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in