Citat:
Ja, det också.
Som jag ser det finns ju flera möjliga orsaker till att tove varken skrek eller försvarade sig (iaf inte fullt ut), och det är ju:
1. möjligen (förmodligen) överrumplad
2. viss alkoholpåverkan som samverkade med både överrasknings och
3. möjlig påverkan av medvetandet av fallet/skallskadan
4. snabb övermanning av Johanna som grenslar henne genom att sätta sig (kanske hårt och snabbt) på bröstkorg/mage så att andningen försvårdes
5. samtidigt som Johanns ta strypgepp på Tove, vilket omöjliggör andning
Kanske uppstötningen kom precis samtidigt som Johanna typ "hoppade" på henne, för att övermanna henne, men genom att Johanna sattte sig på henne kunde Tove inte vrida sig på sidan och greppet över halsen kan ha tagits väldigt snabbt.
Jag blir lite orolig över den där nya rättsläkaren, och tänker återigen att han aldrig skulle ta på sig det här om han inte såg svagheter.
En till grej som jag tänkte på; undrar hur mycket Toves ovanligt spänstiga sköldbrosk och tungben kan ha inverkat på möjligheten att åtsadkomma de djupa skadorna? Kan den mjuka strukturen möjliggjort att Johannas "lätta" tryck kommit djupare in än om det hade varit en stel och stum vävnadsstruktur?
Hoppas att rättsläkarna är beredda på ev invändningar och har bra svar. Jag tror inte alls att det handlar om en olycka förstås, utan ett överfall som är något utöver det vanlga genom fällning, övermanning och sedan damage control inom minuter.
Undra på att Johanna vill tidigarelägga överfallet.