2023-04-30, 08:50
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Är det inte samma där, att det bara är i åldern 6-17 och med adhd man anses vara berättigad till subventionerad melatonin?

https://www.tlv.se/beslut/beslut-lakemedel/begransad-subvention/arkiv/2022-02-25-aritonin-ingar-i-hogkostnadsskyddet-med-begransning.html

…för de i tråden som är mellan 6 och 17 år och har adhd

Jag har själv melatonin AGB som gick på högkostnadsskyddet när jag hämtade ut det. Ursäkta missen.

Agomelatin ingår i högkostnadsskyddet och binder vid samma receptorer som melatonin.
Citera
2023-04-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kör finska 1.9 mg. Ibland en halv.
FIrma teho.
Billigt och bra.
Men oftast med m så vaknar man klarvaken efter 4 - 5 timmar klarvaken.

Tycker det känns säkert också att köpa från Finland eller på plats om man kan resa till Finland, säljs ju i vanliga affärer och är billigt, samma varianter som också säljs på finska apotek.
Citera
2023-05-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Jag har själv melatonin AGB som gick på högkostnadsskyddet när jag hämtade ut det. Ursäkta missen.

Agomelatin ingår i högkostnadsskyddet och binder vid samma receptorer som melatonin.
Skönt för dig!
Jag tror inte jag är den enda som tänker att det är svårt att få ut det på recept och att bli tagen på allvar av vården (får man ens komma dit om man t ex är småbarnsförälder med sömnproblem?)
Jag har iaf dåliga erfarenheter av att söka hjälp och tycker man då att melatoninet från Swanson funkar så kanske man inte letar vidare.
Citera
2023-05-09, 20:43
Medlem
slagskotts avatar
Är det någon som vet om kroppen slutar/minskar sin produktion av melatonin om man tar tabletter med samma ämne?
Citera
2023-05-09, 23:52
Medlem
Jofs avatar
Viktig fråga.
Har undrat men inte sett nån forskning om detta.
Befarar att bruk kan påverka och störa kroppens egna produktion av ämnet.
Vill inte använda melantonin regelbundet. Nån gång per månad blir det.
Citera
2023-05-11, 04:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater

Agomelatin är inte samma som melatonin, det är en Psykoanaleptika och är ett antidepressivt läkemedel.
Agomelatin är endast avsett för behandling av egentliga depressionsepisoder hos vuxna, men eftersom den binder vid samma receptorer som melatonin gör den melatonerga effekten att preparatet kan normalisera störda dygnsrytmer.

"Den aktiva substansen i Valdoxan är agomelatin. Valdoxan har en verkningsmekanism som skiljer det från övriga antidepressiva läkemedel. Valdoxan fungerar på två sätt, både genom att stimulera receptorerna MT1 och MT2, som normallt aktiveras av melatonin, och genom att blockera 5-HT2C- receptorerna, som normallt aktiveras av neurotransmittorn 5hydroxytryptamin (även kallad serotonin). Det tros leda till en ökning av dopamin- och noradrenalinnivåerna mellan nervcellerna i de områden i hjärnan som är inblandade i humörkontrollen. Detta anses hjälpa till att lindra depressionssymtomen. Valdoxan kan också hjälpa patientens sömnmönster att återgå till det normala."

"Valdoxan ingår i läkemedelsförmånerna endast som ett andrahandsmedel för patienter som på grund av biverkningar inte tolererat och därmed inte nått behandlingsmålet med SSRI eller annat läkemedel mot depression."

https://www.tlv.se/download/18.467926b615d084471ac33465/1510316385217/bes101028-valdoxan.pdf
Citera
2023-05-11, 08:05
Medlem
Citat:
Viktig fråga.
Har undrat men inte sett nån forskning om detta.
Befarar att bruk kan påverka och störa kroppens egna produktion av ämnet.
Vill inte använda melantonin regelbundet. Nån gång per månad blir det.
Nej, det verkar dåligt beforskat tyvärr. Å andra sidan, om man behöver ta betyder ju det att kroppens produktion eventuellt redan är störd.
Citera
2023-05-11, 11:05
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Nej, det verkar dåligt beforskat tyvärr. Å andra sidan, om man behöver ta betyder ju det att kroppens produktion eventuellt redan är störd.
Det kanske kan gälla för äldre, som det ursprungligen var tänkt för, men mindre troligt för barn.
Citera
2023-05-25, 18:18
Medlem
zombie-nations avatar
Är det någon som fått annorlunda minne med melatonin? Jag blir trött på att inte kunna sova så tar ibland, fast det är en hemsk medicin. Drömmer väldigt galet och jobbigt. Orkar inte gå upp.

Men också att dagen efter så dyker massa små minnen upp. Jag minns verkligen verkligen mycket från mitt liv men ofta stör det inte och det behövs en trigger för att hitta minnet. Men med medicinen behövs ingen trigger, minnena bara kommer. Det är små detaljer bara utan värde. Jag blir galen på det.

Är det bara jag?
Citera
2023-05-25, 23:13
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är det någon som fått annorlunda minne med melatonin? Jag blir trött på att inte kunna sova så tar ibland, fast det är en hemsk medicin. Drömmer väldigt galet och jobbigt. Orkar inte gå upp.

Men också att dagen efter så dyker massa små minnen upp. Jag minns verkligen verkligen mycket från mitt liv men ofta stör det inte och det behövs en trigger för att hitta minnet. Men med medicinen behövs ingen trigger, minnena bara kommer. Det är små detaljer bara utan värde. Jag blir galen på det.

Är det bara jag?
Får själv konstiga drömmar. Ofta obehagliga. Undviker numer medlet.
Citera
2023-05-26, 11:52
Medlem
Citat:
Det kanske kan gälla för äldre, som det ursprungligen var tänkt för, men mindre troligt för barn.
Då är det ju ännu konstigare att det bara är barn med adhd-diagnos som verkar anses var i behov att sova bra.

Och så det där med att det säljs som kosttillskott i resten av Europa, t ex Finland. Fattar inte den svenska rädslan för melatonin.
Citera
2023-05-26, 14:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Då är det ju ännu konstigare att det bara är barn med adhd-diagnos som verkar anses var i behov att sova bra.

Och så det där med att det säljs som kosttillskott i resten av Europa, t ex Finland. Fattar inte den svenska rädslan för melatonin.

Fördelen med att Melatonin säljs som läkemedel på apotek i Sverige är att du vet att du får det som det står på förpackningen,
Kontrollen av kosttillskott är undermålig och du vet inte vad du får när du köper kosttillskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in