2023-05-26, 11:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Innan han sa "Bring an end to it" sa han "there will be no longer a NS2"

https://youtu.be/OS4O8rGRLf8?t=83

Ja det kan man verkligen tolka hur man vill.
Så är det. Men fundera på detta. Om pipelinen aldrig hade sprängts, hade den varit i drift nu tror du?

Bidens uttalande går givetvis att tolka på flera sätt men med tanke på vad som hände med pipelinen så man kan få många människor att tolka uttalandet på endast ett sätt. Detta visste såklart de som låg bakom sprängningen vilket antagligen gjorde att de tyckte att detta var en "pangidé" (pun intended).

Tror du också att amerikansk underrättelsetjänst, efter detta uttalandet av Biden, rekommenderat att spränga pipelinen så låter det som amerikansk underrättelsetjänst är på förskolenivå. De skulle givetvis utrett vad en sprängning hade haft för effekt på opinionen och detta uttalande gör ju inte direkt att fler blir pro-USA, eller hur? Då finns det betydligt smartare sätt att stänga pipelinen rent diplomatiskt.
Citera
2023-05-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du tror väl ändå inte att det här kriget slutar på samma sätt som kriget mellan Japan och USA...? Jag syftar inte främst på atombomberna, utan på omfattningen och de resurser de stridande har till sitt förfogande. Kriget i Ukraina är mycket, mycket mindre, och ett storskaligt angrepp mot Ryssland finns heller inte på kartan. Ryssland måste alltså besegras i Ukraina — eller i alla fall fås att inse att det är meningslöst att fortsätta. Det senare är nog lättare sagt än gjort så länge den ryska armén matchar den ukrainska. Det är framför allt högst oklart i nuläget vilka de ryska huvudmålen är. En gissning är att man vill ockupera och befästa hela Donbass, samt de övriga delar man "annekterat", men det verkar flytande och varierar beroende på vem du frågar.

Uppnår de ingenting eller förlorar viktiga områden kanske de är villiga att inleda samtal där de inte bara upprepar samma villkor som tidigare. Den ryska förhandlingspositionen ska försämras drastiskt innan det ö.h. är någon mening med förhandlingar. Apropå det:
Hur ser du på risken att ryssarna tar till vapen mot Ukraina igen även om man skulle gå dem till mötes på något sätt?

Jag kan inte själv se någon annan lösning på konflikten än en avgörande militär seger för den ena sidan. Historiskt tycks det bara vara det som ryssarna accepterar — undantaget är väl kriget i Afghanistan på 80-talet.

Absolut inte. Det visar bara att man förhandlar även om man är mer eller mindre säker segrare.

Blir freden som några säger här. Dvs villkorslös kapitulation från rysk sida så beror det på vilka krav man har. Se till ex Versailles-freden.

Det finns två typer av bra fred

1 Total krossande av motståndaren så den kan aldrig slå tillbaks. I det här fallet så ser jag chansen till det är väldigt liten - Och det beror på Rysslands kärnvapen och deras kärnvapendoktrin

2 Där "alla"* sidor blir tillräckligt nöjda så de inte vill kriga igen. - Europa 1815 var bra till världen ändrade sig. Nationalismen växte sig stark och förstörde jämvikten. Och det slutade ju inte förrän 1945.

En avgörande militär seger är bara något som kan få någon till förhandlingsbordet. Sen beror det ju på vad bestäms där om ett land vill ha revansch eller inte. Ryssland har fått freder där de har i princip överlevt. Det fick den Sovjetiska regimen emot Tyskland vid WWI och emot Japan 1905. Militär förlust men en relativt bra fred vid förhandlingsbordet.

Hur det här kriget slutar vet jag inte. Jag vet redan att Ryssland är förlorare. Ukraina det får framtiden visa. Offensiven, om den lyckas kommer ge Ukraina mer styrka vid förhandlingsbordet.

*Inte Danmark men de fick i princip fred 1 i stället. Ryssarna fattade att det var det bästa att muta bort Sverige från Finland och ge Sverige Norge.
Citera
2023-05-26, 11:26
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Politico verkar ha blivit någon sorts kontraindikator när det gäller konflikten i Ukraina. I en aktuell artikel tar man upp F16 och säger följande:

F-16s won’t be a ‘magic weapon’ for Ukraine, Milley warns
“The Russians have 1,000 fourth-generation fighters,” Joint Chiefs Chair Gen. Mark Milley told reporters at the Pentagon following a virtual meeting of the multinational Ukraine Defense Contact Group. “If you’re gonna contest Russia in the air, you’re gonna need a substantial amount of fourth and fifth generation fighters, so if you look at the cost curve and do the analysis, the smartest thing to have done is exactly what we did do, which is provide a significant amount of integrated air defenses to cover the battlespace and deny the Russians the airspace.”

Milley’s comments followed similar points made this week by Air Force Secretary Frank Kendall, who said the jets are “not going to be a dramatic game-changer” for Ukraine, though “it’s something that makes sense for them. It’s going to help them” in the long run.
https://www.politico.com/news/2023/05/25/f-16-ukraine-milley-00098892

Det finns många frågetecken kring detta. Jag är iaf övertygad om att ska de bli några plan öht inom rimlig tid så blir de med "frivilliga" redan utbildade piloter som startar från flygplatser utanför Ukraina. Vi får se hur ryssarna reagerar på det.

De stora vinnarna blir MIC i USA då de länder som skänker bort sina plan lär behöva köpa nya.

F-35: or kanske!
Citera
2023-05-26, 11:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Igen - det är ingen invasion för att ta över hela Ukraina. Hur kan man vara så jävla dum att tro på den skiten? Det hade varit över för LÄNGE sen om det var målet.
Hur hade det varit över? Hade Ryssland satt in mer soldater menar du? Allmän mobilisering??

När kriget startade så stod ca 70% av Rysslands markkrafter vid gränsen. Var gömmer sig resten menar du?

Du är för rolig.
Citera
2023-05-26, 11:33
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så är det. Men fundera på detta. Om pipelinen aldrig hade sprängts, hade den varit i drift nu tror du?

Bidens uttalande går givetvis att tolka på flera sätt men med tanke på vad som hände med pipelinen så man kan få många människor att tolka uttalandet på endast ett sätt. Detta visste såklart de som låg bakom sprängningen vilket antagligen gjorde att de tyckte att detta var en "pangidé" (pun intended).

Tror du också att amerikansk underrättelsetjänst, efter detta uttalandet av Biden, rekommenderat att spränga pipelinen så låter det som amerikansk underrättelsetjänst är på förskolenivå. De skulle givetvis utrett vad en sprängning hade haft för effekt på opinionen och detta uttalande gör ju inte direkt att fler blir pro-USA, eller hur? Då finns det betydligt smartare sätt att stänga pipelinen rent diplomatiskt.

Du tror inte att dom hade en plan om nu Ryssland skulle anfalla? Dom visste givetvis redan att dom skulle anfalla och planerat enligt det. Ser du från början på klippet så står Scholz bredvid och han är givetvis införstådd med situationen.
Dom vet också att det är du och jag som är opinionen och vi står bakom USA/NATO oavsett vad dom gör. Du kommer knappast bli upprörd om några SEALs sprängde ledningen? Tvärtom kommer du vara nöjd och stolt, tror jag. Var det Ryssland som sprängde så blir alla ännu mer nöjda, winwin.
Citera
2023-05-26, 11:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du tror inte att dom hade en plan om nu Ryssland skulle anfalla? Dom visste givetvis redan att dom skulle anfalla och planerat enligt det. Ser du från början på klippet så står Scholz bredvid och han är givetvis införstådd med situationen.
Dom vet också att det är du och jag som är opinionen och vi står bakom USA/NATO oavsett vad dom gör. Du kommer knappast bli upprörd om några SEALs sprängde ledningen? Tvärtom kommer du vara nöjd och stolt, tror jag. Var det Ryssland som sprängde så blir alla ännu mer nöjda, winwin.
Jag förstår inte det här tjatet om ledningen. Den är sprängd och oavsett om den som gjorde det, kom fram och erkände, skulle det inte ha någon som helst betydelse för kriget i Ukraina.
Citera
2023-05-26, 11:42
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/anno1540/status/1662000402450071552
Citat:
There are more and more details on the wrecked Russian ship "Ivan Khurs"

RosSMI write that the reconnaissance ship received serious damage to the hull and equipment. Its repair will take at least six months. There are dead.

A Russian Navy rescue ship is now transporting the stricken ship to Novorossiysk. The minimum speed is 0.8 knots per hour, which once again confirms the serious damage.

Jag läste att det skulle blåsa upp i området så med lite tur så sjunker även detta skepp.
Citera
2023-05-26, 11:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Igen - det är ingen invasion för att ta över hela Ukraina. Hur kan man vara så jävla dum att tro på den skiten? Det hade varit över för LÄNGE sen om det var målet.
Det hade bara varit över om Ryssland hade haft förmågan att klara uppgiften. De har över tid reviderat sina mål till en nivå som fortfarande är teoretiskt möjliga om de har mycket tur.

I dagsläget så kan Ryssland bara förlänga kriget genom att offra fler liv.
Citera
2023-05-26, 11:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Innan han sa "Bring an end to it" sa han "there will be no longer a NS2"

https://youtu.be/OS4O8rGRLf8?t=83

Ja det kan man verkligen tolka hur man vill.

Eftersom hälften av NS2 står kvar är man helt jävla dum i huvudet om man tror att det var USA som gjorde det oavsett vad Biden sa.
Citera
2023-05-26, 11:48
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du läser in väldigt mycket egen information i en situation.

Du ser att Scholz är införstådd bara sådär.

Jag tror spåren kommer att leda till en mer eller mindre oberoende organisation med intressen knutna till Ukraina. Mycket möjligt att ett stort skäl var att röra upp opinion i Europa. Sedan kanske Ryssland eller USA varit med som finansiär indirekt eller direkt men det blir nog förbannat svårt att hitta bevis för. Det kan också lika gärna vara en rysk oligark med intressen i Gazprom som på något sätt gynnas av detta. Kan handla om underhållskostnader för en tom gasledning. Detta utan vetskap för rysk ledning.
Senast redigerad av Conception 2023-05-26 kl. 12:01.
Citera
2023-05-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://twitter.com/anno1540/status/1662000402450071552

Jag läste att det skulle blåsa upp i området så med lite tur så sjunker även detta skepp.

Härligt 🌬. Som svensk ser man ju gärna att Ryssland har färre båtar och färre plan rent allmänt.
Citera
2023-05-26, 12:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
För att sammanfatta:
Hade Ryssland haft mera ambitiösa mål så hade de klarat av det för länge sedan.
Nu har de bara enklare mål och dessa lyckas de inte lösa överhuvudtaget.
Är det så du tänker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in