2023-05-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag har hamnat i ett moraliskt-etiskt dilemma.

När jag pratar med mina väninnor och vi kommer in på hur deras döttrar beter sig och resonerar (=omoget såklart anser vi vuxna) när de dejtar och umgås med killar/män, så brukar jag dra LR-kortet och påminna om hur det gick för Lotta, hon som inte genast backade ur den uppkomna situationen när MJ hade närmat sig henne -eller om det nu möjligen var tvärtom?

Är det förkastligt att använda Lottas död som ett tragiskt, varnande exempel på hur det kan gå om man släpper en "spännande" men manipulativ man in i sitt liv?

○Jag tänker att på det viset kan kvinnor idag lära sig av det som för flera år sedan hände Lotta.
○Eller är det att grovt skymfa Lottas minne? Kan hennes död inte få fungera som ett 'androm till varnagel'?
○Kränker man Lottas minne om man pekar ut biffiga anabolister med ansiktstatueringar som några som ingen vettig kvinna nånsin bör ens prata med?

Jo, kvinnor får vel vara lite försiktiga med vilken partner dem väljer, så har det vel alltid varit.

Men..när det kommer till manipulativa psykopater är det eh..svårt. Manipulators gonna manipulate liksom, det är som det är.
Citera
2023-05-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, kvinnor får vel vara lite försiktiga med vilken partner dem väljer, så har det vel alltid varit.

Men..när det kommer till manipulativa psykopater är det eh..svårt. Manipulators gonna manipulate liksom, det är som det är.
Tack för replik men du besvarade inte mina frågor.
I förenklad korthet:
Är det rätt att offentligt använda Lottas ödesdigra beslut om att befatta sig med MJ som ett sorts varnande exempel?

Citera
2023-05-25, 22:39
Medlem
Citat:
Tack för replik men du besvarade inte mina frågor.
I förenklad korthet:
Är det rätt att offentligt använda Lottas ödesdigra beslut om att befatta sig med MJ som ett sorts varnande exempel?

Ja det kan man göra, men jag tror liksom en hel del kvinnor redan förstått att det inte är smart att befatta sig med Martin Jonsson vid det här laget..

Altså.. grejen är den att MJ är rätt unik, det är inte många som honom. Mao ett dåligt exempel. Och han skulle garanterat hittat en kvinna endå så det hjälper inte.
Citera
2023-05-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ja det kan man göra, men jag tror liksom en hel del kvinnor redan förstått att det inte är smart att befatta sig med Martin Jonsson vid det här laget..

Altså.. grejen är den att MJ är rätt unik, det är inte många som honom. Mao ett dåligt exempel. Och han skulle garanterat hittat en kvinna endå så det hjälper inte.
Fel!
MJ är långtifrån "rätt unik"!
Läser du aldrig Aftonbladet? Vägrar du ta in hur många kvinnor som faller offer för anabolstinna aggressiva ansiktstatuerade män? Alla dödas inte men massor far illa av den sortens relationer, det kan du inte vara okunnig om, väl?

Så mina frågor kvarstår och kan kokas ned till:
Får Lotta användas som ett sorts exempel eller ej?
Citera
2023-05-25, 23:15
Medlem
Citat:
Fel!
Läser du aldrig Aftonbladet? Vägrar du ta in hur många kvinnor som faller offer för anabolstinna aggressiva ansiktstatuerade män? Alla dödas inte men massor far illa av den sortens relationer, det kan du inte vara okunnig om, väl?

Tant har kanske några siffror? Hur många offer är det varje år? Jag tänker nu specifikt på fall där gm använder anaboler, är tatuerad i ansiktet och aggressiv.
Citera
2023-05-25, 23:39
Medlem
Citat:
Tant har kanske några siffror? Hur många offer är det varje år? Jag tänker nu specifikt på fall där gm använder anaboler, är tatuerad i ansiktet och aggressiv.
Du håller inte nivå för att en diskussion med dig skulle kunna bli fruktbar.

OnT: Min startpunkt var ett moraliskt-etiskt dilemma gällande det ev acceptabla i att utnyttja Lottas öde för att försöka "rädda" kvinnor från olämpliga/farliga män.

Det finns flera aktiva i denna tråd som bättre förstår mina frågeställningar. Jag inväntar repliker från dem i första hand. Du kan gå och lägga dig nu.
Citera
2023-05-25, 23:55
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Jag har hamnat i ett moraliskt-etiskt dilemma.

När jag pratar med mina väninnor och vi kommer in på hur deras döttrar beter sig och resonerar (=omoget såklart anser vi vuxna) när de dejtar och umgås med killar/män, så brukar jag dra LR-kortet och påminna om hur det gick för Lotta, hon som inte genast backade ur den uppkomna situationen när MJ hade närmat sig henne -eller om det nu möjligen var tvärtom?

Är det förkastligt att använda Lottas död som ett tragiskt, varnande exempel på hur det kan gå om man släpper en "spännande" men manipulativ man in i sitt liv?

○Jag tänker att på det viset kan kvinnor idag lära sig av det som för flera år sedan hände Lotta.
○Eller är det att grovt skymfa Lottas minne? Kan hennes död inte få fungera som ett 'androm till varnagel'?
○Kränker man Lottas minne om man pekar ut biffiga anabolister med ansiktstatueringar som några som ingen vettig kvinna nånsin bör ens prata med?

Det är en bra metod tycker jag. En del tycks behöva mer än teoretisk kunskap. Exempel från verkligheten hjälper. Häromdagen använde jag exemplet LW. Det är inte bara kriminella män som MJ som är riskabla att dejta utan även gifta sådana.
Citera
2023-05-26, 00:45
Medlem
Citat:
Du håller inte nivå för att en diskussion med dig skulle kunna bli fruktbar.

OnT: Min startpunkt var ett moraliskt-etiskt dilemma gällande det ev acceptabla i att utnyttja Lottas öde för att försöka "rädda" kvinnor från olämpliga/farliga män.

Det finns flera aktiva i denna tråd som bättre förstår mina frågeställningar. Jag inväntar repliker från dem i första hand. Du kan gå och lägga dig nu.

Moraliskt-etiskt vet jag inte, men det är ett otroligt dåligt exempel då en manipulativ psykopat inte kommer fångas i det nätet oavsett. Bortkastad tid och energi liksom.
Citera
2023-05-26, 02:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Fel!

Jösses... Kan ni inte iaf variera er när ni går i skift?

Lotta ska överhuvudtaget inte vara nån orgie för empatistörda haters som sen fejkar att det är i nåt gott syfte.

Detta är lika genomskinligt som fetat.
Citera
2023-05-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jösses... Kan ni inte iaf variera er när ni går i skift?

Lotta ska överhuvudtaget inte vara nån orgie för empatistörda haters som sen fejkar att det är i nåt gott syfte.

Detta är lika genomskinligt som fetat.
Ang det jag fetat:
Argumentera istället för att bara kategoriskt förkasta, tack!

Som du uttrycker dig får Lotta öht inte tas som exempel på hur det kan gå när en anabolstinn, aggressiv och ansiktstatuerad man korsar en kvinnas väg.
För om det nu är så att din uppfattning är att Lotta inte kunde värja sig när hon väl fastnat i MJ:s manipulativa klor, då är det ju närmast självklart att varje kvinna asap skall gå över gatan och välja en annan trottoar när en "MJ-biff" dyker upp. Är inte den rekommendation egentligen i full analogi med hur du tänker om Lotta vs Martin? När väl Martins manipulation drog igång -och den lär ha startat nämast momentant- var ju Lotta fast i hans nät.

Ett färskt och tragiskt exempel är ju dödsfallet i Svedala.
En 10-årig flicka befinner sig på ett högt tak men störtar mot sin död
Skall inte föräldrarna kunna få varna sina barn om faran med att befinna sig uppe på tak genom att påminna barnen om hur det gick för stackars Ella?
Citera
2023-05-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det är en bra metod tycker jag. En del tycks behöva mer än teoretisk kunskap. Exempel från verkligheten hjälper. Häromdagen använde jag exemplet LW. Det är inte bara kriminella män som MJ som är riskabla att dejta utan även gifta sådana.
Det är min övertygelse också.
Världen fylls av exempel på berömvärda kvinnor och män som skall fungera som rättesnören för mänskligheten. Det är bra. Det har en skyddande och preventiv funktion och lär oss i bästa fall hur vi bör leva.

Lite besvärligare blir det när vi kommer till det omvända.
Hur skall vi kunna exemplifiera olämpligt/farligt leverne där personerna blivit oskyldiga offer för ondska? Och hur skall vi kunna diskutera deras öden utan att det blir till 'victim blaming' och som därför kan väcka starka reaktioner hos somliga?
Den här tråden är på sätt och vis "imponerande" i det att den så tydligt exemplifierar svårigheterna med att 'skapa ett exemplets makt'.

Min utgångsfråga är ju i korthet följande:
Är det acceptabelt att använda Lottas öde som exempel på varför varje kvinna bör undvika all kontakt med anabolstinna, presumtivt aggressiva och ansiktstatuerade män?

Om inte, varför inte?

Edit: Jag tycker det kan vara på sin plats att låta Expressen få berätta lite om Martin Jonsson och varför kvinnor bör undvika honom och hans gelikar.
En fullmatad artikel från 2017
https://www.expressen.se/nyheter/mordarbroderna-som-hatar-kvinnor/
Senast redigerad av Carinah78 2023-05-26 kl. 10:25.
Citera
2023-05-26, 10:24
Medlem
DARYLs avatar
Citat:

Är det acceptabelt att använda Lottas öde som exempel på varför varje kvinna bör undvika all kontakt med anabolstinna, presumtivt aggressiva och ansiktstatuerade män? [/i]

Så klart det är. Och alla fäder försöker. Tyvärr hjälper det föga för när tjejer blir 18 år och börjar gå på krogen så försvinner allt sunt förnuft och goda råd ut genom fönstret och istället tar instinkter över, samma instinkter som får hästar att springa tillbaks in i elden.

Därför väljer tyvärr många kvinnor i åldern 18-25 år "häftiga och spännande" män, gärna som styrketränar och har tatueringar. Tyvärr har dessa alltsom oftast också låg utbildning och ett låglönejobb. Dessutom har dom dragningskraft på andra kvinnor så dom är notoriskt otrogna. Utöver detta är dom ofta utåtagerande och allt annat än snälla. Det brukar gå så där för dessa kvinnor, jag har sett det så många gånger. I bästa fall hittar dom en annan, bättre man, i värsta fall slutar dom som Lotta, men oftast har dom ett ganska torftigt liv i någon förort.

Om dom istället hade valt den inte så spännande KTH-killen (du vet han som om några år har en miljonlön och en flådig strandvilla) så hade det gått så mycket bättre för dem i livet.

Man kan bara hoppas att ens egna döttrar inte faller för dessa loosers och istället väljer "KTH-männen".

Det är naturens spratt att det troligen är fler välbetalda KTH-are som sitter på glasberget än vad det är "Martins". Svårt för naturen att hänga med i svängarna när det i 10,000-tals år var sådana som Martin som var mest framgångsrika i livet.

Det som är lite udda med Lotta är att hon var 41 år, och alltså inte 18-25 då (många, inte alla) kvinnor gör dessa idiotiska val. Hon borde ha lärt sig vad som är bra och dåliga män vid det här laget. Men jag tror att hon har umgåtts med så mycket lågbegåvat folk och så länge att hon aldrig mognade, hon hade mognadsgraden av just en 18-25 åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in