2023-05-25, 20:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Men om nu T blev överrumplad innan greppet runt halsen hur kunde hon inte skrika/höja rösten när hon blev "illa misshandlad" enligt Maja. Har J då slagit henne samtidigt som hon höll för hennes mun?

Majas påstående att Tove blev misshandlad är bara en återberättelse av det Johanna har sagt till henne, i alla fall enligt henne själv. Och den misshandeln handlar då förmodligen om att Johanna slog Tove hårt i huvudet, så att hon föll handlöst i golvet. Sedan kan det också vara så att Johannas beskrivning till Maja var densamma som den hon gav domstolen, nämligen att hon misshandlade Tove och inte hade för avsikt att döda henne, det vill säga att Johanna återgav strypningen i termer av misshandel.
Citera
2023-05-25, 20:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det är inget märkligt alls med att rätten väljer att tro på dom delar av JJs berättelse som stämmer överens med övrig bevisning medan man förkastar dom delar som inte gör det.

Riktigt, men det märkliga i detta fallet är att rätten väljer att själv hitta på vad som hänt och när det hänt samt att de väljer att tro på saker för vilka det inte finns någon övrig bevisning. Domstolen går till och med så långt att de konstruerar ett eget pussel med hjälp av olika bevisdelar och helt utan några belägg kopplar de ihop olika bevis med varandra och påstår att det är så det måste ha varit, trots att till och med åklagaren säger att det var på ett annat vis. Efteråt uttalar sig domaren och säger att de behövde "försöka få ihop det här". Men så får en domstol inte agera. Det är något som säkerligen kommer visa sig när hovrätten sagt sitt.
Citera
2023-05-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Är det någon som vet varför den intagna som MH samsatt med ej hördes ytterligare eller kallades som vittne?

Inte ens grannen som äger lgh under JJ och hörde mordet var kallad till rätten.

Vet inte vad det hade bidragit till i domen men kanske att rätten inte fått tiden för mordet helt om bakfoten?
Citera
2023-05-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja hade inte berättat mer för henne än vad hon gjort för förhörsledarna.

I såfall menar du att uppgifterna att maj hade pratat om detaljer om mordet på Tove med en samsittare endast är en trådsanning?
Om det inte är en trådsanning, kan jag få en hänvisning till vilken sida i FUP?
Jag har sökt i tråden, jag tycker att det dyker upp alldeles för många inlägg som man inte blir direkt klok på.
Citera
2023-05-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Vet inte vad det hade bidragit till i domen men kanske att rätten inte fått tiden för mordet helt om bakfoten?

Jag tycker väl ett erkännande om vetskap om detaljer är relevant information, lika relevant som Youghurtpappans minne för de detaljer som han mindes.
Det verkar finnas risk för att samsittaren kanske är ett spöke.
Citera
2023-05-25, 21:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
I såfall menar du att uppgifterna att maj hade pratat om detaljer om mordet på Tove med en samsittare endast är en trådsanning?
Om det inte är en trådsanning, kan jag få en hänvisning till vilken sida i FUP?
Jag har sökt i tråden, jag tycker att det dyker upp alldeles för många inlägg som man inte blir direkt klok på.

Maja har pratat med sin samsittare om händelserna. Samsittaren har blivit förhörd om vad Maja sagt. Jag uppfattade inte att samsittaren hade något att tillföra utöver vad Maja sagt i i förhör. Det vill säga det förefaller inte som att Maja har berättat någon för samsittaren som inte framkommit i förhör eller på annat vis. Maja har också för samsittaren återgivit sådant som Maja har läst i media eller sett på TV.

Samsittaren visade i förhöret empati med Maja. Hon, samsittaren, sade uttryckligen att Maja inte hade att göra i häktet (eller något i den andemeningen). Samsittaren sa att hon blivit lite som en extramamma för Maja i häktet. Samsittare är om jag inte minns fel bara 26 år. Rätt ung för att bli extramamma åt en 18-åring. Om inte annat så säger det något om hurdan Maja är som person, rätt mycket som ett barn.

Samsittaren heter Josefin Lindström och förhöret med henne finns på sidan 897 i FUP.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-25 kl. 21:06.
Citera
2023-05-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja har pratat med sin samsittare om händelserna. Samsittaren har blivit förhörd om vad Maja sagt. Jag uppfattade inte att samsittaren hade något att tillföra utöver vad Maja sagt i i förhör. Det vill säga det förefaller inte som att Maja har berättat någon för samsittaren som inte framkommit i förhör eller på annat vis. Maja har också för samsittaren återgivit sådant som Maja har läst i media eller sett på TV.

Samsittaren visade i förhöret empati med Maja. Hon, samsittare, sade uttryckligen att Maja inte hade att göra i häktet (eller något i den andemeningen). Samsittaren sa att hon blivit lite som en extramamma för Maja i häktet. Samsittare är om jag inte minns fel bara 26 år. Rätt ung för att bli extramamma åt en 18-åring. Om inte annat så säger det något om hurdan Maja är som person, rätt mycket som ett barn.

Samsittaren heter Josefin Lindström och förhöret med henna finns på sidan 897 i FUP.

Tack. Jag ska läsa där.
Citera
2023-05-25, 21:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Så coli. Du som är lite av expert,eller åtminstone väl insatt,enligt dig själv. Och för oss som inte gått grundkursen 1a i rättsmedicin !!!

Vi kan väl vara överens om att strypning bakifrån går bort. Svårt om brottsoffret ligger ner.

Men den vetenskap och statistik du menar visar på att strypning framifrån nästan uteslutet ger motvärnsskador,inkluderar den när brottsoffret ligger ner och blir strypt uppifrån???

Att jämföra strypning framifrån, med att brottsoffret ligger ner och blir strypt uppifrån, kan du väl inte mena är samma sak. Vid strypning uppifrån tillkommer en helt annan kraft i och med att man använder hela kroppens tyngd. En avsevärd skillnad. Sen om den som utför strypningen dessutom sitter på brottsoffret blir det självklart mycket svårare att få luft o andas.

Så min fråga till dig blir. Ingår liggande och strypning ovanifrån i statistiken, strypning framifrån???
Om inte faller ditt påstående totalt. En trovärdig länk hade varit finfint för oss att titta på. En som inkluderar liggande strypning ovanifrån..

Jag har ingen aktuell statistik på manuella strypmord framifrån. Men generellt skulle jag gissa att den absoluta majoriteten sker på ett liggande offer.

Om du tänker efter, går sittande offer bort eftersom det är svårt att komma åt om offret inte lutar sig långt bakåt - nästan ligger ner alternativt är fastbundet.
Stående offer - ja det är nog inte så vanligt att man står upp under hela förloppet, de flesta välter nog omkull och blir just liggande offer.

Så de manuella strypmord framifrån som finns beskrivna gäller i princip nästan alltid liggande offer som ligger på rygg. Ofta sker de efter ett sexuellt övergrepp eller vart fall mellan en starkare man och svagare kvinna. Har man fått tag på förövaren i tid har han alltid varit full av skador - klösmärken i ansiktet, rivsår på sina händer, ibland bitmärken, blåmärken, rivsår på armar och händer.

Manuell strypning med händerna framifrån på vuxet vaket offer är ett ”kroppsnära tight” mord. Du är ju själv mordvapnet.

Även om du sitter på offret kommer hon åt att klösa och riva dina händer och armar, kanske klösa dig i ansiktet, slå på dig. Har du långt hängande hår greppar offret sannolikt hårt tag i en hårbunt och drar så mycket det går. Allt för att du ska släppa strypgreppet.

I tråden finns en länk med bild på de klösskador och rivmärken ett strypoffer ofta tillfogar sig själv på hals och bröst när offret har försökt få bort stryparens händer. Djupa och många blodiga skador. Sådana skador hade Tove inte heller.

För mig är det därför obegripligt hur J ensam både kunnat misshandla och strypa ihjäl Tove framifrån samtidigt som Tove sparkat i väggen - utan att ha fått minsta spår av typiska motvärnsskador.

Jag får inte ihop det med hur förloppet och verkligheten kring manuella strypmord ser ut.

Inget är ju omöjligt och allt har någongång hänt, som man brukar säga.
Men jag har letat rätt mycket i litteraturen sista tiden och inte kunnat hitta ett enda beskrivet fall utan motvärnsskador som gått till så här om man fått tag på mördaren snabbt.
Om någon annan kan hitta sådana fall skulle jag vara väldigt intresserad.

Därför blir min egen slutsats densamma som åklagarens och Tingsrättens - Maja måste varit med och hållit fast under både misshandeln och strypningen.
Senast redigerad av coli 2023-05-25 kl. 21:12.
Citera
2023-05-25, 21:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Om du menar Farouk så var han kallad som vittne, han skulle upp i TR. efter sin son.
Av någon anledning så fick han inte uttala sig.

The "One and Only" som aldrig har haft fel här i tråden har säkert någon förklaring (som ingen annan än hen själv kommer att förstå)
Citera
2023-05-25, 21:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag tycker väl ett erkännande om vetskap om detaljer är relevant information, lika relevant som Youghurtpappans minne för de detaljer som han mindes.
Det verkar finnas risk för att samsittaren kanske är ett spöke.

Jag skulle nog snarare vilja vända på den "argumentation" som trådens flashmob försöker trumma in och säga att det faktum att det Maja berättat för sin samsittare är så samstämmigt med vad hon sagt i övrigt att det styrker hennes berättelse.

Så här säger Majas samsittare om Maja

Citat:
jag upplever det som att det här är en ung tjej som har åkt med på ett
bananskal som inte skall sitta där hon sitter.
Citera
2023-05-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hade J inte tittat på någon film/klipp med just strypning med tummar av ett offer som utseendemässigt påminde om T?

Jag tänker att om J endast varit ute efter att avlägsna T från jordelivet, hade hon valt ett snabbare och mindre riskfyllt tillvägagångssätt. Därför tror jag att hon haft en klar plan om hur hon skulle gå tillväga om möjlighet gavs.

I den planen tror jag inte att hon räknade med Ms stöd, då M vid bränderna visat sig klart ovillig. M hade deltagit i att skada föremål, men inte människor.

Strypmord har ju fördelen att det lämnar väldigt få spår som säkerligen J vet om.

Strypning sker ofta i stundens hetta, där GM inte kan kontrollera sitt raseri. Vanligaste är att en man stryper ”sin” kvinna. Sen finns det ett gäng lustmördare/seriemördare som väljer detta tillvägagångssätt då dom kommer väldigt nära offret och dom känner hur offret kämpar för sitt liv vilket dom får en kick av. Det finns även en del mammor som stryper sina små barn. Att en kvinna stryper en annan kvinna är väldigt ovanligt.

Dom få fall jag läst om där kvinnor planerat att strypa en frisk fullvuxen människa, så har det föregåtts av att offret blivit förgiftat eller drogat.

Är man två däremot så vet man med sig innan att chanserna är goda att lyckas med ett strypmord.
Ex på par som strypt ungdomar eller vuxna är:
Paul Bernardo och Karla Homolka
Gerald och Charlene Gallego
Fred och Rosemary West
Alton Coleman och Debra Brown
Martha Beck och Raymond Fernandez
John Justin Bunting, Robert Joe Wagner och James Spyridon Vlassakis
Citera
2023-05-25, 21:32
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag har ingen aktuell statistik på manuella strypmord framifrån. Men generellt skulle jag gissa att den absoluta majoriteten sker på ett liggande offer.

Om du tänker efter, går sittande offer bort eftersom det är svårt att komma åt om offret inte lutar sig långt bakåt - nästan ligger ner alternativt är fastbundet.
Stående offer - ja det är nog inte så vanligt att man står upp under hela förloppet, de flesta välter nog omkull och blir just liggande offer.

Så de manuella strypmord framifrån som finns beskrivna gäller i princip nästan alltid liggande offer som ligger på rygg. Ofta sker de efter ett sexuellt övergrepp eller vart fall mellan en starkare man och svagare kvinna. Har man fått tag på förövaren i tid har han alltid varit full av skador - klösmärken i ansiktet, rivsår på sina händer, ibland bitmärken, blåmärken, rivsår på armar och händer.

Manuell strypning med händerna framifrån på vuxet vaket offer är ett ”kroppsnära tight” mord. Du är ju själv mordvapnet.

Även om du sitter på offret kommer hon åt att klösa och riva dina händer och armar, kanske klösa dig i ansiktet, slå på dig. Har du långt hängande hår greppar offret sannolikt hårt tag i en hårbunt och drar så mycket det går. Allt för att du ska släppa strypgreppet.

I tråden finns en länk med bild på de klösskador och rivmärken ett strypoffer ofta tillfogar sig själv på hals och bröst när offret har försökt få bort stryparens händer. Djupa och många blodiga skador. Sådana skador hade Tove inte heller.

För mig är det därför obegripligt hur J ensam både kunnat misshandla och strypa ihjäl Tove framifrån samtidigt som Tove sparkat i väggen - utan att ha fått minsta spår av typiska motvärnsskador.

Jag får inte ihop det med hur förloppet och verkligheten kring manuella strypmord ser ut.

Inget är ju omöjligt och allt har någongång hänt, som man brukar säga.
Men jag har letat rätt mycket i litteraturen sista tiden och inte kunnat hitta ett enda beskrivet fall utan motvärnsskador som gått till så här om man fått tag på mördaren snabbt.
Om någon annan kan hitta sådana fall skulle jag vara väldigt intresserad.

Därför blir min egen slutsats densamma som åklagarens och Tingsrättens - Maja måste varit med och hållit fast under både misshandeln och strypningen.

Men nu gissar du ju coli. Gissa kan vi alla göra. Du presenterade att det fanns vetenskap o statistik bakom det du hävdade. Nu slingrar du dig som en orm. Fanns det vetenskap o statistik för det du hävdat flera gånger.

Tydligen inte!!!

Nu skriver du:

"Jag har ingen aktuell statistik på manuella strypmord framifrån. Men generellt skulle jag gissa att den absoluta majoriteten sker på ett liggande offer."

Trots att du ett flertal gånger påstått att det är den du bygger ditt resonemang kring. Och nu gissar du !!!
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-05-25 kl. 21:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in