Citat:
Ursprungligen postat av
PlanBoksBok
Så coli. Du som är lite av expert,eller åtminstone väl insatt,enligt dig själv. Och för oss som inte gått grundkursen 1a i rättsmedicin !!!
Vi kan väl vara överens om att strypning bakifrån går bort. Svårt om brottsoffret ligger ner.
Men den vetenskap och statistik du menar visar på att strypning framifrån nästan uteslutet ger motvärnsskador,inkluderar den när brottsoffret ligger ner och blir strypt uppifrån???
Att jämföra strypning framifrån, med att brottsoffret ligger ner och blir strypt uppifrån, kan du väl inte mena är samma sak. Vid strypning uppifrån tillkommer en helt annan kraft i och med att man använder hela kroppens tyngd. En avsevärd skillnad. Sen om den som utför strypningen dessutom sitter på brottsoffret blir det självklart mycket svårare att få luft o andas.
Så min fråga till dig blir. Ingår liggande och strypning ovanifrån i statistiken, strypning framifrån???
Om inte faller ditt påstående totalt. En trovärdig länk hade varit finfint för oss att titta på. En som inkluderar liggande strypning ovanifrån..
Jag har ingen aktuell statistik på manuella strypmord framifrån. Men generellt skulle jag gissa att den absoluta majoriteten sker på ett liggande offer.
Om du tänker efter, går sittande offer bort eftersom det är svårt att komma åt om offret inte lutar sig långt bakåt - nästan ligger ner alternativt är fastbundet.
Stående offer - ja det är nog inte så vanligt att man står upp under hela förloppet, de flesta välter nog omkull och blir just liggande offer.
Så de manuella strypmord framifrån som finns beskrivna gäller i princip nästan alltid liggande offer som ligger på rygg. Ofta sker de efter ett sexuellt övergrepp eller vart fall mellan en starkare man och svagare kvinna. Har man fått tag på förövaren i tid har han alltid varit full av skador - klösmärken i ansiktet, rivsår på sina händer, ibland bitmärken, blåmärken, rivsår på armar och händer.
Manuell strypning med händerna framifrån på vuxet vaket offer är ett ”kroppsnära tight” mord. Du är ju själv mordvapnet.
Även om du sitter på offret kommer hon åt att klösa och riva dina händer och armar, kanske klösa dig i ansiktet, slå på dig. Har du långt hängande hår greppar offret sannolikt hårt tag i en hårbunt och drar så mycket det går. Allt för att du ska släppa strypgreppet.
I tråden finns en länk med bild på de klösskador och rivmärken ett strypoffer ofta tillfogar sig själv på hals och bröst när offret har försökt få bort stryparens händer. Djupa och många blodiga skador. Sådana skador hade Tove inte heller.
För mig är det därför obegripligt hur J ensam både kunnat misshandla och strypa ihjäl Tove framifrån samtidigt som Tove sparkat i väggen - utan att ha fått minsta spår av typiska motvärnsskador.
Jag får inte ihop det med hur förloppet och verkligheten kring manuella strypmord ser ut.
Inget är ju omöjligt och allt har någongång hänt, som man brukar säga.
Men jag har letat rätt mycket i litteraturen sista tiden och inte kunnat hitta ett enda beskrivet fall utan motvärnsskador som gått till så här om man fått tag på mördaren snabbt.
Om någon annan kan hitta sådana fall skulle jag vara väldigt intresserad.
Därför blir min egen slutsats densamma som åklagarens och Tingsrättens - Maja måste varit med och hållit fast under både misshandeln och strypningen.