2023-05-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Fullständigt enig.

Vill bara tillägga att tingsrättens resonemang är mycket förbryllande. Man vet att Johanna ljugit om i princip allt. När det gäller Johannas utsaga om själva mordet, förstår ju tingsrätten att hon ljuger om tiden för mordet, när hon hävdar att mordet sker så fort dom kommer hem till lägenheten. Tingsrätten måste dessutom mena att hon ljuger när hon påstår att hon bara strypt Tove i 10 sekunder. Tingsrätten går ju på rättsläkarens uppgift om att det borde tagit ung 2 minuter.

Sen väljer tingsrätten att tro att Johanna är sanningsenlig när hon påstår att Maja varit i badrummet och hållit i Toves händer. Ett mycket märkligt antagande när rätten ska vara mycket försiktig med vad en medåtalad säger om en annan åtalad. Man ska tillmäta utsagan mycket liten trovärdighet.

Sedan väljer man att helt utesluta att det kan vara en hämnd mot Maja,från Johannas sida. Det kan inte varit uteslutet att det helt enkelt är en hämnd.

Precis som du skriver. En hämnd för att Maja öppnar upp och börjar berätta. En hämnd för att Maja svikigt pakten dom hade,att ingenting säga.

Johanna bjuder inte in vänner till fest som händ.
Johanna försöker utesluta kompisarfrån kompisgänget,som hämnd för nån kontrovers.
Johanna sprejar nån bil med färg för att hämnas en oförätt.
Johanna eldar en dörr hos fd pojkvän som hämnd för att dom gjort slut .
Johanna eldar på My o Toves pappas hus som hämnd för nån kontrovers.

Det går en röd tråd av hämnd genom Johannas liv. Hon har varit uppslukad av hämnd o hat väldigt länge.

Så varför inte sänka Maja som förrått henne.

Det som KAN ha hänt är att JJ behöver något som förklarar det plötsliga övervåldet från hennes sida mot Tove. Triggern är när Tove dissar JJ:s badrum.

I förklaringen behöver JJ få in en anledning till att MH, som inte har nåt agg mot Tove, greppar Toves händer.

Även hon fattar att det vore konstigt om MH greppar Toves händer INNAN JJ ”måste” strypa Tove tillbaka.

Den passande anledningen blir då det icke existerande stryptaget som Tove tar på JJ?

Om MH inte var i badrummet, är det av den anledningen hon är med i JJ:s berättelse kan man fundera över.
Citera
2023-05-25, 17:53
Medlem
Citat:
Fullständigt enig.

Vill bara tillägga att tingsrättens resonemang är mycket förbryllande. Man vet att Johanna ljugit om i princip allt. När det gäller Johannas utsaga om själva mordet, förstår ju tingsrätten att hon ljuger om tiden för mordet, när hon hävdar att mordet sker så fort dom kommer hem till lägenheten. Tingsrätten måste dessutom mena att hon ljuger när hon påstår att hon bara strypt Tove i 10 sekunder. Tingsrätten går ju på rättsläkarens uppgift om att det borde tagit ung 2 minuter.

Sen väljer tingsrätten att tro att Johanna är sanningsenlig när hon påstår att Maja varit i badrummet och hållit i Toves händer. Ett mycket märkligt antagande när rätten ska vara mycket försiktig med vad en medåtalad säger om en annan åtalad. Man ska tillmäta utsagan mycket liten trovärdighet.

Sedan väljer man att helt utesluta att det kan vara en hämnd mot Maja,från Johannas sida. Det kan inte varit uteslutet att det helt enkelt är en hämnd.

Precis som du skriver. En hämnd för att Maja öppnar upp och börjar berätta. En hämnd för att Maja svikigt pakten dom hade,att ingenting säga.

Johanna bjuder inte in vänner till fest som händ.
Johanna försöker utesluta kompisarfrån kompisgänget,som hämnd för nån kontrovers.
Johanna sprejar nån bil med färg för att hämnas en oförätt.
Johanna eldar en dörr hos fd pojkvän som hämnd för att dom gjort slut .
Johanna eldar på My o Toves pappas hus som hämnd för nån kontrovers.

Det går en röd tråd av hämnd genom Johannas liv. Hon har varit uppslukad av hämnd o hat väldigt länge.

Så varför inte sänka Maja som förrått henne.

Jag instämmer. Det går inte att utesluta att J vill hämnas på M. Hon skyller t ex hatdikten på M. TR plockar lite russinen ur kakan. Det är Ms försvar som ska visa på Js hämndbegär. Men hon hade en undermålig advokat. GW sa väl ungefär att försvararen nte ens hade behövt vara där då han inte gjorde sitt jobb. Själv tror jag att Svegfors kanske var inställd på en friande dom vad gäller åtalet om mord, bland annat då flera rättsexperter ansåg bevisningen mot M som tunn t ex ansåg S-E Alhem det i en intervju i SR. Och Silbersky kallade Js ord för 'värdelösa' i sammanhanget. Att det inte kan ses som bevisning
Citera
2023-05-25, 17:56
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hade J inte tittat på någon film/klipp med just strypning med tummar av ett offer som utseendemässigt påminde om T?

Jag tänker att om J endast varit ute efter att avlägsna T från jordelivet, hade hon valt ett snabbare och mindre riskfyllt tillvägagångssätt. Därför tror jag att hon haft en klar plan om hur hon skulle gå tillväga om möjlighet gavs.

I den planen tror jag inte att hon räknade med Ms stöd, då M vid bränderna visat sig klart ovillig. M hade deltagit i att skada föremål, men inte människor.
Det var en ett porrklipp som var betydligt grövre än Fäbodjäntan...

Använder du inte sökfunktionen som finns här på FB, när du blir osäker/inte minns saker?

Du har väl fått länkar med FUP som fungerar tillsänt dig.
Orkar du inte leta själv och förväntar du dig att andra ska söka åt dig?
Citera
2023-05-25, 18:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Men T har en del andra skador och M sa till sin medsittare att T blivit "illa misshandlad". Om nu T blivit misshandlad så skulle grannen logiskt sätt hört något i still med upprörda röster.
Jo, VI kan ju tycka det vore logiskt, men det förefaller inte som detta fallet följer logikens lagar på någon punkt.
Citera
2023-05-25, 18:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Maja putsade och fejade väl i pausen i väntan på att Johanna skulle komma tillbaka från sin ofrivilliga tur till McDonalds.

Varför svarar ni flashmongo-trollet? "Jag är öppen för alla förklaringar/tankar... men jag har bestämt mig för att Maja är oskyldig". Jojo.
Att M skulle putsat och fejat tror jag inte en sekund på, framför allt för att min tanke är att T ligger kvar på toa.
Citera
2023-05-25, 18:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Så coli. Du som är lite av expert,eller åtminstone väl insatt,enligt dig själv. Och för oss som inte gått grundkursen 1a i rättsmedicin !!!

Vi kan väl vara överens om att strypning bakifrån går bort. Svårt om brottsoffret ligger ner.

Men den vetenskap och statistik du menar visar på att strypning framifrån nästan uteslutet ger motvärnsskador, inkluderar den när brottsoffret ligger ner och blir strypt uppifrån???

Och när offret är berusat och har fått ett hårt slag i bakhuvudet och fallit handlöst i golvet?

Citat:
Så min fråga till dig blir. Ingår liggande och strypning ovanifrån i statistiken, strypning framifrån???
Om inte faller ditt påstående totalt. En trovärdig länk hade varit finfint för oss att titta på. En som inkluderar liggande strypning ovanifrån..

Ja, det hade varit intressant att få veta var den där statistiken finns. Förmodligen i samma fabel som de 300+ hemliga strypmorden som Heretic77 plötsligt hade gått igenom.
Citera
2023-05-25, 18:30
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Men T har en del andra skador och M sa till sin medsittare att T blivit "illa misshandlad". Om nu T blivit misshandlad så skulle grannen logiskt sätt hört något i still med upprörda röster.
Maja förklarade ju även rätt detaljerat hur fällningen gått till, som hon sedan säger sig ha fått återberättat av Johanna.
Minns dock inte om det är i förhör eller till samsittaren.

Hon som påstår sig ha minnesproblematik.
Think about that
Citera
2023-05-25, 18:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det var en ett porrklipp som var betydligt grövre än Fäbodjäntan...

Använder du inte sökfunktionen som finns här på FB, när du blir osäker/inte minns saker?

Du har väl fått länkar med FUP som fungerar tillsänt dig.
Orkar du inte leta själv och förväntar du dig att andra ska söka åt dig?
Jag beklagar att jag är usel på att söka. Har jag gott om tid, försöker jag med varierat resultat. Men NEJ, jag har inga förväntningar på att någon annan ska söka åt mig, men jag när en liten förhoppning att någon annan har bättre minne.
Bäst är väl om jag håller mig ifrån tråden tills möjlighet ges att kolla upp innan jag skriver, men tråden är beroendeframkallande och jag kan inte låta bli att kika in när jag tar paus från annat.
Citera
2023-05-25, 20:05
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Maja förklarade ju även rätt detaljerat hur fällningen gått till, som hon sedan säger sig ha fått återberättat av Johanna.

Think about that
Men om nu T blev överrumplad innan greppet runt halsen hur kunde hon inte skrika/höja rösten när hon blev "illa misshandlad" enligt Maja. Har J då slagit henne samtidigt som hon höll för hennes mun?
Citera
2023-05-25, 20:07
Medlem
Citat:

Think about that

Är det någon som vet varför den intagna som MH samsatt med ej hördes ytterligare eller kallades som vittne?
Citera
2023-05-25, 20:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Think about that

Den enda detaljen som framkommer är att Johanna knäade Tove. När förhörsledaren sedan frågar var Tove föll i badrummet, så varar Maja att hon inte vet. Sedan säger hon att Tove slog i huvudet, när förhörsledaren frågar Maja var Tove slog i huvudet svarar Maja att hon inte vet. Och så där fortsätter det. Maja kan svara kort på de övergripande grejerna, man varje gång förhörsledarna vill ha detaljer så har inte Maja dessa. När förhörsledaren frågar vad Johanna gjorde efter att hon strypt Tove så svarar Maja återigen att hon inte vet. Hon säger inte ens att Johanna gick ut ur badrummet eller att Johanna gick och öppnade ytterdörren eftersom någon hade ringt på. Ingenting sådant. Det finns inte en enda information från Maja om vad som hände från det att Johanna ströp Tove tills Johanna säger till Maja att hon skall åka till donken.

Det är, som jag påtalat några gånger nu, en massiv och talande avsaknad av detaljer i Majas berättelse från det att de kommer till lägenheten fram till dess att Maja ser Tove inlindad i ett lakan i lägenheten.

Jämför man Majas svar på förhörledarens frågor kring det som hände i badrummet och det som hände i trapphuset när de bar ut Tove, så är det en mycket tydlig skillnad i detaljnivå på Majas svar. I badrummet är de flesta svaren - Jag vet inte. Men i trapphuset kan Maja svara på alla frågor. Samma visa gällande resan ut till skogen och vad som hände där.
Citera
2023-05-25, 20:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Är det någon som vet varför den intagna som MH samsatt med ej hördes ytterligare eller kallades som vittne?

Maja hade inte berättat mer för henne än vad hon gjort för förhörsledarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in