2023-05-25, 17:11
Medlem
Jag har väldigt svårt att förstå varför så många tror att saker som betalas via skattsedeln skulle bli billigare, eller rentav gratis jämfört med att betala för det själv.

Visst kan jag förstå det när det gäller folk som går på bidrag istället för att jobba.
Citera
2023-05-25, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimonSess
Har ni några tips? Har ni några argument ni kan tipsa om?
Se till att hon skaffar sig en menskopp (mooncup). Visa henne videoklippet nedan så förstår hon att hon gör en god gärning när hon väljer att använda det istället för bindor, tamponger, menstrosor. Det sparar dessutom pengar.

https://www.youtube.com/watch?v=9zj4NhC8ahM
Citera
2023-05-25, 17:31
Medlem
Mensskydd är ju självklart inte frivilligt i samma utsträckning som att raka skägget för en man - och det förstår varenda normalt funtad vuxen människa. Likväl borde de flesta förstå att alla kvinnor inte kan använda menskopp eller har tid att tillverka sina egna tygblöjor. Jag skulle bra gärna vilja se den man som vid inkontinensproblem börjar virka sina egna bindor...
Att moms-befria mensskydd eller ge möjlighet till högkostnadsskydd vore väl inte helt orimligt. Särskilt inte för yngre kvinnor. Själv har jag råd att köpa tamponger men jag skulle tippa på att jag i snitt lagt ut 700-800 kr per månad för mens hittills i mitt liv. Det är en del pengar och har inte varit frivilligt.
Citera
2023-05-25, 17:57
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Min tjej är 90-talist och har därmed inte behövt slita särskilt hårt för att nå någonstans i livet. Ändå så hävdar hon att mensskydd ska vara gratis och betalas av skattebetalare för annars är det sexistiskt att bara kvinnor behöver betala extra bara för att existera.
Jag kan gå med på det om kvinnor går med på att betala ca 20% i extra skatt på all mat för att kompensera för att män rent biologiskt behöver äta mer.
Citera
2023-05-25, 18:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolenargron
Mensskydd är ju självklart inte frivilligt i samma utsträckning som att raka skägget för en man - och det förstår varenda normalt funtad vuxen människa. Likväl borde de flesta förstå att alla kvinnor inte kan använda menskopp eller har tid att tillverka sina egna tygblöjor. Jag skulle bra gärna vilja se den man som vid inkontinensproblem börjar virka sina egna bindor...
Att moms-befria mensskydd eller ge möjlighet till högkostnadsskydd vore väl inte helt orimligt. Särskilt inte för yngre kvinnor. Själv har jag råd att köpa tamponger men jag skulle tippa på att jag i snitt lagt ut 700-800 kr per månad för mens hittills i mitt liv. Det är en del pengar och har inte varit frivilligt.

Har man problematisk mens så tycker jag skydden ska vara gratis. Men inte för dem som klarar sig med en tjuga i månaden. Du måste ju blöda ihjäl dig för de pengarna alternativt ha allergier som gör att enbart naturmaterial funkar.
Citera
2023-05-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har man problematisk mens så tycker jag skydden ska vara gratis. Men inte för dem som klarar sig med en tjuga i månaden. Du måste ju blöda ihjäl dig för de pengarna alternativt ha allergier som gör att enbart naturmaterial funkar.

Det är ungefär min åsikt, ja. Japp, har i princip blött ihjäl mig och när jag tänker efter är inte kostnaderna för läkarbesök (som förvisso till slut blivit avgiftsfria av högkostnadsskydd) eller mediciner (inte avgiftsfria pga till största del utom högkostnadsskydd) inräknade i den summan. Och då lever jag så att säga ett fullt fungerande liv så jag är inte dödssjuk. Det har bara varit dyrt.
Citera
2023-05-25, 18:28
Medlem
Citat:
Men du tror väl inte på allvar att pink tax existerar? Pink tax är alltså en teori som går ut på att en deodorant för kvinnor är dyrare än en deodorant för män och orsaken är att man vill bestraffa kvinnor ekonomiskt. Så är det självfallet inte

Jag vet att det existerar. Gå in i en matbutik och jämför.
Men poängen va att kvinnor köper också rakprodukter, vi tar bort mer hår än er.. men typiskt snubbe så duckar du poängen och har fel dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag förstår inte varför kvinnor går med på att betala mer för en rakhyvel bara för att den är rosa istället för blå. Enklare rakhyvlar för män fungerar säkert på andra delar av kroppen också. Har svårt att tänka mig att det skulle vara så pass annorlunda form på bladet eller annat att det inte skulle gå. Kvinnor har lite grann sig själva att skylla här om man ska vara ärlig.

Poängen va att kvinnor köper också rakprodukter, vi tar bort mer hår än er.. men typiskt snubbe så duckar du det vettiga och börja gnälla över att kvinnor får skylla sig själva.
Klart kvinnor köper herrhyvlar men även rosa barnleksaker har högre pris.
Så tillåme flickor drabbas av pink tax innan de ens fått mens.
Citera
2023-05-25, 19:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det argumentet kan du ta på allt i såfall:

Ska staten tjäna pengar på att jag måste köpa mat?

Ska staten tjäna pengar på att jag duschar och borstar tänderna?

Toalettpapper?

Kläder?

Glasögon?

Skavsårsplåster?

Osv osv.
Men allt du räknar upp är saker som både kvinnor och män gör. Faktum är att kvinnor har en speciell mens skatt som vi betalar (moms på mensskydd, jag tror det är ca 12 500 per kvinna). Jag kan inte komma på en enda skatt som enbart män betalar.

Sedan så är som exempel glasögon gratis till barn. Men mensskydd är inte gratis till barn. Tjejer får mens mellan 11 och 15. Det är upp till 7 år som de skulle kunnat få gratis mensskydd på samma vis som barn får gratis glasögon.

Varför kan inte skatten som vi kvinnor betalar bara för att vi ha mens gå till gratis mensskydd till barn? Skulle det vara så fruktansvärt för dig?
Citera
2023-05-25, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Köp vadarbyxor då.

Finns menstrosr med extra vaddering i botten
Citera
2023-05-25, 19:28
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Läkarvetenskapen säger att mensen inte fyller någon funktion, men jag är inte så säker på det.
Vänta bara några år tills detta oskick visar sig ge biverkningar, då är det säkert plötsligt "patriarkatets fel", som "vill utöva kontroll över unga kvinnors kroppar".
Citera
2023-05-25, 19:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad är det för någon drömvärld du lever i?

En tjuga i månaden?

Du har nog inte många kvinnliga vänner eller så är de bara mycket ytligt bekanta. Jag tror snittet ligger på 150kr i månaden.
Alla barn ska ha samma rättigheter till likvärdig, grundläggande utbildning oavsett kön, ursprung eller klassbakgrund. Tyvärr ser det inte ut så idag. En faktor som spelar stor roll i tjejer och unga kvinnors liv är att de har mens vilket kan medföra, förutom kropps*liga obehag, en löpande kostnad. Varje kvinna i fertil ålder lägger i genomsnitt 150 kronor per månad på mensskydd. Det är idag många unga kvinnor som lever i familjer där man inte har råd med mensskydd, vilket medför att dessa unga kvinnor inte kan vara i skolan när de har mens.

Att ge alla unga kvinnor i Sverige som går i grund- och gymnasieskola tillgång till fria mensskydd bidrar på ett eller annat sätt till både folkhälsopolitikens åtta mål*områden: Det tidiga livets villkor, Kunskaper, kompetenser och utbildning; Arbete, arbetsförhållande och arbetsmiljö; Inkomster och försörjningsmöjligheter; Boende och närmiljö; Levnadsvanor; Kontroll, inflytande, och delaktighet; En hälsofrämjande hälso- och sjukvård, och vår vision om likvärdig, grundläggande utbildning för alla barn i Sverige.

Andra länder har redan gått före. Nya Zeeland har nyligen infört gratis mensskydd på alla landets skolor. Det beslutet ses bland annat som ett sätt att öka skolnärvaron. Hösten 2020 blev Skottland först i världen med att erbjuda flickor och kvinnor gratis mensskydd. Även i flera svenska kommuner har man redan infört fria mensskydd för både personal och elever. Men det borde vara enkelt att tillgå i alla landets grund- och gymnasieskolor. Sverige är ett av världens mest jämställda länder. Vi borde ligga i framkant även när det gäller denna jämställdhetsfråga.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/mensskydd-for-elever-i-grund--och-gymnasieskola_H9021779

Sedan så lägger i regel yngre kvinnor mer pengar. Deras mens tenderar att vara rikligare och mer besvärlig samt att de inte tar bort mensen med hormonspiral som en del kvinnor gör senare. När jag var ungdom hade jag rikligare mens samt var räddare för att blöda igenom. Jag la helt enkelt mer pengar på mensen då och mindre nu. Kan tänka mig att det är likt för de flesta andra. Så en ung kvinna lägger mer en snittet.

Unga tjejer som går i skolan ska kunna vara trygga med att de kan sköta sin mens enligt de normer som samhället har oavsett om föräldrarna betalar för det eller inte. I dag kan inte alla det.

Tänk på att av dessa 150 kr så tar staten 37kr i form av moms. Pengar som skulle kunnat bekosta gratis mensskydd till barn.
Senast redigerad av virvelbagg 2023-05-25 kl. 19:32.
Citera
2023-05-25, 19:34
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad är det för någon drömvärld du lever i?

En tjuga i månaden?

Du har nog inte många kvinnliga vänner eller så är de bara mycket ytligt bekanta. Jag tror snittet ligger på 150kr i månaden.

Hur kan man påstå något sådant? Du känner inga tjejer. Nähe och vad vet du om det dumma jävla idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in