Citat:
Ursprungligen postat av
GaylordYanker
Vad menar du med att hela grejen betalar sig själv?
Behöver du menskopp. Köp dig en menskopp.
Varför ska jag betala för din jävla menskopp?
Har du inte råd med en menskopp får du väl suga av någon och be om en i kompensation.
Här finns inga fria luncher.
Passar inte det, kör upp en tuva.
Den är gratis.
Vad jag menar att det betalar sig själv är att för tillfället så tjänar staten på att kvinnor har mens genom att lägga på moms. Faktiskt har Sverige en av Europas högsta momsen på mensskydd.
2016 beslutade Eu att medlemsländerna får sänka mervärdesskatten på tamponger och bindor till noll procent. Flera länder har gjort det som exempel Storbritannien. Skottland har gratis mensskydd.
Just nu tjänar staten och kanske även du då i förlängningen på att jag och andra kvinnor har mens. Varför ska staten/du då ta mina pengar bara för att jag har mens?
Varför det skulle betala sig själv var att jag menade att istället för att staten fyller sina fickor med med pengar från mensskydd så kan dessa pengar, alltså momspengarna gå till gratis mensskydd för flickor på skolan och gratis återanvändningsbara skydd till övriga menstruerande kvinnor. Så att vi kan slippa/minska den avfallsbördan som engångsartiklarna är.
Ett annat alternativ är att minska momsen så att vi ligger i alla fall som övriga eu länder.
Det handlar ju inte om att du ska betala mina mensskydd, utan att ska verkligen staten tjäna pengar på att kvinnor menstruerar? Den extra skatt som vi kvinnor betalar bara för att vi har mens, tycker du att du och staten har rätt till den? Nej istället använd den till unga kvinnor och flickor eller till att främja miljövänliga alternativ vid mens.