2023-05-25, 16:37
Medlem
gravyyous avatar
31kr för en pinnglass. Kan ju lika gärna köpa någon lokal glass i halvliter för runt 50-lappen då ju, eller i värsta fall Ben and Jerrys eller Häagen Dazs.

Kollade lite snabbt hur mycket en magnum väger, såg runt 85ml.

31/0.085 = ~365kr litern

Det får man ganska bra glass för.
Senast redigerad av gravyyou 2023-05-25 kl. 16:41.
Citera
2023-05-25, 16:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Köpte en magnum glass idag och på kvittot stod det 31kr. Förra året kostade denna 26kr.

Det är en uppgång med 19% i priset. Men det är inte bara priset. Glassen är märkbart mindre än förra året. Troligtvis cirka 15% mindre och påminner nu om dessa mini magnum.

Googlade och läste att de minskat storleken några år tidigare för att de ska vara "nyttigare" lol. Varför ska glassföretaget bestämma vad som är nyttigt? Jag köper väl glass för jag vill äta.

Drar vi av 15% storlek och lägger på det nya priset. Så får vi en prisökning med 40%.

Glassen är god men kommer folk betala för detta eller är det piggelin i fortsättningen?

Nej det är inte lönt. Köper hellre en låda med pinglassar på Lidl för samma peng.
Citera
2023-05-25, 16:41
Medlem
Citat:
Köpte en magnum glass idag och på kvittot stod det 31kr. Förra året kostade denna 26kr.

Det är en uppgång med 19% i priset. Men det är inte bara priset. Glassen är märkbart mindre än förra året. Troligtvis cirka 15% mindre och påminner nu om dessa mini magnum.

Googlade och läste att de minskat storleken några år tidigare för att de ska vara "nyttigare" lol. Varför ska glassföretaget bestämma vad som är nyttigt? Jag köper väl glass för jag vill äta.

Drar vi av 15% storlek och lägger på det nya priset. Så får vi en prisökning med 40%.

Glassen är god men kommer folk betala för detta eller är det piggelin i fortsättningen?

inflation i kombination med att man betalar 100kr+/h i lön för något som en skapligt dreserade schimpans kan göra (förmodligen effektivare dessutom) i sverige.

De flesta dyra styckeglassarna kan du köpa i storpack på välsorterade coop/ica,

en piggelin i 10 pack kostade 40kr sisst jag köpte hem, dvs samma styckepris som för 25år sedan...

kan rekomendera magnum ruby och jag gillar alla varianter de har med mandel. köp i frysdisken på coop/ica....
Citera
2023-05-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
31kr för en pinnglass. Kan ju lika gärna köpa någon lokal glass i halvliter för runt 50-lappen då ju, eller i värsta fall Ben and Jerrys eller Häagen Dazs.
Kan lika gärna köpa ett paket för 35-40 spänn på Lidl så får man 6-8 Magnum-liknande glassar.
Citera
2023-05-25, 16:43
Medlem
Halloween2s avatar
Köpte magnum senaste bara för att. Har nog inte käkat glass på 5 år. Tänkte inte ens på vad den kosta. Var den god? Ja. Men den kändes extremt liten.
Citera
2023-05-25, 16:43
Medlem
gravyyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
inflation i kombination med att man betalar 100kr+/h i lön för något som en skapligt dreserade schimpans kan göra (förmodligen effektivare dessutom) i sverige.

De flesta dyra styckeglassarna kan du köpa i storpack på välsorterade coop/ica,

en piggelin i 10 pack kostade 40kr sisst jag köpte hem, dvs samma styckepris som för 25år sedan...

kan rekomendera magnum ruby och jag gillar alla varianter de har med mandel. köp i frysdisken på coop/ica....

Ändå är kostnaden för Ben and Jerry bara en bråkdel av kostnaden för magnum.

Så du kan väl skylla på inflation och höga löner hur mycket du vill, men du snackar skit. Detta beror nästan enbart på att GB har de facto glassmonopol.

Sia finns också, men säljs knappast i lika stora mängder. Man får en LITER Sia-glass för priset av en magnum.
Senast redigerad av gravyyou 2023-05-25 kl. 16:46.
Citera
2023-05-25, 16:44
Bannlyst
Citat:

Det är inte utan att man frågar sig om namnet Magnum verkligen är adekvat för en glass, som är stor som en tumme numer.
Citera
2023-05-25, 16:46
Medlem
litenbokstavs avatar
alltid varit en överskattad glass så länge jag kan minnas, för det priset dvs
Citera
2023-05-25, 16:46
Medlem
Citat:
Ändå är kostnaden för Ben and Jerry bara en bråkdel av kostnaden för magnum.

Så du kan väl skylla på inflation och höga löner hur mycket du vill, men du snackar skit. Detta beror nästan enbart på att GB har de facto glassmonopol.

Priset är vad kunden är villig att betala.....

jag har nog aldrig betalat mer än 10kr för en magnum. men då har jag inte heller ett arbete som ens en exceptionellt vältränad schimpans hade haft ens en chans att genomföra.

Edit: B&J är äklig glass som bara bögar och komunister kan tycka om.
Citera
2023-05-25, 16:47
Medlem
gravyyous avatar
Citat:
Priset är vad kunden är villig att betala.....

jag har nog aldrig betalat mer än 10kr för en magnum. men då har jag inte heller ett arbete som ens en exceptionellt vältränad schimpans hade haft ens en chans att genomföra.

Skyll inte på inflation och höga löner då.
Citera
2023-05-25, 16:49
Medlem
Citat:
Skyll inte på inflation och höga löner då.

Det gör jag inte, jag skyller på de som betalar 31kr/st.... pga av inflationen och höga löner.....
Citera
2023-05-25, 16:49
Medlem
gravyyous avatar
Citat:
Det gör jag inte, jag skyller på de som betalar 31kr/st.... pga av inflationen och höga löner.....

Jaha, du tänker så. Ber om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in