2023-03-26, 15:17
Medlem
Det är bedrägligt att ändra förpackningsinnehåll - fattar inte att detta funkar

Slutade köpa Brämhults juice när de minskade innehållet från 1 liter till 0.850 liter

Det är mer ärligt att höja priset
Citera
2023-03-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Om man äger en ko, mjölkar och producerar glassen själv kan man nog få ännu mer för samma pengar. Hur nu det är relevant.
Min poäng är att ingen kan ha missat att styckglass är horribelt dyr. Ändå köper folk det så allt är ju frid och fröjd. Företaget ska givetvis ta det pris som kunderna är beredda att betala.

Om man däremot inte gillar priset ska man inte köpa och jag bjöd på några galet enkla sätt att göra en bättre deal, bara att gå två steg in i butiken och plocka en låda.
Citera
2023-03-27, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Man är väl inte grundlurad om man väljer att köpa den? GB gör väl inget fel, de gör väl tvärtom allting rätt?

Alla GB-glassar innehåller runt 100 ml glass.

Om man orkar gå in i butiken får man för samma pengar 2 stycken 2-literslådor med glass, alltså 4 liter.

Eller en kartong med 6 Magnum-glassar.

Tvärtom, de säljs ju i lika stora förpackningar som när de var större. Inte ett ord om att, Magnum, Nu ÄNNU mindre glass!!! I reklamen.
Citera
2023-03-29, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Tvärtom, de säljs ju i lika stora förpackningar som när de var större. Inte ett ord om att, Magnum, Nu ÄNNU mindre glass!!! I reklamen.
Det finns andra alternativ. Kolla i frysen på Lidl. De har en magnum-mandel-kopia som är helt otroligt god.
Citera
2023-03-29, 11:18
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Det finns andra alternativ. Kolla i frysen på Lidl. De har en magnum-mandel-kopia som är helt otroligt god.
Den är väl också lika stor som magnum var från början? Brukar köpa den ibland på Lidl.
Citera
2023-03-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Den är väl också lika stor som magnum var från början? Brukar köpa den ibland på Lidl.
Vet inget om storleken, vet bara att man får en hel kartong till samma pris som en styckglass om man bara orkar gå vidare några meter från GB-lådan till butikens egna frysar
Citera
2023-04-11, 20:19
Medlem
FleraStenars avatar
Citat:
Vet inget om storleken, vet bara att man får en hel kartong till samma pris som en styckglass om man bara orkar gå vidare några meter från GB-lådan till butikens egna frysar

Förstår din tanke men om man är ute en varm sommardag och vill ha 1 glass och 1 glass only, och sen ska vidare dvs man kan inte gå runt med ett 10-pack i väskan. Då har man alternativen köp ingen glass eller köp en glass stor som en tumnagel i en förpackning som får en att tro att den är lika stor som för 10 år sen.
Citera
2023-04-12, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FleraStenar
Förstår din tanke men om man är ute en varm sommardag och vill ha 1 glass och 1 glass only, och sen ska vidare dvs man kan inte gå runt med ett 10-pack i väskan. Då har man alternativen köp ingen glass eller köp en glass stor som en tumnagel i en förpackning som får en att tro att den är lika stor som för 10 år sen.
Ja mitt exempel funkar förstås bättre om man är flera.

Säg att en familj eller ett kompisgäng är ute. Så kan man handla en låda glass för 25-30 spänn. En barnfamilj får ju annars hala upp kanske 100-150 spänn för styckglassar.

Alla får handla som de vill givetvis, bra att det finns alternativ. En liten dricka i kassan för 20 spänn eller 1,5-2 liter några steg bort för samma pris.

Efterfrågan finns, annars skulle inte varan finnas. Och den ska inte kosta vad den är värd att tillverka, den ska kosta det kunden är beredd att betala.
Citera
2023-04-12, 06:43
Medlem
FleraStenars avatar
Citat:
Ja mitt exempel funkar förstås bättre om man är flera.

Säg att en familj eller ett kompisgäng är ute. Så kan man handla en låda glass för 25-30 spänn. En barnfamilj får ju annars hala upp kanske 100-150 spänn för styckglassar.

Alla får handla som de vill givetvis, bra att det finns alternativ. En liten dricka i kassan för 20 spänn eller 1,5-2 liter några steg bort för samma pris.

Efterfrågan finns, annars skulle inte varan finnas. Och den ska inte kosta vad den är värd att tillverka, den ska kosta det kunden är beredd att betala.
Absolut, varför jag är ganska säker på att pinnglass i singular kommer försvinna inom de närmsta åren, förutom kanske på platser där barn är på somrarna. Folk börjar inse att det är helt orimligt att betala 35 spänn för 2g glass.
Citera
2023-04-12, 10:55
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var inte alltför längesen det fanns en "Mini"- och en fullstor-variant.
Det finns mini-magnum. Säljs endast i kartong i butik/varuhus om 4 eller 6 tror jag.
Citera
2023-05-25, 16:33
Medlem
Va fan har hänt med Magnum?

Köpte en magnum-glass idag och på kvittot stod det 31kr. Förra året kostade denna 26kr.

Det är en uppgång med 19% i priset. Men det är inte bara priset. Glassen är märkbart mindre än förra året. Troligtvis cirka 15% mindre och påminner nu om dessa mini magnum.

Googlade och läste att de minskat storleken några år tidigare för att de ska vara "nyttigare" lol. Varför ska glassföretaget bestämma vad som är nyttigt? Jag köper väl glass för jag vill äta.

Drar vi av 15% storlek och lägger på det nya priset. Så får vi en prisökning med 40%.

Glassen är god men kommer folk betala för detta eller är det piggelin i fortsättningen?
Senast redigerad av 14329 2023-05-25 kl. 16:43.
Citera
2023-05-25, 16:35
Medlem
Hackenbush55s avatar
Nä, det är för dyrt, har slutat köpa magnum. Så in i helvete god är den inte och vem fan köper en glass och tror att den skall vara nyttig????
Senast redigerad av Hackenbush55 2023-05-25 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in