Citat:
Intressant klipp.
1.Oklart vad som händer exakt då videofeeden bryts. Den verkar komma i för snäv vinkel mot skeppet för att eventuella tryckgivare ska detonera lasten. Men sen går det säkert att detonera via länk också från operatörens sida men där finns det ju saker som kan fela. Antingen har man sprängt upp ett riktigt jäkla hål i fartyget (baserat på smällen från den som Ryssen prickade) eller så har ingen skada alls skett pga utebliven detonation. Jag har ingen aning. Eftersom ryssen också sickat film på händelsen och publicerat så utgår jag från att skeppet antagligen klarade sig väl.
2. Elon supportar fortfarande Ukraina med Starlink men endast för comms enligt dem.
D.v.s Starlink är ok med att de används på stabsplats men inte att dessa system blir weaponized.
Därför ska Starlink ha strypt funktionen att ha en Starlink i rörelse i området. Antingen har Starlink ändrat sin inställning till detta, eller så har Ukraina hittat ett sätt runt det, eller så använder de någon annan plattform men jag vet inte vad det skulle vara som kan skicka videolänk nästan i realtid.
3. En av dessa drönarbåtar nådde uppenbarligen hela vägen fram.
Hur många av dessa har Ukraina?
Kan de massproducera dem?
I så påverkar det så klart Rysslands möjlighet att verka i området. Ukraina behöver inte sänka hela ryska Svarta Havsflottan. Det räcker med ett eller två fartyg så blir effekten att man låter resten ligga i hamn. Här var det ju nära i alla fall. I början av konflikten vågade ju ryssarna ligga 5-15 mil utanför kusten men sen så sänktes Moskva och man ligger nu mycket längre ut till havs.