2023-05-25, 15:37
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Var är din källa som säger att man bara kan leva på potatis? Det säger sig självt att man inte kan må bra av att leva på bara potatis, eller havregrynsgröt varje morgon; för den delen, mer än någon månad eller två.

Påstod Lena Andersson att ungar ska äta havregrynsgröt alla måltider? Det var ETT exempel på billig mat, hon gav ett flertal exempel på annan föda som också kostar lite pengar. När hon nämnde gröt tipsade hon också om att äta två ostmackor tillsammans med gröten.

Gröten skulle, enligt Lena Anderssons, endast ätas måndag morgon eftersom sossarna hittat på att svenska barn är så fruktansvärt hungriga just måndag morgon efter helgen.

Hela debatten är helt snedvriden eftersom den enfaldiga skrikvänstern gapar om att man minsann inte kan äta gröt ALLA måltider -- dumma jävlar, ingen har hävdat detta.
Citera
2023-05-25, 15:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Du blir kinesfet och närsynt av ris, ät rött kött och potatis, svenne.

Citat:
För tio tusen år sedan odlade inkaindianerna ”papa”, som var en tålig gröda, högt uppe i Anderna. Potatisen gav makt och välstånd, man tillbad till och med en potatisgudinna, Axomama. På 1600-talet tog de spanska erövrarna potatisen till Europa där ”patatan” blev ”potato” och så småningom vår älskade potatis.

Olaus Rudbeck anses vara den förste som tog in potatisen till vårt land. År 1655 började han odla potatis i sin anlagda Botaniska trädgård i Uppsala. Men den som oftast får ta åt sig äran av att ha tagit potatisen till Sverige är Jonas Alströmer. På sin gård Nolhaga utanför Alingsås började han att odla potatis år 1724, med potatisutsäde som troligtvis kom från England.

Du blir indian från latinamerika av potatis. 300 år har man ens odlat det här sluta vara kinkig nu. Böka i jorden som en gris vad är det för fasoner. Man äter grisen, det är det mest delikata och intelligenta djuret. Gris är heller inte dyrt.

Sill är din arvedel f.ö. det är nyttigt.
Citera
2023-05-25, 15:46
Medlem
Hursomhelstings avatar
Svält? Har väl aldrig sett så många smällfeta unga kvinnor och barn och ungdom.
En vulgär amerikanisering utgör orsak där man drömmer Hollywood men är i praktiken en WT, white trash, en förlorare som blevt indoktrinerad i skolan om att alla är vi till något stort!
1+1 kan kan också bli till 3 eller vad du vill! Inget är fel! Och så vidare....

Eftersom att vi alla är något stort då finns det absolut ingen anledning till att ändra på något utan att det är verkligheten som ska ge vika.
Nu kommer det inte att ske utan att verkligheten blir bara till det hårdare. Vi har ett berg av problem framför oss där rasrisk råder.
Svenskhet, en normalisering är svaret, en äkta hungerskänsla kan göra gott.
Senast redigerad av Hursomhelsting 2023-05-25 kl. 15:49.
Citera
2023-05-25, 15:50
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Salt räknas självfallet inte till livsmedlen. Salt ingår i många livsmedel och används även som smakförstärkare till livsmedel. Dansken Mikkel Hindhede, som genomförde potatisexperimentet, kunde alltså salta sin potatis så mycket han ville.
Samma resonemang kan man göra med alla livsmedel: "Livsmedel X saknar det livsnödvändiga ämnet Y, men eftersom man kan tillsätta Y som pulver och folk inte betraktar pulvret som livsmedel så är det möjligt att leva endast på livsmedel X."
Citera
2023-05-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Påstod Lena Andersson att ungar ska äta havregrynsgröt alla måltider? Det var ETT exempel på billig mat, hon gav ett flertal exempel på annan föda som också kostar lite pengar. När hon nämnde gröt tipsade hon också om att äta två ostmackor tillsammans med gröten.

Gröten skulle, enligt Lena Anderssons, endast ätas måndag morgon eftersom sossarna hittat på att svenska barn är så fruktansvärt hungriga just måndag morgon efter helgen.

Hela debatten är helt snedvriden eftersom den enfaldiga skrikvänstern gapar om att man minsann inte kan äta gröt ALLA måltider -- dumma jävlar, ingen har hävdat detta.

Visst kan man äta gröt alla måltider om det bara handlar om att stilla hungern. Nu är det väl av naturliga skäl inte helt lämpligt att gå på en så ensidig kost. För att höja smakupplevelsen av frukostgröten ( som man gott och väl kan äta varje morgon) kan man äta lingonsylt gjord på självplockade lingon. Kan aldrig vara försvarbart att någon annan än föräldrarna skall se till att barnen inte svälter. Det går att laga billig mat även till lunch och middag. Det man i första hand bör spara in på är läsk, utemat i form av pizza och hamburgare från McDonalds och liknande.
Citera
2023-05-25, 15:57
Medlem
bengtochjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Det är en kommun i STH området som kom fram till att kostnaden för frukost är 7 kr då personal och allt annat är på plats.
Att servera skolfrukost handlar om att investera i barnens lärande och därmed i framtiden.
Det blir alltså en billig kostnad som på sikt blir lönsamt för hela samhället.
Varför ska vi inte investera i våra barns framtid?

Okej, fantastiskt att det går att laga offentlig frukost till ungar för 7 kr, jag förstår dock inte vad det har med att "fattiga" familjer i Sverige påstår att deras barn går hungriga att göra.

Att investera i våra barns framtid är allt jag vill, därför ska vi sluta dalta med slappa föräldrar som säger sig inte ha förmågan att laga nyttig mat åt deras barn.

Skaffar du barn tar du på dig en livslång uppgift, att se till att dina barn har det bra och växer upp till meningsfulla och självförsörjande individer som hjälper till att bygga upp samhället man bor i.

Såna individer får du inte genom att skicka iväg dom på en 7-kronorsfrukost som tant Eva slänger ihop i plugget, såna individer får du genom att uppfostra barnen hemma, och lära dem hur man bär sig åt för att laga en nyttig frukost, och så vidare.

Sluta tro att staten är lösningen på allt, för det är den inte. Staten är ett kontrollorgan som skall se till att var och en drar sitt strå till stacken, lever laglydigt samt finnas där som stöd om man hamnar i en så pass exceptionell situation att man inte klarar av att reda ut det själv, vilket det såklart kan göra.

Staten skall däremot inte se sig som den allsmäktige fadern, dit du och dina kamrater på vänsterflanken vill leda utvecklingen.
Citera
2023-05-25, 16:14
Medlem
Lena A har inte sagt att man bara ska äta havregryn, utan givit exempel på en lång rad prisvärda livsmedel.
Tokvänstern drivs mest av ett hat mot andra som har ordning på ekonomin, inte så mycket av omsorg om förment fattiga.
Försörjningsstödet höjdes med 8% i höstas, dessförinnan fick en arbetslös 10 barns-familj 74 000 kr att leva på varje månad i nordvästra Stockholm.
För att ta ett extremfall. Är nog nu 80 000 kr, vilket borde räcka till mat på bordet.
Citera
2023-05-25, 16:16
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Samma resonemang kan man göra med alla livsmedel: "Livsmedel X saknar det livsnödvändiga ämnet Y, men eftersom man kan tillsätta Y som pulver och folk inte betraktar pulvret som livsmedel så är det möjligt att leva endast på livsmedel X."

Salt är INTE ett livsmedel oavsett vad du i din monumentala okunnighet yrar om.

Hade den danska matforskaren däremot sockrat på sina potatisar hade han fuskat. Raffinerat socker är nämligen ett livsmedel.
Senast redigerad av Månsan 2023-05-25 kl. 16:19.
Citera
2023-05-25, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Jo det är enbart maten som kostar då personal ändå är där på plats för att laga skollunch.
Varför anser du att 7 kr per barn och dag är en ofantlig kostnad?

Det bästa är om vuxna odugliga individer som knappt klarar av att reda sig själva slutar skaffa barn. Varför skaffar man barn om man är analfabet eller fattiglapp i största allmänhet? Ungefär som flyktingar från Somalia som får en lägenhet på två rum av socialen, sedan några år senare så har de 6-8 ungar i den tvåan, och klagar då över trångboddhet och att de inte får en större lägenhet.

Skaffa inte barn om ni inte klarar av att försörja de. Och råkar man vara barn till en värdelös förälder som valt att knulla på utan preventivmedel så får man beskylla sin förälder och inte samhället. Förslagsvis kan man då döda sin förälder. Då dör fanskapen samtidigt som barnet lär hamna på hem eller annat där det antagligen finns god tillgång till föda.
Citera
2023-05-25, 16:42
Medlem
I stort och då menar jag i stort så kan man uppfostra barn såsom man uppfostrar hundar. Intelligensen på barn och hundar är inte så långt ifrån heller. Det här sättet att resonera som jag framför är stötande för många, hursomhelst så är det min filosofi.

När min hund ville ha mat, jag gav alltid en godkänd föda (typ: Pedigree Pal), så fick han det. Ville han inte äta så tog jag bort det, provade lite senare. Icke? Då slänger vi det. Bekymmer kunde uppstå då jag i ett svagt ögonblick gett honom för mycket Frolic, så att inget annat dög. Eller att någon i bekantskapskretsen givit honom smörgåsar, hamburgare (!?) e.dyl.

Min filosofi består av att hunden äter när han är hungrig, kanske då även gäller barn? Bekymret nu är att barn ser andra barn och då jämför. Jag gjorde detsamma under min uppväxt men jag fogade mig, för det var så det var. Det är annorlunda nu. Kunskapen om att laga mat på enkla eller på mer djupa plan har försvunnit.

Nu kan man även göra en jämförelse med invandrarbarn/ungdomar eller white trash som jämför sig med de som har mer. De blir frustrerade och vill ha samma som de andra i gruppen, eller de utanför. Studiedisciplinen är icke existerande bland dem och ivern att lyckas med diverse tricks är däremot inte alls hämmade så resultatet blir då förödande.

Jag känner att jag kan gå ytterligare och vidare med detta men ger mig nu.
Citera
2023-05-25, 16:45
Medlem
När de intervjuar alla de här luffarna som inte klarar av att försörja sina barn, exempelvis köpa julklappar eller mat, varför ställer ingen jävel då frågan till fanskapet varför vederbörande valt att skaffa massa ungar?

Det är den enda vettiga frågan, och ingen jävel ställer den. Utan man beskyller den ena och den andra för detta, kräver höjda skatter trots att vi sedan 50 år är världsetta när det kommer till höga skatter. Man granskar precis allt och alla förutom föräldrarna själva.

Majoriteten av de en hade rostig socioekonomisk situation redan när de var utan barn, antagligen 9 av 10. Majoriteten har inte haft otur att förlora sin ekonomi efter det att ungen fötts, det vet alla. Sedan finns det säkert någon enstaka sådan stackare som blivit sjuk och inte kunnat arbeta efter det att barnet kommit till, och som sedan fått lägsta prioritet hos våra flyktingvänliga myndigheter, men de är minoritet.
Citera
2023-05-25, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Jag skrev till biblioteket i Högsbo och frågade vad de höll på med. Svaret kom att det bara var en vanlig utrensning som brukar göras lite då och då. Att det råkade vara Lena Anderssons böcker just nu när debatten om fattiga svältande barn går hög var bara en olycklig slump och ingen medveten censur.

De säger något annat i GP:

Citat:
Hur ska det uppfattas då?

– Som en blinkning. Biblioteket vill gärna vara en del av samhällsdebatten och det öppnar vi upp för med vårt inlägg på Instagram.
...
– Blinkningen handlar om den debatt som har uppstått efter Lena Anderssons ledarkrönika och hennes uttalanden. För det är ju ett tufft ekonomiskt läge i landet. Många har ont om pengar.

Att de gallrar ut Lena Anderssons böcker är alltså enligt dem själva ett svar på hennes ledarkrönika. De känner sig så säkra på att ha makthavarna på sin sida i detta att de till och med lite käckt beskriver utgallringen av böckerna som "en blinkning".

Man undrar vilka böcker de sedan tidigare rensat ut fast lite mer diskret. Om Lena Andersson är över gränsen för vad man bör få tycka enligt aktivistpersonalen kan man ju gissa att Jimmie Åkessons "Satis Polito" eller Katerina Janouchs "Bilden av Sverige" inte finns i hyllan. Knappast "Tintin i Kongo" heller. Räcker det kanske rent av med att mamman står i köket i en gammal barnbok för att den skall kastas och ersättas med något HBTQ-certifierat? Det är de frågor som väcks av Högsbo biblioteks Instagraminlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in