2023-05-25, 13:32
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Jag vet redan vad folkgrupp är, och att HMF-lagen är bara bullshit. Det räcker så.
Ja, det är tydligt att du tror att någon (eliten, såvitt jag förstår) behöver ”tolka” lagen till att få muslimer att bli en folkgrupp för att HMF skulle vara tillämplig i det här fallet. Jag nöjer mig med att konstatera att du har fel. Det räcker så.
Citera
2023-05-25, 14:47
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
"hets mot folkgrupp", muslimer är väl fortfarande inte en folkgrupp?
Uttrycket hets mot folkgrupp är bara namnet på brottet. Läser du den faktiska definitionen (Brottsbalken, 16 kap. 8 §) är det uppenbart att muslimer skyddas, eftersom Islam räknas som en ”trosbekännelse”.
Citera
2023-05-25, 15:11
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Uttrycket hets mot folkgrupp är bara namnet på brottet. Läser du den faktiska definitionen (Brottsbalken, 16 kap. 8 §) är det uppenbart att muslimer skyddas, eftersom Islam räknas som en ”trosbekännelse”.
Så vilka grupper räknas? Kristna? Buddister? Svenskar?
Citera
2023-05-25, 15:26
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Så vilka grupper räknas? Kristna? Buddister? Svenskar?
Kristna och buddister skyddas båda i och med att kristendom och buddism är två trosbekännelser.

Huruvida svenskar skyddas är omdiskuterat. Ett beslut från JK (3217-03-30) sa att svenskar inte omfattas. Ett tvistemål i tingsrätten (Norrköpings tingsrätt, mål: T 1987-14) ansåg tvärtom att svenskar omfattas. Däremot utgör varken JK:s uttalande eller tingsrättens dom något slags slutgiltigt avgörande i frågan.
Citera
2023-05-25, 15:28
Medlem
otellos avatar
Citat:
Kristna och buddister skyddas båda i och med att kristendom och buddism är två trosbekännelser.

Huruvida svenskar skyddas är omdiskuterat. Ett beslut från JK (3217-03-30) sa att svenskar inte omfattas. Ett tvistemål i tingsrätten (Norrköpings tingsrätt, mål: T 1987-14) ansåg tvärtom att svenskar omfattas. Däremot utgör varken JK:s uttalande eller tingsrättens dom något slags slutgiltigt avgörande i frågan.
Svenskar måste väl rent logiskt klassas som en mer homogen folkgrupp än exempelvis muslimer?
Citera
2023-05-25, 15:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Svenskar måste väl rent logiskt klassas som en mer homogen folkgrupp än exempelvis muslimer?
Visst, men det är ovidkommande. Vill du förstå hur lagen funkar skulle jag föreslå att du inte hakar upp dig på ordet folkgrupp. Det är bara en del av det (i min mening ganska missvisande) namnet.

Ett mindre missvisande namn hade varit hot eller missaktning mot vissa grupper av människor. Hade de bara döpt brottet till det (utan att förändra definitionen i övrigt) hade vi sluppit debatter av det slag som du och jag har just nu.
Citera
2023-05-25, 15:44
Medlem
otellos avatar
Citat:
Visst, men det är ovidkommande. Vill du förstå hur lagen funkar skulle jag föreslå att du inte hakar upp dig på ordet folkgrupp. Det är bara en del av det (i min mening ganska missvisande) namnet.

Ett mindre missvisande namn hade varit hot eller missaktning mot vissa grupper av människor. Hade de bara döpt brottet till det (utan att förändra definitionen i övrigt) hade vi sluppit debatter av det slag som du och jag har just nu.
Svenskar måste oavsett räknas som en mer homogen grupp än exempelvis muslimer.
Citera
2023-05-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
Kommer Anna Ardin att anmäla Ivar Arpi för sextrakasserier och en veckas "våldtäkt",
och dessutom lämna in en trasig kondom som "bevis" ?
Och som helt saknar DNA.
Så att Arpi måste gömma sig på Ecuadors Ambassad ?

HAHAHA - Med Anna Ardin och Eva Märta i den föreningen så då
kan det bara gå riktigt åt helvete.

Förvånar mig att Anders Lindberg inte skulle komma med en krönika
och snurra till det ännu värre nu ?

Det var väl någon här på FB som hade snokat rätt på att Eva Märta Granqvist hade haft en mycket flådig villa på Västkusten.
Möjligen tex Falkenberg eller Mellbystrand.
Som såldes med en rejäl miljonvinst.
Det är några år sedan nu.
Kanske någon som ids leta ?
Eller om det kan vara en sk trådsanning ?

Så tydligen har hon kunnat använda sina pengar till olika former av aktivism.
Men hon och hennes polare dumpade ju tydligen flygplanskaparen Elin Ersson, när det osade
bränt i batikhäxornas trosor och i Profetens skägg ?

Eva Märta blev väl också arresterad uppe på Arlanda för otillåten
demonstration, mot någon utvisning.

Konstigt dock att hennes dagsbot bara hamnade på 50 kronor, så hennes inkomster måste
vara i det allra lägsta laget ?
Alltså i fallet i Hörby med olaglig demonstration med Pride-flaggan ?
Möjligt att hon driver något slags företag vid "sidan om ?"
Som hon kan ta ut annan "lön" ur, typ...

Undra om det är minbeloppet enl någon praxis. Vill minnas att nån gängmedlem fick det också.
Citera
2023-05-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Så det ska vara olagligt att utrycka missaktning mot följare av världens mäktigaste religion? Då kan vi ju alla konvertera redan nu.

Det är redan olagligt
Citera
2023-05-25, 15:50
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Svenskar måste oavsett räknas som en mer homogen grupp än exempelvis muslimer.
Du får räkna svenskar som en mer homogen grupp om du vill, varken jag eller någon annan kommer hindra dig. Men rättsligt sett saknar det totalt betydelse. En grupps grad av homogenitet har noll och intet att göra med huruvida gruppen är skyddad eller inte.
Citera
2023-05-25, 16:00
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Det är redan olagligt

Då är landet sinnesjukt. Då kan aldrig problem med dessa grupper diskuteras offentligt. Sverige är ett så dåligt land juridiskt.
Citera
2023-05-25, 17:01
Medlem
otellos avatar
Citat:
Du får räkna svenskar som en mer homogen grupp om du vill, varken jag eller någon annan kommer hindra dig. Men rättsligt sett saknar det totalt betydelse. En grupps grad av homogenitet har noll och intet att göra med huruvida gruppen är skyddad eller inte.
Du skrev "Ett mindre missvisande namn hade varit hot eller missaktning mot vissa grupper av människor.", hur definieras de grupper som är skyddade? Lagen är ju helt klart diskriminerande, såvida det inte handlar om alla homogena grupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in