2023-05-25, 10:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det har du rätt i. Dock konstigt om utfallet blir någonting i stil med att "dra ett streck över det" nu när Putin är internationellt efterlyst, t.ex. Så ansvarsfrihet för de personer som planerat och lett SMO kan man nog glömma. Jag lägger ingen värdering i detta.
Utan en revolution i Ryssland så får man inte tag i Putin. Han fortsätter att vara efterlyste och han fortsätter att ignorera det.

Man kan möjligen diskutera vad som ska hända med alla tillgångar som frysts. Men det är småsaker i sammanhanget.
Citera
2023-05-25, 10:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Mentaliteten att föreslå "dra ett streck över det" är grundläggande fel. Konflikten kommer aldrig ta slut. När man slutat skjuta så kommer man fortsätta kohandla i oändlighet samt använda andra vapen än kulor. Gammalt groll kommer leva kvar under vår livstid. Ryssland har gjort sig till en opålitlig piraya för lång tid framöver. Avtal med Ryssland har visat sig helt värdelösa eftersom de inte lever upp till dem.
Det är precis det jag menar ("Mentaliteten att föreslå"). Jag tror på det stora hela att ett annat ledarskap i Ryssland skulle underlätta betydligt om man vill få stopp åtminstone på krigshandlingarna, men där ska man kanske inte hoppas på för mycket i ett kortare perspektiv.
Citera
2023-05-25, 10:18
Medlem
Taggads avatar
Frågan är om det bara är snack igen från Prigozjin?
Citat:
Wagnergruppen lämnar Bachmut – armén tar över
Wagnergruppen uppger att man lämnar över sina positioner i Bachmut till ryska armén, rapporterar AFP.

Den paramilitära gruppens ledare Jevgenij Prigozjin publicerade ett video på Telegram där han säger att hans soldater redan börjat lämna staden och att ryska soldater ska komma och ersätta dem.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Senast redigerad av Taggad 2023-05-25 kl. 10:21.
Citera
2023-05-25, 10:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Mykhailo Podolyak om motoffensiven:
Once again about the #counteroffensive. Without further questions.

1. This is not a "single event" that will begin at a specific hour of a specific day with a solemn cutting of the red ribbon.

2. These are dozens of different actions to destroy the #Russian occupation forces in different directions, which have already been taking place yesterday, are taking place today and will continue tomorrow.

3. Intensive destruction of enemy logistics is also a counteroffensive.

9:56 fm · 25 maj 2023 · 17,3 tn visningar
https://twitter.com/Podolyak_M/status/1661642476036169732

Punkt tre är kryptisk/överflödig — eller?
Citera
2023-05-25, 10:26
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Mykhailo Podolyak om motoffensiven:
Once again about the #counteroffensive. Without further questions.

1. This is not a "single event" that will begin at a specific hour of a specific day with a solemn cutting of the red ribbon.

2. These are dozens of different actions to destroy the #Russian occupation forces in different directions, which have already been taking place yesterday, are taking place today and will continue tomorrow.

3. Intensive destruction of enemy logistics is also a counteroffensive.

9:56 fm · 25 maj 2023 · 17,3 tn visningar
https://twitter.com/Podolyak_M/status/1661642476036169732

Punkt tre är kryptisk/överflödig — eller?
Japp. Punkt 3 är märkligt formulerad. Möljligtvis en självklar del av motoffensiven.
Citera
2023-05-25, 10:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Japp. Punkt 3 är märkligt formulerad. Möljligtvis en självklar del av motoffensiven.
Håller med. Sättet han uttrycker sig på får mig att tänka på "en inställd spelning är också en spelning".
Citera
2023-05-25, 10:30
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Kanske ett sätt att säga att motoffensiven i princip har startat? Vi har ju sett rätt mycket attacker mot annat än det vanliga frontnära den sista tiden.
Citera
2023-05-25, 10:31
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Har du någon som helt källa på något av detta?

Inget jag kan länka till här men Polens militär har annonserat idag att de kommer stödja separatister som krossar gränsen liknande vi sett senaste dagar mot Belgorod.

Man får tyda det som man vill.
Citera
2023-05-25, 10:33
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Kanske ett sätt att säga att motoffensiven i princip har startat? Vi har ju sett rätt mycket attacker mot annat än det vanliga frontnära den sista tiden.
Det verkar vara den vanligaste tolkningen. Att många komponenter ingår och att det bygger på.
Citera
2023-05-25, 10:34
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Frågan är om det bara är snack igen från Prigozjin?
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Det är väl inte omöjligt att dom flyttas ut till något ställe där dom tänker sig att själva göra en motoffensiv? Att bara ligga och trycka defensivt är kanske inte det man tänker sig att Wagner ska användas till. Och det hade ju varit kul om dom skickar in den fantastiskt moralstarka vanliga armén där. Så fort det dyker upp en Ukrainsk större styrka så springer dom för allt vad tygeln håller och Ukraina tar tillbaka hela "Bakhmut" på två dagar.
Citera
2023-05-25, 10:34
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Här undrar jag verkligen hur Putin tänker. Putin håller Vitryssland i ett järngrepp, vill han verkligen ge dom möjligheterna att komma över kärnvapen?

Det spekuleras att kärnvapen kommer avfyras från Belarus, dvs Ryssland inte inblandat.

Eller det vad Putin försöker hota med.

Att Lukashenko gick med på det visar hur stark grepp av hans testiklar har Ryssland.
Citera
2023-05-25, 10:37
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Fet text: Har ofta sett detta nämnas i olika sammanhang, men det är oklart för mig vad man kunde tänkas ge ryssen i utbyte, och varför. För att förtydliga — det är ju knappast "förhandlingar" om bara den ena sidan ställer krav och får igenom dem.

Det ska sägas att jag inte ifrågasätter att Ukraina skaffar sig en bättre position inför eventuella "förhandlingar" om de lyckas pressa Ryssland riktigt hårt militärt. Det går kanske att "förhandla" om det sista, typ tillbakadragande, men det förutsätter väl att ryssarna slipper något. Ett värre öde, typ.

Det var väl det jag avsåg med villkorslös kapitulation, som en användare då menade skulle vara en förhandling.
Det är det förstås inte, det är som du säger inte en förhandling, utan redan fastställda krav som fienden måste uppfylla för att eld upphör skall ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in