2023-05-25, 09:26
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Skojerier är det knappast. Det ingår ju arsenalen psykologiskt krigsföring, i detta fall att sprida förvirring och ovisshet.
Om Ryssen senare arrangerar något skvallrar ju att någonting har hänt, exakt vad kommer vi aldrig att veta
En punkt till som nämns i Twittertråden. Ryssarna är urusla på att iscensätta sådana där grejer. Skulle de ha gjort det hade det varit uppenbart för de flesta utan specialkunskaper.
Citera
2023-05-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Men vad fabulerar du om?

Jag har för mig att jag sa 30K-40K och att jag inte skulle vara förvånad om det var fler än så.

det är fler än så, precis på samma sätt som det är fler än vad ryska mod ljuger om.

det är naturligtvis orsaken till att ryssarna förlorat hälften av den terräng de tagit (och lite fräkt dessutom i stort utropat som evigt ryskt rerritorium)

du gör åtskilliga efterblivna räknefel.

1000 bekräftade döda wagner soldater,(enligt bbc) 20’000+ (enligt pissgroty) 40’000+ enligt andra estimat.

så du kan bara baserat på rysstrollmatematik komma närmare ukrainska siffror än dina egna efterblivna försök….
Citera
2023-05-25, 09:37
Medlem
napsterspys avatar
Ryssland och Belarus skrev på kontrakt idag som tillåter Ryssland placera kärnvapen på i Belarus.

Det bryter mot kontrakt som Putin och Xi signerade, att inte utvidga kärnvapen. Rysk kontrakt inte värd något , hur ska man göra affärer med de här idioter?

Både Kina och Brics allierade är förbannade på detta just nu.

Polen håller på förbereder sig för invasion av Belarus.

Spännande vändning måste jag säga.
Citera
2023-05-25, 09:39
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ryssland kan förhandla om lyfta sanktioner och undvika att ledarna blir straffade på olika sätt. Vad gör man med alla personer i ockuperat område som hjälpt ockupationsmakten när området befrias.

Det finns mycket att förhandla om, men det beror på hur Ryssland ser ut när området befrias. Drar de sig tillbaka imorgon utan ytterligare strid så kan Ryssarna säkert kohandla sig till en massa saker. Om UAF måste kasta ut dem med våld hela vägen så försvinner allt förhandlingsutrymme för Ryssland.
Det har du rätt i. Dock konstigt om utfallet blir någonting i stil med att "dra ett streck över det" nu när Putin är internationellt efterlyst, t.ex. Så ansvarsfrihet för de personer som planerat och lett SMO kan man nog glömma. Jag lägger ingen värdering i detta.
Citera
2023-05-25, 09:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Men nu vänder du ju på förutsättningar. Det är inte bara en ekonomisk och militär kris som pågår i Ukraina, det är i allra högsta grad en demografisk. Vad gäller mobiliseringen så för det första betvivlar jag starkt dina siffror på 1,2 miljoner man tillgängliga. Det tar slut efter den stundande offensiven om man inte når någon framgång. Det är ganska många överens om och om man lyssnar på bruset så är det också uppfattningen i Washington.

Kriget hade tagit slut för Ukrainas del förra sommaren om inte USA och NATO valt att ge Ukraina ett enormt stöd på alla fronter. Man är inne på sin tredje eller fjärde iteration av armé vid det här laget.

Och detta att ryssarna har större delen av sina militära resurser i Ukraina är ju bara trams. Jag tror att de läckta dokumenten talade om t.o.m. 99% av styrkorna där.

Ja, det var en begränsad styrka man började med. Dessutom gick kontrakten ut framåt sommaren 2022. Troligtvis valde man inte tidigt att förlänga dem utöver standard för att inte avslöja för mycket om framtida planer. Sedan har man mobiliserat men många kommer från den ursprungliga gruppen. Annars är de flesta reserver. Dessa har inte än deltagit i någon större utsträckning utan det mesta av fotarbetet har utförts av tjetjener, separatiststyrkor och Wagner framför allt. Märk väl att separatisterna numera ingår i den reguljära armén och har inte direkt varit framträdande i sista månadernas strider. Det är främst Wagner med stöd av ryska armén i form av artilleri och flygunderstöd m.m. som stridit. Den stora delen av de mobiliserade har ägnat sig åt att gräva ner sig längs hela konfliktlinjen.

Och där är ryktena från initierat håll att det handlar om fler än 300K soldater. Det man väntar på egentligen är Ukrainas offensiv där man inte verkar vara speciellt oroade. Det är först när den är avklarad som ryssarna kommer att inleda någon form av operation vad det nu kan vara. Men ryktena säger också att Kreml vill ha ett slut på kriget efter det. Kort sagt, ryssarna är kanske mer angelägna att Ukrainas offensiv kommer igång än vad ukrainarna själva är.

Där har jag som sagt mina tvivel. Jag tror det här tjatet om F16 har två syften. Dels naturligtvis att Ukraina faktiskt skulle behöva flygstridskrafter särskilt för en offensiv men dels också för att kunna försvara en försening av eller rent av skjuta fram en framtida offensiv på obestämd tid.
Vem skulle vara överens om att det tar slut efter offensiven?

Oavsett hur det går i sommar så håller den demokratiska världen på att förbereder nästa stödpaket. Vi börjar få en indikation på vad som kommer i höst men mycket av detta stöd kommer nästa år.

Vi har inte fått se några av de fordon som lovades i början av året på fronten. Oavsett vad UAF gör så kommer de inte parkera dem i ett garage på obestämd framtid. Alternativet till en offensiv hade varit att förstärka befintliga förband. Det har man inte gjort så det blir troligen en offensiv.

Ryssland kan inte använda majoriteten av sin arme till en invasion. De har en massa trupper som behövs på andra ställen. Massor med folk jobber med flygvapnet och flottan som endast deltagit på en blygsam nivå. Sedan behöver en diktatorisk polisstat många kombattanter för att slå ner folk som säger fel saker. RAF har dock kastat in alla resurser som inte är kritiska på annat håll. Invasionen är prioritet och alla resurser går dit. Då är soldaterna bara en liten del av helheten.
Citera
2023-05-25, 09:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Kriget hade tagit slut för Ukrainas del förra sommaren om inte USA och NATO valt att ge Ukraina ett enormt stöd på alla fronter. Man är inne på sin tredje eller fjärde iteration av armé vid det här laget.
Nato/USA har endast skänkt Ukraina andrahandsutrustning än så länge. Det är många äldre vapensystem som varit på väg bort och ändå ska skrotas. Ska de börja skänka vapen på allvar så bli det ett helt annat läge.

Citat:
Och detta att ryssarna har större delen av sina militära resurser i Ukraina är ju bara trams. Jag tror att de läckta dokumenten talade om t.o.m. 99% av styrkorna där.
Kan du själv ge en uppskattning på hur många % av Rysslands resurser som är involverade i Ukraina då utan att bli tramsig själv?

Det är självklart att de har så mycket resurser de bara kan i området. Annars hade attackerna gått så mycket bättre för dem. Detta harvande de håller på med nu visar bara att de behöver mer resurser och det kan inte Ryssland ge dem.

Citat:
Ja, det var en begränsad styrka man började med.
Det var ingen begränsad styrka. Det handlade om ca 180st BTG's. Uppskattningsvis ca 70% av Rysslands totala markkapacitet. Detta vet vi. Det är fakta från Shojgu själv inledningsvis.
Citera
2023-05-25, 09:51
Medlem
Varje dag är det vår skyldighet att granska HBTQ-federationens förlustsiffror för att bilda oss en uppfattning om hur länge Ryssland förmår driva sitt bögkriminella krig mot Ukraina. Vårt kritiska sinnelag får inte grumlas av onödig homofobi.

Senaste dygnet inrapporteras jämna och goda 500 eliminerade bögfascister vilket då innebär att totalt 205.260 har befriats.

Kalkylen signalerar att 300.000-gränsen passeras den 4 december.

Det är fortsatt ganska ojämna siffror för materiella förluster. 3 stridsvagnar och 8 bepansrade fordon är något klent men den senaste tidens tendens beträffande utslaget artilleri står sig gott. Vi har hela 20 st förstörda bögiga artilleripjäser samt bra siffra för förstörd specialutrustning, 4 st. sådana.

Fortfarande har woke-kulturen och mångfalds-ivrarna sitt grepp över Kreml, men inte länge till. Förändringarna kommer att bli explosionsartade.
Citera
2023-05-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Ryssland och Belarus skrev på kontrakt idag som tillåter Ryssland placera kärnvapen på i Belarus.

Det bryter mot kontrakt som Putin och Xi signerade, att inte utvidga kärnvapen. Rysk kontrakt inte värd något , hur ska man göra affärer med de här idioter?

Kan bara hålla med dig.
Oförutsedda händelser kommer att kunna inträffa när Ryzka Björnen är pressad.
Ukraina kanske inte ens måste vinna kriget militärt för att gå segrande ur skiten Ryzzarna åsamkat dom.
Kan bli spännande i Belarus och andra majorinette stater med kuvad befolkning.

Om sedan Putin kan leverera löftesbrott på löftesbrott till sina ”allierade ” så kan han och Ryzzland bli väldigt ensamma.
NK och något korrupt afrikanskt land kommer säker finnas kvar som support.
Citera
2023-05-25, 09:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det har du rätt i. Dock konstigt om utfallet blir någonting i stil med att "dra ett streck över det" nu när Putin är internationellt efterlyst, t.ex. Så ansvarsfrihet för de personer som planerat och lett SMO kan man nog glömma. Jag lägger ingen värdering i detta.
Mentaliteten att föreslå "dra ett streck över det" är grundläggande fel. Konflikten kommer aldrig ta slut. När man slutat skjuta så kommer man fortsätta kohandla i oändlighet samt använda andra vapen än kulor. Gammalt groll kommer leva kvar under vår livstid. Ryssland har gjort sig till en opålitlig piraya för lång tid framöver. Avtal med Ryssland har visat sig helt värdelösa eftersom de inte lever upp till dem.
Citera
2023-05-25, 10:03
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:

Har du någon som helt källa på något av detta?
Citera
2023-05-25, 10:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Här undrar jag verkligen hur Putin tänker. Putin håller Vitryssland i ett järngrepp, vill han verkligen ge dom möjligheterna att komma över kärnvapen?
Citera
2023-05-25, 10:11
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Här undrar jag verkligen hur Putin tänker. Putin håller Vitryssland i ett järngrepp, vill han verkligen ge dom möjligheterna att komma över kärnvapen?
Hur tror du Xi tänker när Putin pris pissar på vad de precis kommit överens om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in