2023-05-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilken stödbevisning visar att Mja höll i Toves armar?

Det är en härledning av grannens vittnesmål och att J inte har några märken på sin kropp.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag tror att jag har en hyfsat klar bild av vad du anser om M:s inblandning.

Det var en lite märklig kommentar tänker jag, för dels handlade denna ordväxlingen inte alls om Majas inblandning, utan om hur lyhört det är mellan våningarna. Dels har jag själv en väldigt ambivalent bild av Majas inblandning.

Möjligen tillhör du den skara som tror att jag menar att Maja är oskyldig bara för att jag menar att bevisen emot henne inte räcker. Det är ju tyvärr rätt många i "flashmoben" som inte kan skilja på vare sig det som är möjligt och det som är bevisat eller att tro att någon är skyldig och att anse att bevisen inte räcker för fällande dom.

Det var först för ca en vecka sedan som jag kom fram till att jag tror mer på att hon inte var med, än tvärtom. Och då baserat på helt andra saker än vad alla andra någonsin diskuterat i tråden. Om du läst mitt inlägg om varför jag tror mer på att Maja inte var med, än varför hon var det, så får du gärna replikera på det inlägget. Det är nog någon vecka gammalt eller så. Men jag har aldrig förnekat det faktum att det kan vara så att Maja var med och höll fast Toves armar, till skillnad från flera "på andra sidan", som inte under några omständigheter kan medge att det kan vara så att Maja är oskyldig till mordanklagelsen.

Eftersom den tekniska bevisning som finns aldrig kommer att kunna ge ett svar på hur det egentligen var, så får vi söka svaren i det tjejerna själva berättar, och då är det som så ofta det som inte sägs och det som framgår mellan raderna som berättar sanningen. Därför gick jag både på djupet i förhören och försökte samtidigt se helheten ur ett helikopterperspektiv, och det var då den stora skillnaden i Majas berättelse av de olika delarna blev tydlig. Man måste se både till detaljerna och det övergripande, på samma gång. Då faller bitarna på plats.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Många upplever medicinen som en kick, med tillhörande förvåning: "Aha! Är det så här "normala" människor fungerar?", dvs "kicken" innebär att de slipper kaoset i huvudet och hinner få tag i en tanke i taget och tänka den klar.
En vanlig upplevelse, ja och en annan typ av kick. Och det är ju vad medicinen är avsedd för; att på ett någorlunda naturligt sätt väcka en hjärna som har gjort allt för att hålla sig vaken, med stor energiförbrukning som följd.

Går också att beskriva som att cykla i hög fart nerför en backe och se alla människor och hus rusa förbi, utan att hinna uppmärksamma vad som passeras i farten. Med medicin saktas farten in och både färger, människor och detaljer på hus längs vägen, kan urskiljas.
Citera
2023-05-24, 15:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är en härledning av grannens vittnesmål och att J inte har några märken på sin kropp.

Och hur vet du att Tove inte blev omtumlad av fallet och slaget i huvudet?
Citera
2023-05-24, 15:28
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Nej, skadorna är inte uppkomna efter döden.

När hjärtat slutar slå, upphör blodcirkulationen och blåmärken, svullnader osv kommer inte att uppstå längre.

Ibland kan det vara svårt att avgöra, skador som skett i nära anslutning till döden, och särskilt i det här fallet kan vissa skador vara svåra att avgöra när kroppen legat ute länge, blivit angripen av djur, brand, och förmultning.

Men dessa skador är uppkomna innan döden.
Skrev kanske luddigt i stressen (eller så är det du som väljer att missförstå för att få tjafsa lite), menar på förklaringarna som kvinnorna ger till huvudskadorna, då levde inte Tove.
Därmed är det de berättar = Trams

Självklart har skadorna kommit vid liv eller i vart fall nära anslutning till döden.
Vet nog att man ser skillnad på skador uppkomna vid/efter livet, det behöver jag inga förklaringar på.
Senast redigerad av BayouX 2023-05-24 kl. 15:40.
Citera
2023-05-24, 15:35
Medlem
Citat:
Och hur vet du att Tove inte blev omtumlad av fallet och slaget i huvudet?

Det kan hon ha blivit. Men allt tyder på dom 5-10 spark/slagljuden grannen hör kommer från en medveten Tove som sparkar i väggen. Att ljuden skulle komma från något annat är inte logiskt och har heller inte presenterats som ett alternativ.
Citera
2023-05-24, 15:37
Medlem
Det kan inte vara så många steg fram och tillbaka - från där MH säger hon låg och sov och till toan i en liten en rummare. Undrar just vad den stegvisaren visade..
Citera
2023-05-24, 15:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det kan vara bra att här påpeka att metylfenidat
Det har också bland annat följande vanliga biverkningar
Det har alltså en lugnande effekt, minskar impulsivt beteende och kan orsaka onormal trötthet såväl som sömnsvårigheter.
Här kan man hitta förklaringar såväl till varför Maja inte reagerar på vissa saker, minskat impulsivt beteende, som att hon kan ha sovit inte bara för att det var mitt i natten och hon redan hade sömnbrist utan också kan ha varit påverkad av en biverkning som ger onormal trötthet.
Ingenstans står att effekten är uppiggande.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat
Metylfenidat är direktverkande och tas på morgonen, ev. med påfyllning vid middagstid för att vara ur kroppen till kvällen och sovdags, så M har inte varit påverkad av det på natten.
Biverkningarna är helt individuella. Dem kan man inte dra några slutsatser ur.
Citera
2023-05-24, 15:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Återigen så kommer du med direkt lögnaktiga påståenden emot bättre vetande. Du om någon som själv håller din analyserande förmåga så högt borde verkligen veta att hon hade möjliga överhudshudavskrapningar både i ansiktet och på kroppen. Härleder man rättsläkarens uttalande så är det rätt uppenbart att det var från naglar.

Och tänka sig, Tove hade främmande DNA under naglarna, tyvärr gick det dock inte att analysera.

Ur det rättsmedicinska yttrande gällande undersökningen av Johanna
Citat:
Påvisade skador
Möjliga överhudsavskrapningar:
- på den vänstra kinden
- på näsan
- vid det högra nyckelbenet.

Citat:
Skadornas uppkomstsätt 1
De möjliga överhudsavskrapningarna har ett utseende som starkt talar för att de
orsakats av ett smalt hårt föremål av ospecifik karaktär.

Överhudsavskrapningar som orsakats av smalt hårt föremål. Om det är någon gång som Ockhams rakkniv kommer till nytta, så är det här. Naglar.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-24 kl. 15:47.
Citera
2023-05-24, 15:44
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det kan inte vara så många steg fram och tillbaka - från där MH säger hon låg och sov och till toan i en liten en rummare. Undrar just vad den stegvisaren visade..
Det har du rätt i, MH kanske hade mobilen i fickan medans de tog livet av Tove och därav rörelser i mobilen.
Betänk att lägenheten är en liten 1:a med kök.
Citera
2023-05-24, 15:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Metylfenidat är direktverkande och tas på morgonen, ev. med påfyllning vid middagstid för att vara ur kroppen till kvällen och sovdags, så M har inte varit påverkad av det på natten.
Biverkningarna är helt individuella. Dem kan man inte dra några slutsatser ur.

Helt korrekt. Jag ville bara påtala det faktum att metylfenidatet som spårats i hennes prover inte kunde tas som någon inteckning för att hon inte sovit. I så fall snarare tvärtom.

Problemet med flera i tråden som agerar närmast som troll är att de hittar någon liten detalj som är möjlig, och gör då genast ett bestämt uttalande om att det är den enda möjligheten, men så är det ju i princip aldrig.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-24 kl. 15:49.
Citera
2023-05-24, 15:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det ena behöver inte utesluta det andra.
Deavslutande dödliga strypningen, den är det väl ingen som ifrågasätter?

Märk väl att Tove också har ytterligare en mjukdelssvullnad på huvudet förutom det sår på huvudet som vi pratat om.

A 149/71

Punkt 44 och 45/ 91 och 92

44:an är det sår som har en halvmåneformad oregelbunden såryta på ca 3 x 05 cm i diam och ca 0,5 cm djup, som är belägen 6 cm från mittlinjen åt höger sida och 6 cm från örats övre infäste.

/77
"Inre undersökning

Huvudet"

"92. I den högra tinningmuskelns övre bakre del ses en ca 2 cm stor mjukdelsblödning motsvarande den ovanbeskrivna sårskadan nr. 44 i hårbotten."

"45. Strax nedom nr. 44 ses i bakhuvudet ett tvärorienterat ca 14 x 6 cm stort område där det kan skönjas 2 st cirka 6 respektive 5 cm i diameter stora rödaktigt missfärgade mjukdelssvullnader. Området som sin helhet är beläget med sin mittpunkt i huvudets bakre medellinje, ungefär i höjd med de yttre hörselgångarna, d v s ca 2 cm nedom ytteröronens övre infästningar."
/77
"Inre undersökning

Huvudet"

"91.Baktill i huvudsvålen ses ett ca 5 x 5 cm stort område med en diskret mjukdelsblödning motsvarande det ovanbeskrivna området nr. 45 i hårbotten.

"Tecken på färskt trubbigt våld mot:
- Bakhuvudet med en sårskada och mjukdelsblödning till höger i hårbotten (nr. 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr. 92), mjukdelsblödningar baktill i huvudsvålen (nr. 45/91) med mycket sparsamma traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen, en sårskada och mjukdelsblödning i det vänstra ögats bindehinna och fettvävnaden kring den vänstra ögongloben (nr. 101), [...]
"

Jag saknar frågor i rätten om detta, hur rättläkaren ser på dessa skador. Ett slag, två slag?

Och lite tråkigt att vi i FUP inte fick den kroppsritning man ibland har sett, med utprickade skadeområden.

Kan man misstänka att tove fått sparkar, andra slag?

Ett tydliggörande hör av den minimalistiske åklagaren hade varit bra. Inte för att bevisa att Tove har dött, utan mer hur det kunnat gått till i badrummet mer i detalj.
Skadorna stämmer storleksmässigt med hammarslag. Flera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in