2023-05-24, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Javisst är det så, de befann sig rakt nedanför, avståndsmässigt endast någon meter.

Här musiceras det också i närliggande rum och lösningen är att stänga en dörr så dämpas ljudet avsevärt för att mera uppfattas som ett avlägset sorl i bakgrunden.

M säger att J berättade att hon stängde badrumsdörren för att M inte skulle höra. Sanning eller lögn - ingen som vet.

Nej, har skrivit flera inlägg om detta nu, men vill man inte lyssna på mig så gör man gott i att googla lite om ljud. Men jag ska försöka dra det på ett annat sätt än det rent tekniska...

En vanlig innerdörr ger knappt någon ljuddämpande effekt alls i sig, kanske 20db. Ett vanligt samtal mellan två personer kanske hamnar på 55-60db. Ett sådant hörs genom en innerdörr.

Dom dunsar grannarna hörde måste ha varit någonstans runt 80-85db för att uppfattas som "chockerande", kanske ännu högre. Det finns inte ens chans i världen att en toalettdörr i ett vanligt svenskt hyreshus skulle dämpa så mycket att det inte uppfattas som mycket högljutt trots stängd dörr.

Det här med att ljudet skulle höras mer för att det "bara är en meter golv mellan"... Det spelar ingen roll hur långt det är, det är tyngden på golvet som avgör hur mycket ljud som dämpas.
Citera
2023-05-24, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det blir lite mish mash när jag kommenterar ett inlägg med ett visst innehåll och du kommenterar mitt inlägg helt fristående från sammanhanget. Missförstånd uppstår lätt då.

Det är väl inte något missförstånd att MH valt att INTE anmäla sin kompis för bränder som faktiskt kunnat ta flertalet liv.
Du skriver att hon inte hade det "konsekvenstänket" och att hon inte kunde tänka det i samband med mord. Det räcker väl med att MH vet vad som kunnat ske om bränderna tagit sig (att sitta och be till gud att det ska regna eller hålla tyst om ett antal bränder är bortom allt förstånd som jag ser det).
Citera
2023-05-24, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Enligt dina spekulationer om att båda faller i golvet samtidigt så är det ju märkligt att J inte har några blåmärken på knäna.

Inga spår finns heller efter ett hårt tryck på halsen med endast EN HAND.
Enligt RL kan man tydligt se skador i halsens inre (djupa) muskulatur orsakat att ett kraftfullt och långvarit tryck, med fokala skador på vardera sidan av halsen.

Nej, jag tror du får acceptera rättsläkarens rapport.

Ett fall behöver inte ge blåmärken.

Jag accepterar den men den avgör inte om våldet är från en eller två personer.

Första strypningen till medvetslöshet kan ske med en hand och 2 kg tryck. Tar 7-10 sekunder. Då har JJ en hand på Toves arm och ett knä på den andra.

Andra strypningen av Tove med två händer och i medel med 20-30 kg tryck per ”handgrepp” och mer därtill från armar och överkropp. Det är alltså samma kraft som om någon skulle ställa sig på strupen.

Spekulationer så ingen tror nåt annat…
Citera
2023-05-24, 11:25
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är väl inte något missförstånd att MH valt att INTE anmäla sin kompis för bränder som faktiskt kunnat ta flertalet liv.
Du skriver att hon inte hade det "konsekvenstänket" och att hon inte kunde tänka det i samband med mord. Det räcker väl med att MH vet vad som kunnat ske om bränderna tagit sig (att sitta och be till gud att det ska regna eller hålla tyst om ett antal bränder är bortom allt förstånd som jag ser det).

Det funkade ju.
Citera
2023-05-24, 11:33
Medlem
Citat:
Du resonerar galet nu. M behandlas med metylfenidat för att eftersträva normal vakenhet, hon får ingen kick av medicinen.

Jag har inte sagt att man får en kick av Methylfenidat, jag har sagt att det påverkar vakenhet och att nykterheten påverkas.
Det är mycket enklare att bli redlöst berusad av två vodka redbull och lite vin om man inte intar centralstimulantia.

Om det nu vore en ”kick” jag skulle diskutera så är det möjligt att få just en snabb kick av metylfenidat då det finns snabbverkande tabletter och tabletter med modifierad frisättning men nu är det inte det vi pratar om så jag definerar din tolkning som tokigt och otroligt ”galet”.

Om Maja tar sin medicin på morgon med snabbverkande egenskaper för att ”vakna till” så har den just den effekten gått ur på kvällen men hon måste ändå dricka mer än någon annan som inte tar den medicinen.

Vanligtvis brukar någon med Adhd/Add få just amfetaminpreparat/metylfenidat i kapsel (modifierad frisättning) vilket innebär att den varar under flera h och som oftast fylls det på framåt eftermiddagen med ytterligare en dos för att användaren ska undslippa reboundeffekt (avtändning i pundarkretsar).

Frågor på det?
Citera
2023-05-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ett vettigt argument att om greppet är så effektivt, borde det vara ett "känt" grepp (om det är så du menar?).

Nu vet jag inget om det finns eller inte, har inte letat själv.

Tänker bara att förusättningarna var annorlunda här, inte bara det att det inte handlar om elitidrottare, utan att Tove ska enligt Johanna, fallit handlöst baklänges i golvet, och jag tror att förutsättningen för att det skulle kunna ske är att Tove var oförberedd.

Kanske är det där våra tankar skiljer sig åt?

Jag ser att många har som argument att det krävts två personer för att döda Tove, att det saknas avvärjningsskador.

I det fallet måste man liksom flera i tråden, utgår från att Tove inte blev särskilt överraskad, inte heller påverkad i särskilt stor mån av fallet och slaget mot huvudet. Jag har sett flera argumentera om såret i skallen som skvallar om en väldigt lite skada på huvudet, och att det inte finns en skallfraktur, eller hjärnblödning.

Jag har en helt annan inställning där, och tolkar inte smällen på skallen bara utefter såret, utan på den blödning som finns mellan de mjuka hjärnhinorna.

En mer klassiskt blödning efter ett fall med en hård smäll på huvudet är mellan hård hjärnhinnan och den mellersta annars. Den typen av blödning ter sig lite annorlunda, med inte sällan smygansde symtom under en längre tid. Här har vi en blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna, där det finns artärer och kärl, och typiska blödninga därifrån är det man ser när ett defekt kärl brister (aneurysm, en utbuktning med försvagad vägg) och synmtomen blir omedelbara. I det här fallet handlar det inte om en kärlmissbildning, utan om en traumatisk skada, en skada som uppstått av slag mot huvudet.

Nu var de här blödningen liten, det hade ansamlats blod vid bakdelen av skallen:

https://www.flashback.org/p84329011#p84329011

Poängen är att jag tror att de två lägren utgår från ett något litet olika scenarie, där det ena lägret tror att Tove inte var alls, eller obetydligt tagen av fallet, och kunde kämpa, borde ha kunnat om det inte var två gm, medan andra tänker sig att just de faktorer som rättsläkaren tar upp (se transkription nedan från rätten) är aktuella:

På fråga från åklagaren om avsaknad av
Rättsläkaren AL: "I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."
På fråga från Clea S.angående vilka offren är vid strypning i relation till könsfördelning hos förövaren, och att det beror på att det krävs ett visst mått av våld:
AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja finnas antingen omständigheter där offret är på något sätt inkapaciterad och helt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."
Och fortsatt från Clea, som tar upp frågan om det rättsläkaren skrivit och sänkt medvetande:
"Alexandra L: "Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns beskrivna fall med en förrövare och ett offer, där personen har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."
Jag tror att Tove kan mycket väl ha blivit tagen av fallet, och till viss del oförmögen att försvara sig såsom hon brukar, och att kunna hålla armarna fastlåsta vid kroppen av en gm inte kan jämförs med hur en kampsportare eller för den delen helt beredd och helt opåverkad person som offer skulle kunna fajtas med motstånd.

Att falla bakåt på ett badrumsgolv, skada rygg, slå i huvudet eventuellt också på ett par utstickande rör och efter det vara opåverkad av fallet...det låter inte troligt. Det är väl ingen frivillig som vill testa på det?

Vänner har sagt om J att det inte alltid synts på henne när hon är upprörd. T och J kanske satt först och pratade i köket som J uppgav i de första förhören. Lugnt på ytan, då grannarna inte hörde några upprörda röster. Men när J inte fick de svaren hon önskade av T så skred hon till verket. Sannolikheten är troligen hög att T blev överraskad. Ialla fall så kan det inte uteslutas.
Citera
2023-05-24, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nej, har skrivit flera inlägg om detta nu, men vill man inte lyssna på mig så gör man gott i att googla lite om ljud. Men jag ska försöka dra det på ett annat sätt än det rent tekniska...

En vanlig innerdörr ger knappt någon ljuddämpande effekt alls i sig, kanske 20db. Ett vanligt samtal mellan två personer kanske hamnar på 55-60db. Ett sådant hörs genom en innerdörr.

Dom dunsar grannarna hörde måste ha varit någonstans runt 80-85db för att uppfattas som "chockerande", kanske ännu högre. Det finns inte ens chans i världen att en toalettdörr i ett vanligt svenskt hyreshus skulle dämpa så mycket att det inte uppfattas som mycket högljutt trots stängd dörr.

Det här med att ljudet skulle höras mer för att det "bara är en meter golv mellan"... Det spelar ingen roll hur långt det är, det är tyngden på golvet som avgör hur mycket ljud som dämpas.

Ser ut som du nog får ta och googla det här med ljud ändå
Citera
2023-05-24, 11:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.

Ojojoj, du har visst väldigt lite kunskap om fysiken kring ljud, ljudnivå, ljudtryck, ljudintensitet och hur ljud färdas genom olika medier.

En dämpning på 20dB betyder att ljudeffekten har minskat till mer än 1/64 av det ursprungliga, det mänskliga örat uppfattar en sådan effektminskning som att ljudnivån är ungefär 1/4 på andra sidan innerdörren. Alltså en en rejäl dämpning. Mycket riktigt är det också så att den som stänger en dörr gör det för att andra inte skall höra vad som sker eller sägs innanför dörren, och det fungerar som regel bra. En innerdörr dämpar alltså ljud mycket märkbart såväl objektivt som subjektivt.

Många bostadshus har problem med att stegljud hörs mycket störande i våningen under, samtidigt hörs dessa stegljud inte alls eller mycket lite i lägenheten där de uppstår. Grannen har vittnat om att sådana stegljud från Johanna hördes tydligt i deras lägenhet. Go figure.
Citera
2023-05-24, 12:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det kan vara så.
Jag tycker att dessa telefontidsregistrerings-diskussioner är svåra att värdera.
Det är många uppgifter om klockslag och minutangivelser men där man faktiskt inte säkert vet exakt vid vilket klockslag T dog.
Yugurttillverkarna hade kanske inte full koll på minutvisaren - vem har det mitt i natten i sitt hem - och uppgifterna om dunsar, sparkljud, dörrar, dörrklockor mm är tidsmässigt osäkra.
Tränger mig in här och svarar på inlägget även om det inte är riktat till mig.

Youghurttillverkarna gör en bedömning av väntetiderna som uppgår till minutrar, däremot ser man en tidsförskjutning för första duns där sonen vid flera tillfällen talar om kl 03:00 medan pappan sätter tiden för tillverkningen till 02:30-02:45. Så, ja här är det så osäkert som det bara kan bli och därför borde TR heller aldrig ha tagit sonens uppskattning på orden genom att sätta ut en exakt tid.

Men det finns klockslag som är tillförlitliga och som man får förhålla sig till.
Citat:
De enda säkra klockslag som finns är väl när T pratade med sin sambo i telefonen när de var på väg till Js lägenhet stracks före kl 02 och när Js hamburgarbeställning på McD registrerades, tror det var vid 02.45(?). Någon gång under dessa ca 50-60 minuter mördades T.
Fler finns; 01:51 anländer samtliga till lgh. Kl 02:46:22 plockar J upp sin mobil och lämnar lgh tillsammans med T:s mobil som visar på 02:45 och här är den exakta tiden mera osäker, då hennes mobil aldrig återfanns. Kl 02:47 rullar grannens bil iväg mot Donken, vilket bägge mobiler visar.

Utgångstiden för beräkning av första dunsen kan sägas vara 02:46. När grannen har pratat klart med J i trappuppgången går han in till sin lgh, klär på sig och plockar upp sin mobil för att gå ut till bilen. Hans hälsoapp visar rörelse vid 02:45, en tid som i sin tur talar för ett samtal med J 02:42-02:44. Både J och grannen uppskattar tiden för samtalet till ungefär 2 min och det borde stämma med tanke på vilka ämnen som avhandlades under samtalets gång, innan J beslutar sig för att anta förslaget om skjuts.

M hävdar i sin tur att hon vänder tillbaka till sängen för att hämta sin mobil i samband med att J lämnar lgh, dvs 02:43.
Citat:
Att M skulle sovit under denna timme, sovit i tre kortare partiet med två mellanliggande promenader och sovit med en kraftigt medvetandesänkt djupsömn utan att höra ett mord med en fällning till golvet, dunsar, sparkar, dörrklockor och släpljud av en kropp är verkligen osannolikt.
Korrigerar och förtydligar: utgår man från J:s och M:s förhör minus J:s sista version, så är de överens i det mesta.
Sammanfattning där bägge förmedlar samma bild: alla tre hänger av sig sina kläder i hallen, J och T går till köket, M går in till vardagsrummet (observera att sovalkoven är belägen i samma rum). Efter en stund går M till badrummet (02:19) och T lämnar lgh strax därpå.

J lämnar köksdelen och den tidigare detaljerade redogörelsen för hennes och T:s samtal i den slutliga versionen.

M vidhåller allt, förutom att hon aldrig hörde eller såg T lämna lgh; J och T sitter fortfarande i köket när hon går tillbaka till sängen (02:19), för att därefter vaknar 02:42-02:43 av att J står påklädd i hallen.
Citat:
Dessutom är det i mitt tycke fullkomligt osannolikt att J skulle släpat en tung död kropp över trösklar ut i trapphuset och genom en öppnad förrådsdörr och sedan tillbaka utan att man hittat spår efter kroppsvätskor/urin, kadaverin, DNA etc efter kroppen - och att grannarna inte heller skulle uppfattat att något tungt släpades omkring i trapphuset. Grannarna hörde dörr öppnas och steg - men vittnar inte om några släpljud.
Håller såklart med om uteblivna släpljud, å andra sidan har inga släpljud hörts senare heller och då i trappuppgången. - Kan det vara så att trampljud uppfattas av örat på annat sätt och mera skarpt, än släpljud?

J hade städat med ett starkt, oidentifierbart medel i både hall och badrum.

Kroppen kan hon ha lagt på ett lakan, på vilket hon släpade ut T efteråt.
Citat:
Dessutom visade J ju kroppen för M - enligt M - utan några större problem med Ms reaktion.
Varför skulle J först gömma den för M, men sedan utgå från att M skulle hjälpa till att bära? Om J verkligen ansåg att hon behövde dölja kroppen för M hade det varit bättre att skicka hem M utan att avslöja vad som hänt.
M berättar både i förhör och i rätten om sin chock av åsynen, hon beskriver också en reaktion i kroppen med att hon frös till inuti. - Vad hade hon att välja på i situationen? Jo, fight, flight eller freeze; med vetskapen om vad J hade gjort med T var det inte läge att vare sig försöka fly eller konfrontera en mörderska. Hennes psyke valde det sista; hon frös och stängde av i överlevnadssyfte.
Det är min tolkning och jag är medveten om att långt ifrån alla här ser den som rimlig. Helt okej.
Citat:
Kan man släpa en kropp till ett förråd över trösklar kan man också långsamt släpa ner den för trappstegen själv. Speciellt om man rullar in den i en matta. Inte upp, men ner. Då hade J inte behövt Ms hjälp med kroppen.
J säger att hon släpade ut kroppen ur badrummet själv och att hon även rullade in kroppen i lakanet. Plastsäckar ska de ha varit två om enligt J då M upplevde obehag.
J släpar sedan T nerför halva trappan innan hon ber om hjälp att bära, varvid M snubblar till och de är på väg att tappa kroppen.

Med ovanstående gissat scenario; varför bestämmer sig J plötsligt för att be M om hjälp?

1. Hon inser att en livlös kropp är tyngre än hon kunnat föreställa sig; hon blev andfådd av släpandet till förrådet bakom dörren och insåg där och då att M kunde vara till nytta ändå och hon skulle samtidigt få en hållhake på henne - kontroll i alla lägen.

2. M stiger upp och J inser att hon aldrig kan fortsätta ostört, erbjuder henne därför en hamburgare för att förse M med bränsle inför uppgiften.
Citera
2023-05-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det funkade ju.

Vad funkade inte.

TT är död nu...!
Citera
2023-05-24, 12:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du resonerar galet nu. M behandlas med metylfenidat för att eftersträva normal vakenhet, hon får ingen kick av medicinen.

Det kan vara bra att här påpeka att metylfenidat

Citat:
minskar impulsivt beteende och har en psykiskt lugnande effekt på personer diagnosticerade med ADHD.

Det har också bland annat följande vanliga biverkningar

Citat:
onormal trötthet eller dåsighet
känna sig aggressiv, upphetsad, rastlös, orolig, deprimerad, stressad, irriterad och uppvisa ett onormalt beteende, sömnsvårigheter, trötthet

Det har alltså en lugnande effekt, minskar impulsivt beteende och kan orsaka onormal trötthet såväl som sömnsvårigheter.

Här kan man hitta förklaringar såväl till varför Maja inte reagerar på vissa saker, minskat impulsivt beteende, som att hon kan ha sovit inte bara för att det var mitt i natten och hon redan hade sömnbrist utan också kan ha varit påverkad av en biverkning som ger onormal trötthet.

Ingenstans står att effekten är uppiggande.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat
Citera
2023-05-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tiden och det "orimliga" i att först dra ut, för att sedan dra in kroppen, verkar vara rättens invändningar ja.

Och tiden är ju uppenbarligen felaktig, även om själva mordet inte har behövt ta många minuter, så ska det hinnas med ett och annat innan de sätter sig i bilen.

Med det känns det möjligt att både innan och efter McD hinna dra undan/tillbaka kroppen, och inte heller ologiskt.

Maja säger att hon blir väckt av Johanna efter att hon ätit hamburgaren och lagt sig:

A 153/1167

2/12 (erkännandet av gravfridsbrottet):
"Ja, väckte Johanna dig eller?
Nej, då va det liksom, jag mådde illa och då gick jag till toan igen, eh, och jag frågade var
Tove är någonstans, och då säger Johanna att hon har gått, och eh, jag bara, ja, och eh, sen så
åker Johanna till Donken och köper mat till mig, eh sätter oss i köket, och jag slumrar till där
då vid bordet och eh, ja sedan går jag och lägger mig i sängen igen och sedan väcker Johanna
mig igen och säger att hon behöver hjälp.
Efter Donken alltså?
Mm.
Men var fanns Tove då när hon väckte dig?
Ja, när hon väckte mig då så låg hon ju på hallgolvet i ett lakan.
I ett lakan.
Mm
"
Har inte riktigt tid nu, men det finns et ställe som jag citerar från rätten ur Majas förhör, dä jag nästan tycker att hon försäger sig (typ, säger att jag frågade Johanna; var är Tove, vad hän... gick hon hem...). Hittar inte mitt inlägg, men min tanke blev ändå lite åt det hållet att Maja ändå hörde något (gräl, bråk, duns... eller mer) och sedan vaknar och frågar...

Men då uppstår ju frågan; varför skulle hon inte erkänna detta?

Ja, jag blir inte färdig med Maja.

Så håller jag även kvar vid den obesvarade frågan om var den ena av de ihoprullade mattorna som man vid första husrannsakan la märke till, tagit vägen.

Den andra är också, varför la Johanna tid på att rulla ut den som ligger under bordet? Eller när ska hon kunnat ha gjordet? Fick hon tillgång till sin lgh efter husrannsakan...kommer inte ihåg på rak arm.

För jag kan inte låta bli att tänka på att Tove ändå kan ha legat inrullad i den (och inte vindsförrådet då).

Ja jag har också undrat över mattorna precis som polisen gjorde i fup. Undersökes de?
Vår matta i vardagsrummet är 160x230 cm.
T var 1,60. Så hade ju passat som gömställe men då borde nog krimhunden markerat.
Hade J rullat ihop mattan i vardagsrummet pga renovering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in