2023-05-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Den har jag dinglat med många gånger men du kanske inte sett skärmbilderna för alla träd?

Ja exempel på det är Biome-filsystemet i iPhonen med SEGB-filerna och dess användardata som kan visa mer aktivitet än stegen. I utredningen finns som det ser ut bara användardata från knowledgec.db databasen.

Jag har även visat att stegserierna inte kan vara fram och tillbaka till ett toabesök och jag har även visat att en stegserie har minst sju tidsstämplar.

Jag har även visat att stegserien inte är validerad och att det inte finns något protokoll i fup från den ”full file system” tömning som görs.

Alla har ju rätt att diskutera i all oändlighet, men personligen tycker jag att de flesta teorierna här är överspelade sedan länge (sömnteorin var gäspig efter ett par veckor, förrådsteorin i klass med att frakta kroppen genom balkongen, om Maja varit berusad eller ej påverkar inget, enligt mig) men ovanstående stycket av Avel är rätt smarrigt ändå, det är ju något konkret.

Att Avel inte har tagit någon ställning för eller emot Majas inblandning i mordet är, i detta fall en styrka, han/hon framställer bara objektiv information som folket kan analysera, men få verkar intresserade. Mycket märkligt, är det inte relevant att Majas stegserier inte kan vara fram och tillbaka till toalettbesöket, exempelvis?

Har man en expert av Avels dignitet så borde man också uttnyttja denna. Majas nya advokat och åklagaren har garanterat djupdykt i detta redan och kommer att framföra sina teorier om stegserier vid hovrätten, var så säkra.

Now back to your regularly scheduled day bestående av Majas berusningsgrad och alla superspännande teorier om hur ljud fortplantas
Citera
2023-05-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Med ditt resonemang så vet vi ingenting om att någon var i badrummet eller att det var där som mordet begicks. Vi kan bara dra slutsatsen att vissa personer vid något tillfälle i historien har befunnit sig i badrummet, till följd av DNA som eventuellt hittats där från dessa personer.

Om du är ännu en av dessa som tror att antingen så är allt Johanna säger sant eller så är allt hon säger lögn, så får du väl tro det. Frågan jag blir lite nyfiken på då är om du tror att allt Johanna säger är sant, och att hon därmed inte har mördat Tove, eller om du tror att allt Johanna säger är lögn, och att ingen av dem därmed befann sig i lägenheten överhuvudtaget den natten. För det kan väl ändå inte vara så att Johanna talar sanning om vissa saker och ljuger om andra, eller?
Gäller inte det även för det Maja säger då? Eller är du ännu en av dessa som tror att Maja haft narkolepsi och sovit sig igenom mordet i enrummaren? Bortsett från de ggr hon var upp och käkade, gick på toan etc. etc..
Citera
2023-05-24, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Prova istället med armarna i c: a 45 graders vinkel, alltså där armarna faller naturligt om de får falla fritt bakåt när du ligger på rygg; se yogapositionen "resting pose".
Här lägger du upp dina knän över armbågslederna. Axelleden är stabiliserad med armarna längs kroppen som ni testade och styrkan i armen ökar därmed, jämfört med en arm som hänger fritt utmed sidan, en bit från kroppen.
T var förhållandevis kort, så även bukpartiet och det borde ha varit enkelt för J att försvåra andningen med att sitta över hela diafragma- och bröstpartiet, samtidigt som hennes långa ben nådde över T:s armar.
Inget jag har tänkt på, det låter sannolikt att de två ljud som har beskrivits som mindre ljudliga dunsar sekunder efteråt, har orsakats av J och påhoppet.
Det är ologisk, ja. Något som även J inser när hon yttrar sig ytterst försiktigt om hur M satt i förhållande till T. För J:s beskrivning av hur det gick till är orealistisk; M kunde aldrig ta sig över på andra sidan genom att själv sitta vid sidan om. Men J visste om badrummets begränsningar och valde långsidan för de sista orden mellan henne och T.
Summa summarum: T var medveten och arg på J in i det sista medan J gav igen utan avsikt att döda. M är på den enda plats där hon ryms och hon får med M som medgärningsperson.
Från det att de stiger in i lägenheten så ljuger J om det allra mesta; vad som med säkerhet är sant är dunsen som grannarna hörde.
J påstår att allt sker efter några minuter och i samband med visningen. Därför faller också M:s närvaro då visningen och tidpunkten har visat sig vara en lögn.
J och T har suttit i köket och diskuterat, det T kom dit för - vad gör M under tiden? Den ursprungliga redogörelsen för natten ligger med största sannolikhet närmast sanningen.
Hon vänder tvärt när sanningen ska fram och köket besöker de inte ens. Ändå valde TR och åklagare att tro på en lögnerska av stora mått, hon lär vara nöjd trots allt.
Ett rättssystem får inte slarva så här med sina medborgares frihet och utdela livstidsstraff till tonåringar som nekar och där bevisningen är bristfällig.
M hatade inte T, hon hade ingen konflikt med henne och hon hade heller inte deltagit i några mordbränder eller velat skada eller döda någon. M ska inte behöva stå till svars för J:s sjuka fantasier och upptåg. Hon berättade till sist, annars hade aldrig polisen kunnat börja utreda bränderna heller, nu kan de det tack vare M:s vittnesmål. Eller som några vill kalla det "när M slängde J under bussen." När M 17 år, låter bli att berätta för polisen är hon oansvarig och lika grym som J, när hon berättar är det också fel för då beter hon sig oschysst mot sin kompis. - Snurrigt värre, men ett utmärkt exempel på dubbelbestraffning; hur hon är gör så ska hon skuldbeläggas.

- Vad hade hänt om hon hade skvallrat dessförinnan? Hon visste mycket väl och höll därför tyst.
Att vuxna människor vill ha in tonåringar i fängelse på livstid, istället för att erbjuda humanare alternativ är bara så beklämmande att jag saknar ord. Men det är så vår verklighet ser ut nu, när gemene man tror att lösningen på våra samhällsproblem är straffskärpning. För tio år sedan hade dessa livstidsstraff ansetts inhumana.

Jag fixerade armarna på sonen längs med hans kropp genom att spänna benen vid hans armbågar, och givetvis blir det ännu hårdare tryck om man har knäna över. Men risken där kanske borde bli att detta smärtar till en gräns att man reagerar, skriker och att det borde ses vid obduktionen (mer än de blödningar som vi i nuläget inte vet riktigt var de sitter).

Ja, Johanna påstår att allt skedde direkt när de kom hem. Praktiskt för att visa att det är naturligt att gå in, att Maja är där och sedan inte iskallt beteende direkt efter med omedlbar damage control.

Nu tror väl de flesta att genom grannens version av minuter innan Johanna kommer ner och avfärd mot McD hände mordet, ca en kvart.

Att få in Maja där iinne i badrummet innan överfallet, det syns vara en samordnad genmensam akt isf, vilket skulle innebära att de måste ha pratat ihop sig. Tror det hade varit svårt, i den lilla lgh och som det verkar har ju Tove varit på Nöjet av en slump. Finns inte mycket utrymme här för planering och samordning för ett mord som sker utan skrik, och bara inom några minuter.

Jag ser allvarligt på rättens "summariska" domslut och på det livstidsdom på så lösa boliner. Jag blir iskall, och känner att man själv hade kunnat råka ut för att bli fälld på livstid här.

Nu har domstolen i sin dom inte tagit med (även om vissa föröker lägga ihop det på sådant sätt) Majas vetskap om Johannas mordbränningar, att Maja lurat med Tove från Nöjet, att Maja ska ha förståt vad som var på gång osv. Den biten har domstolen inte vägt in.

Det är naturligtvis klart att för många hade denna vetskap gjort att man inte velat att Tove skulle följa med, inte själv velat följa med, t o m varnat Tove.

Nu tror jag att Maja är väldigt naiv, lika naiv som Tove som trots varning från A*lbin ändå följer med. Och stämningen verkde ju god, även enligt Albin och filmsnutten innan.

Rätten utgår från den tidigare konflikten och börjar med händelsen i lgh, så långt allt gott.

Men sedan "väljs" indicium efter "indicium" på ett sätt som kan verka vara för att "passa in" i att "Maja är med tesen". Väldigt olyckligt att man väljer att lägga så stor vikt vid en mycket lögn- och hämndaktig persons utasaga och plocka ut en obekräftd mordtid som inte överensstämmer med åklgarens mordtid.
Citera
2023-05-24, 13:36
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ena behöver inte utesluta det andra.
Deavslutande dödliga strypningen, den är det väl ingen som ifrågasätter?

Märk väl att Tove också har ytterligare en mjukdelssvullnad på huvudet förutom det sår på huvudet som vi pratat om.

A 149/71

Punkt 44 och 45/ 91 och 92

44:an är det sår som har en halvmåneformad oregelbunden såryta på ca 3 x 05 cm i diam och ca 0,5 cm djup, som är belägen 6 cm från mittlinjen åt höger sida och 6 cm från örats övre infäste.

/77
"Inre undersökning

Huvudet"

"92. I den högra tinningmuskelns övre bakre del ses en ca 2 cm stor mjukdelsblödning motsvarande den ovanbeskrivna sårskadan nr. 44 i hårbotten."

"45. Strax nedom nr. 44 ses i bakhuvudet ett tvärorienterat ca 14 x 6 cm stort område där det kan skönjas 2 st cirka 6 respektive 5 cm i diameter stora rödaktigt missfärgade mjukdelssvullnader. Området som sin helhet är beläget med sin mittpunkt i huvudets bakre medellinje, ungefär i höjd med de yttre hörselgångarna, d v s ca 2 cm nedom ytteröronens övre infästningar."
/77
"Inre undersökning

Huvudet"

"91.Baktill i huvudsvålen ses ett ca 5 x 5 cm stort område med en diskret mjukdelsblödning motsvarande det ovanbeskrivna området nr. 45 i hårbotten.

"Tecken på färskt trubbigt våld mot:
- Bakhuvudet med en sårskada och mjukdelsblödning till höger i hårbotten (nr. 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr. 92), mjukdelsblödningar baktill i huvudsvålen (nr. 45/91) med mycket sparsamma traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen, en sårskada och mjukdelsblödning i det vänstra ögats bindehinna och fettvävnaden kring den vänstra ögongloben (nr. 101), [...]
"

Jag saknar frågor i rätten om detta, hur rättläkaren ser på dessa skador. Ett slag, två slag?

Och lite tråkigt att vi i FUP inte fick den kroppsritning man ibland har sett, med utprickade skadeområden.

Kan man misstänka att tove fått sparkar, andra slag?

Ett tydliggörande hör av den minimalistiske åklagaren hade varit bra. Inte för att bevisa att Tove har dött, utan mer hur det kunnat gått till i badrummet mer i detalj.
Att Tove haft ytterligare skador är inget som jag har ifrågasatt.
Maja kan ju eventuellt veta mer om skadornas uppkomst då hon för samsittaren berättat om grov misshandel plus strypning.
Ingen av kvinnorna berättar ju hur de andra skadorna uppstått och åklagaren ser nog ingen idé med att fråga om dessa skador då han bara lär få trams-svar.

Johanna säger väl att de tappade T i trappen så hon slog huvudet och Maja påstår att T’s huvud slog in i ett träd i skogen och på grusvägen.
Men det är ju skador som uppkommit efter döden isåfall.
Citera
2023-05-24, 13:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J sade i ett förhör att hon provade med en matta först. - Kan det ha varit den som låg inrullad i köket och som polisen rörde vid?

Har hon sagt det?

Jag har letat men ej hittat något om det.
Citera
2023-05-24, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Är det praktiskt möjligt att uttala en hel mening om någon sitter över diafragman?

Nu är ju sonen större än jag är, vältränad, så ja, han kunde prata. Men han ville inte ha mig sittande alltför länge, eftersom han fick obehagskänslor av tyngden och fastlåsningen av armarna.

Han sa om det hade varit omvänt, att han hade suttit öve mig på det viset, hade jag inte kunnat andas särskilt bra.
Citera
2023-05-24, 13:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
Alla har ju rätt att diskutera i all oändlighet, men personligen tycker jag att de flesta teorierna här är överspelade sedan länge (sömnteorin var gäspig efter ett par veckor, förrådsteorin i klass med att frakta kroppen genom balkongen, om Maja varit berusad eller ej påverkar inget, enligt mig) men ovanstående stycket av Avel är rätt smarrigt ändå, det är ju något konkret.

Att Avel inte har tagit någon ställning för eller emot Majas inblandning i mordet är, i detta fall en styrka, han/hon framställer bara objektiv information som folket kan analysera, men få verkar intresserade. Mycket märkligt, är det inte relevant att Majas stegserier inte kan vara fram och tillbaka till toalettbesöket, exempelvis?

Har man en expert av Avels dignitet så borde man också uttnyttja denna. Majas nya advokat och åklagaren har garanterat djupdykt i detta redan och kommer att framföra sina teorier om stegserier vid hovrätten, var så säkra.

Now back to your regularly scheduled day bestående av Majas berusningsgrad och alla superspännande teorier om hur ljud fortplantas

Stegräknaren i telefonen är bara ett indicium av flera som inte har gått ihop med den berättelse M lämnat. Det finns fler tunga oklarheter än hur hennes telefon registrerade steg. Telefonregistreringen märkligheter är bara en del av den förklaringsbörda M har.

Dit hör framför allt att T under sin kamp inte har skadat den som ströp, vilket i princip alltid är legio vid likartade strypmord framifrån.
Så hur kunde T sparka i väggen men inte försvara sig mot strypgreppet med sina armar?
Det blir i realiteten enbart så om Ts armar/händer samtidigts också hållits fast av någon annan - M.

Därtill kommer andra oklarheter som varför M inte hängde med J utan påstår att hon gick och la sig och varför hon inte då vaknade av alla ljud. Dessutom varför hon deltog i att dumpa kroppen och ljuga under många veckor efteråt - om hon inte deltagit i mordet.
Citera
2023-05-24, 13:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det som JJ beskriver som en knuff eller fällning kan ha varit en knuff/smäll/utfall med båda händerna mot Toves strupe.

I och med det hastiga utfallet så ramlar Tove bakåt och har i princip JJ ramlandes efter sig.

Blir en jäkla duns i huset när TVÅ personer drar i golvet samtidigt va?

Man kan jämföra kraften med när en kampsportare kastar sin motståndare och landar på.

Efter den ”strypknuffen” och fallet och fortsatta strypningen behöver JJ inte många sekunder för att Tove ska bli medvetslös.

Mellan badrummet och sovalkoven är det en badrumsdörr som står öppen mot väggen som ”bekläder” murstocken som har ytterligare en beklädnad av vägg ut mot hallen och en pil i riktning mitten av huvudänden av sängen går genom ytterligare en vägg in i köket, genom kökskåpen och sen en vägg till in i sovalkoven.

Rätt mycket dämpning i den riktningen jämfört med ”vindsgolvet” ner mot grannen under.

Typ så här är riktningen i planlösningen från badrummet till sovalkoven då:

https://gofile.io/d/Az4MaG

Pianot och två draperier i tyg icke att förglömma när man ska utvärdera hur ljudvågorna fortplantar sig i ”byggmaterialet”.

Jag tänker att man inte alls kan vara säker på den beskrivning av brottet som Johanna ger. Strypning har ju skett, och fall har nog skett.

Men allt kan ha gått till på ett mycket mer "mordiskt" sätt än Johanna vill ge sken av.

Hon kan ha haft ett tillhygge med sig. Nyinflyttad. Kanske lämnade tillbaka något från pappans gård som legat i lgh för att sätta upp tavlor, skruva i bultar tex. Det kan ha varit fall med båda två, strypning i omgångar., och vad vet vi om en ren misshandel?

Ögonskadan har inte fått någon förklaring liksom de två olika skadorna i huvudet.

Inte heller kan jag se att det är med 100 prcents säkerhet att armbågsskadorna kommer från fallet.

Läskigt med en domstol som utan att ange motiv till varför man bestämmer sig för något gått till på ett visst sätt och tro på Johanna.

Tillägg:
Och skadorna på fingrarna också.

Ja, jag la också in en bild med ritade streck på vilken väg ljudet ska kunna föras vidare in till sovalkoven. Inte lika snygg pil dock, utan suddiga röda streck.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-24 kl. 13:57. Anledning: tillägg
Citera
2023-05-24, 13:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Att Tove haft ytterligare skador är inget som jag har ifrågasatt.
Maja kan ju eventuellt veta mer om skadornas uppkomst då hon för samsittaren berättat om grov misshandel plus strypning.
Ingen av kvinnorna berättar ju hur de andra skadorna uppstått och åklagaren ser nog ingen idé med att fråga om dessa skador då han bara lär få trams-svar.

Johanna säger väl att de tappade T i trappen så hon slog huvudet och Maja påstår att T’s huvud slog in i ett träd i skogen och på grusvägen.
Men det är ju skador som uppkommit efter döden isåfall.

Nej, skadorna är inte uppkomna efter döden.

När hjärtat slutar slå, upphör blodcirkulationen och blåmärken, svullnader osv kommer inte att uppstå längre.

Ibland kan det vara svårt att avgöra, skador som skett i nära anslutning till döden, och särskilt i det här fallet kan vissa skador vara svåra att avgöra när kroppen legat ute länge, blivit angripen av djur, brand, och förmultning.

Men dessa skador är uppkomna innan döden.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-24 kl. 13:58.
Citera
2023-05-24, 14:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Läskigt med en domstol som utan att ange motiv till varför man bestämmer sig för något gått till på ett visst sätt och tro på Johanna.

Domstolen tror nog inte heller på Johanna.

Men de bedömer att den beskrivning som J lämnat stämmer bäst med övriga bevis för hur det gått till.
Det skulle rätten nog ansett vare sig J hade lämnat den berättelsen eller inte.
Nu verkar det som J dock till slut har valt att till största delen tala sanning och ta på sig den största skulden av allt kring mordet. Till 95% talar hon sannolikt sanning.

Däremot är det helt uppenbart att domstolen absolut inte tror på Maja.
Citera
2023-05-24, 14:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nej, har skrivit flera inlägg om detta nu, men vill man inte lyssna på mig så gör man gott i att googla lite om ljud. Men jag ska försöka dra det på ett annat sätt än det rent tekniska...

En vanlig innerdörr ger knappt någon ljuddämpande effekt alls i sig, kanske 20db. Ett vanligt samtal mellan två personer kanske hamnar på 55-60db. Ett sådant hörs genom en innerdörr.

Dom dunsar grannarna hörde måste ha varit någonstans runt 80-85db för att uppfattas som "chockerande", kanske ännu högre. Det finns inte ens chans i världen att en toalettdörr i ett vanligt svenskt hyreshus skulle dämpa så mycket att det inte uppfattas som mycket högljutt trots stängd dörr.

Det här med att ljudet skulle höras mer för att det "bara är en meter golv mellan"... Det spelar ingen roll hur långt det är, det är tyngden på golvet som avgör hur mycket ljud som dämpas.
Jag instämmer, du har rätt i att ljudet har nått sovalkoven. - Då är frågan; hur högt? Och om M i ett slumrande tillstånd då uppmärksammar ljudet, fast på ett undermedvetet plan där ljuden vävs in i drömmarnas värld. Det är vad som händer när vi missar upprepade alarmljud från väckarklockan; vi kan vakna till och stänga av alarmet för att sedan glömma att vi stängde av.
Även om ljuden hördes så går det inte att begära att hon borde ha räknat ut att det pågick ett mord; hon sov i en lgh hos en kompis.

T faller med huvudet i vänstra delen av badrummet, dvs längst bort i förhållande till sovalkoven och närmast ytterdörren - kan det ha haft betydelse? Jag vet inte, men inser att en stängd dörr åtminstone har dämpat det värsta oljudet åtskilliga dB.

Personligen tror jag att hon har hört ljud men varit alltför slö och ointresserad för att ta reda på varifrån ljuden kom; grannens lgh eller mera gräl mellan tjejerna som hon ville hålla sig borta från? Även om hon visste vad J var kapabel till, så förmådde hon inte att vare sig se in i framtiden eller inse att samtalet vid köksbordet skulle leda till mord; är M normalt funtad så vill hon tro på det bästa och att samtalet kunde vara ett tillfälle för tjejerna att reda ut sin konflikt.
Citera
2023-05-24, 14:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Gäller inte det även för det Maja säger då? Eller är du ännu en av dessa som tror att Maja haft narkolepsi och sovit sig igenom mordet i enrummaren? Bortsett från de ggr hon var upp och käkade, gick på toan etc. etc..

Självklart gäller detta även det som Maja säger.

Jag har under lång tid inte haft någon direkt uppfattning om Majas skuld, helt enkelt av den anledningen att det inte finns några bevis vare sig för det ena eller det andra. Det kan vara så som Johanna säger, och det kan vara så som Maja säger. Det jag däremot har ansett hela tiden, är att bevisen mot Maja inte är tillräckliga för en fällande dom. Det betyder inte att hon inte hållit fast Toves armar, bara att vi inte vet om hon gjorde det.

Däremot har jag sedan någon vecka tillbaka kommit fram till att jag tror att Maja inte var med om mordet. Jag skrev ett inlägg om detta för någon vecka sedan. Den uppfattningen grundar sig i en samlad bild av Majas alla svar i alla hennes förhör, vad hon har berättat, hur hon har berättat och även vad hon inte har berättat. I grund och botten är hennes återgivelse av skeendena före och efter mordet mycket detaljrika, men i hennes berättelse om vad som skett under själva mordet, finns nästan inga detaljer alls, och allt, eller snarare, det lilla, hon har att säga om vad som skedde då, är helt i överensstämmelse med det Johanna berättat. Det förefaller mig alltså att Maja faktiskt inte har några egna minnen av själva mordet, och bara återger det hon fått berättat för sig av Johanna. I övriga delar, där hon har varit med, är det tydligt att hon har egna minnesbilder. Hennes berättelser där är detaljrika och mer beskrivande.

Att Maja har sovit under större delen av natten håller jag inte för alls osannolikt. Varför skulle hon inte kunna ha gjort det? Klockan var två-tre på natten, hon hade druckit alkohol och hon hade sömnbrist från Göteborgsresan. Jag förstår verkligen inte varför det skulle vara så märkligt att hon sov.

Måste man ha narkolepsi för att somna klockan två på natten när man är berusad och har sömnbrist? Vad är det för folk som tror det? Seriöst!?
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-24 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in