2023-05-24, 11:55
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Absolut. Men det är inte det frågan handlar om. Jag har fina relationer med många kvinnor. Finns det ett genuskontrakt som man som kvinna blir straffad för om man bryter, av andra kvinnor? Min upplevelse är att ja det gör det.

Nej det finns inget "genuskontrakt". Alla samhällen och kulturer har normer och värderingar och om man bryter mot dem så kommer folk att titta snett på en. Det är inget märkligt, det är så kulturer fungerar. På vissa ställen äter man hundar men om du skulle äta hund här skulle folk tycka du var konstig.
Citera
2023-05-24, 12:18
Avslutad
Citat:
Självklart har min man varit föräldraledig. Jag har tagit ut delar, min man största delen.

Absolut. Men det är inte det frågan handlar om. Jag har fina relationer med många kvinnor. Finns det ett genuskontrakt som man som kvinna blir straffad för om man bryter, av andra kvinnor? Min upplevelse är att ja det gör det.
Det handlar inte om systerskap. Det handlar om att man å ena sidan vill att kvinnor ska ut ur genusnormen, samtidigt som man inte accepterar kvinnor som går utanför den. Man bedömer handlingarna efter kön. Elin i Robinson satte verkligen fingret på det i dagens avsnitt.

Sen tittar inte alla på det, men jag försöker exemplifiera i ursprungsinlägget. Min upplevelse är att många kvinnor förnekar att de dömer andra beroende på kön medans min upplevelse är att de gör vi och det är något vi behöver jobba på för att förbättra

Ja du är säkert jättemedveten och ideologist ren och har aldrig agerat på grupptryck.

Kvinnor är inte en enhetlig grupp. Du får inte ens brudar att respektera andra kvinnors äktenskap utan sånt uppmuntras på löpen i de största dagstidningarna som något naturligt.

Lycka till med att få vänsterkvinnor att sluta ge sig på Ebba nu. Jag ser fram mot dina solidariska inlägg.
Citera
2023-05-24, 12:20
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Nej det finns inget "genuskontrakt". Alla samhällen och kulturer har normer och värderingar och om man bryter mot dem så kommer folk att titta snett på en. Det är inget märkligt, det är så kulturer fungerar. På vissa ställen äter man hundar men om du skulle äta hund här skulle folk tycka du var konstig.
Jag instämmer, ”genuskontrakt” är inte ett väl valt uttryck för att beskriva vad som pågår här (kontrakt brukar ingås av parter som har en åtminstone vag uppfattning om vad de därigenom förpliktigar sig till).

Däremot är det tydligt att vi bor i ett samhälle där vi förväntas hålla oss inom ett av två genera: man eller kvinna. Det TS beskriver är ett uttryck för hur det här binära genuskravet får oss att bli poliser åt varandra och stigmatisera den som anses avvika från standarden. Det är inte bara transpersoner som får uppleva att vara på den mottagande sidan av detta, utan även cis-kvinnor som TS, som stigmatiseras av andra kvinnor när de tycker att hon inte beter sig ”kvinnligt” nog.
Senast redigerad av TurboLinda 2023-05-24 kl. 12:23.
Citera
2023-05-24, 12:43
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Motsägelsefullt. Å ena sidan säger du att det finns inget genuskontrakt, å andra sidan säger du att man tittar snett när man går utanför normen.

Så menar du att det inte finns normer baserat på kön? Genuskontrakt är ju lika med normer relaterade till kön.
Citera
2023-05-24, 12:52
Medlem
Mindbreaths avatar
Citat:
Motsägelsefullt. Å ena sidan säger du att det finns inget genuskontrakt, å andra sidan säger du att man tittar snett när man går utanför normen.

Så menar du att det inte finns normer baserat på kön? Genuskontrakt är ju lika med normer relaterade till kön.

Det finns normer kopplat till ALLT. Yrkesgrupper, etnicitet, politisk tillhörighet, dieter, kön, ålder och så vidare. Det är helt naturligt att man skapar normer, det är en del av att leva i gemenskaper. Jag ser inte poängen med att försöka plocka ut just normer kopplade till kön och försöka förklara alla problem i samhället med just dessa normer.

Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Jag instämmer, ”genuskontrakt” är inte ett väl valt uttryck för att beskriva vad som pågår här (kontrakt brukar ingås av parter som har en åtminstone vag uppfattning om vad de därigenom förpliktigar sig till).

Däremot är det tydligt att vi bor i ett samhälle där vi förväntas hålla oss inom ett av två genera: man eller kvinna. Det TS beskriver är ett uttryck för hur det här binära genuskravet får oss att bli poliser åt varandra och stigmatisera den som anses avvika från standarden. Det är inte bara transpersoner som får uppleva att vara på den mottagande sidan av detta, utan även cis-kvinnor som TS, som stigmatiseras av andra kvinnor när de tycker att hon inte beter sig ”kvinnligt” nog.

ALLA samhällen i alla tider har haft manligt och kvinnligt. Eftersom arten människa är uppdelad i kvinnor och män. Vi har olika kroppar, olika hormoner, olika behov och olika förutsättningar. Vi är bra på olika saker. Att vi skapar normer är en naturlig del i att vara människa. Vi är ett flockdjur. Utan normer att bygga gemenskaper kring skulle vi inte ha några samhällen över huvud taget.
Senast redigerad av Mindbreath 2023-05-24 kl. 12:56.
Citera
2023-05-24, 12:55
Medlem
Citat:
Det var kommentarer såsom att mamma är närmsta anknytning, barnet behöver mamma mer osv. Ofta subtila kommentarer, passivt aggressivt.
Är detta fel menar du? Och vad har det med genuskontrakt att göra? Låter mer som att du inte tål kritik.
Citera
2023-05-24, 12:58
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Det finns normer kopplat till ALLT. Yrkesgrupper, etnicitet, politisk tillhörighet, dieter, kön, ålder och så vidare. Det är helt naturligt att man skapar normer, det är en del av att leva i gemenskaper. Jag ser inte poängen med att försöka plocka ut just normer kopplade till kön och försöka förklara alla problem i samhället med just dessa normer.
En minst lika naturlig mekanism som den normbildning du beskriver är impulsen för den, som upplever sig bli orättfärdigt behandlad till det sämre pga en uppsättning normer i ett givet sammanhang, att reagera mot detta och försöka formulera en gångbar kritik mot det. Som jag förstår TS är det det sistnämnda hon är ute efter.
Citera
2023-05-24, 13:00
Avslutad
Citat:

* Inte tog ut föräldraledigheten för mina barn (har två stycken med 22 år emellan). Andra kvinnor dömde mig för att jag valde att jobba och pappa var föräldraledig. Framförallt den äldre generationen men även den yngre. Det var kommentarer såsom att mamma är närmsta anknytning, barnet behöver mamma mer osv. Ofta subtila kommentarer, passivt aggressivt.

Där har de ju dock rätt. Barn/bebisar behöver sin mamma för att bilda anknytning och bli trygga individer senare. Detta är ingen norm utan ett biologiskt/psykologiskt faktum.
Citera
2023-05-24, 13:06
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banestyrelsen
Är detta fel menar du? Och vad har det med genuskontrakt att göra? Låter mer som att du inte tål kritik.

Det är fel enligt rådande officiella paradigm.

Det är en sån sak som inte kan vara rätt om "vi" ska kunna rättfärdiga pappaledigheter m.m. Det betyder att de som säger sig tro på delad föräldraledighet måste tro att båda föräldrarna är lika lämpliga.
Citera
2023-05-24, 13:18
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
Ja du är säkert jättemedveten och ideologist ren och har aldrig agerat på grupptryck.

Kvinnor är inte en enhetlig grupp. Du får inte ens brudar att respektera andra kvinnors äktenskap utan sånt uppmuntras på löpen i de största dagstidningarna som något naturligt.

Lycka till med att få vänsterkvinnor att sluta ge sig på Ebba nu. Jag ser fram mot dina solidariska inlägg.
Ebba har inte med debatten att göra, dock är jag helt på hennes sida när det gäller den biten.

Citat:

Precis så. Anledningen till att jag använder begreppet genuskontrakt är att det tydligen är ett vedertaget begrepp.

Citat:

ALLA samhällen i alla tider har haft manligt och kvinnligt. Eftersom arten människa är uppdelad i kvinnor och män. Vi har olika kroppar, olika hormoner, olika behov och olika förutsättningar. Vi är bra på olika saker. Att vi skapar normer är en naturlig del i att vara människa. Vi är ett flockdjur. Utan normer att bygga gemenskaper kring skulle vi inte ha några samhällen över huvud taget.
Absolut. Det är dock inte riktigt det jag försöker få fram. Å ena sidan är många kvinnor feminister, å andra sidan så dömer vi andra kvinnor som inte följer normen.

Citat:
Ursprungligen postat av Banestyrelsen
Fel och fel, låt folk göra som de vill och respektera människors val.
Citat:
En minst lika naturlig mekanism som den normbildning du beskriver är impulsen för den, som upplever sig bli orättfärdigt behandlad till det sämre pga en uppsättning normer i ett givet sammanhang, att reagera mot detta och försöka formulera en gångbar kritik mot det. Som jag förstår TS är det det sistnämnda hon är ute efter.
Spot on.

Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Där har de ju dock rätt. Barn/bebisar behöver sin mamma för att bilda anknytning och bli trygga individer senare. Detta är ingen norm utan ett biologiskt/psykologiskt faktum.
Pappor fungerar precis lika bra.
Citera
2023-05-24, 13:21
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är fel enligt rådande officiella paradigm.

Det är en sån sak som inte kan vara rätt om "vi" ska kunna rättfärdiga pappaledigheter m.m. Det betyder att de som säger sig tro på delad föräldraledighet måste tro att båda föräldrarna är lika lämpliga.
Jag tror INTE på delad föräldraledighet. Jag tror på att låt varje familj avgöra vad som är bäst för dem.

Min man tog ut mestadelen av föräldraledigheten med vår 7 åring. Men guess what, jag jobbade hemifrån, flexibelt jobb. Kunde amma, vara nära och med mitt barn lika mycket som pappan.

Vi valde att göra så för om pappan jobbat, hade vårt barn bara haft en förälder hemma, nu kunde det ha två föräldrar hemma. Den modellen fungerar inte för alla, men fungerade bäst för oss.
Citera
2023-05-24, 13:28
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Även om man godtar detta påstående som ett faktum förklarar det inte varför kvinnor i en arbetsgrupp kommer med gliringar om detta till en kvinna som inte tar ut föräldraledighet. De kan omöjligt veta något om huruvida barnet i det specifika fallet får en bristande anknytning till sin mor för att hon inte tar ledigt, och om deras omsorg om barnet vore genuin skulle de inte nöja sig med att komma med passivt aggressiva kommentarer till mamman, då det ju inte löser några problem för ungen.

Det är en långt rimligare tolkning att de här kvinnorna blir provocerade av att TS avviker från en beteendestandard de har bestämt att hon ska hålla sig till, och att de nu med klumpiga metoder försöker få henne att rätta sig i ledet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in