2023-05-24, 12:29
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ojojoj, du har visst väldigt lite kunskap om fysiken kring ljud, ljudnivå, ljudtryck, ljudintensitet och hur ljud färdas genom olika medier.

En dämpning på 20dB betyder att ljudeffekten har minskat till mer än 1/64 av det ursprungliga, det mänskliga örat uppfattar en sådan effektminskning som att ljudnivån är ungefär 1/4 på andra sidan innerdörren. Alltså en en rejäl dämpning. Mycket riktigt är det också så att den som stänger en dörr gör det för att andra inte skall höra vad som sker eller sägs innanför dörren, och det fungerar som regel bra. En innerdörr dämpar alltså ljud mycket märkbart såväl objektivt som subjektivt.

Många bostadshus har problem med att stegljud hörs mycket störande i våningen under, samtidigt hörs dessa stegljud inte alls eller mycket lite i lägenheten där de uppstår. Grannen har vittnat om att sådana stegljud från Johanna hördes tydligt i deras lägenhet. Go figure.

Med all respekt för dina kunskaper men det vore toppen om du kan referera till källa på att grannen ( vilken) har hört att "sådana stegljud från Johanna" hördes tydligt i deras lägenhet. Blir lite fundersam när du skriver som du gör att grannen vittnar om att det är Johannas stegljud. Hur kan grannen veta att det är Johannas steg som hörs genom golvet? Sannolikheten för att det var Majas fotsteg grannen hörde är väl hälften?
Citera
2023-05-24, 12:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det kan vara bra att här påpeka att metylfenidat

Det har också bland annat följande vanliga biverkningar

Det har alltså en lugnande effekt, minskar impulsivt beteende och kan orsaka onormal trötthet såväl som sömnsvårigheter.

Här kan man hitta förklaringar såväl till varför Maja inte reagerar på vissa saker, minskat impulsivt beteende, som att hon kan ha sovit inte bara för att det var mitt i natten och hon redan hade sömnbrist utan också kan ha varit påverkad av en biverkning som ger onormal trötthet.

Ingenstans står att effekten är uppiggande.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Metylfenidat
Ja, rätt påpekat att en normal dosering av preparatet i kombination med alkohol däremot kan förstärka biverkningar.

Administreringsvägar och/eller överdosering kan ha en påverkan på upplevelsen, fast det är inte aktuellt i det här fallet.
Citera
2023-05-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJ är skyldig, det är bevisat och uppenbart.

MHs eventuella inblandning är emellertid oklar, MH var kanske inte ens i badrummet, det finns ingenting som överhuvudtaget ens tyder på att hon skulle ha varit det. Inom rättssystemen i Sverige har vi något som heter oskyldighetspresumtionen, som du borde känna till? Den finns för att förhindra att oskyldiga människor döms.
Fast vad är det vi har som gör att vi VET att Johanna ens var i badrummet? Jo, hennes egna utsaga. Vilken utsaga är det som påstår att Maja också var i badrummet? Jo, även det är Johannas utsaga. Med andra ord så kan vi vara lika säkra på att Johanna var där precis som att Maja var där. Eller ska vi bara tro att Johanna talar sanning i vissa delar men ljuger i andra? Att Maja påstår att hon inte var där är inte konstigt, hon vill slippa undan mord såklart. Inget konstigt alls med det.
Citera
2023-05-24, 12:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Med all respekt för dina kunskaper men det vore toppen om du kan referera till källa på att grannen ( vilken) har hört att "sådana stegljud från Johanna" hördes tydligt i deras lägenhet. Blir lite fundersam när du skriver som du gör att grannen vittnar om att det är Johannas stegljud. Hur kan grannen veta att det är Johannas steg som hörs genom golvet? Sannolikheten för att det var Majas fotsteg grannen hörde är väl hälften?

Min kommentar var en generell referens om att stegljud från Johannas lägenhet hörs ner till grannen. Pappan nämner det i förhör i FUP.
Citera
2023-05-24, 12:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja jag har också undrat över mattorna precis som polisen gjorde i fup. Undersökes de?
Vår matta i vardagsrummet är 160x230 cm.
T var 1,60. Så hade ju passat som gömställe men då borde nog krimhunden markerat.
Hade J rullat ihop mattan i vardagsrummet pga renovering?
J sade i ett förhör att hon provade med en matta först. - Kan det ha varit den som låg inrullad i köket och som polisen rörde vid?
Citera
2023-05-24, 12:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Fast vad är det vi har som gör att vi VET att Johanna ens var i badrummet? Jo, hennes egna utsaga. Vilken utsaga är det som påstår att Maja också var i badrummet? Jo, även det är Johannas utsaga. Med andra ord så kan vi vara lika säkra på att Johanna var där precis som att Maja var där. Eller ska vi bara tro att Johanna talar sanning i vissa delar men ljuger i andra? Att Maja påstår att hon inte var där är inte konstigt, hon vill slippa undan mord såklart. Inget konstigt alls med det.

Med ditt resonemang så vet vi ingenting om att någon var i badrummet eller att det var där som mordet begicks. Vi kan bara dra slutsatsen att vissa personer vid något tillfälle i historien har befunnit sig i badrummet, till följd av DNA som eventuellt hittats där från dessa personer.

Om du är ännu en av dessa som tror att antingen så är allt Johanna säger sant eller så är allt hon säger lögn, så får du väl tro det. Frågan jag blir lite nyfiken på då är om du tror att allt Johanna säger är sant, och att hon därmed inte har mördat Tove, eller om du tror att allt Johanna säger är lögn, och att ingen av dem därmed befann sig i lägenheten överhuvudtaget den natten. För det kan väl ändå inte vara så att Johanna talar sanning om vissa saker och ljuger om andra, eller?
Citera
2023-05-24, 12:41
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ojojoj, du har visst väldigt lite kunskap om fysiken kring ljud, ljudnivå, ljudtryck, ljudintensitet och hur ljud färdas genom olika medier.

En dämpning på 20dB betyder att ljudeffekten har minskat till mer än 1/64 av det ursprungliga, det mänskliga örat uppfattar en sådan effektminskning som att ljudnivån är ungefär 1/4 på andra sidan innerdörren. Alltså en en rejäl dämpning. Mycket riktigt är det också så att den som stänger en dörr gör det för att andra inte skall höra vad som sker eller sägs innanför dörren, och det fungerar som regel bra. En innerdörr dämpar alltså ljud mycket märkbart såväl objektivt som subjektivt.

Många bostadshus har problem med att stegljud hörs mycket störande i våningen under, samtidigt hörs dessa stegljud inte alls eller mycket lite i lägenheten där de uppstår. Grannen har vittnat om att sådana stegljud från Johanna hördes tydligt i deras lägenhet. Go figure.

Citat:
Min kommentar var en generell referens om att stegljud från Johannas lägenhet hörs ner till grannen. Pappan nämner det i förhör i FUP.

Man kan inte vara allt för tydlig här för det man skriver kan tas för sanning.
Citera
2023-05-24, 12:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
[/b]

Man kan inte vara allt för tydlig här för det man skriver kan tas för sanning.

Jag kan inte se något fel eller osant i något av det jag skrivit här. Sådana ljud från Johannas lägenhet hörs ner till grannen, det gäller så klart Johanna såväl som vem som helst. Om detta är vad du hänger upp dig på av allt jag skrivit, så kan jag bara tacka.
Citera
2023-05-24, 13:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Enligt dina spekulationer om att båda faller i golvet samtidigt så är det ju märkligt att J inte har några blåmärken på knäna.

Inga spår finns heller efter ett hårt tryck på halsen med endast EN HAND.
Enligt RL kan man tydligt se skador i halsens inre (djupa) muskulatur orsakat att ett kraftfullt och långvarit tryck, med fokala skador på vardera sidan av halsen.

Nej, jag tror du får acceptera rättsläkarens rapport.

Det ena behöver inte utesluta det andra.
Deavslutande dödliga strypningen, den är det väl ingen som ifrågasätter?

Märk väl att Tove också har ytterligare en mjukdelssvullnad på huvudet förutom det sår på huvudet som vi pratat om.

A 149/71

Punkt 44 och 45/ 91 och 92

44:an är det sår som har en halvmåneformad oregelbunden såryta på ca 3 x 05 cm i diam och ca 0,5 cm djup, som är belägen 6 cm från mittlinjen åt höger sida och 6 cm från örats övre infäste.

/77
"Inre undersökning

Huvudet"

"92. I den högra tinningmuskelns övre bakre del ses en ca 2 cm stor mjukdelsblödning motsvarande den ovanbeskrivna sårskadan nr. 44 i hårbotten."

"45. Strax nedom nr. 44 ses i bakhuvudet ett tvärorienterat ca 14 x 6 cm stort område där det kan skönjas 2 st cirka 6 respektive 5 cm i diameter stora rödaktigt missfärgade mjukdelssvullnader. Området som sin helhet är beläget med sin mittpunkt i huvudets bakre medellinje, ungefär i höjd med de yttre hörselgångarna, d v s ca 2 cm nedom ytteröronens övre infästningar."
/77
"Inre undersökning

Huvudet"

"91.Baktill i huvudsvålen ses ett ca 5 x 5 cm stort område med en diskret mjukdelsblödning motsvarande det ovanbeskrivna området nr. 45 i hårbotten.

"Tecken på färskt trubbigt våld mot:
- Bakhuvudet med en sårskada och mjukdelsblödning till höger i hårbotten (nr. 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr. 92), mjukdelsblödningar baktill i huvudsvålen (nr. 45/91) med mycket sparsamma traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen, en sårskada och mjukdelsblödning i det vänstra ögats bindehinna och fettvävnaden kring den vänstra ögongloben (nr. 101), [...]
"

Jag saknar frågor i rätten om detta, hur rättläkaren ser på dessa skador. Ett slag, två slag?

Och lite tråkigt att vi i FUP inte fick den kroppsritning man ibland har sett, med utprickade skadeområden.

Kan man misstänka att tove fått sparkar, andra slag?

Ett tydliggörande hör av den minimalistiske åklagaren hade varit bra. Inte för att bevisa att Tove har dött, utan mer hur det kunnat gått till i badrummet mer i detalj.
Citera
2023-05-24, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Att falla bakåt på ett badrumsgolv, skada rygg, slå i huvudet eventuellt också på ett par utstickande rör och efter det vara opåverkad av fallet...det låter inte troligt. Det är väl ingen frivillig som vill testa på det?

Vänner har sagt om J att det inte alltid synts på henne när hon är upprörd. T och J kanske satt först och pratade i köket som J uppgav i de första förhören. Lugnt på ytan, då grannarna inte hörde några upprörda röster. Men när J inte fick de svaren hon önskade av T så skred hon till verket. Sannolikheten är troligen hög att T blev överraskad. Ialla fall så kan det inte uteslutas.

Knivskarpa analyser från dig.

Ja, det lugna på ytan hos Johanna verkar inte så farligt som det är. Under ytan finns hatet och det ständiga planerandet över hur hämnden kan ske.

Läskigt som i en skräckfilm.

Tror inte att Tove såg det komma, och kanske inte heller Maja?
Citera
2023-05-24, 13:21
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är väl inte något missförstånd att MH valt att INTE anmäla sin kompis för bränder som faktiskt kunnat ta flertalet liv.
Du skriver att hon inte hade det "konsekvenstänket" och att hon inte kunde tänka det i samband med mord. Det räcker väl med att MH vet vad som kunnat ske om bränderna tagit sig (att sitta och be till gud att det ska regna eller hålla tyst om ett antal bränder är bortom allt förstånd som jag ser det).

Det fetade: Det funkade ju. Det började regna!

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad funkade inte.

TT är död nu...!
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-05-24 kl. 13:25.
Citera
2023-05-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
JJ behövde bara 10 sekunder för att täppa till halsvenen med 2 kg tryck.

Sen 5 kg tryck för att strypa ihop luftröret.

Kolla 2:50 in i klippet när han går upp i ”High mount” och sätter tryck med knäna i armhålorna och tryck med kroppen över bröstkorgen. Sen från 3:15.

Har man precis fallit på rygg där så har man inte så stor chans att freda sig innan man är låst.

Om jag har fattat det rätt så kan JJ:

Först ha knuffat/fällt Tove bakåt.

Tove kan ha landat med huvudet mot de uppstickande rören. Såret är 6 cm in från mitten av huvudet och 6 cm ovanför örat.

Sedan har JJ strypt Tove så Tove under 7-10 sekunder så Tove blir medvetslös.

JJ släpper taget då Tove förlorar medvetandet.

Tove vaknar sedan till liv efter en stund.

Omtöcknad Tove dunkar medvetet eller ”omedvetet” i vägg eller golv.

JJ tar nytt stryptag på Tove som dödar Tove.

De slag grannen hör är då mellan strypningarna.

Detta kan då ske innan eller i anslutning till 02:30, inte 02:40 som rätten fått det till.

Då är det runt 15 minuter våldet påbörjas innan JJ åker iväg med grannen. Och tio min efter att MH senast är aktiv med sin mobil.

Så kan JJ ha ”löst” detta själv med ”High Mount” och allting och ljuden och dunsarna ändå ha sin förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ett vettigt argument att om greppet är så effektivt, borde det vara ett "känt" grepp (om det är så du menar?).

Nu vet jag inget om det finns eller inte, har inte letat själv.

Tänker bara att förusättningarna var annorlunda här, inte bara det att det inte handlar om elitidrottare, utan att Tove ska enligt Johanna, fallit handlöst baklänges i golvet, och jag tror att förutsättningen för att det skulle kunna ske är att Tove var oförberedd.

Kanske är det där våra tankar skiljer sig åt?

Jag ser att många har som argument att det krävts två personer för att döda Tove, att det saknas avvärjningsskador.

I det fallet måste man liksom flera i tråden, utgår från att Tove inte blev särskilt överraskad, inte heller påverkad i särskilt stor mån av fallet och slaget mot huvudet. Jag har sett flera argumentera om såret i skallen som skvallar om en väldigt lite skada på huvudet, och att det inte finns en skallfraktur, eller hjärnblödning.

Jag har en helt annan inställning där, och tolkar inte smällen på skallen bara utefter såret, utan på den blödning som finns mellan de mjuka hjärnhinorna.

En mer klassiskt blödning efter ett fall med en hård smäll på huvudet är mellan hård hjärnhinnan och den mellersta annars. Den typen av blödning ter sig lite annorlunda, med inte sällan smygansde symtom under en längre tid. Här har vi en blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna, där det finns artärer och kärl, och typiska blödninga därifrån är det man ser när ett defekt kärl brister (aneurysm, en utbuktning med försvagad vägg) och synmtomen blir omedelbara. I det här fallet handlar det inte om en kärlmissbildning, utan om en traumatisk skada, en skada som uppstått av slag mot huvudet.

Nu var de här blödningen liten, det hade ansamlats blod vid bakdelen av skallen:

https://www.flashback.org/p84329011#p84329011

Poängen är att jag tror att de två lägren utgår från ett något litet olika scenarie, där det ena lägret tror att Tove inte var alls, eller obetydligt tagen av fallet, och kunde kämpa, borde ha kunnat om det inte var två gm, medan andra tänker sig att just de faktorer som rättsläkaren tar upp (se transkription nedan från rätten) är aktuella:

På fråga från åklagaren om avsaknad av
Rättsläkaren AL: "I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."
På fråga från Clea S.angående vilka offren är vid strypning i relation till könsfördelning hos förövaren, och att det beror på att det krävs ett visst mått av våld:
AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja finnas antingen omständigheter där offret är på något sätt inkapaciterad och helt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."
Och fortsatt från Clea, som tar upp frågan om det rättsläkaren skrivit och sänkt medvetande:
"Alexandra L: "Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns beskrivna fall med en förrövare och ett offer, där personen har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."
Jag tror att Tove kan mycket väl ha blivit tagen av fallet, och till viss del oförmögen att försvara sig såsom hon brukar, och att kunna hålla armarna fastlåsta vid kroppen av en gm inte kan jämförs med hur en kampsportare eller för den delen helt beredd och helt opåverkad person som offer skulle kunna fajtas med motstånd.

I dom flesta fall där någon stryps till döds dör offret inte av kvävning som Tove gjorde. Utan dom dör av att blodkärlen i halsen trycks åt så blodtillförseln till hjärnan blir otillräcklig. Att kväva någon till döds tar betydligt längre tid än 10 sek. Det tar flera minuter vilket också grannen vittnar om när han beskriver ljuden han hör. Just det hårda tryck som RL pratar om som skadade muskelvävnaden runt kotpelaren är bara en del av det våld T utsattes för. T s skador på ben, armar, armbågar, rygg och öga talar för att T rörde sig och kämpade och att någon behöver trycka ner/hålla fast henne.

Överlevnadsinstinkten är extremt stark och kroppen försätts i akut stress vilket leder till att pulsen ökar, andningen blir snabbare och blodgenomströmning till muskler ökar. Adrenalinet skjuter också i taket just för att öka chansen att överleva. Ett strypoffer kämpar med allt den har vilket betyder att det är både fysiskt och psykiskt krävande att strypa någon, även för en fysiskt överlägset gärningsman. För att GM inte själv ska bli skadad krävs det att offret är fysiskt underlägsen eller helt medvetslös eller fasthållen/bunden om man ska lyckas strypa någon framifrån utan att själv få någon skada

Strypning bakifrån där man använder snara/skärp/sladd eller sitt armveck är en helt annan sak. Där kan man överraska snabbt utan att själv bli skadad.

Det finns inget som tyder på att T varken skulle vara medvetslös eller bunden, och då återstår att någon hållit fast hennes armar. Kan J ha låst fast T s armar genom att använda sina ben? Nej det kan hon inte hur mycket man än vänder och vrider på det. Det har inte presenterats ett enda strypmord som gått till på detta sätt.

Vänder man istället blicken mot kampsportare för att hitta denna typ av låsning så existerar det inte heller där, trots att det finns tusentals klipp och instruktionsvideor på hur man låser en motståndares kropp så finns inget sätt att låsa båda armarna utan att använda sina egna armar.

Dom två grannarna under vittnar om att det tog 2-10 min för J att komma ner efter att sonen lämnade J s ytterdörr. Utgår man då från 5 min plus övrig tid som sonen angav passerade mellan varje del så landar man i att den höga dunsen skedde ca 8-10 min innan J lämnar adressen, alltså 02:35-02:37. Har grannen rätt i sin tidsuppfattning avslutas mordet ca 02:40.

Grannpappan hörde fotsteg från 2 person strax innan dörren öppnades första gången för att sen stängas igen (ev öppnas den en gång till). Några minuter efter detta kommer J ner för trappan. Fotstegen pappan hör stämmer bra överens med Majas stegräknare som räknar steg 02:43.
Senast redigerad av Heretic77 2023-05-24 kl. 13:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in