2023-05-24, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det senare verkar rimligt. Ett nytt scenario där
J kastar sig mot Ts hals så hon faller bakat med J snabbt över sig. Många har nog utgått från Js beskrivning av vad som hände i badrummet, även om de inte köpt allt. Men J hade drygt tre veckor på sig att nogrannt tänka igenom sin detaljrika (tillrättalagda?)'bekännelse.' Och under tiden fick hon ta del av viss bevisning/starka indicier.
Som hon kunde anpassa sin story efter.

Ja hon är t.ex väldigt snabb i rätten med att prata om hur Tove sätter fot i väggen osv så ja helt klart har hon det. Hon tonar ned våldet och det är svårt att höra det trovärdiga som rätten menar hon är. Men det bygger de ju på att hennes berättelse följer grannens vittnesmål.

Blir svårare för MH, om hon sov, att i sömnen ”matcha” ljudet av våld så där kan inte rätten bygga trovärdigheten mot andra bevis utan måste utgå från att hon ljuger för att komma undan en ”prekär” situation som de benämner det.
Citera
2023-05-24, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Precis och jag hoppas vi alla är överens om att JJ med stor sannolikhet mördade TT ensam.

Jag är inte helt överens men sannolikheten kan byggas bl.a på att JJ:s berättelse är rätt fladdrig vad gäller badrummet.
Citera
2023-05-24, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
När någon unge klampar i min trappa i parhuset, hör jag klamp. Men hos grannen låter det som att huset ska rasa då trappan är förankrad i bärande konstruktion. För övrgt är ljudisolering bra med endast höga bastoner och pianoplink som går igenom.

Och det är allmänt känt att ljud förstärks genom golvets bjälklag. I huset, där jag bodde tidigare, var det enkelt bjälklag (en byggmiss) och alla ljud förstärktes mellan våningarna. När sonen spelade tekno med mormal volym, höll jag på att gå bananas då min säng vibbrerade i rummet över. I sidled dämpas ljudet av allt som är i vägen. Så mest troligt hörs en duns betydligt mer hos grannen under än i lgh.

Om någon flyttar möbler eller går runt ovanför dig så byter du rum och då hörs inte ljuden lika tydligt så ja i ”sidled” blir det dämpat.

Och här är det flera väggar, köksinredning och piano och draperier ”i vägen”.

Och alla väcks inte av den duns även om grannarna reagerade ”starkt” på den.
Citera
2023-05-24, 07:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om någon flyttar möbler eller går runt ovanför dig så byter du rum och då hörs inte ljuden lika tydligt så ja i ”sidled” blir det dämpat.

Och här är det flera väggar, köksinredning och piano och draperier ”i vägen”.

Och alla väcks inte av den duns även om grannarna reagerade ”starkt” på den.
Nej, att M måste väckts av dunsen ser jag inte som självklart, ej heller att hon sov, men kanske hon var "väck" ändå.
Citera
2023-05-24, 07:54
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Om jag inte minns fel, berättade J att T slagit I huvudet vid flera tillfällen under dumpningen. De hade tappat T i trappan och hon hade slagit I huvudet flera gånger i skogen. Varför berättade J så detaljerat om det? Trodde hon att T hade större och värre skador i huvudet än hon hade? Varför trodde hon det?

Varför vaknade inte MH av allt oljud som fördes när mordet begicks? Till och med grannarna reagerade. Hon är lättväckt annars men just den natten ska hon alltså ha sovit som en död.
Citera
2023-05-24, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Varför vaknade inte MH av allt oljud som fördes när mordet begicks? Till och med grannarna reagerade. Hon är lättväckt annars men just den natten ska hon alltså ha sovit som en död.

När man ser övervakningsbilderna på Nöjet är det tydligt att hon inte var redlöst berusad, på tox-rapporten indikerar Maja på Ritalinsyra/Methylfenidat vilket är centralstimulantia och som påverkar vakenhet och uppmärksamhet (starkare än koffein).
Majas nykterhet kan inte bedömas utefter vanliga människor då hon har Methylfenidat i kroppen.

Det är för mycket som inte stämmer.
Citera
2023-05-24, 08:24
Medlem
Citat:
Min kommentar om konsekvenstänket gällde att M skulle koppla tidigare bränder till händelsen på Nöjet och därför förstå att något allvarligt var på gång.

Jag förstår inte vad du menar med var M skulle höra hemma. Om du menar påföljdsmässigt har jag omvärderat min tidigare inställning och landar NOG på 10 år för mord plus gravfridskränkning.

Jag anser det inte bevisat att hon deltog i själva mördandet, heller inte att hon inte deltog, och sammantaget var hon med från början till slut även om hon inte var medveten om vad som var på gång. Samma påföljd som J anser jag dock inte hon bör få, då kringbevisen mot J är robusta.

Det är knepigt, tycker jag, och är fullt tillfreds med att inte sitta i dömande sits.

Nu skrev jag om bränderna som MH visste om. Där hade ett antal personer kunnat brinna inne och det borde väl även MH förstå? Jag skrev inte att hon skulle sätta det i samband med mordet som nu har skett.

Men... om MH hade anmält sin kompis så hade JJ fått sig en näsbränna (ev straff), och då kanske inte mordet skett.
Citera
2023-05-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness

Vilket oljud, sparkarna?

Hon kanske vaknade till...
Citera
2023-05-24, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
T svimmade inte enl rättsläkaren
det är bara en trådsanning

Men hon kan ha blivit omtumlad och lite yr av slaget i huvudet.
Citera
2023-05-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Precis och jag hoppas vi alla är överens om att JJ med stor sannolikhet mördade TT ensam.
Definitivt inte käre Torsten. Det spelar ingen roll att du gjort som din tråduppgift att fria Maja och fälla Johanna, du får inte med dig allihopa.

Det fetade...hahahah.. Man skulle vilja veta bakgrunden till varför du haft den inställningen sen i oktober förra året. Har du själv blivit utsatt för Johanna kanske?
Citera
2023-05-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Definitivt inte käre Torsten. Det spelar ingen roll att du gjort som din tråduppgift att fria Maja och fälla Johanna, du får inte med dig allihopa.

Det fetade...hahahah.. Man skulle vilja veta bakgrunden till varför du haft den inställningen sen i oktober förra året. Har du själv blivit utsatt för Johanna kanske?

JJ är skyldig, det är bevisat och uppenbart.

MHs eventuella inblandning är emellertid oklar, MH var kanske inte ens i badrummet, det finns ingenting som överhuvudtaget ens tyder på att hon skulle ha varit det. Inom rättssystemen i Sverige har vi något som heter oskyldighetspresumtionen, som du borde känna till? Den finns för att förhindra att oskyldiga människor döms.
Citera
2023-05-24, 09:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Ja när det ofattbara är helt okej för en/två unga tjejer så blir man mörkrädd .
Att vilja ; kunna ; och genomföra ett mord på en jämnårig är och förblir helt sanslöst och fruktansvärt .
Vet inte om mördarna någonsin kommer veta skillnaden på vad som är rätt och vad som är fel, rent beteendemässigt, i livet ?

Så därför undran över om det verkligen vågas att ha dessa individer ute i samhället ?

Det är ju precis den frågan man bör fundera över.

Både J och M har visat prov på totalt tappad sans och vett.
Om en jämnårig kompis plötsligt är död släpar man naturligtvis inte iväg hennes kropp och gömmer den! Man ringer efter hjälp!

Inte ljuger man om det i häktesförhör under många veckor heller om man verkligen - som M påstår - plötsligt ställts inför en död T där på golvet.

Den som beter sig så, vare sig J och M tillsammans höll i T när hon dog eller om J gjorde den ensam, vilket inte är så sannolikt, ska naturligtvis inte gå omkring i samhället och riskera att göra andra livsfarligheter igen. Under väldigt lång tid bör varken J eller M få chansen att skada andra.
Senast redigerad av coli 2023-05-24 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in