2023-05-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tycker du inte det är lite märkligt att ingen kan hitta ett klipp med kampsportare som lyckats med denna låsning av händerna?

Eller en enda dom. Hur många liknande fall hade det inte funnits om det var så simpelt
Citera
2023-05-23, 19:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eller hur?

Jag testade nu med min son att klämma fast hans armar längs kroppen.

Nu är han väldigt mycket starkare och större än jag, men låsningen med mina ben var inget problem, trots att han stryrketränar.

Däremot blev det lite problem när jag skulle luta mig framåt för att ta stryptag, då behövde jag lätta på rumpan och han kunde få ut sina händer bakom mig. Där sa han att om det hade varit på riktigt, då hade han försökt riva, nypa. Men han tyckte också att det var enormt obehagligt att sitta i ett skruvstäd med en tyngd över bröstkorgen/magen.
Prova istället med armarna i c: a 45 graders vinkel, alltså där armarna faller naturligt om de får falla fritt bakåt när du ligger på rygg; se yogapositionen "resting pose".
Här lägger du upp dina knän över armbågslederna. Axelleden är stabiliserad med armarna längs kroppen som ni testade och styrkan i armen ökar därmed, jämfört med en arm som hänger fritt utmed sidan, en bit från kroppen.
Citat:
Jag tänker att den tyngd jag skulle kunna ha haft på bröstkorg/mage kunde ha varit större om våra kroppar hade varit något mer jämstora.

Något jag tänkte på är hur armarna faller om man faller handlöst bakåt. Vi har ju fallskyddsrelex. Kanske armarna var lite böjda, men också utfällda lite från kroppen?
T var förhållandevis kort, så även bukpartiet och det borde ha varit enkelt för J att försvåra andningen med att sitta över hela diafragma- och bröstpartiet, samtidigt som hennes långa ben nådde över T:s armar.
Citat:
Tänker på de nästkommande ljuden då. Antingen att Johanna slänger sig direkt över Tove, då slår hennes knän i golvet?
Inget jag har tänkt på, det låter sannolikt att de två ljud som har beskrivits som mindre ljudliga dunsar sekunder efteråt, har orsakats av J och påhoppet.
Citat:
/.../
Och att få in Maja där, hur hon ska få tag på armarna, utan att någon av dom får minsta skråma. Och så ställningen där på sidan om...

Det finns ingen logik i det här.
Det är ologisk, ja. Något som även J inser när hon yttrar sig ytterst försiktigt om hur M satt i förhållande till T. För J:s beskrivning av hur det gick till är orealistisk; M kunde aldrig ta sig över på andra sidan genom att själv sitta vid sidan om. Men J visste om badrummets begränsningar och valde långsidan för de sista orden mellan henne och T.
Summa summarum: T var medveten och arg på J in i det sista medan J gav igen utan avsikt att döda. M är på den enda plats där hon ryms och hon får med M som medgärningsperson.
Från det att de stiger in i lägenheten så ljuger J om det allra mesta; vad som med säkerhet är sant är dunsen som grannarna hörde.
Citat:
Inte heller hur Maja skulle tränga sig in i det trånga badrummet, så där lägligt och perfekt tajming. Annars skulle de ju på något sätt konfererat med varandra att Maja skulle in först och så fäller jag Tove...det låter inte troligt utan att Tove skulle ha märkt något.

Visst, Johanna skulle kunna ha sagt till Tove, typ; har du sett mitt badrum förresten? Maja gå in du först? Eh? Skulle Tove gå in då? Knuffades hon i där och Maja hängde med direkt vad som skulle göras?
J påstår att allt sker efter några minuter och i samband med visningen. Därför faller också M:s närvaro då visningen och tidpunkten har visat sig vara en lögn.
J och T har suttit i köket och diskuterat, det T kom dit för - vad gör M under tiden? Den ursprungliga redogörelsen för natten ligger med största sannolikhet närmast sanningen.
Hon vänder tvärt när sanningen ska fram och köket besöker de inte ens. Ändå valde TR och åklagare att tro på en lögnerska av stora mått, hon lär vara nöjd trots allt.
Citat:
En rekonstruktion där, hade gett svar på många frågor för rätten.
Ett rättssystem får inte slarva så här med sina medborgares frihet och utdela livstidsstraff till tonåringar som nekar och där bevisningen är bristfällig.
M hatade inte T, hon hade ingen konflikt med henne och hon hade heller inte deltagit i några mordbränder eller velat skada eller döda någon. M ska inte behöva stå till svars för J:s sjuka fantasier och upptåg. Hon berättade till sist, annars hade aldrig polisen kunnat börja utreda bränderna heller, nu kan de det tack vare M:s vittnesmål. Eller som några vill kalla det "när M slängde J under bussen." När M 17 år, låter bli att berätta för polisen är hon oansvarig och lika grym som J, när hon berättar är det också fel för då beter hon sig oschysst mot sin kompis. - Snurrigt värre, men ett utmärkt exempel på dubbelbestraffning; hur hon är gör så ska hon skuldbeläggas.

- Vad hade hänt om hon hade skvallrat dessförinnan? Hon visste mycket väl och höll därför tyst.
Att vuxna människor vill ha in tonåringar i fängelse på livstid, istället för att erbjuda humanare alternativ är bara så beklämmande att jag saknar ord. Men det är så vår verklighet ser ut nu, när gemene man tror att lösningen på våra samhällsproblem är straffskärpning. För tio år sedan hade dessa livstidsstraff ansetts inhumana.
Citera
2023-05-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Eller en enda dom. Hur många liknande fall hade det inte funnits om det var så simpelt

Ja, ett enda exempel på att detta är en fysisk möjlighet hade iaf öppnat upp för att det finns en möjlighet, om än mikroskopisk till att J bemästrat mordet på egen hand. Just nu finns inte ett enda liknande fall/dom att luta sig mot. Det går tydligen inte ens att hitta ett enda klipp på en fastlåsning av en motståndares händer på det sätt en del påstår är möjligt.

Att fortsätta att hävda att J låst T s händer med sina ben, men kan inte ens visa att det hänt en endaste gång tidigare blir ju tokigt.

På youtube finns tiotusensals klipp på olika låsningar i alla möjliga positioner. Det är bara att söka fritt och posta här om nån hittar en låsning som J påstås gjort med T s händer.

För att lyckas med denna strypning måste T varit medvetslös genom hela förloppet. Vilket alla dunsar och slag/sparkljud motbevisar.
Citera
2023-05-23, 20:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Eller hur?

Jag testade nu med min son att klämma fast hans armar längs kroppen.

Nu är han väldigt mycket starkare och större än jag, men låsningen med mina ben var inget problem, trots att han stryrketränar.

Däremot blev det lite problem när jag skulle luta mig framåt för att ta stryptag, då behövde jag lätta på rumpan och han kunde få ut sina händer bakom mig. Där sa han att om det hade varit på riktigt, då hade han försökt riva, nypa. Men han tyckte också att det var enormt obehagligt att sitta i ett skruvstäd med en tyngd över bröstkorgen/magen.

Jag tänker att den tyngd jag skulle kunna ha haft på bröstkorg/mage kunde ha varit större om våra kroppar hade varit något mer jämstora.

Något jag tänkte på är hur armarna faller om man faller handlöst bakåt. Vi har ju fallskyddsrelex. Kanske armarna var lite böjda, men också utfällda lite från kroppen?

Tänker på de nästkommande ljuden då. Antingen att Johanna slänger sig direkt över Tove, då slår hennes knän i golvet?

Det som hände när min son låg på golvet var att det blev en liten lucka (nej, jag fällde INTE honom först!) mellan armarna och kroppen, men inte tillräckligt för att sätta in benen utan att skada honom.

Allstå, den här fällningen, den blir bara för mycket att tro att det är något man bara "råkar" göra i vredesmod! Jag kan inte låta bli att känna att det här är något hon har tänkt ut i förväg. Kanske för att använda någon gång? Och då även haft i åtanke om hur man kan låsa armarna?

Vi kollade även hur det skulle se ut om armarna inte var fastlåsta. Finns inte på världskartan att Tove i liggnade ställnng med Johanna över sig ens funderar på stryptag. Man vill upp, bort, armarna vill vara på alla andra ställen än Johannas hals.

Och att få in Maja där, hur hon ska få tag på armarna, utan att någon av dom får minsta skråma. Och så ställningen där på sidan om...

Det finns ingen logik i det här.

Inte heller hur Maja skulle tränga sig in i det trånga badrummet, så där lägligt och perfekt tajming. Annars skulle de ju på något sätt konfererat med varandra att Maja skulle in först och så fäller jag Tove...det låter inte troligt utan att Tove skulle ha märkt något.

Visst, Johanna skulle kunna ha sagt till Tove, typ; har du sett mitt badrum förresten? Maja gå in du först? Eh? Skulle Tove gå in då? Knuffades hon i där och Maja hängde med direkt vad som skulle göras?

En rekonstruktion där, hade gett svar på många frågor för rätten.

Hade inte din son kunnat flytta armarna innan du låste dem? Varför skulle han ligga still och låta dig låsa hans armar?
Citera
2023-05-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tycker du inte det är lite märkligt att ingen kan hitta ett klipp med kampsportare som lyckats med denna låsning av händerna?

I kampsport så kallas den position som JJ sitter på Tove för ”The Mount” eller ”Full Mount” eller varianter på det.

Konsten att låsa motståndarens armar verkar heta grappling och förekommer då inom främst judo och brasiliansk jj osv.

”A mount which is very high up on the opponent's chest is referred to as a high mount, and a very low one on the abdomen or even thighs as a low mount. A high mount ***can be used to pin one of the opponents arms under the knee***, so as to prevent him or her from defending effectively.”

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mount_(grappling)

Om jag har förstått det rätt så är det den värsta positionen att hamna i då man dels blir väldigt försvarslös och den är är svår att komma ur.
Citera
2023-05-23, 20:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om en ung kille kan konfrontera två poliser som är utbildade i självförsvar och knuffa den ene så hen får hjärnskakning behöver inte jag fler exempel på våld där medvetandegraden sänks efter knuff.

Vill du doktorera i ämnet så står det dig fritt. Du kommer hitta en rullstolsbunden man som knuffat en kvinna och en elev som knuffat lärare osv.

Har du tänkt på att ett sådant förkastligt anfall på en polis kan ge upphov till samma reaktioner som ibland syns på fotbollsplanen eller i ishockeyrinken?
För att understryka hur totalt fel våldet har varit överdrivs ibland skadorna.

Hjärnskakningen var polisens egen upplevelse, inte fastställt av sjukvården med neurologiska undersökningar, MR etc.
Att offret=den tjänstgörande ordningsmakten uppger tydliga skadeeffekter av oberättigat våld är varken förvånande eller ens klandervärt, utan rätt mänskligt.
Den som med våld angripit och knuffat en tjänstgörande polis ska dömas hårt. Under rättegången mot mannen som knuffade polisen poängterades att polisen till och med upplevde sig ha fått en hjärnskakning.
Det kan ha berott på att det fanns en viss, förståelig, agenda att förstärka skadeeffekten för att kunna straffa förövaren ordentligt.

Det betyder därför naturligtvis inte heller att en hjärnskakning brukar ge medvetandesäkning, tvärtom är det rätt ovanligt. En sådan ovanlig medvetandepåverkan brukar också gå över på några sekunder, såvida offret inte fått inre skador inne i hjärnan. Det hittades dock inte på obduktionen av T.

Subarachnoidalblödning är inte inre hjärnskador, utan just en blödning på hjärnans yta under en av hjärnhinnorna.
Citera
2023-05-23, 20:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Blir mer och mer övertygad om att JJ mördat TT ensam.

Ifall TT sitter med total flexerade ben, låser fast armarna samt sitter med full tyngd på bröstkorgen når hon till TTs hals. TT hade dessutom mycket kort överkropp.

Du behöver naturligtvis inte göra det, men tro mig - M var med och höll fast T.
J hade aldrig klarat av det ensam utan att se ut som en slagskämpe efteråt. Inte en chans!
Citera
2023-05-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I kampsport så kallas den position som JJ sitter på Tove för ”The Mount” eller ”Full Mount” eller varianter på det.

Konsten att låsa motståndarens armar verkar heta grappling och förekommer då inom främst judo och brasiliansk jj osv.

”A mount which is very high up on the opponent's chest is referred to as a high mount, and a very low one on the abdomen or even thighs as a low mount. A high mount ***can be used to pin one of the opponents arms under the knee***, so as to prevent him or her from defending effectively.”

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mount_(grappling)

Om jag har förstått det rätt så är det den värsta positionen att hamna i då man dels blir väldigt försvarslös och den är är svår att komma ur.

Ja precis. Om den som sitter på lyckas låsa motståndarens armar, så slår den ut den liggande personen genom slag i ansiktet direkt. Men som jag påtalat tidigare är det väldigt ovanligt och dom gånger det lyckas, varar greppet ett par sekunder. Det är ett grepp som den liggande kommer ur ganska enkelt.

Här en är video som demonstrerar hur man behåller en mount position.
https://www.youtube.com/watch?v=r2GvPjrr2p0
Citera
2023-05-23, 21:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du skriver "det konsekvenstänket tror jag inte att M har".

Om M inte förstår vad JJ.s bränder kan ställa till med... så idiotförklarar du M.

Var tycker du att hon hör hemma om hon nu skulle slippa ifrån det som TR föreslagit i sin dom?
Min kommentar om konsekvenstänket gällde att M skulle koppla tidigare bränder till händelsen på Nöjet och därför förstå att något allvarligt var på gång.

Jag förstår inte vad du menar med var M skulle höra hemma. Om du menar påföljdsmässigt har jag omvärderat min tidigare inställning och landar NOG på 10 år för mord plus gravfridskränkning.

Jag anser det inte bevisat att hon deltog i själva mördandet, heller inte att hon inte deltog, och sammantaget var hon med från början till slut även om hon inte var medveten om vad som var på gång. Samma påföljd som J anser jag dock inte hon bör få, då kringbevisen mot J är robusta.

Det är knepigt, tycker jag, och är fullt tillfreds med att inte sitta i dömande sits.
Citera
2023-05-23, 21:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Blir mer och mer övertygad om att JJ mördat TT ensam.

Ifall TT sitter med total flexerade ben, låser fast armarna samt sitter med full tyngd på bröstkorgen når hon till TTs hals. TT hade dessutom mycket kort överkropp.

Den som ströp T gjorde det med mycket stor kraft bakom greppet, sannolikt la hon en del av sin kroppstyngd med raka armar mot greppet om Ts hals.

Den som satt på T kunde visserligen nog nå Ts hals om hon samtidigt satt så att hon kunde korsa sina ben över Ts ben - men hon kunde då inte lägga kroppstyngden på strypgreppet.
Som hon bevisligen har gjort av fynden på Ts halsskador.
Inte heller kunde hon hålla i Ts armar eller låsa fast armarna med sina ben utan att T fick loss dem.

I min bild av mordet håller M i Ts armar som är vinklade uppåt och sitter själv ovanför eller bredvid Ts huvud. J lutar sig över T och trycker med sin kroppstyngd hårt ner båda sina händers strypgrepp mot Ts hals med raka armar. För att också hålla Ts överkropp stilla så T inte har en chans att försöka resa sig, åla sig eller lyfta huvudet.
Det enda motstånd T kan uppbringa i det läget är att sparka med benen. Och det gör hon 5-10 gånger.

Om Ts kropp låg snett i vänstra delen av badrummet, efter att först ha fallit mot duschstängerna på golvet, finns det gott om plats för både M och J att hålla fast och strypa T.

Det är inte så att Js strypgrepp med händer och fingrar helt runt Ts hals har dödat T.
Ts hals har, av skadorna att döma, tryckts ner mot golvet med Js händer i ett grepp framifrån. Baksidan av Ts hals har legat mot golvet och trycket från strypgreppet har komprimerat Ts hals framifrån och från sidorna, men inte hela varvet runt. Därför har den som ströp också lagt sin kroppstyngd på strypgreppet för att pressa ytterligare.
Senast redigerad av coli 2023-05-23 kl. 21:54.
Citera
2023-05-23, 21:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Bra att du påminner.
Ja, det också.

Med tanke på att det inte heller har varit ett inledande skrik från Tove, iaf inte som grannarna har hört, tänker jag att Tove blev totlat överrumplad och vid fallet måst tappat något av den vanliga försvarsförmågan vad gäller både skrik och kraft.

Nä, istället säger hon lite aggressivt; vad f-n håller ni på med?

Låter det sannolikt?

Och så tar hon ett stryptag på Johanna istället för att slå sig fri?
Är det praktiskt möjligt att uttala en hel mening om någon sitter över diafragman?
Citera
2023-05-23, 21:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du behöver naturligtvis inte göra det, men tro mig - M var med och höll fast T.
J hade aldrig klarat av det ensam utan att se ut som en slagskämpe efteråt. Inte en chans!

Johanna gav en redan berusad Tove ett hårt slag i bakhuvudet så att hon stöp handlöst i backen, och sedan ströp hon henne med ett mycket kraftigt grepp. Tro mig, Tove hade aldrig en chans ens att försvara sig. Inte en chans!

Johanna hade planerat sitt dåd noggrant i förväg, visste precis vad hon skulle göra, och behövde inte någons hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in