2023-05-23, 22:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eller att T var fasthållen så hon inte kunde försvara sig, samtidigt som någon ströp henne så hon inte kunde skrika?

Att han tror sig höra fotsteg från två personer precis innan dörren öppnas, samtidigt som Majas stegräknare går igång talar ju också för att det var två aktiva personer minuter efter mordet.
Fotstegen beskrevs som hastiga. Om vi nu tänker oss in i att J faktiskt drog ut T ur badrummet direkt efteråt och ut till förrådet, av tidigare nämnda skäl, så har dessa steg förmodligen varit både korta och snabba och kunnat låta som flera personer i rörelse.

Han borde mena att fotstegen hörs i samband med att dörren öppnas eller strax efteråt, inte innan när dörren fortfarande är stängd.

Backar vi TR:s påstående för första dunsen med tio min så borde stegen ha hörts runt 02:38, plus minus ett par minuter. Säg att hela proceduren tar två min, då är hon inne i lägenheten igen 02:40. M vaknar eventuellt av oljudet ute i hallen, går upp 02:42 och ingen T är där.

Så jag kan inte hålla med om att M:s stegräknare går igång samtidigt. M säger att hon går tillbaka efter mobilen i sängen när J har lämnat lgh och att hon strax innan har mött J i hallen, påklädd.

02:45 och 02:46 lämnar T:s och J:s mobiler lgh så M:s stegräknare och vad som sker dessförinnan är förenligt med M:s redogörelse.
Citera
2023-05-23, 23:00
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men man kan ju faktiskt inte avfärda ett sannolikt händelseförlopp där M höll i Ts armar - för att det inte ger upphov till armbågsskadorna, som i sin tur mest troligt uppkommit tidigare genom ett fall?

För de som tappat förmågan till objektivitet är allt sannolikt förutom att MH hållit fast armarna.
Citera
2023-05-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom jag utgick från att sitta delvis på magen/bröstkorgen (och inte bara högst upp vid bröstkorgen) räckte inte armarna till för att nå halsen för att få till ett tillräckligt bra grepp utan att jag måste lyfta på rumpan och stå på knäna. Som sagt, sonen är betydligt längre än jag.

Det var också så att om jag satt "för" högt upp, så nådde inte benen ner för att täcka och låsa armarna lika bra. Jag tror dock att Johanna är något längre än Toves 160 cm, vilket gör att deras kroppar inte lider av denna längdskillnad, som ju också inebär att hans armar är långa i förhållande till mina andra mått (kunde typ nypa mig i rumpan).

Jag läste någonstans för en tid sedan om det kg-tryck som krävdes för att åstadkomma åtsnörning av en halsartär. Ångrar att jag inte citerade det, men det var ett så enormt trcyk som krävdes, och den siffra som nämnes kändes helt bisarr. Tänkte att jag inte kunde ge mig in i den debatten. Men nu när jag ser dina siffror här, blir det mer begripligt.

Jag tror inte att Maja kan ha behövts, och så snart Johanna fått sina händer runt halsen, och även kunnat använda sin kroppstyngd, tyngdöverföring till halsen, har Maja varit helt överflödig.

Det är nog en väsentligt skillnad mot att strypa en stående person, som inte har farit i backen, inte slagit i huvudet och som har sina ben på marken/golvet, utan den tyngdkraften som kroppsvikten har.

Jag är ganska inne på

Det som JJ beskriver som en knuff eller fällning kan ha varit en knuff/smäll/utfall med båda händerna mot Toves strupe.

I och med det hastiga utfallet så ramlar Tove bakåt och har i princip JJ ramlandes efter sig.

Blir en jäkla duns i huset när TVÅ personer drar i golvet samtidigt va?

Man kan jämföra kraften med när en kampsportare kastar sin motståndare och landar på.

Efter den ”strypknuffen” och fallet och fortsatta strypningen behöver JJ inte många sekunder för att Tove ska bli medvetslös.

Mellan badrummet och sovalkoven är det en badrumsdörr som står öppen mot väggen som ”bekläder” murstocken som har ytterligare en beklädnad av vägg ut mot hallen och en pil i riktning mitten av huvudänden av sängen går genom ytterligare en vägg in i köket, genom kökskåpen och sen en vägg till in i sovalkoven.

Rätt mycket dämpning i den riktningen jämfört med ”vindsgolvet” ner mot grannen under.

Typ så här är riktningen i planlösningen från badrummet till sovalkoven då:

https://gofile.io/d/Az4MaG

Pianot och två draperier i tyg icke att förglömma när man ska utvärdera hur ljudvågorna fortplantar sig i ”byggmaterialet”.
Citera
2023-05-23, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Sen hade väl Tove en skada i ena ögat (intryckt om jag minns rätt) då kan man ju undra hur det uppkommit?

Ja fy det är fruktansvärt
Kan det vara nån av tjejerna som klämt till med en tumme i ögat?
Jag minns inte vad rättsläkaren sa om det
Jag tror fortfarande att de va två
en ovanför eller på sidan av T huvud
Allt för att hålla T still och tyst
Citera
2023-05-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Första yt-videon jag får upp så säger instruktören "obviously you want to control the guy before you mount, don't just get to mount and control that way", och när jag tittar på hur det går till finns det inte en chans i helvetet att en helt vanlig hästtjej från Vetlanda ska kunna göra så mot en fotbollstjej i samma ålder och inte mycket mindre muskelmassa utan att få en enda skada själv.

Förutom det så blir det uppenbart när man kollar ett par videor att det inte går att strypa någon medan man sitter över bröstkorgen, eftersom man då måste släppa tyngden från bålen på motståndaren, varpå denne får momentum att krångla sig ur greppet. Det går inte heller att hålla fast armarna mot kroppen på offret, för då kommer man inte åt halsen. Jag kan inte hitta ETT ENDA KLIPP där armarna är låsta och halsen är öppen för strypning.

All in all, värt att kolla på, fullständiga fantastier från alla som påstår att det kan ha gått till på detta vis.

Anledningen till att du inte hittar några klipp är att proffsen löser detta med bättre metoder än att låsa armarna på det viset.

De kan liksom inte lära ut att du är anfallaren i en självförsvarskurs och i kampsport finns det mer effektiva metoder som sagt.

I Vetlanda tar man det man har till buds. Se mitt förra inlägg för detaljer. Raseri och överraskning kommer man långt med och man behöver bara hinna strypa 7-10 sekunder för att Tove ska bli medvetslös och då behövs inget fasthållande.

Som du läser här så är det fullt möjligt att låsa en arm med benet:

”A high mount can be used to pin one of the opponents arms under the knee, so as to prevent him or her from defending effectively.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mount_(grappling)

Håller du den andra armen med din hand så kan du lägga 30 kg tryck med bara din ENA hands grepp och sen mer kroppsvikt på det så har du 30-50 kg tryck direkt på luftröret. Då blir det kras. Men alltså medvetslöshet redan från 7-10 sekunder.

Och då ligger alltså en arm under ditt knä och en är fasthållen med din andra arm.

Det dödande stryptaget kan sedan ha tagits med båda händerna när Tove är medvetslös.

För att få extra tryck i en strypning från Mount så kan man lägga ena handen mot halsen och den andra handen greppar runt handleden och så lägger man all kraft mot strupen med den stöttade handen. Då går det fort.
Citera
2023-05-23, 23:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
För de som tappat förmågan till objektivitet är allt sannolikt förutom att MH hållit fast armarna.

Hade du inte förlorat din förmåga till objektivitet, så hade du sett att de som inte förlorat sin objektiva förmåga ser inte bara att det är möjligt att MH höll fast armarna, utan också att det är möjligt att hon inte gjorde det. Rent objektivt finns inga bevis för att hon gjorde det. Objektiv bevisning för Majas deltagande i mordet skulle innebära att det finns absolut bevisning för saken. Men det gör det inte.

Jag tror inte jag sett att någon av oss som anser att bevisen mot Maja inte är tillräckliga, skulle ha påstått att det inte är möjligt att hon hållit fast armarna. Däremot så påstår flera av de som anser att hon skall fällas att det är helt omöjligt att hon inte gjort det. Det är rätt uppenbart vilken grupp som för länge sedan förlorat sin förmåga till objektivitet.
Citera
2023-05-23, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Man behöver inte ”filma” i rätten när man beskriver upplevd känsla av yrsel och medvetande sänkning. efter en misshandels knuff. Men man kan ju lätt bre på lite i detaljer, styrka och tidsrymd.
En hjärnskakning - commotio, är en subjektiv upplevelse. Inget som prover, röntgen eller magnetkamera visar. De flesta commotio patienter har inte blivit medvetslösa.

Tänk på alla boxare som får enormt många slag mot huvudet, ibland med skelettsprickor, utan att de blir medvetslösa. De förlorar först matchen när de legat still i 10 sekunder. Men de ligger sällan kvar i flera minuter - trots att de slag proffsboxare får ta emot sannolikt kan döda oss vanliga.

Det vore väldigt anmärkningsvärt om T skulle blivit fullständigt orörlig och medvetslös av fallet. Oerhört ovanligt med tanke på att inte heller fynd efter sådana skador återfanns inne i hennes hjärna vid obduktionen.
Sparkljuden blir också helt oförklarliga liksom de skador T hade på kroppen efter tumultet.

Det blir väldigt många oklarheter som saknar en logisk och rimlig förklaring.
Däremot blir allt tydligt klarlagt om M och J höll fast T som försökte kämpa emot och sparka.

Om en boxare eller polis blir lite ”yra i mössan” så kan nog Tove bli det också.

Tillfällig förvirring kan behöva några sekunder att återhämta sig ifrån och det behövs inte många sekunder utöver det för att man ska vara medvetslös efter strypning som kan påbörjas efter den.

En förklaring till den anmärkningsvärt höga dunsen kan vara att båda faller i golvet samtidigt. JJ ovanpå Tove så hon på så sätt kan börja strypa innan Tove fattat styrkan, detaljerna och tidsrymden där.
Citera
2023-05-23, 23:31
Medlem
Jag förstår inte varför det är så mycket prat om att det är självklart att M skulle hållt I händerna?

De rättsläkaren sagt om de 2 mgms olika presenterade historier är väl att Js historia att M hållt händerna inte på något sätt är mer sannolikt än att hon inte gjort det? Så tolkade jag det utefter att läst förhör och lyssnat på rättegången. Eller har jag missat nåt?

Det är uppenbart och tom konstaterat att ingen av dem är pålitliga/sanningsenliga så hur skulle rätten kunna konstatera vem som ljuger och vart? Det ser jag som osannolikt.

Dessutom har grannen angett att det är 1 "toksmäll" och efter det dividerar man och bestämmer att man ska gå upp. På vägen uppkommer 2-3 ytterligaredunsar/smällar (lite olika benämningar vid olika förhör)

Av den beskrivningen skulle jag vilja se någon presentera scenario på detta.. framförallt från åklagare respektive Js försvar.
Citera
2023-05-23, 23:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om en boxare eller polis blir lite ”yra i mössan” så kan nog Tove bli det också.

Tillfällig förvirring kan behöva några sekunder att återhämta sig ifrån och det behövs inte många sekunder utöver det för att man ska vara medvetslös efter strypning som kan påbörjas efter den.

En förklaring till den anmärkningsvärt höga dunsen kan vara att båda faller i golvet samtidigt. JJ ovanpå Tove så hon på så sätt kan börja strypa innan Tove fattat styrkan, detaljerna och tidsrymden där.

Håller med om att det nog är troligt att dusen/dunsarna härstamat inte bara från att T föll.
Och visst kan T blivit lätt påverkad av fallet bakåt när hon slog i huvudet, så pass att hon var lättare att ta strypgrepp på.

Men ditt resonemang tidigare om att några sekunders strypning gjort T direkt medvetslös, tror jag inte stämmer.
Det är mycket ovanligt att någon blir medvetslös så pass fort - därför att carotisartärerna sitter på halsens sidor och ligger djupt, under carotisvenerna, och som kraftiga tjockväggiga artärer med högt tryck inte så lätt totalkomprimeras.

Istället dör folk, som även gäller för T , av kvävning dvs brist på syre i lufttillförseln.
Ts halsvener hade skadats under strypningen vid obduktionen, men sannolikt inte med dubbelsidig totalkompression av båda lillfingertjocka carotisartärerna samtidigt, vilket torde krävas för att medvetslöshet ska inträda på några sekunder.

Att manuellt strypa någon till döds är något som tar flera minuter och anses innebära stor plåga och dödsångest för offret, just för att medvetslöshet inte inträder förrän efter 1-3 minuter. Att det också gäller i detta fall vittnar sparkljuden om.
Senast redigerad av coli 2023-05-23 kl. 23:57.
Citera
2023-05-23, 23:36
Medlem
Citat:

En förklaring till den anmärkningsvärt höga dunsen kan vara att båda faller i golvet samtidigt. JJ ovanpå Tove så hon på så sätt kan börja strypa innan Tove får styrkan, detaljerna och tidsrymden där.

Case closed Maja är oskyldig och Johanna är ensam mördare, vilken jävla tur att Maja var så kanonfull i en etta så att hon inte märkte kampen mellan Tove och Johanna men hon vaknar tydligen lätt när hon är kissnödig och måste besöka toaletten för att både kissa och spy.

Men det kanske är så för svagbegåvade med låg IQ
Citera
2023-05-23, 23:37
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja fy det är fruktansvärt
Kan det vara nån av tjejerna som klämt till med en tumme i ögat?
Jag minns inte vad rättsläkaren sa om det
Jag tror fortfarande att de va två
en ovanför eller på sidan av T huvud
Allt för att hålla T still och tyst

Jag läser rapporten från rättsmedicinalverket as we speak, men där står inget om någon skada på något av ögonen.

Känsliga läsare varnas, så jag sätter spoil-klammer nedan

Citera
2023-05-23, 23:38
Medlem
Citat:
Anledningen till att du inte hittar några klipp är att proffsen löser detta med bättre metoder än att låsa armarna på det viset.

De kan liksom inte lära ut att du är anfallaren i en självförsvarskurs och i kampsport finns det mer effektiva metoder som sagt.

I Vetlanda tar man det man har till buds. Se mitt förra inlägg för detaljer. Raseri och överraskning kommer man långt med och man behöver bara hinna strypa 7-10 sekunder för att Tove ska bli medvetslös och då behövs inget fasthållande.

Som du läser här så är det fullt möjligt att låsa en arm med benet:

”A high mount can be used to pin one of the opponents arms under the knee, so as to prevent him or her from defending effectively.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mount_(grappling)

Håller du den andra armen med din hand så kan du lägga 30 kg tryck med bara din ENA hands grepp och sen mer kroppsvikt på det så har du 30-50 kg tryck direkt på luftröret. Då blir det kras. Men alltså medvetslöshet redan från 7-10 sekunder.

Och då ligger alltså en arm under ditt knä och en är fasthållen med din andra arm.

Det dödande stryptaget kan sedan ha tagits med båda händerna när Tove är medvetslös.

För att få extra tryck i en strypning från Mount så kan man lägga ena handen mot halsen och den andra handen greppar runt handleden och så lägger man all kraft mot strupen med den stöttade handen. Då går det fort.

Jag börjar med att ignorera det om att proffs har blablabla, för JJ är inget proffs. Hon är en rätt vanlig hästtjej från mellersta Småland.

Så. Du menar alltså att JJ FÖRST kvävt TT med sin kropp, och SEDAN strypt henne? Vad finns det för stöd för det från obduktionen (jag tolkar utlåtandet som att RL menar att det är möjligt att trycket över bröstkorgen "förvärrat" situationen för TT, inget om att det i sig skulle ha åsamkat medvetslöshet)? Och varför skulle JJ bete sig på det viset, det är ju ett mycket tungt sätt att mörda nån på när man inte behöver det? Och finns det några beskrivna fall där en GM strypt en medvetslös person till döds med sina bara händer?

Förutom det fullständigt osannolika i ovanstående, varför hinner inte TT skada JJ med sin fria hand under den stund hon har på sig? Och hur kommer ens JJ i position att låsa TTs ena arm?

Du får förstå att för oss som inte bestämt oss i förväg om vad det är som har hänt så låter det här... Dumt. Sökt. Fantasifullt. Och lite flamsigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in