Citat:
I kampsport så kallas den position som JJ sitter på Tove för ”The Mount” eller ”Full Mount” eller varianter på det.
Konsten att låsa motståndarens armar verkar heta grappling och förekommer då inom främst judo och brasiliansk jj osv.
”A mount which is very high up on the opponent's chest is referred to as a high mount, and a very low one on the abdomen or even thighs as a low mount. A high mount ***can be used to pin one of the opponents arms under the knee***, so as to prevent him or her from defending effectively.”
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mount_(grappling)
Om jag har förstått det rätt så är det den värsta positionen att hamna i då man dels blir väldigt försvarslös och den är är svår att komma ur.
Konsten att låsa motståndarens armar verkar heta grappling och förekommer då inom främst judo och brasiliansk jj osv.
”A mount which is very high up on the opponent's chest is referred to as a high mount, and a very low one on the abdomen or even thighs as a low mount. A high mount ***can be used to pin one of the opponents arms under the knee***, so as to prevent him or her from defending effectively.”
Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mount_(grappling)
Om jag har förstått det rätt så är det den värsta positionen att hamna i då man dels blir väldigt försvarslös och den är är svår att komma ur.
Första yt-videon jag får upp så säger instruktören "obviously you want to control the guy before you mount, don't just get to mount and control that way", och när jag tittar på hur det går till finns det inte en chans i helvetet att en helt vanlig hästtjej från Vetlanda ska kunna göra så mot en fotbollstjej i samma ålder och inte mycket mindre muskelmassa utan att få en enda skada själv.
Förutom det så blir det uppenbart när man kollar ett par videor att det inte går att strypa någon medan man sitter över bröstkorgen, eftersom man då måste släppa tyngden från bålen på motståndaren, varpå denne får momentum att krångla sig ur greppet. Det går inte heller att hålla fast armarna mot kroppen på offret, för då kommer man inte åt halsen. Jag kan inte hitta ETT ENDA KLIPP där armarna är låsta och halsen är öppen för strypning.
All in all, värt att kolla på, fullständiga fantastier från alla som påstår att det kan ha gått till på detta vis.