2023-05-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I kampsport så kallas den position som JJ sitter på Tove för ”The Mount” eller ”Full Mount” eller varianter på det.

Konsten att låsa motståndarens armar verkar heta grappling och förekommer då inom främst judo och brasiliansk jj osv.

”A mount which is very high up on the opponent's chest is referred to as a high mount, and a very low one on the abdomen or even thighs as a low mount. A high mount ***can be used to pin one of the opponents arms under the knee***, so as to prevent him or her from defending effectively.”

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mount_(grappling)

Om jag har förstått det rätt så är det den värsta positionen att hamna i då man dels blir väldigt försvarslös och den är är svår att komma ur.

Första yt-videon jag får upp så säger instruktören "obviously you want to control the guy before you mount, don't just get to mount and control that way", och när jag tittar på hur det går till finns det inte en chans i helvetet att en helt vanlig hästtjej från Vetlanda ska kunna göra så mot en fotbollstjej i samma ålder och inte mycket mindre muskelmassa utan att få en enda skada själv.

Förutom det så blir det uppenbart när man kollar ett par videor att det inte går att strypa någon medan man sitter över bröstkorgen, eftersom man då måste släppa tyngden från bålen på motståndaren, varpå denne får momentum att krångla sig ur greppet. Det går inte heller att hålla fast armarna mot kroppen på offret, för då kommer man inte åt halsen. Jag kan inte hitta ETT ENDA KLIPP där armarna är låsta och halsen är öppen för strypning.

All in all, värt att kolla på, fullständiga fantastier från alla som påstår att det kan ha gått till på detta vis.
Citera
2023-05-23, 22:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så polisen ”filmade” menar du?

Om jag fattat det rätt så bärs hockeyspelare och fotbollspelare ut rätt ofta pga riktiga hjärnskakningar också.

Bl.a här kan du läsa om problematiken. Hittar ingen liknande för poliser:

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1567475/FULLTEXT01.pdf

Man behöver inte ”filma” i rätten när man beskriver upplevd känsla av yrsel och medvetande sänkning. efter en misshandels knuff. Men man kan ju lätt bre på lite i detaljer, styrka och tidsrymd.
En hjärnskakning - commotio, är en subjektiv upplevelse. Inget som prover, röntgen eller magnetkamera visar. De flesta commotio patienter har inte blivit medvetslösa.

Tänk på alla boxare som får enormt många slag mot huvudet, ibland med skelettsprickor, utan att de blir medvetslösa. De förlorar först matchen när de legat still i 10 sekunder. Men de ligger sällan kvar i flera minuter - trots att de slag proffsboxare får ta emot sannolikt kan döda oss vanliga.

Det vore väldigt anmärkningsvärt om T skulle blivit fullständigt orörlig och medvetslös av fallet. Oerhört ovanligt med tanke på att inte heller fynd efter sådana skador återfanns inne i hennes hjärna vid obduktionen.
Sparkljuden blir också helt oförklarliga liksom de skador T hade på kroppen efter tumultet.

Det blir väldigt många oklarheter som saknar en logisk och rimlig förklaring.
Däremot blir allt tydligt klarlagt om M och J höll fast T som försökte kämpa emot och sparka.
Senast redigerad av coli 2023-05-23 kl. 22:54.
Citera
2023-05-23, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja precis. Om den som sitter på lyckas låsa motståndarens armar, så slår den ut den liggande personen genom slag i ansiktet direkt. Men som jag påtalat tidigare är det väldigt ovanligt och dom gånger det lyckas, varar greppet ett par sekunder. Det är ett grepp som den liggande kommer ur ganska enkelt.

Här en är video som demonstrerar hur man behåller en mount position.
https://www.youtube.com/watch?v=r2GvPjrr2p0

JJ behövde bara 10 sekunder för att täppa till halsvenen med 2 kg tryck.

Sen 5 kg tryck för att strypa ihop luftröret.

Kolla 2:50 in i klippet när han går upp i ”High mount” och sätter tryck med knäna i armhålorna och tryck med kroppen över bröstkorgen. Sen från 3:15.

Har man precis fallit på rygg där så har man inte så stor chans att freda sig innan man är låst.

Om jag har fattat det rätt så kan JJ:

Först ha knuffat/fällt Tove bakåt.

Tove kan ha landat med huvudet mot de uppstickande rören. Såret är 6 cm in från mitten av huvudet och 6 cm ovanför örat.

Sedan har JJ strypt Tove så Tove under 7-10 sekunder så Tove blir medvetslös.

JJ släpper taget då Tove förlorar medvetandet.

Tove vaknar sedan till liv efter en stund.

Omtöcknad Tove dunkar medvetet eller ”omedvetet” i vägg eller golv.

JJ tar nytt stryptag på Tove som dödar Tove.

De slag grannen hör är då mellan strypningarna.

Detta kan då ske innan eller i anslutning till 02:30, inte 02:40 som rätten fått det till.

Då är det runt 15 minuter våldet påbörjas innan JJ åker iväg med grannen. Och tio min efter att MH senast är aktiv med sin mobil.

Så kan JJ ha ”löst” detta själv med ”High Mount” och allting och ljuden och dunsarna ändå ha sin förklaring.
Citera
2023-05-23, 22:31
Medlem
Hade jag vaknat och sett ett lik i hallen (eller om hon nu blev väckt av JJ?)hade nog jag iallafall gett ifrån mig ett skrik..men inte ens det kom från MH.
Citera
2023-05-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Man får ont i magen när man tänker på vad de utsatt T för
Hur kan man ens tänka tanken på att M ska frias
Stackars Toves anhöriga som ska behöva lyssna på de sk experter som vill släppa henne fri

Ja det vete fan hur vissa tänker här inne, snart så är det väl något ljushuvud som påstår att Maja inte ens var närvarande när Tove mördades.
Citera
2023-05-23, 22:35
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om M höll armarna som du beskrivit, kommer inte armbågarna i golvet.

Själva olecarnon - den utstickande knölen på varje armbåge kommer inte mot golvet om inte armarna är vinklade snett åt sidan, det är sant. Men varför måste olecranon nudda golvet?

Ts armbågsskador, uppgav ju rättsläkaren, hade större sannolikhet för att ha uppkommit genom fallet bakåt än att härstamma från att armarna hållits fast. Om M höll fast Ts armar/händer efter att J ”fällt” T till golvet, fanns ju redan armbågsskadorna.
Citera
2023-05-23, 22:40
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Själva olecarnon - den utstickande knölen på varje armbåge kommer inte mot golvet om inte armarna är vinklade snett åt sidan, det är sant. Men varför måste olecranon nudda golvet?

Ts armbågsskador, uppgav ju rättsläkaren, hade större sannolikhet för att ha uppkommit genom fallet bakåt än att härstamma från att armarna hållits fast. Om M höll fast Ts armar/händer efter att J ”fällt” T till golvet, fanns ju redan armbågsskadorna.
OM ja, men skadorna kunde även uppkommit av tryck.
Citera
2023-05-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
För att få kraft att trycka ner TTs armar

För att hålla ordning på TTs armar med sina ben/knän. Om man bara sitter ner på en kropp får man inte alls den kraften i benen som skulle räcka för att inkapacitera offret. JJ kan ha hållt kvar sitt strypgrepp, ändrat till knästående och då lyckats omöjliggöra för TT att röra armarna.

Prova själv, så märker du det. Du behöver inte ens en "provdocka" för att inse detta. ;.)

Ah ok, tack, då fattar jag.
Citera
2023-05-23, 22:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM ja, men skadorna kunde även uppkommit av tryck.

Men man kan ju faktiskt inte avfärda ett sannolikt händelseförlopp där M höll i Ts armar - för att det inte ger upphov till armbågsskadorna, som i sin tur mest troligt uppkommit tidigare genom ett fall?
Citera
2023-05-23, 22:53
Medlem
Sen hade väl Tove en skada i ena ögat (intryckt om jag minns rätt) då kan man ju undra hur det uppkommit?
Citera
2023-05-23, 22:56
Medlem
Om du nu ska låsa armarna med knäna på en person som är några centimeter längre än dej själv så måste du sitta så högt upp på bröstkorgen att det finns inte plats för att lägga händerna runt offrets hals. Provade just detta, mitt underliv hamnade rätt upp under hakan på offret och helt omöjligt att få mina händer runt offrets hals,
Citera
2023-05-23, 22:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Sen hade väl Tove en skada i ena ögat (intryckt om jag minns rätt) då kan man ju undra hur det uppkommit?

Gissningsvis under kampen när de försökte hålla fast T och hon försökte komma loss.
Eftersom J höll sina händer i ett grepp runt Ts hals kanske M av misstag skadade Ts öga när hon försökte fånga in Ts armar för att hålla fast dem i ett bra grepp?
Senast redigerad av coli 2023-05-23 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in