2023-05-23, 19:05
Medlem
Är det bara jag som reagerar på Fredrik och Stina? De hade helt andra preferenser än vad de fick i sin partner men det skiter experterna i. Tycker varje sekund med dem känns stel, forcerad och fake.

Stina är en genuin tjej som jag tror är ganska basic.

Däremot får jag intrycket av att Fredrik inte alla känner de känslor han vill ha för sin fru. Utan att han nu sväljer sin tugga och betar av detta program som en framtida dejting annonsering för när de skiljt sig och samtidigt inte vill framstå som en ful fisk i TV. När kamerorna stängs av och surret lagt sig så är de inte ihop om jag får gissa.

Varenda scen i serien är stel och de går verkligen på tå runt varandra! Ingen vågar utrycka sig 100% eller vara sig själv fullt ut. Just för att de inte har någon kemi enligt mig. Fredrik känns som att hans största rädsla är konflikter med tanke på skratten när de e oense om hans sjukliga städvanor…
Citera
2023-05-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag ser att du fått många bra svar, samma gäller för min del. Familj, barn, hus, vänner tar upp i princip all tid. Egentid är sparsam, går åt till träning och nån hobby, slösurfar flashback vid dödtid.

Ja, varsågod att leva incel livet med gaming om det passar!

Annars rekommenderar jag barnlösa unga att sysselsätta sig med sånt som gör dig användbar och intressant i andras ögon. Som man; träna så du inte är helt förslappad. Vanliga enkla hobbys som laga god mat är bra. Gärna jobba för att bli händig; ska en kollega tapetsera etc; säg att du hjälper till. Och såklart; karriär så du tjänar mycket pengar = nr 1 för att attrahera motsatt kön. Gå en kvalificerande kvällskurs, jobba över, osv.

Det låter som att du gravt underskattar hur mycket tid man har varje dag som ensamstående. När man kommit hem från jobbet, lagat mat, ätit mat, diskat och plockat undan så är klockan på sin höjd 19:00 och man har 4-5 timmar fri tid innan sängdags. Städa och tvätta kan man göra på helgen.
Så det finns gott om tid att både gå kvällskurs, jobba över, träna och spela datorspel om man så vill.
Citera
2023-05-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Låter kul. Alex vet inte vad han missar när han lägger tid på spel och annan underhållning.

Låter inte särskilt glamoröst men det är ett mycket mer tillfredsställande liv än ungdomslivet faktiskt.

När man är ung tror man att livet ska vara så kul som möjligt. Det kan det faktiskt vara när man är ung också. När man blir äldre är man mycket mer fokuserad på att skapa och ha en meningsfull sysselsättning . De som inte lyckas med den övergången och lever kvar i ungdomskulturen med datorspel och ständig underhållning tenderar att bli deprimerade.
Citera
2023-05-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emeliedenundrande
Är det bara jag som reagerar på Fredrik och Stina? De hade helt andra preferenser än vad de fick i sin partner men det skiter experterna i. Tycker varje sekund med dem känns stel, forcerad och fake.

Stina är en genuin tjej som jag tror är ganska basic.

Däremot får jag intrycket av att Fredrik inte alla känner de känslor han vill ha för sin fru. Utan att han nu sväljer sin tugga och betar av detta program som en framtida dejting annonsering för när de skiljt sig och samtidigt inte vill framstå som en ful fisk i TV. När kamerorna stängs av och surret lagt sig så är de inte ihop om jag får gissa.

Varenda scen i serien är stel och de går verkligen på tå runt varandra! Ingen vågar utrycka sig 100% eller vara sig själv fullt ut. Just för att de inte har någon kemi enligt mig. Fredrik känns som att hans största rädsla är konflikter med tanke på skratten när de e oense om hans sjukliga städvanor…

Jag håller verkligen med om att deras relation känns skapad och krystad. De har mer ett äktenskap som det var förr i Sverige och som det fortfarande är i vissa andra kulturer. Man tar den som är närmast till hands och sedan håller man fast vid den. En rätt bra strategi med tanke på den åldern de är i faktiskt.
Citera
2023-05-23, 19:20
Avslutad
Hur kommer Alex litteraturkonsumtion se ut fortsättningsvis i relationen med Lina? Måste varje nytt inköp och bibliotekslån först passera Linas PK-censur innan boken får genomläsas eller hur kommer det där funka? Kommer Alex få spela vilka dataspel han vill? Många frågor.

Jag tycker att senaste avsnittet befäster att det här programkonceptet och experimentet är stendött. Utfallet är för dåligt, det har vi lärt oss nu. Programmet fyller ingen funktion, ja om man nu vill låtsas att detta inte bara är ytterligare en metod där man medelst lättsmält underhållning avser öka tittarnas mottaglighet för den propaganda man vill prångla ut genom att exploatera människor i ett relationsbaserat experiment med kvasiintellektuell grund. Jag skulle bli förvånad om det här konceptet överlever mer än ytterligare en säsong. En säsong till på konstgjord andning kanske man klarar av att krysta ur sig, men konceptet som sådant är redan dött vad jag kan se.
Senast redigerad av RobRoys 2023-05-23 kl. 19:27.
Citera
2023-05-23, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jo det gör vi nog. Tack, jag är ok sen länge men har jobbat med många brottslingar såväl som brottsoffer så tänkte mest generellt på hur man pratar om det. Förvisso finns det människor som slänger ”psykopat” omkring sig eller t.o.m. som i fallet med mördaren i Vetlanda, som klistrade etiketten ”narcissist” på sitt mordoffer (!), man vet ju aldrig vad som stämmer när man hör så negativa omdömen om en tredje person…

Ja precis så e det ju, man vet aldrig
Citera
2023-05-23, 19:29
Medlem
dialektikers avatar
Det här är Agust healing-väninna va?
https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/det-omojliga-blev-mojligt-i-uddebo/

Caroline Bergmann isåfall.

Hon har tydligen skrivit en bok för polyamoröst leverne ser jag.

https://www.bokus.com/bok/9789189569720/nar-du-alskar-fler-an-en/

Såg också att hon är facebook-vän med Lorenzo Stiernquist som ägnar sig åt att göra regelrätt könsmassage på kunder (youtubeklippet jag länkade till https://m.youtube.com/watch?v=EUV4csFSxUc&feature=youtu.be) så nog är de tantraistiska där ute i Uddebo?

Jag tycker att Agust verkade så kompatibel med sin healing-vännina.
Där verkar han vara sitt rätta element.
Senast redigerad av dialektiker 2023-05-23 kl. 19:47.
Citera
2023-05-23, 19:40
Medlem
Miss.Aliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Antar att du är ironisk?
Eller glömde du sätt ett o framför alla adjektiv?
Hon verkar vara sjukt jobbigt att ha med att göra. Dags för Alex att sätta ned foten.
Vad är nästa sak han ska skämmas över. Inte ok att måla ut honom som rasist och mansgris för hela svenska folket när det nog är det sista han är.
Lina har egentligen inget att erbjuda men agerar som hon är någon form av prinsessa.
"Beggars cant be choosers" som det heter på engelska.
Hon utstrålar osköna vibbar.
Det har redan skurit sig två gånger p g a hennes sjuka beteenden. Tycker synd om Alex som kommer krypande som en hund gång på gång...

Någon som också, efter veckans program, verkar vara obehaglig är OCD-Fredrik. Han är både toffel och kontrollerande pedant samtidigt. Sådana personer kan aldrig ändra sig.

Carro är som vanligt gladast när hon slipper Agust. Perfekt att han är sjuk, tycker hon. Försöker hon ens? Ett liv med Agust kanske inte innebär lyx men troligtvis en djup och lekfull relation. Carro är ingen bra match och hon avskydde honom direkt vid första ögonkastet.

Arvid fortsätter den narcissistiska banan. Givetvis mår alla förhållanden bra av att man kan göra saker på egen hand men han har tjatat om sin "egentid" sen dag ett. Lycka till med småbarn!
Han har ytan men kan inte bjuda på något djup.

Jag har nog överlag en betydligt mer positiv syn på deltagarna, även fast jag har mina personliga favoriter (August och Ida). Att reagera så kraftigt på en bok som ligger och dammar i en bokhylla var också ett märkligt beteende enligt min avsikt. Denna sida av Lina hade jag inte hunnit upptäcka när jag tidigare uttryckte min positiva bild av henne… Sen vet man ju inte på vilket sätt produktionen var delaktig i den där scenen när hon ställde Alex mot väggen. Tyckte stämningen överlag var något konstlad i den scenen. Samtidigt visades ju en kort snutt där Lina kommenterade att hon minsann inte heller är fläckfri. Så jag fick intrycket av att det kanske inte var en sådan Big-deal för henne egentligen i slutändan. Hon ville kanske främst komma underfund med vilken typ av humor Alex har egentligen. Vilket säger en del om hans värderingar. Men att koppla samman någons nuvarande värderingar med en gammal sketen bok i bokhyllan och be han ”förklara sig” med allvarsam ton var lite väl överdrivet enligt mitt tycke… Men hur pass inblandad produktionen var i scenen vet man ju inte som sagt.

Angående Carro… Nja, det är nog mer flyktkänslan som triggas igång pga att hon blir stressad av August. Tror absolut inte hon avskyr honom. Men de passar nog mer som vänner än som partners, precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Ja, Fredde får nog nöja sig med att vara särbo om han ska kunna ha en partner och samtidigt kunna följa hans städrutiner och ”regler”. Inte en chans att någon kvinna går med på att följa alla hans regler. Ångest deluxe bara man kliver in i hans lägenhet liksom… Bortsett från städmanin verkar han vara trevlig och vettig dock!

Arvid upplevs som kallare för varje avsnitt jag ser. Tänkte på hans mormor/farmor? När hon uttryckte i något tidigt avsnitt att Arvid främst har varit med allvarliga kvinnor. Dvs. som honom själv?! Ida är betydligt mer lättsam och fixar problemen när de kommer. Arvid verkar vara betydligt mer ”svår” och letar problem som inte ens finns ännu. Han upplevs som väldigt rädd för livet generellt…
Citera
2023-05-23, 19:51
Medlem
Förstår inte all diskussion kring Lina. Självklart har de uppblossade konflikterna kring skämtböcker/Alex avsaknad av tröja/äta ur boxen/rapsfält inget med böcker, tröjor, matboxar eller raps att göra och därför förstår jag inte diskussionen om detta. En mer rätt partner hade lätt kommit undan med detta och mycket mer utan konflikt.

Problemet är istället att Alex, ur Linas perspektiv, saknar all känsla för smak och har noll kulturellt kapital, kort sagt stinker han av det Ullared som han kommer ifrån. Därför blir allt han gör fel.

Alex är uttalad anti-estetisk i sin livsföring. Lina bor istället i en minimalistiskt inredd lägenhet i Majorna där varje sak är övervägd utifrån estetiska preferenser. Skillnaden är därför för stor.

Detta kan dock inte Lina påtala, det hade ju varit (kulturellt) klassförakt (ekonomiskt är han betydligt tätare). Istället tar hon varje tillfälle när diverse småsituationer uppkommer för att markera distans.

Det går att göra parallell till en tidigare säsong och paret Grävis och Feministen, där diverse sken-konflikter också regelbundet uppstod. Problemet där, liksom nu, är att experterna inte ser skillnader i kulturell klass, där experterna i båda fallen varit och fiskat i de grundaste vikar för att hitta snubbarna medan tjejerna drömt om en djuping.

En snubbe med ointresse för inredning och estetik kan komma undan om det finns attraktion. Men nu finns inte det och han tycker Jysk överskottslager är ett alldeles utmärkt ställe att göra sina inköp på pga billigt. Ridå.
Citera
2023-05-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Aja Baja, du & Dialektiker mf får inte skriva om dagens avsnitt fören kl 20.00 utan spoiler taggar (gnider ena pekfingret vågrät över lodrät pekfinger som pekar)

Gud så dumt, det är ju inte så att man går in i tråden av misstag. Tråden handlar ju heller inte om avsnittet förra (förrförra) veckan samma dag som nästa avsnitt släpps.
Citera
2023-05-23, 19:55
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notyourprincess
Lina verkar vara så sjukt stel och Alex blir ett totalt mähä med henne.

Inte stel alls. När hon tittade på honom med stora blå ögon och log, då han hade struten på huvudet, så var hon supergullig.
Citera
2023-05-23, 19:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det här är Agust healing-väninna va?
https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/det-omojliga-blev-mojligt-i-uddebo/

Caroline Bergmann isåfall.

Hon har tydligen skrivit en bok för polyamoröst leverne ser jag.

https://www.bokus.com/bok/9789189569720/nar-du-alskar-fler-an-en/

Såg också att hon är facebook-vän med Lorenzo Stiernquist som ägnar sig åt att göra regelrätt könsmassage på kunder (youtubeklippet jag länkade till https://m.youtube.com/watch?v=EUV4csFSxUc&feature=youtu.be) så nog är de tantraistiska där ute i Uddebo?

Jag tycker att Agust verkade så kompatibel med sin healing-vännina.
Där verkar han vara sitt rätta element.

Edit: Jag kanske har fel. Det är inte hon ändå tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in