2023-05-23, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I vilken riktning går ljudvågor om de ”läcker” ut ur en lägenhet så de hörs i trapphuset och i grannens lägenhet?
Så vitt jag vet går ljudvågorna åt alla håll. De stoppas eller mattas av beroende på motståndet de möter. Minst motstånd torde innerväggar bjuda. Ytterväggar är normalt kraftigare och mer ljudisolerade än innervägger och likaså är tak och golv mer ljudisolerade än innerväggar. Normalt sett borde man höra mer av ljuden som alstras inom en liten lägenhet I lägenheten, än utanför lägenheten. Eller är du av en annan åsikt?
Citera
2023-05-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ljuden säger inte att det måste vara två. Men den initiala berättelsen från Johanna och Maja innehåller ju en förklaring på den omfattning på ljud som de tror att grannen kan ha hört. Och med den omfattningen så kan vi sluta oss till att det inte gick lugnt till i badrummet. Det blir därmed mindre sannolikt att Johanna skulle klarat att övermanna Tove ensam utan att få egna skador.

Det är det sista som är den springande punkten. Trots att det inte gick lugnt till i badrummet klarade Johanna av att strypa Tove utan att få några egna skador.

Det talar för att hon fick hjälp.

Den här typen av indicier kommer vägas in i hovrätten.

Om det har läckt ut så pass mycket ljud utanför lägenheten så talar det också emot att Maja kunnat sova i lägenheten utan att märka något.

Den sammanvägda bedömningen blir "talar för" vs "talar emot". Det blir inte hårda bevis för det ena eller det andra. Men när tillräckligt mycket ligger i den ena vågskålen och nästan inget i den andra så når man upp till "utom rimligt tvivel".

Tycker du är grym på att förklara allt såpass enkelt och tydligt. Tror och hoppas hr tänker och värderar saker på samma sätt.
Citera
2023-05-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det där med 300+ strypmord är ungefär lika sant som att Johanna höll löst i tio sekunder.

Jag har bett Heretic77 om info om dessa strypmord som hen säger sig kollat upp otaliga gånger men aldrig fått ett enda exempel till svar, och nu helt plötsligt har de blivit 300+ Det är bara den ena lögnen efter den andra från den skribenten.

Igår hette det att grannen hade vittnat om en 3-4 minuter lång kamp. Också det bara rent påhitt.

Det är inget anmärkningsvärt att en stryper en annan utan att få motvärnsskador. Det kan ske på många olika vis. Även rättsläkaren vittnade om att det är möjligt. Och som jag redan nämnt så vittnade rättsläkaren om att det var mer sannolikt att skadorna på Johannas armbågar uppkommit av att Johanna satt på den än att Maja höll fast dem.

Jamen hur?
Låt oss anta att JJ fixade allt sjäv:

* stryptaget är klarlagt och det kan ju inte handla om 10 sekunder, den frågeställningen kan Clea lämna'. Liksom avsaknaden av spyor i lungorna.

*Strypgreppet handlar om flera minuter och greppet var oerhört hårt. T.om halskotpelaren och sköldbrosket visade på skador - och då måste stryptaget vara
VÄLDIGT hårt.

*Inte alls otroligt om JJ lyckades inkapacitera TTs ben med sina egna knän.

Men för att få kraft måste hon ha lyft rumpan lite för att kunna behärska TTs ben. Inte annars.

*Var i bilden MH kom in är jag fortfarande osäker på. Verkar lite trångt i badrummet ...

*Att MH skulle hålla TTs armar över hennes huvud stämmer inte med skadebilden.
Snarare att hon satt gränsle över TTs ben bakom ryggen på JJ, för då hade hon kunnat hålla TTs händer nedtryckta på golvet. Samt att TTs försöka att få loss sina armar kan ha orsakat henne skadorna på armbågarna.
Citera
2023-05-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så vitt jag vet går ljudvågorna åt alla håll. De stoppas eller mattas av beroende på motståndet de möter. Minst motstånd torde innerväggar bjuda. Ytterväggar är normalt kraftigare och mer ljudisolerade än innervägger och likaså är tak och golv mer ljudisolerade än innerväggar. Normalt sett borde man höra mer av ljuden som alstras inom en liten lägenhet I lägenheten, än utanför lägenheten. Eller är du av en annan åsikt?

Och hur mycket av ljudvågor från en hård duns i golvet i JJ:s badrum tas upp i ”sidled” om de måste ”studsa” genom kombinationen

dörr

vägg

murstock

vägg

vägg

köksskåp

vägg

?
Citera
2023-05-23, 17:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Man kan tänka sig att det är lite viktigt att få med ordet ”ni” där vad gäller vad ”de” höll på med?

Eller hur?

Jag testade nu med min son att klämma fast hans armar längs kroppen.

Nu är han väldigt mycket starkare och större än jag, men låsningen med mina ben var inget problem, trots att han stryrketränar.

Däremot blev det lite problem när jag skulle luta mig framåt för att ta stryptag, då behövde jag lätta på rumpan och han kunde få ut sina händer bakom mig. Där sa han att om det hade varit på riktigt, då hade han försökt riva, nypa. Men han tyckte också att det var enormt obehagligt att sitta i ett skruvstäd med en tyngd över bröstkorgen/magen.

Jag tänker att den tyngd jag skulle kunna ha haft på bröstkorg/mage kunde ha varit större om våra kroppar hade varit något mer jämstora.

Något jag tänkte på är hur armarna faller om man faller handlöst bakåt. Vi har ju fallskyddsrelex. Kanske armarna var lite böjda, men också utfällda lite från kroppen?

Tänker på de nästkommande ljuden då. Antingen att Johanna slänger sig direkt över Tove, då slår hennes knän i golvet?

Det som hände när min son låg på golvet var att det blev en liten lucka (nej, jag fällde INTE honom först!) mellan armarna och kroppen, men inte tillräckligt för att sätta in benen utan att skada honom.

Allstå, den här fällningen, den blir bara för mycket att tro att det är något man bara "råkar" göra i vredesmod! Jag kan inte låta bli att känna att det här är något hon har tänkt ut i förväg. Kanske för att använda någon gång? Och då även haft i åtanke om hur man kan låsa armarna?

Vi kollade även hur det skulle se ut om armarna inte var fastlåsta. Finns inte på världskartan att Tove i liggnade ställnng med Johanna över sig ens funderar på stryptag. Man vill upp, bort, armarna vill vara på alla andra ställen än Johannas hals.

Och att få in Maja där, hur hon ska få tag på armarna, utan att någon av dom får minsta skråma. Och så ställningen där på sidan om...

Det finns ingen logik i det här.

Inte heller hur Maja skulle tränga sig in i det trånga badrummet, så där lägligt och perfekt tajming. Annars skulle de ju på något sätt konfererat med varandra att Maja skulle in först och så fäller jag Tove...det låter inte troligt utan att Tove skulle ha märkt något.

Visst, Johanna skulle kunna ha sagt till Tove, typ; har du sett mitt badrum förresten? Maja gå in du först? Eh? Skulle Tove gå in då? Knuffades hon i där och Maja hängde med direkt vad som skulle göras?

En rekonstruktion där, hade gett svar på många frågor för rätten.
Citera
2023-05-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jamen hur?

* stryptaget är klarlagt och det kan ju inte handla om 10 sekunder, den frågeställningen kan Clea lämna'. Liksom avsaknaden av spyor i lungorna.

*Strypgreppet handlar om flera minuter och greppet var oerhört hårt. T.om halskotpelaren och sköldbrosket visade på skador - och då måste stryptaget vara
VÄLDIGT hårt.

Men för att få kraft måste hon ha lyft rumpan lite för att kunna behärska TTs ben. Inte annars.

*Var i bilden MH kom in är jag fortfarande osäker på. Verkar lite trångt i badrummet ...

Snarare att hon satt gränsle över TTs ben bakom ryggen på JJ, för då hade hon kunnat hålla TTs händer nedtryckta på golvet. Samt att TTs försöka att få loss sina armar kan ha orsakat henne skadorna på armbågarna.

Varför behövde hon lyfta på rumpan?
Citera
2023-05-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eller hur?

Nu är han väldigt mycket starkare och större än jag, men låsningen med mina ben var inget problem, trots att han stryrketränar.

Däremot blev det lite problem när jag skulle luta mig framåt för att ta stryptag, då behövde jag lätta på rumpan och han kunde få ut sina händer bakom mig. Där sa han att om det hade varit på riktigt, då hade han försökt riva, nypa. Men han tyckte också att det var enormt obehagligt att sitta i ett skruvstäd med en tyngd över bröstkorgen/magen.

Jag tänker att den tyngd jag skulle kunna ha haft på bröstkorg/mage kunde ha varit större om våra kroppar hade varit något mer jämstora.

Något jag tänkte på är hur armarna faller om man faller handlöst bakåt. Vi har ju fallskyddsrelex. Kanske armarna var lite böjda, men också utfällda lite från kroppen?

Tänker på de nästkommande ljuden då. Antingen att Johanna slänger sig direkt över Tove, då slår hennes knän i golvet?

Det som hände när min son låg på golvet var att det blev en liten lucka (nej, jag fällde INTE honom först!) mellan armarna och kroppen, men inte tillräckligt för att sätta in benen utan att skada honom.

Allstå, den här fällningen, den blir bara för mycket att tro att det är något man bara "råkar" göra i vredesmod! Jag kan inte låta bli att känna att det här är något hon har tänkt ut i förväg. Kanske för att använda någon gång? Och då även haft i åtanke om hur man kan låsa armarna?

Vi kollade även hur det skulle se ut om armarna inte var fastlåsta. Finns inte på världskartan att Tove i liggnade ställnng med Johanna över sig ens funderar på stryptag. Man vill upp, bort, armarna vill vara på alla andra ställen än Johannas hals.

Och att få in Maja där, hur hon ska få tag på armarna, utan att någon av dom får minsta skråma. Och så ställningen där på sidan om...

Inte heller hur Maja skulle tränga sig in i det trånga badrummet, så där lägligt och perfekt tajming. Annars skulle de ju på något sätt konfererat med varandra att Maja skulle in först och så fäller jag Tove...det låter inte troligt utan att Tove skulle ha märkt något.

Visst, Johanna skulle kunna ha sagt till Tove, typ; har du sett mitt badrum förresten? Maja gå in du först? Eh? Skulle Tove gå in då? Knuffades hon i där och Maja hängde med direkt vad som skulle göras?

Menar du att du inte nådde fram för att få kraft att strypa eller nådde du inte?

Varje hand ger i medel 30 kg kraft hos en kvinna och i ”polisguider” på nätet så menar man att det krävs totalt 2 kg tryck mot halsen för att få någon medvetslös.

Behövs ”bara” 5 kg tryck för att strypa av luftstrupen.

5 liter mjölk om någon har svårt att visualisera hur tungt det är om man liksom lyfter det i en matkasse.

60 kg från nävarna i medel från en kvinna motsvara ju i princip att gärningsmannen ställer sig på strupen.

Men man behöver inte ställa sig för nävarna har den kraften i sig själva.

Hur mycket mer tryck tillkommer när man häver sig över personen överlämnar jag till någon annan att reda ut men det lär iaf öka kan man lugnt säga.

Behövs alltså 1/30 av ”max” kraft i ”nävarna” för att få någon medvetslös.

Och 1/12 för att helt strypa ”luftintaget”.

Om det behövs så ”lite” kraft för att strypa någon medvetslös och det går ju på 7-10 sekunder så behövs ju inte en medhjälpare i de minuter som följer?

Inga händer och armar från Tove lär vara någon ”fara” för JJ redan efter 7-10 sekunders strypning alltså?
Citera
2023-05-23, 18:22
Medlem
Citat:
Menar du att du inte nådde fram för att få kraft att strypa eller nådde du inte?

Varje hand ger i medel 30 kg kraft hos en kvinna och i ”polisguider” på nätet så menar man att det krävs totalt 2 kg tryck mot halsen för att få någon medvetslös.

Behövs ”bara” 5 kg tryck för att strypa av luftstrupen.

5 liter mjölk om någon har svårt att visualisera hur tungt det är om man liksom lyfter det i en matkasse.

60 kg från nävarna i medel från en kvinna motsvara ju i princip att gärningsmannen ställer sig på strupen.

Men man behöver inte ställa sig för nävarna har den kraften i sig själva.

Hur mycket mer tryck tillkommer när man häver sig över personen överlämnar jag till någon annan att reda ut men det lär iaf öka kan man lugnt säga.

Behövs alltså 1/30 av ”max” kraft i ”nävarna” för att få någon medvetslös.

Och 1/12 för att helt strypa ”luftintaget”.

Om det behövs så ”lite” kraft för att strypa någon medvetslös och det går ju på 7-10 sekunder så behövs ju inte en medhjälpare i de minuter som följer?

Inga händer och armar från Tove lär vara någon ”fara” för JJ redan efter 7-10 sekunders strypning alltså?

Blir mer och mer övertygad om att JJ mördat TT ensam.

Ifall TT sitter med total flexerade ben, låser fast armarna samt sitter med full tyngd på bröstkorgen når hon till TTs hals. TT hade dessutom mycket kort överkropp.
Citera
2023-05-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eller hur?

Tycker du inte det är lite märkligt att ingen kan hitta ett klipp med kampsportare som lyckats med denna låsning av händerna?
Citera
2023-05-23, 19:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jamen hur?

VÄLDIGT hårt.

Instämmer i allt ovan.

Citat:

Kraften som har anbringats Toves hals, kommer, tänker jag, ifrån Johannas händer, och då framförallt tummarna som har tryckts in hårt i halsen. Visst kan det vara så att Johanna har lutat sig framåt för att anbringa mer kraft.

Jag är lite osäker på vad du menar med att Johanna måste ha lyft på rumpan för att kunna behärska TTs ben.

Det spekuleras i att ljuden som grannen hörde var Tove som sparkade under mordet, och kanske var det så att Johanna helt enkelt inte hade kontroll på Toves ben, utan att Tove hade möjlighet att under en kort stund inledningsvis sparka med benen, eller så var det konvulsioner.

Citat:

Ja, det är mycket oklart och till och med tingsrättens domaren gav uttryck för denna osäkerhet när han efter domen intervjuades av Sveriges Radio, han var då tydlig med att Maja enligt rätten kom in på toaletten under tiden mordet pågick. Men om hon skall ha varit till någon nytta för Johanna med att hålla undan armarna, så måste hon ha kommit in i samband med att gärningen inleddes, annars hade hon inte varit till någon hjälp med att hålla undan Toves armar.

Men att mordet skulle ha utförts 0243 eller senare är helt uteslutet för mig. Det är IMO så osannolikt att det är ställt utom allt rimligt tvivel att det kan vara så. Jag menar att Majas telefons rörelseregistreringar inte på något vis utgör bevis för att hon deltog i mordet. Huruvida hon sedan verkligen gjorde det eller inte är en annan fråga. Men hennes telefon bevisar inte det.

Citat:

Ja, den beskrivning som Johanna ger av var Maja satt är helt enkel inte förenligt med den beskrivning Johanna ger om hur Maja höll Toves armar. Att ens komma på iden att Maja skall sitta bakom Johanna för att hålla i Toves armar, när Tove redan har sina armar fria, är alldeles för komplicerat för att de skulle tänka den tanken och dessutom går det inte att få Tove i det läget utan att Johanna i så fall först håller fast Toves armar så att Maja som sitter bakom Johanna då kan ta tag i dem.

Jag har så svårt att få ihop den bild som Johanna ger av händelseförloppet att jag helt enkelt inte tror på den. Samtidigt ger Maja en annan bild och den går i alla fall inte att förklara bort med annat än att man helt enkelt inte tror på henne, men rent fysiskt/praktiskt är hennes historia möjlig. Till och med rättsläkaren var tydlig med att det var mer sannolikt att märkena på Toves armar kom av att Johanna satt på dem, än att Maja höll fast dem.
Citera
2023-05-23, 19:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tycker du inte det är lite märkligt att ingen kan hitta ett klipp med kampsportare som lyckats med denna låsning av händerna?

Du menar att det är märkligt att ingen har hittat en kampsportare som lyckats låsa händerna på en motståndare som inte bara är berusad och medvetandesänkt av ett hårt slag i bakhuvudet utan som dessutom är fem viktklasser lättare än sin motståndare?

Ja, det är ju jävligt märkligt att ingen har hittat ett sådant klipp
Citera
2023-05-23, 19:13
Medlem
Citat:
Varför behövde hon lyfta på rumpan?

För att få kraft att trycka ner TTs armar

För att hålla ordning på TTs armar med sina ben/knän. Om man bara sitter ner på en kropp får man inte alls den kraften i benen som skulle räcka för att inkapacitera offret. JJ kan ha hållt kvar sitt strypgrepp, ändrat till knästående och då lyckats omöjliggöra för TT att röra armarna.

Prova själv, så märker du det. Du behöver inte ens en "provdocka" för att inse detta. ;.)
Senast redigerad av zilvereko 2023-05-23 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in