2023-05-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Grannen säger att det inte hördes några röster eller rop eller dylikt från badrummet. Yoghurtpappan reagerade på avsaknaden av det. Det kan ju istället tala för att det inte var ett 'tumult' som J beskrev det (med tre tjejer inblandade.) Utan ett överraskande anfall av en person.

Eller att T var fasthållen så hon inte kunde försvara sig, samtidigt som någon ströp henne så hon inte kunde skrika?

Att han tror sig höra fotsteg från två personer precis innan dörren öppnas, samtidigt som Majas stegräknare går igång talar ju också för att det var två aktiva personer minuter efter mordet.
Citera
2023-05-23, 14:45
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så menar inte jag, och jag tvoivlar på att Haaaaag menar något åt det hållet heller.

Frikort är väldigt grovt överdrivet och förenklat.

Man kan väl även dra slutsatsen att ett lite barn vet att det är fel att stjäla, döda, slå... men menar vi att dessa ska dömas som vuxna, få fängelsestraff lika som vuxna?

Ja, visserligen verkar vi var där snart, när straffmyndighetsåldern kanske sänks till tolv år.

Men som förälder till tre barn, kan jag definitivt säga att varken tolvåringar eller 15- åringar tänker som fullvuxna normalfungeranade individer, även om de absolut fattar vad som är rätt och fel. Deras hjärna är inte färdigutvecklade. Executiva funktioner som styrs från frontalloben, pannloben där omdöme, planering, beslutsfattande sker, är inte färdigutvecklade. Det är inom dessa områden även personer med ADHD/ADD har problem.

Nu vet jag inte hur Majas IQ ser ut, men jag tycker absolut att man när man bedömer ett brott, ska ta hänsyn till om en person har problem med kognition och och har diagnoser ska en rätt ta i beaktande hur individen fungerar och om det kan ha inverkat på hur individen agerade i samband med brottet.

Här har vi en ganska ung tjej, som redan för två år sedan varit med Johanna. Då var Maja bara 16 år, och under inflytande av en två år äldre person med mycket destuktivt, rent av kriminellt tankesätt. Man brukar säga att barn med de diagnoser som Maja har, brukar ligga efter i utveckling.

Johanna har absolut haft ett mycket stort och negativt inflytande på en ung och sårbar person under en känslig period i hennes utveckling. Maja är både ung i numerisk ålder, men hon kan även vara lite efter andra i sin egen ålder rent utvecklingsmässigt.

Så ja, det är klart att hon förstår att det är fel att döda, kan förstå vad som är rätt och fel, men det betyder inte att hon kan jämföras med normalfungerande vuxna i alla aspekter. Jag personligen kan tycka om hon befinns skyldig till även mord, att hon inte ska dömas lika hårt som Johanna, även om jag inte vet detaljerna runt Majas funktioner och IQ.

Vet du hur stor % av alla som sitter i fängelse som har ADHD/ADD? Tycker du att alla de ska få kortare straff också? Eller gäller det bara för kvinnor som du känner sympati för och kan sätta in i en fantasi om en destruktiv relation? Inte för gängkriminella som självmedicinerar; antar jag?
Citera
2023-05-23, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Vet du hur stor % av alla som sitter i fängelse som har ADHD/ADD? Tycker du att alla de ska få kortare straff också? Eller gäller det bara för kvinnor som du känner sympati för och kan sätta in i en fantasi om en destruktiv relation? Inte för gängkriminella som självmedicinerar; antar jag?

Cirka 25 % av internerna i våra fängelser har ADHD. Senast har detta bekräftats i en forskningsstudie på Kumlaanstalten, som visar att 55 % av de grövsta våldsbrottslingarna i landet har haft ADHD i barndomen och att hälften av de nu livstidsdömda fortfarande uppfyller kriterierna för diagnosen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/neuropsykiatriska-funktionshinder-och-kriminalitet_GT02Ju440
Citera
2023-05-23, 15:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Cirka 25 % av internerna i våra fängelser har ADHD. Senast har detta bekräftats i en forskningsstudie på Kumlaanstalten, som visar att 55 % av de grövsta våldsbrottslingarna i landet har haft ADHD i barndomen och att hälften av de nu livstidsdömda fortfarande uppfyller kriterierna för diagnosen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/neuropsykiatriska-funktionshinder-och-kriminalitet_GT02Ju440

94% av alla interner i Sverige är män.
Du menar alltså att varken Maja eller Johanna kan vara mördaren eftersom de är kvinnor?
Citera
2023-05-23, 15:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Nu överdriver du det jag säger något helt enormt.
Citera
2023-05-23, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Du förklarar det så bra och okomplicerat, utan att krångla till det.
Jag hoppas att trådläsarna läser ditt inlägg helt objektivt.
Well done!
Tack! Man gör vad man kan.
Citera
2023-05-23, 15:28
Avslutad
Citat:
Nu tycker jag inte ens räten förklarar sin bedömning på det viset? Att ljuden beskriver två gärningsmän?

Jag håller inte med att ljuden säger att det måste vara två.

Självklart försöker Johanna beskriva "Elsas" beteende efter de ljud hon vet, men att det skulle inkludera två personers ljud, det kan jag inte se alls.

Maja beskriver jhur hon släpar sig till toan (om jag minns rätt), och det är väl ett ljud som kanske motsvarar att Tove försöker ta ig ur geppet, ( "ändrar vi position" som Johanna så fint beskriver något som är så fruktansvärt). Det är ljud som inte grannen har hört, men som man kan förstå motsvarar något Johanna var orolig för skulle kunna höras av grannen.
Ljuden säger inte att det måste vara två. Men den initiala berättelsen från Johanna och Maja innehåller ju en förklaring på den omfattning på ljud som de tror att grannen kan ha hört. Och med den omfattningen så kan vi sluta oss till att det inte gick lugnt till i badrummet. Det blir därmed mindre sannolikt att Johanna skulle klarat att övermanna Tove ensam utan att få egna skador.

Det är det sista som är den springande punkten. Trots att det inte gick lugnt till i badrummet klarade Johanna av att strypa Tove utan att få några egna skador.

Det talar för att hon fick hjälp.

Den här typen av indicier kommer vägas in i hovrätten.

Om det har läckt ut så pass mycket ljud utanför lägenheten så talar det också emot att Maja kunnat sova i lägenheten utan att märka något.

Den sammanvägda bedömningen blir "talar för" vs "talar emot". Det blir inte hårda bevis för det ena eller det andra. Men när tillräckligt mycket ligger i den ena vågskålen och nästan inget i den andra så når man upp till "utom rimligt tvivel".
Citera
2023-05-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Teoretiskt kan jag ju lägga min mobiltelefon på ett bord eller på golvet och härja runt lite hur jag vill utan att det loggas?

Självklart.

Men när du tar upp mobilen så kan t.ex skärmen väckas genom inställningen ”Håll upp för att väcka”.

Under tiden som du lagt ifrån dig den kan du ha fått notiser och om du sveper undan dem så loggas det.

Det loggas även när du låser upp skärmen och om det är med Faceid eller lösenkod.

Lyssnar du på musik i lurar vis bluetooth så loggas det.
Då kan mobilen ligga några meter bort.

Har du använt Siri när mobilen ligger still så loggas det.

Sätts den i flygläge i samband med att den läggs ifrån så loggas det.

Tappar den Wi-Fi när den ligger still och byter till mobilt internet så loggas det.

Är mobilen på laddning när den ligger där så loggas det när du pluggar i laddaren och när du tar ur den.

Ligger den still så kan den få tidsstämpel att den är ”still” i en viss databastabell.
Osv.

Så det finns
Citera
2023-05-23, 15:51
Medlem
Citat:
Läsförståelen och vakenheten fluktuerar ibland under läsning vid insomnandet och kanske övergår i drömmar...

Och det är väl så att det inte går att avgöra hur det ligger till, även om jag "helt oproffsigt och helt ojuridiskt" tycker att hennes stela beskrivningar om vad som hände å ena sidan verkar inlärda, så känns det alltför korkat att sätta sig själv i det badrum som man vet är precis där Tove dog, om man nu är skyldig.

Min magkänsla säger mig att Maja inte medvetet skulle vilja delta i ett mord, och min magkänsla säger mig att hennes beskrivning av det som hon upplever som hemskt, känns väldigt sant och svårt att tro att man kan hitta på om man saknar känslor.

Mina tankar går ibland åt att tänk om, tänk om det kommer fram något, eller om hon erkänner något...

Ja, och hur det än ser ut, så är det bra om det framkommer mer vad gäller Majas hälsoapp och övrigt i hennes mobil.

Själv drömmer jag om att de tömmer Toves och de andra tjejernas molntjänster.

Att begära en tömning av Toves Google-moln är en rimlig utredningsåtgärd för att se om hennes mobil hade stegräkning i Google Fitness eller vilken koordinat som är den sista som reggas då JJ dumpar hennes mobil.
Citera
2023-05-23, 16:06
Medlem
Citat:
Nu tycker jag inte ens räten förklarar sin bedömning på det viset? Att ljuden beskriver två gärningsmän?

Jag håller inte med att ljuden säger att det måste vara två.

Självklart försöker Johanna beskriva "Elsas" beteende efter de ljud hon vet, men att det skulle inkludera två personers ljud, det kan jag inte se alls.

Maja beskriver jhur hon släpar sig till toan (om jag minns rätt), och det är väl ett ljud som kanske motsvarar att Tove försöker ta ig ur geppet, ( "ändrar vi position" som Johanna så fint beskriver något som är så fruktansvärt). Det är ljud som inte grannen har hört, men som man kan förstå motsvarar något Johanna var orolig för skulle kunna höras av grannen.

Om jag fattar det rätt så har rätten ”inga problem” med försvarsadvokatens teori om att JJ släpat Tove till gömställe.

Men de har problem med tiden.

De menar att JJ haft tidsutrymme att gömma Tove men inte att släpa fram henne utan att MH märker det?

”egentligt tidsutrymme för all denna hantering av en död kropp finns enligt tingsrätten
inte. Det är mellan kl. 02:47 och 03:08 som JJ är ute. Kl. 02:59:40
skickade JJ ett meddelande till MH att hon var i
donkendriven. Kl. 03.00.03 svarade MH med en tumme upp. Just då sover inte MH i vart fall. Att JJ därefter efter sin återkomst till lägenheten
skulle ha släpat in Toves döda kropp från förrådet (eller från garderoben) och in i lägenheten
utan att MH skulle ha upptäckt detta framstår som så osannolikt att denna uppgift
från MH inte förtjänar något tilltro. Den framstår som - utifrån utredningen i övrigt helt uppdiktad för att hon ska kunna försöka förklara sig ur en mycket prekär situation.”

Är det så osannolikt att JJ ska kunna hantera kroppen efter McD?

Säger inte MH att hon vaknar och då ligger Tove i hallen?

Undrar med tanke på att tingsrätten verkar vara lite vilse vad gäller tidslinjen rent generellt och du har bättre koll på vad MH sagt i förhör än jag har.
Citera
2023-05-23, 16:17
Medlem
Citat:
Bra att du påminner.
Ja, det också.

Med tanke på att det inte heller har varit ett inledande skrik från Tove, iaf inte som grannarna har hört, tänker jag att Tove blev totlat överrumplad och vid fallet måst tappat något av den vanliga försvarsförmågan vad gäller både skrik och kraft.

Nä, istället säger hon lite aggressivt; vad f-n håller ni på med?

Låter det sannolikt?

Och så tar hon ett stryptag på Johanna istället för att slå sig fri?

Man kan tänka sig att det är lite viktigt att få med ordet ”ni” där vad gäller vad ”de” höll på med?
Citera
2023-05-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ljuden säger inte att det måste vara två. Men den initiala berättelsen från Johanna och Maja innehåller ju en förklaring på den omfattning på ljud som de tror att grannen kan ha hört. Och med den omfattningen så kan vi sluta oss till att det inte gick lugnt till i badrummet. Det blir därmed mindre sannolikt att Johanna skulle klarat att övermanna Tove ensam utan att få egna skador.

Det är det sista som är den springande punkten. Trots att det inte gick lugnt till i badrummet klarade Johanna av att strypa Tove utan att få några egna skador.

Det talar för att hon fick hjälp.

Den här typen av indicier kommer vägas in i hovrätten.

Om det har läckt ut så pass mycket ljud utanför lägenheten så talar det också emot att Maja kunnat sova i lägenheten utan att märka något.

Den sammanvägda bedömningen blir "talar för" vs "talar emot". Det blir inte hårda bevis för det ena eller det andra. Men när tillräckligt mycket ligger i den ena vågskålen och nästan inget i den andra så når man upp till "utom rimligt tvivel".

I vilken riktning går ljudvågor om de ”läcker” ut ur en lägenhet så de hörs i trapphuset och i grannens lägenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in