Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nu tycker jag inte ens räten förklarar sin bedömning på det viset? Att ljuden beskriver två gärningsmän?
Jag håller inte med att ljuden säger att det måste vara två.
Självklart försöker Johanna beskriva "Elsas" beteende efter de ljud hon vet, men att det skulle inkludera två personers ljud, det kan jag inte se alls.
Maja beskriver jhur hon släpar sig till toan (om jag minns rätt), och det är väl ett ljud som kanske motsvarar att Tove försöker ta ig ur geppet, ( "ändrar vi position" som Johanna så fint beskriver något som är så fruktansvärt). Det är ljud som inte grannen har hört, men som man kan förstå motsvarar något Johanna var orolig för skulle kunna höras av grannen.
Om jag fattar det rätt så har rätten ”inga problem” med försvarsadvokatens teori om att JJ släpat Tove till gömställe.
Men de har problem med tiden.
De menar att JJ haft tidsutrymme att gömma Tove men inte att släpa fram henne utan att MH märker det?
”egentligt tidsutrymme för all denna hantering av en död kropp finns enligt tingsrätten
inte. Det är mellan kl. 02:47 och 03:08 som JJ är ute. Kl. 02:59:40
skickade JJ ett meddelande till MH att hon var i
donkendriven. Kl. 03.00.03 svarade MH med en tumme upp. Just då sover inte MH i vart fall. Att JJ därefter efter sin återkomst till lägenheten
skulle ha släpat in Toves döda kropp från förrådet (eller från garderoben) och in i lägenheten
utan att MH skulle ha upptäckt detta framstår som så osannolikt att denna uppgift
från MH inte förtjänar något tilltro. Den framstår som - utifrån utredningen i övrigt helt uppdiktad för att hon ska kunna försöka förklara sig ur en mycket prekär situation.”
Är det så osannolikt att JJ ska kunna hantera kroppen efter McD?
Säger inte MH att hon vaknar och då ligger Tove i hallen?
Undrar med tanke på att tingsrätten verkar vara lite vilse vad gäller tidslinjen rent generellt och du har bättre koll på vad MH sagt i förhör än jag har.