2023-05-23, 13:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag har förklarat så bra jag kan nu.

Att du fortfarande inte begriper är smått häpnadsväckande och jag kan inte hjälpa dig med din läsförståelse.

Men du kanske bör sluta med dina tråkiga upprepningar för trådens skull...

Jag ställer ju en rak fråga.

Tror du själv att solljus kan orsaka dessa effekter i den miljön?

Varför svarar du inte?
Citera
2023-05-23, 13:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har redan svarat och ditt tjat måste vara väldigt tråkigt för andra läsare av tråden.

Inte sett nåt svar.

Svara då om du har sån omsorg om de användarna.

Hur sopar solljus bort spår i mångruset?

Jag är påväg nånstans, om du bara svarar nån gång.
Citera
2023-05-23, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Har du bevis på att man inte kunnat?
Jag ser snarare att det inte funnits intresse i det, ekonomisk motivation med mera.

Hur kan du komma fram till att det saknas intresse?
Citera
2023-05-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ja om någon satellit ser att det inte står något på månen (Snakes förslag till falsifiering) så kommer NASA troligen inte erkänna att dom fejkade utan istället plocka fram en ad hoc.
Och JAG skulle använt just den jag beskrev, att spåren vittrat bort.

NASA kan säkert komma på något bättre, så det var bara ett förslag från min sida.

Nu har ju flera satelliter faktiskt sett landnkngsplatsen, hjulspår, kvarlämnad teknisk utrustning osv, detta så sent som 2000-talet och inte var de söndervittrade heller...
Citera
2023-05-23, 13:25
Medlem
Så häftigt att vi landade på månen redan på 60 talet
Citera
2023-05-23, 13:25
Medlem
Citat:
Jag har förklarat så bra jag kan nu.

Att du fortfarande inte begriper är smått häpnadsväckande och jag kan inte hjälpa dig med din läsförståelse.

Men du kanske bör sluta med dina tråkiga upprepningar för trådens skull...

Du borde i så fall lämna tråden och göra ditt jobb som lärare för det verkar du i vart fall inte pyssla med.

Jag vill också veta hur solljuset fräter bort metallen på 50 år, så svara på den nu så kan vi gå tillbaka till resterande tokigheter som du vägrar svara på som den lögnare du faktiskt visar dig vara.
Citera
2023-05-23, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Hur kan du komma fram till att det saknas intresse?

USA skulle inte vinna något på det, Kina vinner inget på det och ditt land Ryssland vinner inte heller på det. Så att satsa biljarder på att få ut bemanning på månen för att stilla din rövklåda är inget som länderna ser är värt detta.
Det var lite skillnad innan någon faktiskt varit där, då fanns det incitament för det och det togs hejdlöst beslut om att det fick kosta vad det kosta ville. Den förmågan finns inte idag för något land och definitivt inte för att stilla din rövklåda.

Eftersom ritningar finns är det ju bara för dig att bygga dessa saker om igen, sen kan du säkert få en Pl TS vid någon uppskjutningen. Det är vissa komponenter som inte längre tillverkas så de måste du söka ersättning komponenter för men annars går det nog bra. Finns ju även transkribering av programvara som använts i projektet så om du litar på transkriberingen så är det ju bara att hutta in denna eller hur?
Citera
2023-05-23, 14:09
Medlem
Citat:
USA skulle inte vinna något på det, Kina vinner inget på det och ditt land Ryssland vinner inte heller på det. Så att satsa biljarder på att få ut bemanning på månen för att stilla din rövklåda är inget som länderna ser är värt detta.
Varför tror du länder måste vinna på att göra något?
Vad vann de på att åka när de påstod att det skulle åka?
Länder gör massor av saker de inte vinner på.

Det stämmer heller inte att de inte skulle vinna på att åka till månen. Mängder med teknik tas fram på detta vis. Det blir ett sätt för folket att finansers forskning. Om det sedan leder till något eller inte är en helt annan sak.

Citat:
Det var lite skillnad innan någon faktiskt varit där, då fanns det incitament för det och det togs hejdlöst beslut om att det fick kosta vad det kosta ville.
Det där hittar du på
Finns massor att utforska om man skulle klara av att ta sig till månen
Citera
2023-05-23, 14:25
Medlem
Citat:
Länder gör massor av saker de inte vinner på.

Det stämmer heller inte att de inte skulle vinna på att åka till månen. Mängder med teknik tas fram på detta vis. Det blir ett sätt för folket att finansers forskning. Om det sedan leder till något eller inte är en helt annan sak.

Det där hittar du på

Prestige du vet, äran att vara första landet som sätter en människa på månen.
Du kan själv undersöka om det finns incitament idag att bara placera ytterligare en människa på månen eller ej. Så länge det fanns förhoppningar att bygga månbaser så fanns det incitament men inte längre.

Du kanske är lagd som person att du satsar biljoner bara för att du råkar ha de liggandes i byrålådan men länder och dess ledare gör det inte om de inte kan få ut något av det.
Prestigen med att vinna rymdkapplöpningen var så het att man redan på 50-talet startade Project A119 men då de sedan ansåg det för farligt för mänskligheten så avbröts det. Så exakt så mycket är man villig att ta till när prestige är priset för det man utför. Samma sak som varför större delen av de ryska deltagarns i OS förr med all säkerhet var dopade, det är en prestige för en nation att plocka guldmedaljer och anses vara atletiskt överlägsen.
Citera
2023-05-23, 14:39
Medlem
Citat:
Prestige du vet, äran att vara första landet som sätter en människa på månen.
Så du tror det är det enda man kan göra som har prestige kring månen? Folkets nyfikenhet på månen är mycket stor. Prestige är knappast någon drivande orsak för ett land

Citat:
Du kan själv undersöka om det finns incitament idag att bara placera ytterligare en människa på månen eller ej.
Behövs inte för jag vet i alla fall 4 mycket stora satsningar om att nå månen, Kina har kommit längst.
Det satsas alltså väldigt mycket pengar på att försöka nå dit NU

Citat:
Du kanske är lagd som person att du satsar biljoner bara för att du råkar ha de liggandes i byrålådan men länder och dess ledare gör det inte om de inte kan få ut något av det.
Det hade gått runt bara på att locka otroligt rika turister som vill åka till månen om de kunde göra det på ett säkert sätt.
Tekniken är redan löst (enligt dig), energimässigt eller teknikmässigt är det inte speciellt dyrt om det varit möjligt att tillverka farkosten.

Titta på SpaceX, priset för bränsle är en struntsumma. Vad de fokuserat på är att landa på jorden igen med material som har väldigt hög precision för att få ner kostnaden. Deras budget är inte alls speciellt stor
Citera
2023-05-23, 14:47
Medlem
Citat:
En ad hoc är en räddning av en teori när den inte uppför sig som den ska.
Så om jag var månlandningstroende så hade jag kastat in den ad hocen med vetskap om att ingen kan motbevisa den.
Jag är mycket skeptisk till att partikelstrålningen skulle få månlandaren att vittra bort eller spåren att försvinna men det spelar ju ingen roll.
Det viktiga är att täppa till hålet i teorin.

Vilket hål ? Vilken teori ? Ingen satellit har ju konstaterat att landningsplatserna är tomma. Snarare tvärtom. Och visst går det att bevisa att partikelstrålning inte kan vittra bort en mån landare. Det är inte den sortens förklaringar som ges till varför påstådda problem inte är det.
Citera
2023-05-23, 14:55
Medlem
Citat:

Ja någon form av vinst eller nytta lär man nog kräva för att satsa resurser på det.

Citat:

Det var en politisk styrkedemonstration att komma först efter att tidigare bara komma på andra plats

Citat:

Men finns det inte massor av annat också man skulle kunna forska på? Och finns det inte mycket Mån forskning som skulle kunna göras med obemannade sonder ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in