2023-05-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ryssarna har en betydligt större befolkning än Ukraina, kanske fem gånger större i dag. Det är förstås svårt att veta hur många som vill slåss, men det gäller ju även Ukraina. För egen tror jag Ukraina förlorar detta vilket är uppenbart och jag vet inte om en förlorare har lättare att rekrytera soldater än en vinnare eftersom de flesta antagligen vill vara kvar i livet.

Även om det är cyniskt så är jag övertygad om att om Ukraina på allvar börjar få slut på soldater så kommer det börja välla in frivilliga. Ukraina får ta bajamackan så länge och det är tragiskt att Putin invaderade men tex polen kommer ha svårt att svälja att ett aggressivt Ryssland tuggar sig närmare. Det är snarare det som kan leda till världskrig (att Ryssland lägger Ukraina under sig) än att maffiastyret i Kreml är hotat.
Citera
2023-05-23, 13:38
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ryssarna har en betydligt större befolkning än Ukraina, kanske fem gånger större i dag. Det är förstås svårt att veta hur många som vill slåss, men det gäller ju även Ukraina. För egen tror jag Ukraina förlorar detta vilket är uppenbart och jag vet inte om en förlorare har lättare att rekrytera soldater än en vinnare eftersom de flesta antagligen vill vara kvar i livet.
Det uppenbara för oss vettiga människor är Ryzzland har slut slagkraftigt krigsmaterial, undermåliga soldater, undermålig militärledning. Inget talar för att Ryzzland klarar sig ur detta. Ryzzland har blivit degraderat från stormakt till skithustunna, likaså deras anhängare.
Citera
2023-05-23, 13:39
Bannlyst
Peskov är upprörd över att Belgorod är i ryska separatisters kontroll. Man har korsat en gräns tycker han, bokstavligen
Citera
2023-05-23, 13:42
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Jag vet inte vad det är för kategori av utsagor du syftar på och om just den kategorin är speciellt viktig, alltså som jag förstår det: att man ljugit och vägrat att erkänna det.

Som Putin om MH-nedskjutningen, som Lavrov om att dom inte skulle invadera, som hela Kreml om allting sen 1917.

Vilken förlorare du är som håller på dom eviga förlorarna.
Citera
2023-05-23, 13:43
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Rent militärt är det i dagsläget naivt att peka ut någon som trolig segrare. Det hävdar i princip alla experter. Båda sidor har brist på erfarna soldater utan kastar in folk med snabbutbildning som inte vet vad de ger sig in i. Det är även brist på modern utrustning på båda sidor generellt förutom bland befäl och specialförbanden. Rent politiskt kan jag dock hålla med dig där blir det svårt för Kreml med utrikespolitik framöver.
Har du missat att det utbildas en väldig massa ukrainare i bland annat Storbritannien av bland annat svenska befäl? Och att det kommer tåg efter tåg med modern stridsmateriel från samarbetsländerna till Ukraina?
Det är inte direkt samma sak i Ryssland. Där har väldigt många som skulle fungerat som instruktörer dött och dom flesta andra måste stanna kvar vid fronten. Och tågen som går mot Ukraina på Rysslands sida är lastade med materiel från 50-talet.
Citera
2023-05-23, 13:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
SouthFront och Sputnik källor som jag litar på så där. De vet att dom inte kan ljuga hur mycket som helst för sanningen kommer ändå fram med tiden. Västmedia kan däremot ljuga hejdlöst då befolkningen i väst är hjärntvättade sedan barnsben.
Citat:
Ursprungligen postat av attog
SouthFront är en flerspråkig webbplats registrerad i Ryssland. Det har anklagats för att vara ett utlopp för desinformation och vara under kontroll av den ryska regeringen, och är sanktionerat av det amerikanska finansministeriet och förbjudet av sociala medieplattformar av denna anledning.

SouthFront är en rysk propagandasajt, registrerad i Ryssland, som kontrolleras den ryska säkerhetstjänsten FSB. Har man denna propagandasajt som sin huvudsakliga källa, så förstår jag varför man hamnar snett ibland. Det är som att ha Putin som sin huvudsakliga informationskälla.

Citat:
SouthFront is a multilingual fake news website registered in Russia that "combines Kremlin talking points with detailed knowledge of military systems and ongoing conflicts and attempts to appeal to military enthusiasts, veterans, and conspiracy theorists."
Citat:
Russian Intelligence Services, namely the Federal Security Service (FSB) directly operates disinformation outlets. SouthFront is an online disinformation site registered in Russia that receives taskings from the FSB.
Citat:
The 2022 Treasury report alleged that SouthFront was sanctioned in part for being "owned or controlled by, or for having acted or purported to act for or on behalf of, directly or indirectly, the FSB" which is Russia's successor to Soviet Union's KGB.
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/SouthFront
https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0126
Citat:
SouthFront, HQ: Moscow, Russian Federation

https://www.similarweb.com/website/southfront.org/#overview
https://www.zoominfo.com/c/south-front/409595944
Citera
2023-05-23, 13:49
Medlem
attogs avatar
Har suttit länge och funderat på om jag skulle svara på detta knepiga inlägg. Milt sagt knepigt.
Sedan tänkte jag låter det gå några dagar, för du kommer med största sannolikhet fara ut i olika åsikter, som går stick i stäv med vad du skriver här. Och visst blev det så.
Kan säga att jag skiter i om du håller på Ukraina eller rys-land. Men stå för det!

Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag hejar inte på någon. Jag vill att kriget avslutas imorgon helst. Enda realistiska vägen ur det är att EU:s och NATO:s stöd upphör i morgon.

Om stödet från väst upphör, skulle ryssen får fri lejd.

Ryssarna har precis besegrat den tredje varianten av ukrainska armén i en begränsad operation. Man har hela den mobiliserade styrkan stridsberedd. Och man kommer att göra allt för att nå målen med SMO:n

Så här är det. Putin har faktiskt laglig skyldighet att försvara ryskt territorium och den ryska befolkningen vilket inkluderar nya regioner som införlivats i Ryssland. Det med alla tillbuds stående medel. Det kommer han att göra också och vi vet vad dessa medel involverar. Och gör han inte det lär han bli avsatt och någon annan president kommer att ta över. Det är en stor risk att denne inte är lika mjuk. Putin är en duva bland hökar i Kreml nämligen.

Detta var din mest märkliga del i inlägget. Kan du länka till var det sägs att det är lagligt att; 1. invadera ett land, 3. Hålla folkomröstning.2. Annektera ett annat lands, land.

Det här är ingen åsikt jag har utan så är läget helt enkelt. Det finns inget scenario där Ukraina och NATO med EU går vinnande ur detta på ett sätt som gör att man skulle kunna fira en seger. Det kan som alla förstår gå riktigt illa. Särskilt för oss i Europa. Rent krasst så borde vi hoppas på att ryssarna på något sätt går segrande ur det här. Då kanske det finns en chans att övriga Europa klarar sig utan större förödelse.

För Ukrainas del ser det mörkt ut dock. Jag är av den bestämda uppfattning att allt detta hade kunnat förhindrats med skicklig diplomatik långt innan. Det första man då måste göra är att göra sig av med vulgäruppfattning att Putin oprovocerat att Ukraina för att invadera landet och skada ukrainarna för att ge plats åt ett nytt Sovjet och att han sedan fortsätter. Det här är en existentiell kris för Ryssland och det begriper alla som har den minsta insikt om 1900-talshistoria särskilt den post-WWII.

Du har inga belägg för din uppfattningar. Men vi skiter i resten.

Jag avskyr krig och kan omöjligen stödja någon sida helt enkelt men jag är inte fullständigt naiv. Det finns en orsak och verkan här. Eftersom USA utsett sig själv till världspolis och vill forcera "the Rules Based Order" så är man djupt medskyldig till den uppkomna situation och ett tungt ansvar vilar på politikerna Washington att söka en fredlig lösning på konflikten.

Vad jag vill få från dig, är belägg att Putin har laglig skyldighet, till vad då?
Att invadera?
Senast redigerad av attog 2023-05-23 kl. 14:09.
Citera
2023-05-23, 13:50
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Har du missat att det utbildas en väldig massa ukrainare i bland annat Storbritannien av bland annat svenska befäl? Och att det kommer tåg efter tåg med modern stridsmateriel från samarbetsländerna till Ukraina?
Det är inte direkt samma sak i Ryssland. Där har väldigt många som skulle fungerat som instruktörer dött och dom flesta andra måste stanna kvar vid fronten. Och tågen som går mot Ukraina på Rysslands sida är lastade med materiel från 50-talet.

Hur stor del av helheten är den ” väldiga massan” ?
Citera
2023-05-23, 13:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Helt felaktiga uppgifter Ryssarna har förlorat 1 soldat på 7 Ukrainare. Det var en fullkomlig slakt på Ukrainare i Bakhmut, och efter det svidande nederlaget kommer den Ukrainska armén aldrig mer att resa sig. Våroffensiven uteblir.
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Källa på det? Nyfiken vad du har för källor som du litar på.
Citat:
SouthFront och Sputnik källor som jag litar på så där. De vet att dom inte kan ljuga hur mycket som helst för sanningen kommer ändå fram med tiden.

Baserat på vad jag skrev ovan, så är din källa egentligen Kreml och FSB?

https://www.flashback.org/sp84550386
Citera
2023-05-23, 13:56
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hur stor del av helheten är den ” väldiga massan” ?
Det sista året eller nått sånt där så är det väl typ 100%? Inte för att jag har nån källa men jag tar för givet att det är så. Vore ju dumt med nått annat. I starten på kriget så plockade ju folket upp vad för vapen dom hittade och gick samman bäst dom kunde, men efter att samarbetsländerna fick igång utbildning i stor omfattning så tar jag för givet att dom skickar allt dom kan dit för att slippa ta hand om dom själva.
Ukraina behöver sina soldater vid fronten, så varför låta dom sköta utbildning när dom inte behöver?
Citera
2023-05-23, 13:56
Medlem
Citat:
Jag söker information brett gör det du också så får du en mer mångsidig bild av händelseförloppet i Ukraina. För mig är det viktigt att ta del av all info man kommer över.
Det går inte att döma ut en källa och tvärt lita på någon annan. Ukraina har ett oerhört övertag i informationskriget det kan inte förnekas.

Hur kommer du fram till dina fakta?
Jag har läst vad du skriver men det går inte ihop med tex dina förlust ratios.
Om du skall få en helhetsbild som du eftersträvar så lär du även ta in västerländska siffror i beaktande.
Citera
2023-05-23, 13:57
Medlem
Citat:
Lugna ned Putin? Putin ville att minskavtalen skulle sättas i verket, vilket han upprepade gånger framfört både muntligen och skriftligen, vilket helt enkelt avfärdades. Sedan marscherade de in.
Vilket han själv bröt mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in