Har suttit länge och funderat på om jag skulle svara på detta knepiga inlägg. Milt sagt knepigt.
Sedan tänkte jag låter det gå några dagar, för du kommer med största sannolikhet fara ut i olika åsikter, som går stick i stäv med vad du skriver här. Och visst blev det så.
Kan säga att jag skiter i om du håller på Ukraina eller rys-land. Men stå för det!
Citat:
Ursprungligen postat av
Ali-Ahmed-Ghanem
Jag hejar inte på någon. Jag vill att kriget avslutas imorgon helst. Enda realistiska vägen ur det är att EU:s och NATO:s stöd upphör i morgon.
Om stödet från väst upphör, skulle ryssen får fri lejd.
Ryssarna har precis besegrat den tredje varianten av ukrainska armén i en begränsad operation. Man har hela den mobiliserade styrkan stridsberedd. Och man kommer att göra allt för att nå målen med SMO:n
Så här är det. Putin har faktiskt laglig skyldighet att försvara ryskt territorium och den ryska befolkningen vilket inkluderar nya regioner som införlivats i Ryssland. Det med alla tillbuds stående medel. Det kommer han att göra också och vi vet vad dessa medel involverar. Och gör han inte det lär han bli avsatt och någon annan president kommer att ta över. Det är en stor risk att denne inte är lika mjuk. Putin är en duva bland hökar i Kreml nämligen.
Detta var din mest märkliga del i inlägget. Kan du länka till var det sägs att det är lagligt att; 1. invadera ett land, 3. Hålla folkomröstning.2. Annektera ett annat lands, land.
Det här är ingen åsikt jag har utan så är läget helt enkelt. Det finns inget scenario där Ukraina och NATO med EU går vinnande ur detta på ett sätt som gör att man skulle kunna fira en seger. Det kan som alla förstår gå riktigt illa. Särskilt för oss i Europa. Rent krasst så borde vi hoppas på att ryssarna på något sätt går segrande ur det här. Då kanske det finns en chans att övriga Europa klarar sig utan större förödelse.
För Ukrainas del ser det mörkt ut dock. Jag är av den bestämda uppfattning att allt detta hade kunnat förhindrats med skicklig diplomatik långt innan. Det första man då måste göra är att göra sig av med vulgäruppfattning att Putin oprovocerat att Ukraina för att invadera landet och skada ukrainarna för att ge plats åt ett nytt Sovjet och att han sedan fortsätter. Det här är en existentiell kris för Ryssland och det begriper alla som har den minsta insikt om 1900-talshistoria särskilt den post-WWII.
Du har inga belägg för din uppfattningar. Men vi skiter i resten.
Jag avskyr krig och kan omöjligen stödja någon sida helt enkelt men jag är inte fullständigt naiv. Det finns en orsak och verkan här. Eftersom USA utsett sig själv till världspolis och vill forcera "the Rules Based Order" så är man djupt medskyldig till den uppkomna situation och ett tungt ansvar vilar på politikerna Washington att söka en fredlig lösning på konflikten.
Vad jag vill få från dig, är belägg att Putin har laglig skyldighet, till vad då?
Att invadera?