Citat:
Ursprungligen postat av
Hans66
Så du och Haaaaag menar att domstolarna ska utfärda ett sorts frikort för svagbegåvade med låg IQ?
Om nu Maja är så verklighetsfrånvarande att hon inte begriper vad som är rätt eller fel, Då ska hon inte heller vistas ute bland vanliga människor utan sitta inlåst på en avdelning för likasinnade.
Jag kommer ihåg -80 talet då HA Skåne fick läkare att skriva ut intyg på att alla medlemmar inte kunde bära hjälm pga eksem i hårbotten.
Samma problem ser jag med frikort eller löjligt lågt straff, gängmedlemmar blir häktad för mord på rivaler men frias pga av svagbegåvning och låg IQ.
Då borde väl frikortet eller väldigt lågt straff gälla alla med diagnoser.
Så menar inte jag, och jag tvoivlar på att Haaaaag menar något åt det hållet heller.
Frikort är väldigt grovt överdrivet och förenklat.
Man kan väl även dra slutsatsen att ett lite barn vet att det är fel att stjäla, döda, slå... men menar vi att dessa ska dömas som vuxna, få fängelsestraff lika som vuxna?
Ja, visserligen verkar vi var där snart, när straffmyndighetsåldern kanske sänks till tolv år.
Men som förälder till tre barn, kan jag definitivt säga att varken tolvåringar eller 15- åringar tänker som fullvuxna normalfungeranade individer, även om de absolut fattar vad som är rätt och fel. Deras hjärna är inte färdigutvecklade. Executiva funktioner som styrs från frontalloben, pannloben där omdöme, planering, beslutsfattande sker, är inte färdigutvecklade. Det är inom dessa områden även personer med ADHD/ADD har problem.
Nu vet jag inte hur Majas IQ ser ut, men jag tycker absolut att man när man bedömer ett brott, ska ta hänsyn till om en person har problem med kognition och och har diagnoser ska en rätt ta i beaktande hur individen fungerar och om det kan ha inverkat på hur individen agerade i samband med brottet.
Här har vi en ganska ung tjej, som redan för två år sedan varit med Johanna. Då var Maja bara 16 år, och under inflytande av en två år äldre person med mycket destuktivt, rent av kriminellt tankesätt. Man brukar säga att barn med de diagnoser som Maja har, brukar ligga efter i utveckling.
Johanna har absolut haft ett mycket stort och negativt inflytande på en ung och sårbar person under en känslig period i hennes utveckling. Maja är både ung i numerisk ålder, men hon kan även vara lite efter andra i sin egen ålder rent utvecklingsmässigt.
Så ja, det är klart att hon förstår att det är fel att döda, kan förstå vad som är rätt och fel, men det betyder inte att hon kan jämföras med normalfungerande vuxna i alla aspekter. Jag personligen kan tycka om hon befinns skyldig till även mord, att hon inte ska dömas lika hårt som Johanna, även om jag inte vet detaljerna runt Majas funktioner och IQ.