Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Rätten bildar sig en egen uppfattning där rättsläkarens vittnesmål är en del. Det finns två mycket bra vittnen i det här fallet - grannarna under - vars vittnesmål också vägs in i rättens bedömning av vad som mest troligt hänt i badrummet. De åtalades handlande efter mordet säger också väldigt mycket om vad som mest troligt hände i badrummet. Det väger rätten också in i sin helhetsbedömning.
Både Johannas och Majas initiala berättelse om att Maja har ramlat och farit runt i badrummet säger väldigt mycket om vad som de facto hände där. De lämnar en berättelse som är anpassad efter att det varit mycket dunsar och läten från badrummet som deras berättelse måste förklara. Tänk på vad det säger om det faktiskt skeendet. Det motsäger att Tove varit medvetandepåverkad och lätt att övermanna för Johanna.
Rättsläkaren är en mycket viktig del av bedömningen av skadorna, deras uppkomstsätt och hon har fått beskrivningar utifrån vittnesmål av både granne och de misstänkta för att kunna göra en bedömning utifrån även detta.
Ja håller med om att Johannas och Majas första beskrivningar av vad Mja pysslade med i badrummet är anpassade till de ljud som har uppstått.
Med den beskrivningen är det inte givet att alla ljud måste exakt passa det som hände Tove???
Jag menar till exempel, så beskriver ju ingen att Maja slog i huvudet, vilket man nog får anta att Tove har gjort, även om vissa här verkar mena att det inte har varit så hårt slag, eftersom det lilla såret på hucudet var så litet och skallen inte var spräckt. Det håller jag
absolut inte med om att man kan dra de slutsatserna.
Där tror jag att tjejerna då istället berättar om att dunsen ska ha kommit genom att den fulla kompisen föll på
sidan, vilket då ska förklara den höga dunsen. I själva verket verkar Tove ha fallit mestadels på ryggen, möjligen lite lätt åt höger, då både skallskadan mellan hjärnhinnorna och ryggskadan är lite åt höger och centralt på ryggen A 149/71, 83).
Inte heller kan jag tänka mig att de skulle vilja beskriva om Tove fått kramper (
om hon fick det), utan där beskrives det ju som att Maja typ kravlade till toastolen, och sparkade mot väggen.
Jag kan inte se hur en rätt kan bestämma med säkerhet att trots att vittnet L*hanj aldrig yttrar ordet sparkar i väggen, utan det är endast åklagaren som försöker få L*ahanj att säga det, bestämmer rätten att det handlar om sparkar. Det kan endast ha åstadkommits sparkar från Tove och det för att hon är fasthållen av Maja.
Så att bestämma att ljuden överensstämmer till hundra procent med tjejernas tidigare försök att dölja nerslagning/fällning, kvävening, det är rättsosäkert. Johanna vet förstås vilka ljud som kan ha hörts, och måste försöka anpass dessa till en kräkande Maja, inter riktigt samma sak, eller hur?
Om Johanna skulle dra en story till grannen om att jo "Elsa" slog huvudert också, ja, hon föll visst handlöst baklänges, utan möjlighet att ta emot sig, sen fick hon visst lite kramper också, men nu har jag lsagt henne på sängen och hon sover!!! Det är lugnt, vi åker till McD, "hur har du haft det i helgen? Har du haft kul?" Haha...
Naturligtvis kan skadorna på armbågarna uppkommit av fallet. Rättsläkaren har fått förhandsbeskrivning av åklagaren om grannens berättelse och även JJs om fallet och Majas fasthållning av armarna mot golvet (bl a).
Rättsläkaren har fått frågan om skadebilden är förenlig med hur misstänkt beskriver förloppet och om skadebilden talar för eller emot att en eller flera gm agerat (på sätt som angivits i förhöret). A 149/63
Jag kan inte se att rättsläkaren har svarat specifikt på den frågeställningen, utan svarar:
citat A 149/101
"Avsaknaden av avvärjningsskador på misstänkt och avsaknad av DNA (från misstänkt) i nagelskrapet hos den avlidna varken bekräftar eller utesluter att målsäganden har (haft möjlighet) att värja sig."
A 149/61
citat:
"
Enligt vittnesuppgifter har man vid tidpunkten för brottet hört en kraftig duns, och ytterligare dunsar som beskrivs ha låtit som "sparkar i väggen" från den aktuella lägenheten".
Och från Johannas förhör 30/12 (från rättsintyget också,
citat direkt från samma sida):
"
- JJ fäller omkull Tönnies, Tönnies hinner inte ta emot sig, faller pladask ner i backen på rygg, slår i huvudet rejält"
- JJ sätter sig grensle över Tönnies mage, Tönnies tar tag i JJ:s hals och MH håller i Tönnies armar och håller dem mot golvet[...]"