2023-05-23, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Varför måste man ta ställning?

Vad tänkte du på med sista frågan där?
"Måste" måste man inte, men det är ju svårt att inte bilda sig en uppfattning. Det gör att man tar ställning.

Jag väntar på svar på den här godbiten som du dinglade med tidigare:
Citat:
Till skillnad från dig har jag hittat teknisk bevisning som faktiskt kan styrka MH:s medverkan men det verkar du ha missat då menar jag försöker reducera hennes skuld.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Vad har du hittat?
Citera
2023-05-23, 10:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om jag minns rätt så var en av T armar illa tilltygad av djur
Någon annan kanske minns?

Ja, på den högra armen fanns ett större område angripet som ser ut att ha orsakats av djur (A 149/49, s.70 punkt 39, 40, s. 61, s. 67-69)

Det ser ut som stora delar av den högra delen av övre delen av bålen och överarmen och en bit ner över armbågen på böjsidan (ca 10cm nedan armvecket) har substansdefekter.

Huden på hela högra armens sträcksida och lite även på böjsidan är värmeskadade av brända klädrester.

Ja, och även på vänstra armen delvis brännskadad.

Kan vara bra att läsa själv, då det är ganska detaljrika beskrivningar, riktigt hemskt. I bjärt kontrast till Johannas försök till omskrivning av "kremeringen" som gjordes av "omtanke".

Jag vet alltså inte om det hade varit möjligt att se blånader av en hård fasthållning, men utgår från att det hade undersökts om det hade varit möjligt. Åklagaren har ju lämnat en beskrivning på de misstänktas vittnesmål, och har också frågeställningar som han önskar få besvarade av rättsläkaren.
Citera
2023-05-23, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Citat
18-åringens advokat lyfter de skador som hittats på Toves armar och armbågar, och frågar om de kan ha uppstått genom att 20-åringen hållit fast Tove med benen.

https://omni.se/rattslakaren-inga-tvivel-tove-dog-av-strypning/a/APJnVz
Tack!
De skador som. fanns pga att djur angripit kroppen står inte med ute i media men all respekt
Och det gäller även de brännskador som fanns
Kroppen var illa tilltygad både av missandel djurangrepp föruttnelse och brännskador
Citera
2023-05-23, 11:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har sagt det innan men upprepar mig. Jag har personligen följt 300 + strypmord och utav dom fanns inte ett enda fall där förövaren lyckades strypa ett medvetet offer framifrån med båda sina händer utan att offret åsamkat en enda skråma på gm. Det finns givetvis tusentals strypmord där förövaren inte fått skador. Men då har strypningen inte gått till såsom rättsläkaren beskrivit det i detta fall. Alltså manuell strypning framifrån med två händer.

Jag har följ mma under en period för några år sedan och har aldrig bevittnat att en person lyckats sitta på motståndaren och samtidigt låsa båda armar längre än ett par sekunder. I många fall har dessutom den liggande personen precis innan blivit knockad.

För några dagar sedan bad jag två kampsportare demonstrera scenariet där en instruktör satte sig på en elevs bröstkort och låste fast personens armar längst kroppens sida. Det tog 3-4 sek innan båda armarna var fria.

Jag och flera andra har efterfrågat liknande fall där förövaren inte blivit skadad. Jag har även frågat efter mma klipp där någon lyckats låsa motståndarens armar på det sätt som en del tror är möjlogt. Ingen har kunnat presentera något, trots att tråden har 24 miljoner visningar och 74 tusen svar.

Ska man trots detta försöka få ur M ur ekvationen så måste man få T medvetslös. Bevisen säger att hon inte varit medvetslös någon längre stund (förmodligen inte alls). Kampen pågick 3-4 min enligt grannens vittnesmål. Slag/sparkljuden i väggen talar också för att T kämpade med det hon kunde, (sparkade i väggen).
Jag har läst om dina observationer innan och respekterar din syn på detta förstås och självklart inser även jag vad som sker under en pågående strypning och vilka avvärjningsskador som brukar ses.
Å andra sidan säger de fall du har följt inget om brist på förekomst av skador i andra fall. Jag citerade tidigare ett fall där offret var idrottsman, han överlevde men båda var män. Han grenslades framifrån som i detta fall, utan fysiska skador innan som i fallet med T.

Det är nog svårt att hitta berättelser över nätet och många av de som har överlevt berättar heller aldrig.
Vad man behöver titta på är snarare kringliggande omständigheter för de varierar från fall till fall istället för att generalisera rakt av, för inte ens RL är säker; hon nämner ett flertal faktorer som kan ha inverkat, både gällande T:s medvetenhetsgrad och att armbågsskadorna kan ha uppkommit i samband med fallet eller när J pressar sina ben över armbågarna.

J vill i sin skildring ge intryck av att T var klarvaken hela tiden, en tolkning är att hon lägger in M:s närvaro mot slutet för att samtidigt låta T få yttra de sista orden och ta ett grepp om J:s hals innan M räddar henne. Om sanningen istället hade varit att T hade varit medvetandepåverkad av fallet, då hade J:s 10 sekunder heller aldrig kunnat betecknas som en olycka eller vållande. Vilket J var ute efter. - Förstår du mitt resonemang om J:s förmodade framförhållning?

T:s hals utsattes för ett "enormt tryck" som resulterade i en skada i närheten av det område som kontrollerar puls/bl.tryck, vilket också RL kommenterar med: "- Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet, säger rättsläkaren."

Vidare: "Rättsläkaren uttalar sig generellt om strypning och säger att det tar en dryg minut innan personen får kramper." - Var det dessa grannen hörde efter 2-3 minuter? Det är osäkert att dra någon som helst slutsats av dessa slag/sparkar/tramp när man lyssnar på när grannen försöker återge de ljud han hörde efteråt i en rekonstruktion.
Själv tänker jag mig att det är ett fysiskt gensvar på strypningen och att det har skett i halvt medvetet tillstånd. Med tanke på det oerhörda trycket, fallskadorna och en eventuell ledlåsning så ser jag det inte alls som otroligt att hon har tuppat av relativt snabbt men att J vill ge intryck av att T förflyttar sig efter att ha sparkat i väggen, fortfarande talbar här.

- Är det rätt att bortse från RL:s uttalande och bedömning av det enskilda fallet och andra samverkade faktorer som kan tala till M:s fördel, eller ska man låta sig påverkas av sin egen moral om vad en tonåring borde ha vetskap om? Jag får nämligen intrycket att mycket av irritationen och oviljan att sätta sig in i FUP beror på föreställningar och ett fördömande som är baserat på subjektiva känslor som då prioriteras framför ett argumenterande utifrån FUP och de omständigheter som leder fram till olika reaktioner och beslut.
Eller så kan man förenkla och fastslå att M har dumpat kroppen, alltså är det mer eller mindre liktydigt med att hon även har mördat T. M har hållit tyst under förhören, alltså är det mer eller mindre liktydigt med att hon är skyldig till mord och dessutom både okänslig och egoistisk.

Vad som ligger bakom dessa reaktioner och handlingar verkar vara ointressant, det är ytliga observationer som gäller och därmed är M också precis lika skyldig; tre personer gick in, två personer kom ut - punkt, slut.

När jag har testat med diafragma-sittning och fastlåsning av armbågsleder har jag omöjligt kunnat ta mig loss med utbredda armar, som fastspikade i golvet. Å andra sidan var jag inte adrenalinstinn, ej heller skadad i ryggen som borde ha begränsat rörelseförmågan hos T.

- Vad tror du om fasthållning av händer där J kryssar in M:s position - är det praktiskt genomförbart eller fabulerar J även här?

Att göra om förloppet efter eget tycke och smak, blir orätt då J:s påstående borde testas för hållbarheten. En annan tjejs liv står på spel och då får J stå för sin redogörelse av M:s läge i badrummet. För innan dess är det J som har kontrollen över T, alltså innan J tar strypgreppet för det gör hon som svar på och i direkt anslutning till T:s angrepp.
Citera
2023-05-23, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
"Måste" måste man inte, men det är ju svårt att inte bilda sig en uppfattning. Det gör att man tar ställning.

Jag väntar på svar på den här godbiten som du dinglade med tidigare:

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Vad har du hittat?

Den har jag dinglat med många gånger men du kanske inte sett skärmbilderna för alla träd?

Ja exempel på det är Biome-filsystemet i iPhonen med SEGB-filerna och dess användardata som kan visa mer aktivitet än stegen. I utredningen finns som det ser ut bara användardata från knowledgec.db databasen.

Jag har även visat att stegserierna inte kan vara fram och tillbaka till ett toabesök och jag har även visat att en stegserie har minst sju tidsstämplar.

Jag har även visat att stegserien inte är validerad och att det inte finns något protokoll i fup från den ”full file system” tömning som görs.
Citera
2023-05-23, 11:25
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Hur många av de där fallen lyckades GM först fälla offret och sedan grensla? Den ststistiken är ju mer intressant än alla strypmord.

Det där med 300+ strypmord är ungefär lika sant som att Johanna höll löst i tio sekunder.

Jag har bett Heretic77 om info om dessa strypmord som hen säger sig kollat upp otaliga gånger men aldrig fått ett enda exempel till svar, och nu helt plötsligt har de blivit 300+ Det är bara den ena lögnen efter den andra från den skribenten.

Igår hette det att grannen hade vittnat om en 3-4 minuter lång kamp. Också det bara rent påhitt.

Det är inget anmärkningsvärt att en stryper en annan utan att få motvärnsskador. Det kan ske på många olika vis. Även rättsläkaren vittnade om att det är möjligt. Och som jag redan nämnt så vittnade rättsläkaren om att det var mer sannolikt att skadorna på Johannas armbågar uppkommit av att Johanna satt på den än att Maja höll fast dem.
Citera
2023-05-23, 11:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Rätten bildar sig en egen uppfattning där rättsläkarens vittnesmål är en del. Det finns två mycket bra vittnen i det här fallet - grannarna under - vars vittnesmål också vägs in i rättens bedömning av vad som mest troligt hänt i badrummet. De åtalades handlande efter mordet säger också väldigt mycket om vad som mest troligt hände i badrummet. Det väger rätten också in i sin helhetsbedömning.

Både Johannas och Majas initiala berättelse om att Maja har ramlat och farit runt i badrummet säger väldigt mycket om vad som de facto hände där. De lämnar en berättelse som är anpassad efter att det varit mycket dunsar och läten från badrummet som deras berättelse måste förklara. Tänk på vad det säger om det faktiskt skeendet. Det motsäger att Tove varit medvetandepåverkad och lätt att övermanna för Johanna.

Rättsläkaren är en mycket viktig del av bedömningen av skadorna, deras uppkomstsätt och hon har fått beskrivningar utifrån vittnesmål av både granne och de misstänkta för att kunna göra en bedömning utifrån även detta.

Ja håller med om att Johannas och Majas första beskrivningar av vad Mja pysslade med i badrummet är anpassade till de ljud som har uppstått.

Med den beskrivningen är det inte givet att alla ljud måste exakt passa det som hände Tove???

Jag menar till exempel, så beskriver ju ingen att Maja slog i huvudet, vilket man nog får anta att Tove har gjort, även om vissa här verkar mena att det inte har varit så hårt slag, eftersom det lilla såret på hucudet var så litet och skallen inte var spräckt. Det håller jag absolut inte med om att man kan dra de slutsatserna.

Där tror jag att tjejerna då istället berättar om att dunsen ska ha kommit genom att den fulla kompisen föll på sidan, vilket då ska förklara den höga dunsen. I själva verket verkar Tove ha fallit mestadels på ryggen, möjligen lite lätt åt höger, då både skallskadan mellan hjärnhinnorna och ryggskadan är lite åt höger och centralt på ryggen A 149/71, 83).

Inte heller kan jag tänka mig att de skulle vilja beskriva om Tove fått kramper (om hon fick det), utan där beskrives det ju som att Maja typ kravlade till toastolen, och sparkade mot väggen.

Jag kan inte se hur en rätt kan bestämma med säkerhet att trots att vittnet L*hanj aldrig yttrar ordet sparkar i väggen, utan det är endast åklagaren som försöker få L*ahanj att säga det, bestämmer rätten att det handlar om sparkar. Det kan endast ha åstadkommits sparkar från Tove och det för att hon är fasthållen av Maja.

Så att bestämma att ljuden överensstämmer till hundra procent med tjejernas tidigare försök att dölja nerslagning/fällning, kvävening, det är rättsosäkert. Johanna vet förstås vilka ljud som kan ha hörts, och måste försöka anpass dessa till en kräkande Maja, inter riktigt samma sak, eller hur?

Om Johanna skulle dra en story till grannen om att jo "Elsa" slog huvudert också, ja, hon föll visst handlöst baklänges, utan möjlighet att ta emot sig, sen fick hon visst lite kramper också, men nu har jag lsagt henne på sängen och hon sover!!! Det är lugnt, vi åker till McD, "hur har du haft det i helgen? Har du haft kul?" Haha...

Naturligtvis kan skadorna på armbågarna uppkommit av fallet. Rättsläkaren har fått förhandsbeskrivning av åklagaren om grannens berättelse och även JJs om fallet och Majas fasthållning av armarna mot golvet (bl a).

Rättsläkaren har fått frågan om skadebilden är förenlig med hur misstänkt beskriver förloppet och om skadebilden talar för eller emot att en eller flera gm agerat (på sätt som angivits i förhöret). A 149/63

Jag kan inte se att rättsläkaren har svarat specifikt på den frågeställningen, utan svarar:

citat A 149/101
"Avsaknaden av avvärjningsskador på misstänkt och avsaknad av DNA (från misstänkt) i nagelskrapet hos den avlidna varken bekräftar eller utesluter att målsäganden har (haft möjlighet) att värja sig."
A 149/61

citat:

"Enligt vittnesuppgifter har man vid tidpunkten för brottet hört en kraftig duns, och ytterligare dunsar som beskrivs ha låtit som "sparkar i väggen" från den aktuella lägenheten".

Och från Johannas förhör 30/12 (från rättsintyget också, citat direkt från samma sida):

"- JJ fäller omkull Tönnies, Tönnies hinner inte ta emot sig, faller pladask ner i backen på rygg, slår i huvudet rejält"
- JJ sätter sig grensle över Tönnies mage, Tönnies tar tag i JJ:s hals och MH håller i Tönnies armar och håller dem mot golvet
[...]"
Citera
2023-05-23, 11:51
Medlem
Vladimir-Suckmeoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
Du har naturligtvis fel även här noster som i mkt annat i tråden. Tyvärr för dig. Ta fram fakta på att hon är 180 lång vilket inte stämmer så skall du få din idealvikt sedan. Du har skrivit mycket felaktigt i tråden men fram med fakta nu.

Skulle hon vara tex 1.80 med 80 kg så är det 0.3 i bmi från övervikt. Men hon är inte 1.80. Inte heller är hon nära idealvikt.. hon är i utkanten även genom ditt resonemang

Normalvikt 18,5-25 BMI över 25 = övervikt. med 180 80 så =24,7 men hon är inte 180 somsagt

Naturligtvus är hon en lite tjockis. Vad tänker du om detta noster?

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om man är 180 cm lång så är väl 80 kg närmas idealvikt.

Undrar hur du gjorde när du fattade det.

Är JJs längd bekräftad?

Här ser hon ju vara lika lång som TT. Eller att TT är lika lång som JJ:

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1134970-lakan-handsprit-och-tandare-sa-forsokte-20-aringen-gora-sig-av-med-toves-kropp
Citera
2023-05-23, 12:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Från domen:
” Att
MH:s telefon precis vid den här tidpunkten registrerar aktivitet i appen Hälsa
(kl. 02:43.33) visar tydligt att MH varit i rörelse vid denna tidpunkt och att hon då
haft sin telefon på sig. Ingen uppgift i målet har indikerat att Tove eller JJ skulle ha använt eller flyttat MH telefon. Dessutom synes MH
egen uppgift om att hon själv var uppe en gång tidigare vid kl. 02.19:39 stämma då hennes
telefon registrerade rörelseaktivitet även då (33 steg). Avstånden i lägenheten är små och
48 steg räcker väl för att förflytta sig från sängen till badrummet och sedan tillbaka. Om LK så tydligt hörde den jättehöga dunsen kan MH inte ha undgått att märka den även om hon i någon mån var berusad.”

Det ingen har talat om för rätten är att en stegserie upphör så snart man stannar upp, t.ex genom ett toabesök.

Här hade de varit bra med guidning krig stegen mer än den ”provgång” som nån på NOA gör.

Och på tal om mer noggtanna undersökningar/bevis skriver rätten på s. 47:

”För en fällande dom i brottmål krävs att det genom den utredning som har presenterats i målet
är ställt utom rimligt tvivel att den eller de tilltalade har begått den gärning som åklagaren
påstår. I det kravet ligger att utredningen ska vara så fullständig att det inte finns anledning att
anta att ytterligare undersökning skulle ändra bedömningen och att det inte finns några andra möjliga förklaringar till händelseförloppet. Om det finns någon kvarstående osäkerhet kring
den eller de tilltalades skuld är beviskravet inte uppfyllt. Utgångspunkten är att alla någorlunda rimliga förklaringar ska kunna uteslutas för att domen ska bli fällande. En alternativ förklaring
till det som åklagaren påstår måste dock framstå som praktiskt möjlig och det ska finnas
anledning att räkna med den i det aktuella fallet”

Utredningen ska alltså vara ”fullständig”.
Är den det om åklagaren med utredningen missat att visa hur dessa stegserier uppkommer?

Är den fullständig om man missat koordinater i tjejernas mobiler?

Är den fullständig om man inte tömt Toves moln?

Är den fullständig om man missat analys av grannens mobil och användardata, om så en okulär koll av hans Hälsa-app likt Sveriges Radio P4 Jönköping gjort?

På tal om grannens mobil. S. 56 i domen:

”Helt avgörande för tingsrättens fortsatta ställningstagande - när det gäller när olika delar av händelsen inträffade - är i stället de vittnesuppgifter som LK lämnat. Han har fritt
och i en följd, utan att bli särskilt tillfrågad, lämnat en mängd uppgifter som tingsrätten anser är mycket trovärdiga och tillförlitliga.”

Även här då hade rätten haft hjälp av en tidsstämpel i grannens mobil då han lögger ifrån sig den för att gå till pappan.

Sen så fortsätter det på s.58 om MH:s steg:

”Angående det som hände i lägenheten har MH sagt att hon själv gick och lade sig
direkt medan Tove och JJ satte sig i köket. Efter en stund gick MH upp från sängen och sa i köket att hon mådde illa, då var både JJ och Tove där. Sedan gick hon och lade sig igen. Denna uppgift stämmer väl med den analys som gjorts av hälsoappen i MH telefon som kl. 02.19 registrerat 33 steg.”

Här är utredningen inte fullständig då toabesöket omöjligt kan ha registrerat endast en stegserie. Så den uppgiften ”stämmer” inte alls ”väl” med analysen av MH:s mobil. Tvärtom.

Sen har rätten lite pejl helt plötsligt på hur appen funkar med stegräkning:

”Av utredning kring när sms:et mellan JJ och MH skickades framgår tydligt att klockan var 03.00.03. Om MH då befann sig på toan med sin
telefon borde hälsoappen ha registrerat steg vid denna tidpunkt, det har den inte gjort enligt utredningen. Det finns bara en rörelse dokumenterad i hälsoappen och den är kl. 02.43.
Eftersom MH svarat med en tumme upp på JJ sms måste
MH telefon varit påslagen.”

Helt riktigt måste MH:s mobil varit påslagen men den hade även registrerat användardata som kanske den notis som MH får från SMS:et, ”textinput” som är nör hon skriver i appen, ”backlit” som är när skärmen tänds eller släcks, ”device locked/unlocked” då mobilen låses upp/låses, ”inferred motion” när iPhonens rörelsesensorer aktiveras med tidsstämplar osv.

Sådan användardata saknas helt för att bevisa hur MH använt mobilen.

Rätten är inte konsekvent här i sin bedömning vad gäller stegräknaren och tidsstämplar för stegsekvenser. Ena gången kan man gå fram och åter, andra gången inte.

Och informationen finns att hämta, hur det ser ut.

Skumläste tråden igår på kvällen och du skrev något om att du hade nå´t bevis för att Maja kan vara skydlig? Eller drömde jag det??

Vad?
Citera
2023-05-23, 12:15
Avslutad
Citat:
Den har jag dinglat med många gånger men du kanske inte sett skärmbilderna för alla träd?

Ja exempel på det är Biome-filsystemet i iPhonen med SEGB-filerna och dess användardata som kan visa mer aktivitet än stegen. I utredningen finns som det ser ut bara användardata från knowledgec.db databasen.

Jag har även visat att stegserierna inte kan vara fram och tillbaka till ett toabesök och jag har även visat att en stegserie har minst sju tidsstämplar.

Jag har även visat att stegserien inte är validerad och att det inte finns något protokoll i fup från den ”full file system” tömning som görs.
Jag missförstod. Jag trodde du hade hittat något konkret material i FUPen som gav ytterligare information om hur Majas telefon har rört sig. Vad du menar är att du har pekat på att det kan finnas ytterligare information att utvinna. Det har jag sett att du har sagt tidigare, och det tvivlar jag inte på att du har rätt i.
Citera
2023-05-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rätten är inte konsekvent här i sin bedömning vad gäller stegräknaren och tidsstämplar för stegsekvenser. Ena gången kan man gå fram och åter, andra gången inte.

Och informationen finns att hämta, hur det ser ut.

Skumläste tråden igår på kvällen och du skrev något om att du hade nå´t bevis för att Maja kan vara skydlig? Eller drömde jag det??

Vad?

Det har du nog drömt ja, haha!

Jag skrev nog något om att vidare tekniska utredningsåtgärder kan gå åt båda hållen. Alltså visa på mer aktivitet än stegen osv.
Citera
2023-05-23, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rättsläkaren är en mycket viktig del av bedömningen av skadorna, deras uppkomstsätt och hon har fått beskrivningar utifrån vittnesmål av både granne och de misstänkta för att kunna göra en bedömning utifrån även detta.

Ja håller med om att Johannas och Majas första beskrivningar av vad Mja pysslade med i badrummet är anpassade till de ljud som har uppstått.

Med den beskrivningen är det inte givet att alla ljud måste exakt passa det som hände Tove???

Jag menar till exempel, så beskriver ju ingen att Maja slog i huvudet, vilket man nog får anta att Tove har gjort, även om vissa här verkar mena att det inte har varit så hårt slag, eftersom det lilla såret på hucudet var så litet och skallen inte var spräckt. Det håller jag absolut inte med om att man kan dra de slutsatserna.

Där tror jag att tjejerna då istället berättar om att dunsen ska ha kommit genom att den fulla kompisen föll på sidan, vilket då ska förklara den höga dunsen. I själva verket verkar Tove ha fallit mestadels på ryggen, möjligen lite lätt åt höger, då både skallskadan mellan hjärnhinnorna och ryggskadan är lite åt höger och centralt på ryggen A 149/71, 83).

Inte heller kan jag tänka mig att de skulle vilja beskriva om Tove fått kramper (om hon fick det), utan där beskrives det ju som att Maja typ kravlade till toastolen, och sparkade mot väggen.

Jag kan inte se hur en rätt kan bestämma med säkerhet att trots att vittnet L*hanj aldrig yttrar ordet sparkar i väggen, utan det är endast åklagaren som försöker få L*ahanj att säga det, bestämmer rätten att det handlar om sparkar. Det kan endast ha åstadkommits sparkar från Tove och det för att hon är fasthållen av Maja.

Så att bestämma att ljuden överensstämmer till hundra procent med tjejernas tidigare försök att dölja nerslagning/fällning, kvävening, det är rättsosäkert. Johanna vet förstås vilka ljud som kan ha hörts, och måste försöka anpass dessa till en kräkande Maja, inter riktigt samma sak, eller hur?

Om Johanna skulle dra en story till grannen om att jo "Elsa" slog huvudert också, ja, hon föll visst handlöst baklänges, utan möjlighet att ta emot sig, sen fick hon visst lite kramper också, men nu har jag lsagt henne på sängen och hon sover!!! Det är lugnt, vi åker till McD, "hur har du haft det i helgen? Har du haft kul?" Haha...

Naturligtvis kan skadorna på armbågarna uppkommit av fallet. Rättsläkaren har fått förhandsbeskrivning av åklagaren om grannens berättelse och även JJs om fallet och Majas fasthållning av armarna mot golvet (bl a).

Rättsläkaren har fått frågan om skadebilden är förenlig med hur misstänkt beskriver förloppet och om skadebilden talar för eller emot att en eller flera gm agerat (på sätt som angivits i förhöret). A 149/63

Jag kan inte se att rättsläkaren har svarat specifikt på den frågeställningen, utan svarar:

citat A 149/101
"Avsaknaden av avvärjningsskador på misstänkt och avsaknad av DNA (från misstänkt) i nagelskrapet hos den avlidna varken bekräftar eller utesluter att målsäganden har (haft möjlighet) att värja sig."
A 149/61

citat:

"Enligt vittnesuppgifter har man vid tidpunkten för brottet hört en kraftig duns, och ytterligare dunsar som beskrivs ha låtit som "sparkar i väggen" från den aktuella lägenheten".

Och från Johannas förhör 30/12 (från rättsintyget också, citat direkt från samma sida):

"- JJ fäller omkull Tönnies, Tönnies hinner inte ta emot sig, faller pladask ner i backen på rygg, slår i huvudet rejält"
- JJ sätter sig grensle över Tönnies mage, Tönnies tar tag i JJ:s hals och MH håller i Tönnies armar och håller dem mot golvet
[...]"
Det är inte viktigt för rätten att alla ljud som förekommer i Majas och Johannas initiala berättelse kan fastslås ha en motsvarighet i det faktiska skeendet i badrummet. Det som är viktigt är att Majas och Johannas initiala berättelse är full av oljud - dunsar, sparkar, fall - i badrummet.

De två säger till en början att dessa oljud kom från Maja men vi vet att så inte var fallet. Vi vet att dessa oljud kommer från mordet på Tove, så vi vet att det var tumultartat. Det var inte ett fall bakåt som resulterade i sänkt medvetandegrad hos Tove och att Johanna enkelt kunde kasta sig över henne, fixera hennes armar med sina ben och strypa henne utan att Tove gjorde något motvärn. Då hade hela skeendet varit mycket tystare och lugnare, och Johannas och Majas initiala berättelse hade också varit mycket mer lugn och beskedlig. Maja hade i deras berättelse ramlat en gång i badrummet - jätteduns - och sen kravlat till toan och spytt. Nu fick de lägga till en massa moment i Majas badrumsscen som skulle förklara alla andra dunsar och sparkar. Grannarna berättar om dunsar efter jättedunsen, innan grannsonen går upp och ringer på dörren. Sen är det ytterligare dunsar i väggen när han står utanför dörren.

Det är mycket ljud och det är ett tumult. Det talar emot att Johanna klarade av att själv övermanna Tove och strypa henne utan att få några egna skador. Det talar för att Maja var med och hjälpte till att hålla Tove i schack.

I en sammanvägd bedömning - där man också väger in händelser före och efter - så kommer man fram till att det inte finns något rimligt tvivel om att Maja är medskyldig.

- Om det hade varit en jätteduns och inga andra ljud - om Tove hade slagit i huvudet och blivit medvetslös och Johanna hade strypt henne själv - då hade Johanna mest troligt sagt till grannen att hon tappat något tungt i golvet.

- Ju fler ljud som Johanna och Maja måste förklara, desto mer utbroderad och komplicerad blir deras historia. Och den är utbroderad och komplicerad. En av förhörsledarna ifrågasätter Maja vid ett förhör och frågar hur hon kunde sprattla omkring så mycket i badrummet som hon säger, när hon egentligen bara försökte ta sig till toaletten för att spy. I Majas berättelse sprattlar hon runt som en fisk uppdragen på land ur sjön. Det säger något om det faktiska skeendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in