2023-05-23, 13:11
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja du tror det, trots att inte mycket talar för det. Snarare pekar det mesta på det omvända. Men detta är grundpremissen för att Ukraina för en meningsfull kamp, alltså att den går att vinna, detta att Ryssland förlorar fler soldater än Ukraina.

Det blir inte mer sant av att det upprepas ofta.
Det blir inte osant heller bara för att du upprepar att det inte är sant, utan egentliga underlag, mer än att du bara tycker det inte borde vara så.
Citera
2023-05-23, 13:13
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Lugna ned Putin? Putin ville att minskavtalen skulle sättas i verket, vilket han upprepade gånger framfört både muntligen och skriftligen, vilket helt enkelt avfärdades. Sedan marscherade de in.

Att upprepa något muntligen saknar väl betydelse. Drog han de facto undan det tunga ryska artilleriet vilket var ett av villkoren?
Citera
2023-05-23, 13:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ryssarna har en betydligt större befolkning än Ukraina, kanske fem gånger större i dag. Det är förstås svårt att veta hur många som vill slåss, men det gäller ju även Ukraina. För egen tror jag Ukraina förlorar detta vilket är uppenbart och jag vet inte om en förlorare har lättare att rekrytera soldater än en vinnare eftersom de flesta antagligen vill vara kvar i livet.

Och vad är det Ryssland vinner ?

Man blir utestängd ifrån väst, deras egna befolkning kommer att bli mer förslavade, och att man blir en vasall till Kina.

Där har du din vinst, och även förlust om Putin skulle sitta kvar.
Citera
2023-05-23, 13:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är skillnad på att hålla fast i en lögn och att hålla fast vid en ståndpunkt som kan uppfattas på olika sätt.
Ja, för du syftar på att komma med en påstående när inte alla fakta är kända av båda parter, dvs bevisats.

Du kommer säkert med Snake Island nu. Jag tror Ukraina, och övriga världen också för den delen trodde att de ukrainska försvararna hade blivit bombade till pulver när de första uppgifterna om incidenten läckte. Sedan såg man filmer på att de blev tillfångatagna och då blev det uppenbart om vad som hände.

Detsamma med den ukrainska S-300 LV-roboten som hamnade i Polen. Det var lätt att tro att den var rysk från början. Det bevisades sedan att den var ukrainsk och det var utagerat. Bevisen kom från polska förband vilket då enligt många pro-ryssar borde ha ljugit för Ryssland för att skydda Ukraina.

Ska vi ta Moskva så är den officiella berättelsen från Ryssland fortfarande att bara en sjöman dog trots att uppgifter finns på att det var betydligt fler. Också att det var en olycka och ingen ukrainsk sjömålsrobot.
Citera
2023-05-23, 13:16
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ryssarna har en betydligt större befolkning än Ukraina, kanske fem gånger större i dag. Det är förstås svårt att veta hur många som vill slåss, men det gäller ju även Ukraina. För egen tror jag Ukraina förlorar detta vilket är uppenbart och jag vet inte om en förlorare har lättare att rekrytera soldater än en vinnare eftersom de flesta antagligen vill vara kvar i livet.
Om du tror Ryssland vinner är du rätt naiv. Ryssarna har snart mindre territorium än de började med. De har en arme i förfall och möter ett motstånd med närmast obegränsat med vapen och utrustning. Nej ryssland vinner inte och de kan inte ens vinna. Väst skulle aldrig tillåta att ryssland vinner. Just nu krigar bara ukrainare och ryssland går på knäna. Vad tror du skulle hända om hela västvärlden rullade in över ryssland? Ja, till och med du förstår vad som skulle hända.

Och även om Ryssland på nåt sätt får en bra fred så skulle sanktioner och restriktioner ligga kvar länge.

Att vara ryss skulle inte vara kul. Det är inte kul nu heller. De har en inflation som är mycket värre än vad vi har och det i ett land där inkomsterna är mycket lägre än i väst.

Nej, ryssland KAN inte vinna. Så håller du på Ryssland är du inte bara korkad utan också en garanterad loser.
Citera
2023-05-23, 13:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
SouthFront och Sputnik källor som jag litar på så där. De vet att dom inte kan ljuga hur mycket som helst för sanningen kommer ändå fram med tiden
Västmedia kan däremot ljuga hejdlöst då befolkningen i väst är hjärntvättade sedan barnsben.

Läs gärna alternativa medier så får du en klarare bild över läget i krigszonen. Aftonhoran och Sexpressen är till för dom som vill banta och har medicinska åkommor.

SouthFront är en flerspråkig webbplats registrerad i Ryssland. Det har anklagats för att vara ett utlopp för desinformation och vara under kontroll av den ryska regeringen, och är sanktionerat av det amerikanska finansministeriet och förbjudet av sociala medieplattformar av denna anledning.

Sputnik, även kallad Sputnik News, är en statlig rysk nyhetstjänst. Den lanserades av Rossija Segodnja i november 2014 och ersätter den tidigare nyhetsbyrån Ria Novosti samt radiokanalen Rysslands röst, som slogs ihop genom en lag underskriven av president Vladimir Putin.

Vad är det som säger att de inte kan ljuga hur mycket som helst? De är ju kontrollerade av Putin och han lär inte han någon synpunkt om de glorifierar Putin och nedspelar Zelensky.
Citera
2023-05-23, 13:25
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Hur fan räknar du?

Ryssland hade väl 144 miljoner invånare och Ukraina 44. Har ryssen helt plötsligt blivit 220 miljoner?

I vilken klass slutade du skolan?
Citera
2023-05-23, 13:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Märkligt uttalande av pressekreterare Peskov
"Peskov described the perpetrators as “Ukrainian militants.” “There are a lot of ethnic Russians living in Ukraine, but they are still Ukrainian militants,” "

Är det dessa etniska ryska som invasionen avser att befria?
Citera
2023-05-23, 13:27
Medlem
"Ukraina: Vi är kvar i sydvästra Bachmut
Striderna i centrala Bachmut har trappats ned och Ryssland håller på att "rensa upp" i områden som ryska styrkor har tagit kontroll över, enligt Ukraina och andra uppgiftslämnare.

Ukrainska soldater kontrollerar stadens sydvästra utkant, skriver Ukrainas biträdande försvarsminister Hanna Maljar på Telegram.

"Vi gör små framsteg på flankerna i norr och söder om Bachmut", hävdar hon vidare."

https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-har-ar-senaste-nytt

Som jag trodde så är Bakhmut INTE intaget i sin helhet som Ryssland vill ge sken av. Däremot har ukrainska styrkor gjort mindre framsteg norr och söder om staden som tyder på att de försöker göra en manöver som avser att fånga de ryska styrkorna I Bakhmut. Därför är det troligt att Prigozhin inser vad som håller på att ske och vill dra ur sina styrkor hastigast innan de ukrainska styrkorna kan ha gjort någon form av omringning av styrkorna.
Citera
2023-05-23, 13:29
Medlem
Citat:

Så bara för att ryssland har en större befolkning så vinner de kriget per default? Är det vad du säger?
På vilket sätt är det uppenbart menar du? När ryssland i flera månader försönt ta EN liten stad. Förlorar enormt mkt manskap och utrustning.
Man har förlorat hälften av det man tog i början.
Man kan ju inte ens försvara sitt egna territorium..
Att som ryssland mobilisera med tvång är inte lätt va.
Kan ju vara läge för dig att sluta göra bort dig nu.
Citera
2023-05-23, 13:30
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Jag tror inte det finns någon som går ut i krig för att förlora.

Det jag menar är att få ett bättre liv än vi hade tidigare.
Ryssland gör det. Ryssar hade det generellt ganska bra innan invasionen. Nu är livet betydligt sämre.

Ukraina slåss för att förhindra att det blir sämre.
Citera
2023-05-23, 13:31
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om du tror Ryssland vinner är du rätt naiv. Ryssarna har snart mindre territorium än de började med. De har en arme i förfall och möter ett motstånd med närmast obegränsat med vapen och utrustning. Nej ryssland vinner inte och de kan inte ens vinna. Väst skulle aldrig tillåta att ryssland vinner. Just nu krigar bara ukrainare och ryssland går på knäna. Vad tror du skulle hända om hela västvärlden rullade in över ryssland? Ja, till och med du förstår vad som skulle hända.

Och även om Ryssland på nåt sätt får en bra fred så skulle sanktioner och restriktioner ligga kvar länge.

Att vara ryss skulle inte vara kul. Det är inte kul nu heller. De har en inflation som är mycket värre än vad vi har och det i ett land där inkomsterna är mycket lägre än i väst.

Nej, ryssland KAN inte vinna. Så håller du på Ryssland är du inte bara korkad utan också en garanterad loser.

Rent militärt är det i dagsläget naivt att peka ut någon som trolig segrare. Det hävdar i princip alla experter. Båda sidor har brist på erfarna soldater utan kastar in folk med snabbutbildning som inte vet vad de ger sig in i. Det är även brist på modern utrustning på båda sidor generellt förutom bland befäl och specialförbanden. Rent politiskt kan jag dock hålla med dig där blir det svårt för Kreml med utrikespolitik framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in