Citat:
Ursprungligen postat av
Fettberg
Näe asså jag tänker att det att typ den som är kanske abusern i relationen kan också ha en tendens att få andra parten att se galen ut för att förskjuta skulden på någon annan.
Såklart ska offer få uttrycka sig, sen är det väl min upplevelse att offer inte alltid är lika svartvita i hur dom uttrycker sig om den dom blivit utsatta av, tänker att det svartvita tänket brukar vara en smula patologiskt. Men det här bygger såklart på egen empirisk data så e ju öppen för att jag kan ha fel.
Alltså jag har varit i grupper för överlevare av misshandel där exen som många ggr varit personer på maktpositioner kommit hem och under vapenhot torterat dom, det är inte så svartvitt att kalla dessa människor psykopater. Tror mer att om du som jag inte arbetat med grova våldsbrottslingar eller upplevt det privat kan tycka att det låter överdrivet. Jag har ett ex som jag misstänker är psykopat men 1. Alla mina ex är inte ”psykopater”, de andra två är lika trevliga och snälla som min man, och 2. Personen är dömd flera ggr för grova brott vilket jag inte visste när vi blev tillsammans, jag var väldigt ung och det var innan man hade smartphones och googlade alla. Vet inte ens om allt fanns på internet då som det gör nu förtiden.
Men detta är lite off-topic så tillbaka till ämnet, om nån skrivit det om sitt ex på Twitter kan det både betyda att någon svartmålar sitt ex och att hen faktiskt betett sig sjukt i deras relation.