2023-05-23, 09:16
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Mellan 01.51 - 02.43

Aha. En slutsats a la Anedin.
Citera
2023-05-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Aha. En slutsats a la Anedin.

Det var flera som gav dig svar på din fråga
Kanske något där passar dig bättre?
Citera
2023-05-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Snarare mellan 01:50 och 03:00 nånting. Bara steg registrerade där mellan.
Hon beskriver ju själv hur hon evtl tittar i mobilen i sängen/vardagsrummet osv.
Felpostat
Senast redigerad av Anedin 2023-05-23 kl. 09:47.
Citera
2023-05-23, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Snarare mellan 01:50 och 03:00 nånting. Bara steg registrerade där mellan.
Hon beskriver ju själv hur hon evtl tittar i mobilen i sängen/vardagsrummet osv.

Du har bättre koll på hur röreslsemönstret sett ut i mobiler
Men jag har för mig att mitt svar var för tiden fr de kom till bostaden och fram till 02 43
Alltså den tiden det sägs att M sov
Citera
2023-05-23, 09:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Enligt rättsläkaren så var det mer sannolikt att märkena på Toves armbågar kommit av att Johanna suttit på dem än att Maja hållit fast dem.

Tänka sig.

Jag kan tänka mig att Svegfors i det ögonblicket trodde att han hade Majas fall i sin hand. Att samtidigt som bevisningen mot henne var så tunn, så fanns det inte heller några bevis på kroppen, armbågarna som visade på att Maja hade hållit i armarna.

Något jag funderar över, är om det hade varit så att Toves händer, armar blivit fasthållna så som åklagaren menar, borde det inte då finnas blåmärken på armarna? Visserligen hade Tove en del brännskador på underarmarna, men vävnaden under skulle kunna visat på underhudsblödningar, efter brännskadorna inte var på djupet.

Det är ofattbart att rätten bestämmer att armbågsskadorna är från ett fall, medan rättsläkaren inte hävdar att så måste vara fallet.

S= Svegfors
AL= rättsläkaren Alexandra Lazarevic

Citera
2023-05-23, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kan tänka mig att Svegfors i det ögonblicket trodde att han hade Majas fall i sin hand. Att samtidigt som bevisningen mot henne var så tunn, så fanns det inte heller några bevis på kroppen, armbågarna som visade på att Maja hade hållit i armarna.

Något jag funderar över, är om det hade varit så att Toves händer, armar blivit fasthållna så som åklagaren menar, borde det inte då finnas blåmärken på armarna? Visserligen hade Tove en del brännskador på underarmarna, men vävnaden under skulle kunna visat på underhudsblödningar, efter brännskadorna inte var på djupet.

Det är ofattbart att rätten bestämmer att armbågsskadorna är från ett fall, medan rättsläkaren inte hävdar att så måste vara fallet.

S= Svegfors

Om jag minns rätt så var en av T armar illa tilltygad av djur
Någon annan kanske minns?
Citera
2023-05-23, 10:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Hon kan ju ha fått spyreflex utav det sätt hon blev utsatt ,och utifrån det Kvävdes hon utifrån sin eget mag innehåll som hamnade helt fel ; i hennes lungor =kvävning.

Rättsläkren har noga utrett det och det finns inget magsäcksinnehåll i lungorna och inga förändringar microskopiskt heller på alveoler/bronkioler/terminala bronker av magsäcksinnehåll/magsyra. Att detta ska finnas är ett diagnostiskt kriterie (krav) för att man ska kunna säga att det är kvävning av kräkning.

Det fanns inte mer än beläggning av kräks i munhålan, och i näsa och matstrupe fanns inte fullt med magsäcksinnehåll, liksom luftrörsträdet som inte heller var helt blockerat av magsäcksinnehåll som det ska vara om man avlidit av apriration (kvävning av inandad maginnehåll). Man har räknat på den nedbrytning som har skett utomhus under den tid Tove legat ute också.

Enligt rättsläkaren är det väldigt säkert att det var av manuell strypning som Tove dog, och kombinationen av att Johanna satt på magen och bröstkorgen kan ha bidragit till att Tove alltså inte kunde andas (och därför inte heller andas in kräks då).

Det finns väldigt tydliga skador på signifikanta (viktiga ställen) som visar på att stryptaget har varit extremt hårt och långvarigt. Inte alls en lätt grepp i tio sekunder.
Citera
2023-05-23, 10:45
Medlem
Citat:

Citat
18-åringens advokat lyfter de skador som hittats på Toves armar och armbågar, och frågar om de kan ha uppstått genom att 20-åringen hållit fast Tove med benen.

https://omni.se/rattslakaren-inga-tvivel-tove-dog-av-strypning/a/APJnVz
Citera
2023-05-23, 10:46
Medlem
BayouXs avatar
Citat:

S= Svegfors

S: "Jag har också funderat på det här med blödningar vid armbågarna. Vi har hört misstänktes berättelse, hon satte krokben kan man säga och knuffar våldsamt Tove så att hon ramlar och slår huvudet i golvet och grannen under pratar också om att det...

Typiskt sett om man blir knuffad på det, är det möjligt då att man, eller kan man tänka sig då att man tar emot sig med armbågarna reflexmässigt?"

AL: Man kan inte utelsluta det, det är möjligt , ja.

S: Skulle dom märkena kunna uppstå?

AL: Ja, det är möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om Tove då, efter den här knuffen är medvetandepåverkad och ligger ner med armarna efter kroppen, och så vet vi ju att Johanna Jansson sätter sig över henne, om hon då har benen på var sin sida om överarmarna, åstadkommer man då möjligen det här trycket mot golvet även på armarna?

AL: Ja, det kan ju uppkomma också. Det kan också vara ett möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om du tänker den andra föreslagna modellen, att min klient skulle ha varit i samma rum och hon tar armarna och håller dom mot golvet, men jag får inte armbågarna mot golvet då. Alltså, om jag nu ligger på rygg på golvet, så.

AL: Om man har armarna i den position som du visar, så är sannolikheten för att Tove hade fått dom skadorna är liten. Det kan inte helt uteslutas, men sannolikheten är liten.

S: Den är liten alltså, ok
Det fetade
Här blir man ju väldigt nyfiken på hur Svegfors menar att armarna skulle ha hållits fast, han demonstrerar ju på något vis.
Tror ändå att armbågsskadorna kom från fällningen då jag ser det som mest logiskt.
Citera
2023-05-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
OK, så du tänker att du får rätt oavsett om de blir dömda för mord eller frikända för du höll alla scenarierna för lika troliga? Ja man får alltid rätt om man undviker att ta ställning .

Jag tycker att många fastnar i detaljer. Jag menar det finns några huvudfrågor, några vattendelare, som avgör om man tycker att Majas historia är rimlig och trovärdig eller ej. De huvudfrågorna måste ha ett klart och enkelt svar för att svaren ska vara trovärdiga och sanna. När svaren på de huvudfrågorna blir krångliga och komplicerade då är det ett tecken på att svaret är falskt.

Men vad var det du hade hittat?

Varför måste man ta ställning?

Vad tänkte du på med sista frågan där?
Citera
2023-05-23, 10:49
Medlem
Citat:

Det stämmer, det var, enligt den barmhärtige Johanna, precis vad hon försökte undvika med ”kremeringen” (diverse djurangrepp).
Att denna kremering skulle även göra så att all DNA försvann och bevisbördan vid lagföring skulle vara tunn om Tove försvann till aska är endast ett sammanträffande.
Citera
2023-05-23, 10:53
Avslutad
Citat:

S= Svegfors

Rätten bildar sig en egen uppfattning där rättsläkarens vittnesmål är en del. Det finns två mycket bra vittnen i det här fallet - grannarna under - vars vittnesmål också vägs in i rättens bedömning av vad som mest troligt hänt i badrummet. De åtalades handlande efter mordet säger också väldigt mycket om vad som mest troligt hände i badrummet. Det väger rätten också in i sin helhetsbedömning.

Både Johannas och Majas initiala berättelse om att Maja har ramlat och farit runt i badrummet säger väldigt mycket om vad som de facto hände där. De lämnar en berättelse som är anpassad efter att det varit mycket dunsar och läten från badrummet som deras berättelse måste förklara. Tänk på vad det säger om det faktiskt skeendet. Det motsäger att Tove varit medvetandepåverkad och lätt att övermanna för Johanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in