2023-03-24, 15:45
Medlem
Hur tar man sedan del av rättegången och hur? Hamnar allt i ett protokoll liksom med FUP?

Det blir jävligt intressant att beakta JJ. Hennes agerande mot MH. Blir också roligt om någon lyckas sätta henne på plats lite då och då.

Hade så velat höra deras röster.
Citera
2023-03-24, 15:45
Avslutad
Borde inte avsaknaden av skador/sår/liknande på JJ tyda på att hon inte behövt avvärja sig särskilt mycket, och därav kanske också tala för att de varit bägge två som hjälpts åt att mörda tove? Känns som JJ måste haft ett galet övertag om hon tagit sig ensam genom mordet utan minsta hjälp av MH och utan minsta skråma på kroppen. Obehagligt är det.

Hon drog ju, om jag inte missförstått, dessutom kroppen flera meter in i en snårig skog iklädd en kort kjol? Hon borde haft gott om skrapsår och annat på underkroppen?
Citera
2023-03-24, 15:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Hur tror ni Clea Sangbom kommer att lägga upp försvaret? Nu när hon har läst FUP.
Ingen lätt uppgift

Det vet vi ju. Hon kommer att gå "all in" för att bevisa att JJ är så ung, att det *inträffade* därför är så tragiskt för hennes klient. Och just det kommer hon nog att kunna leda i bevis.
Citera
2023-03-24, 15:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrator
JJ verkar vara en liten tjockis också 80 kg om jag fattade rätt. Paddvarning på det. Undra på att TT inte fick luft.

Om man är 180 cm lång så är väl 80 kg närmas idealvikt.

Undrar hur du gjorde när du fattade det.
Citera
2023-03-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Märkligt nog (enligt obduktionsrapporten) har TT bara ett litet sår i fettvävnaden på huvudet, som hon fick när hon slogs ned. Dessa medan hon fortfarande levde. Inga rena skallfrakturer, men hon kan ha däckat ändå av detta. Hjärnskakning?

Jag tänkte mer åt hållet att dunka i huvudet för att få kontroll på henne. Sen om man sitter på någon som inte kan dra bak huvudet som JJ haft möjlighet till så har jag svårt att tro att en tjej som dessutom verkat vara upp emot 20cm kortare? skulle nå fram till JJs hals.

Fortfarande förbryllad över skadorna på armbågarna. Kan hon fått dem i fallet, har JJ suttit på dem eller har MH tryckt dem mot golvet?

Ja man verkar tycka att det är rimligt att det är MH om man ser till protokollet.

Men hur säker kan man verkligen vara över det? Knappast tillräckligt känns det som...
Citera
2023-03-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtrasaltat
Borde inte avsaknaden av skador/sår/liknande på JJ tyda på att hon inte behövt avvärja sig särskilt mycket, och därav kanske också tala för att de varit bägge två som hjälpts åt att mörda tove? Känns som JJ måste haft ett galet övertag om hon tagit sig ensam genom mordet utan minsta hjälp av MH och utan minsta skråma på kroppen. Obehagligt är det.

Hon drog ju, om jag inte missförstått, dessutom kroppen flera meter in i en snårig skog iklädd en kort kjol? Hon borde haft gott om skrapsår och annat på underkroppen?

Det är ju det där som är knäckfrågan! Kan en person lyckas kväva sitt offer och åsamka så många skador på offret utan att själv får några avvärjningsskador? Teoretiskt är det säkert möjligt, men jag har aldrig läst om någon som lyckats med bedriften, att kväva en vuxen friskt människa framifrån med sina händer utan att själv får några skador. Någon för gärna överbevisa mig.
Senast redigerad av Heretic77 2023-03-24 kl. 15:56.
Citera
2023-03-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Och ska dom verkligen använda en "stegräknare-app" som bevis i ett litet utrymme på 46 kvadrat, då spyr jag i MH:s ställe... Hulk!
Iphone stegräknaren visar inte heller exakt tid så inte jättebra och starkt bevis. De av er som har samma data under ”Hälsa” i mobilen, gå in på stegräknaren och kolla ”Visa alla data”. Testa lite att gå runt och kolla sedan när den har uppdaterat i efterhand hur det ser ut. Jag gick upp och gick runt lite kl 15.13. Mobilen säger att jag gick upp och gick runt 15.37. Ändå rätt stor skillnad.

Tror fortfarande inte på MH sov. Men stegräknaren på iPhone kan inte egentligen användas som någon form av riktig bevis väl?
Citera
2023-03-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elasticheart
Jag har också tänkt i samma banor. Vad jag kunnat se verkar man anta att de var framme hos JJ runt kl. 01.51 (JJs telefon positionerar sig vid Storgatan 71).

Hittar följande information i FUP:en om deras rörelsemönster mellan hemkomst och McDonalds.

"Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den återupptas vid kl. 02:49.

Däremot registrerar Majas telefon rörelser genom Hälsa applikationen vid kl. 01:52 och därefter
vid kl. 02:19 och 02:43, men ingenting däremellan.
Kl. 02:19:39 rörelse 23,62 meter genom 33 steg.
Kl. 02:43:33 rörelse 28,75 meter genom 48 steg.

Johannas telefon registrerar rörelser vid kl. 02:46:22 på 52,58 meter genom 71 steg.
Kl. 02:56:31 positionerar Johannas telefon vid McDonalds. Enligt Google Maps tar det cirka 6 minuter med bil till McDonalds från Storgatan 71.
"

Detta ger ju dock inte hela sanningen, då rörelse inte detekteras om man lagt ifrån sig telefonen. Vilket ju verkar ju vara fallet med JJs lur fram till avfärden mot Donken.

Kan man tänka sig att MH däremot haft sin telefon på sig under denna tid? Jag har annars lite svårt att se varför hon skulle välja att hämta/bära telefonen vid två specifika tidpunkter då hon inte ska ha använt den.

Om så är fallet skulle det ju kunna tyda på att MH varit fysiskt passiv mellan 01.52 - 02.19 samt mellan 02.19 - 02.43 och mordet bör ju troligtvis ägt rum inom något av dessa två tidsspann. Troligen inom det första enligt JJs redogörelse, men grannarna verkar väl å andra sidan ha hört dunsarna runt kl. 02.30 (även om åsikterna går isär lite där)?

Någon som vet hur känslig rörelsemätaren är i "Hälsa"? Hur många steg krävs för att rörelse ska registreras?

Tycker ni ovar talar för eller emot MHs delaktighet/närvaro i badrummet?

Snyggt! Lurigt det där med tiden när dem eventuelltvarit framme, rimmar illa med JJs story
Men det visar ju iaf att MH har varit uppe och gått i troligt nära tiden för dödsfallet. Men varför har hon med sig telefonen.. det skulle kunna vara så som hon säger att hon går in i köket för att säga att hon mår illa och TT och JJ går och kollar till henne på toaletten, där smäller det.
Citera
2023-03-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Är det inte slut på straffrabatter nuförtiden?

Det togs bort januari 2022 kunde jag läsa mig till Hoppas det blir livstid för båda två!!
Citera
2023-03-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag tänkte mer åt hållet att dunka i huvudet för att få kontroll på henne. Sen om man sitter på någon som inte kan dra bak huvudet som JJ haft möjlighet till så har jag svårt att tro att en tjej som dessutom verkat vara upp emot 20cm kortare? skulle nå fram till JJs hals.

Fortfarande förbryllad över skadorna på armbågarna. Kan hon fått dem i fallet, har JJ suttit på dem eller har MH tryckt dem mot golvet?

Ja man verkar tycka att det är rimligt att det är MH om man ser till protokollet.

Men hur säker kan man verkligen vara över det? Knappast tillräckligt känns det som...

Skadorna på armbågarna är med hyfsad sannolikhet avvärjningsskador från att TT försöker ta sig loss ur ett hårt grepp. I analysen i FUP menar man att det är stor sannolikhet att MH hållt fast armarna medan JJ suttit på bröstet OM TT varit vid medvetande vid brottet. Man anser att det är lika möjligt att JJ hållt fast armarna OM TT varit medvetslös då hon stryps och kvävs till döds. Jag tycker personligen det första scenariot verkar mer troligt, återstår att se vad rätten anser.
Citera
2023-03-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är ju det där som är knäckfrågan! Kan en person lyckas kväva sitt offer och åsamka så många skador på offret utan att själv får några avvärjningsskador? Teoretiskt är det säkert möjligt, men jag har aldrig läst om någon som lyckats med bedriften, att kväva en vuxen friskt människa framifrån med sina händer utan att själv får några skador. Någon för gärna överbevisa mig.

JJ är större än T. Sen tror jag T var mer alkoholpåverkad än JJ vilket är en stor nackdel vid bråk. Om JJ sen lyckats överraska T så kan JJ ha lyckats låsa fast armarna på T med hjälp av benen. Jag tycker dock inte heller att det är troligt. Speciellt inte då T ska ha varit på två olika platser under bråket i badrummet.
Citera
2023-03-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elasticheart
Jag har också tänkt i samma banor. Vad jag kunnat se verkar man anta att de var framme hos JJ runt kl. 01.51 (JJs telefon positionerar sig vid Storgatan 71).

Hittar följande information i FUP:en om deras rörelsemönster mellan hemkomst och McDonalds.

"Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 01:50, till dess att den återupptas vid kl. 02:49.

Däremot registrerar Majas telefon rörelser genom Hälsa applikationen vid kl. 01:52 och därefter
vid kl. 02:19 och 02:43, men ingenting däremellan.
Kl. 02:19:39 rörelse 23,62 meter genom 33 steg.
Kl. 02:43:33 rörelse 28,75 meter genom 48 steg.

Johannas telefon registrerar rörelser vid kl. 02:46:22 på 52,58 meter genom 71 steg.
Kl. 02:56:31 positionerar Johannas telefon vid McDonalds. Enligt Google Maps tar det cirka 6 minuter med bil till McDonalds från Storgatan 71.
"

Detta ger ju dock inte hela sanningen, då rörelse inte detekteras om man lagt ifrån sig telefonen. Vilket ju verkar ju vara fallet med JJs lur fram till avfärden mot Donken.

Kan man tänka sig att MH däremot haft sin telefon på sig under denna tid? Jag har annars lite svårt att se varför hon skulle välja att hämta/bära telefonen vid två specifika tidpunkter då hon inte ska ha använt den.

Om så är fallet skulle det ju kunna tyda på att MH varit fysiskt passiv mellan 01.52 - 02.19 samt mellan 02.19 - 02.43 och mordet bör ju troligtvis ägt rum inom något av dessa två tidsspann. Troligen inom det första enligt JJs redogörelse, men grannarna verkar väl å andra sidan ha hört dunsarna runt kl. 02.30 (även om åsikterna går isär lite där)?

Någon som vet hur känslig rörelsemätaren är i "Hälsa"? Hur många steg krävs för att rörelse ska registreras?

Tycker ni ovar talar för eller emot MHs delaktighet/närvaro i badrummet?

Det är inte omöjligt att grannen tar lite fel på tiden då dunsarna hörs. Räcker med 10-20 minuters felmarginal för att allt ska stämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in