Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
Nja även i Ukraina hamnar man i fängelse om man inte är lojal mot regimen. Undantagslagar gäller antagligen.
Svårt att verifiera vad som är direkt lögn, propaganda osv.
Jag tycker nog att regimen i Ukraina i det fallet är som regimen i Moskva. De kör ut propaganda vilket är naturligt under ett krig.
Därför är det bra att gå tillbaka i historiken på webben för att se vad som faktiskt inträffade och hur utfallet blev.
Det finns massor av fakta redan som går att analysera i efterhand för den som vill.
När det gäller stupade soldater är det nästintill omöjligt att få fram verifierade uppgifter.
Vi kanske aldrig kommer att få säkrade uppgifter på den punkten?
Lojal mot regimen? Självklart åker man i fängelse om man hjälper Ryssland, det var ju det som ryska ortodoxa kyrkan åkte på till exempel. Vad åker man mer i fängelse för?
Dom har även satt åt nån oligark rätt hårt nu på slutet för korruption, men det är ju civilt och nått som borde gjorts för länge sen, äntligen städar man upp. Och kanske att det delvis görs för att visa för oss i den civiliserade världen att man gör allvar av att närma sig oss på riktigt.
Men nej. I Ryssland så åker man i fängelse om man kritiserar kriget. Man kan åka i fängelse om man ens kallar det för ett krig. Inget som ens påminner om det existerar i Ukraina. Så nej. Regimen i Ukraina är inte i närheten av att vara som regimen i Moskva.
Återigen, sanningen ligger inte "nånstans mitt emellan", allt tyder på att sanningen ligger nära det som Ukraina säger.
Igår såg jag ett reportage när en SVT-reporter besökte skyttegravarna i fronten, där hörde man Ukrainarna i den skyttegraven "klaga" på att dom inte hade sett några av dom moderna västvapnen. När hörde du senast något liknande från fri media i Ryssland?